Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نانوایان متخلف با همین کارت خوان های هوشمند نه تخلف های خود را ادامه می دهند، بلکه می توانند بدون فروش واقعی نان، یارانه نان بیشتری را هم از دولت دریافت کنند.

به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری آریا، هفته گذشته مشاور وزیر اقتصاد اعلام کرد طرح سراسری مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان بطور کامل تا پایان تیر ماه در سراسر کشور اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد جلال گفت: تاکنون 57 درصد نانوایی‌های کشور زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند و تا پایان تیر این آمار به 100 درصد خواهد رسید.
وی در نشست بررسی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در همدان گفت:برآورد‌های اولیه حاکیست  40 درصد یارانه آرد به ارزش 50 هزار میلیارد تومان هدر می‌رفت،که بااجرای کامل این طرح از هدر رفت یارانه هاجلوگیری خواهد شد.
در همین حال هفته گذشته معاون اقتصادی استاندار تهران هم اعلام کرد: تا پایان هفته آینده تمامی نانوایی‌های استان تهران به سامانه هوشمند سازی یارانه آرد و نان متصل خواهند شد.
حشمت اله عسگری گفت: تاکنون از 9600 نانوایی در استان تهران، 2400 نانوایی به سامانه هوشمند سازی یارانه آرد و نان متصل شده اند.
وی افزود: با اتصال 2400 نانوایی به سامانه هوشمند سازی نانوایی‌ها، میزان آرد توزیعی و نوع پخت نان مشخص می‌شود،
معاون اقتصادی استاندار تهران تصریح کرد: تا پایان هفته آینده تمامی نانوایی‌های استان تهران به سامانه هوشمند سازی یارانه آرد و نان متصل خواهند شد.

رصد فروش نان و پرداخت یارانه نان به نانوایان
رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای رصد فروش نان با تراکنش خواسته یا ناخواسته میزان خرید و فروش در چرخه توزیع آرد یارانه تا پخت و عرضه آن مشخص می‌شود.
علی اصغر عنابستانی در مورد رصد خرید نان با تراکنش در برخی از نانوایی‌های کشور گفت: حقیقتاً باید یارانه نان به نانوا پرداخت ‌شود، تا قیمت آرد با نرخ پایین تر از بازار در اختیار نانوا قرار گیرد و نان ارزان را در اختیار  مردم قرار دهند.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: به دلیل اختلاف قیمتی که بین آرد یارانه‌ای و آزاد وجود دارد، آرد یارانه وارد چرخه تولید نان نمی‌شود و در مسیر صنایع غذایی دیگر نظیر شیرینی پزی، تولید ماکارونی و حتی به خارج از کشور قاچاق می‌شود.
عضو کمیسیون اجتماعى مجلس در مورد جزئیات نصب دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی‌ها، یادآور شد: با اجرای طرح نصب کارتخوان در نانوایی‌ها مستقیما این یارانه به خود مردم پرداخت می‌شود، در معادله تولید تا مصرف نان، آرد یارانه به نرخ آزاد در اختیار نانوا قرار می‌گیرد. در گذشته نیز طرح نصب دستگاه کارتخوان هوشمند در قالب کوپن الکترونیکی برای سایر کالاهای دیگر از طرف مجلس مطرح شد اما به دلیل اینکه  دولت توان اجرای آن را نداشت تاکنون به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است و تنها در مورد نان یکی از ضروری ترین کالاهای اساسی به مرحله عملیاتی شدن رسیده است.
عنابستانی نصب دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی‌ها را دلیلی بر محدودیت خرید ندانست و گفت: نصب کارتخوان دلیلی بر تغییر در کمیت و تعداد خرید مردم نیست بلکه به تعداد تراکنش، نانوا یارانه نان فروخته شده را از دولت دریافت خواهد کرد، با اجرای عمومی این طرح در کل کشور شاهد ساماندهی یارانه آرد و کوتاهی دست دلالان از ازر یارانه‌ای نان خواهیم بود.
اجرایی شدن نصب دستگاه کارتخوان هوشمند،مانع از فعالیت شبکه توزیع ارز  فاسد خواهد شد  و همچنین مشکل سهمیه خرید آرد روستاییان هم برطرف خواهد شد
رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس، بیان کرد: اجرای این طرح نه تنها در تولید کمیت بلکه در کیفیت نان هم تاثیر خواهد گذاشت؛ بی شک اجرایی شدن نصب دستگاه کارتخوان هوشمند، مانع از فعالیت شبکه توزیع ارز  فاسد خواهد شد  و همچنین مشکل سهمیه خرید آرد روستاییان هم برطرف خواهد شد.
عنابستانی در مورد خرید غیر منطقی نان تاکید کرد: با نصب دستگاه کارتخوان هوشمند ممنوعیتی در کمیت خرید نان برای مصرف کنندگان نیست، قیمت ارزان نان این فرصت را برای همگان ایجاد کرده که محدودیتی برای تهیه آن نداشته باشند، گاها دیده شده برخی با خرید تعداد زیاد نان آن را صرف خوراک دام می‌کنند، خرید غیر منطقی نان در اینجا معنا پیدا می‌کند. اجرای رصد فروش نان با تراکنش خواسته یا ناخواسته میزان خرید و فروش در چرخه توزیع آرد یارانه تا پخت و عرضه آن مشخص می‌کند و اجازه خرید غیر منطقی نان به کسی داده نمی‌شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نصب کارتخوان در نانوایی‌ها را هدفمندی یارانه نان دانست و گفت: با این اقدام دولت، یارانه اختصاص داده شده به نان هدفمند می‌شود و از طرفی تولید نان با کیفیت و کمیت در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.
نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی چند استان به مرحله عملیاتی شدن رسیده است، با اجرای این طرح یارانه نان به نانوایی پرداخت می‌شود نان را به سفره مردم می‌رساند و تغییری در قیمت نان نخواهیم داشت.

دریافت یارانه نان بیشتر با تخلف کنجدی!
اردیبهشت امسال طرح آزمایشی هوشمندسازی یارانه آرد و نان در استان زنجان آغازشد، طرحی که کنترل قاچاق یا عرضه خارج از شبکه آرد و نان و رساندن یارانه آرد به مصرف کننده نهایی را مدیریت می‌کند.
در اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان ،با بهرگیری از کارتخوان‌های مخصوص نانوایی، قیمت نان برای مصرف کننده هیچ افزایشی نخواهد داشت و تنها به ازای فروش نان به مصرف کننده، یارانه به حساب نانوا هاواریز می‌شود.
طبق وعده مسئولان طرح سراسری مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان بطور کامل تا پایان تیر ماه در سراسر کشور اجرا می شود.
گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری آریا از اجرای این طرح در شهر تهران و برخی از شهرستان های استان البرز حکایت از آن دارد هر چند مرحله اول این طرح با موفقیت انجام شده و نانوایان با استفاده از کارت خوانی که نرخ نان در آن تعریف شده، اقدام به فروش نان می کنند، اما نانوایان متخلف همچنان راه های میانبری برای ادامه کم فروشی و گران فروشی پیدا کرده اند. کیفیت نان هم متاسفانه بهتر نشده است.
هفته گذشته سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: واحد نانوایی که بیش از نرخ مصوب، نان عرضه کند، تعزیرات براساس میزان تخلف با آن برخورد می‌کند.
محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: معمولاً نانوایان به لحاظ اینکه مدعی هستند قیمت نان افزایش پیدا نکرده در حالی‌که هزینه‌ها بیشتر شده، با اضافه کردن کنجد، نان را گران تر می‌فروشند و به دنبال این هستند که هزینه‌های تحمیلی را تأمین کنند و گاهی حجم نان را کم می‌کنند.
وی با بیان اینکه طبق قانون باید وزن چانه‌هایی که نانوایان می‌گیرند، مشخص باشد افزود: برای ما قیمتی که از قبل تعیین شده مبناست و در صورتی که نانوایی بیش از نرخ مصوب، نان عرضه کند، تخلف کرده است.
اسفنانی گفت: گاهی فروش نانی که عرضه می‌شود مطلوب مشتری نیست، بحث فروش اجباری در کنار گرانفروشی تخلف و مستوجب برخورد تعزیراتی است.
هر چند سازمان تعزیرات وعده برخورد قانونی با نانوایی‌های متخلف را داده است، اما نانوایان متخلف با همین کارت خوان های هوشمند نه تخلف های خود را ادامه می دهند، بلکه می توانند بدون فروش واقعی نان، یارانه نان بیشتری را هم از دولت دریافت کنند. برای مثال در برخی نانوایی هایی سنگکی تنها یک نرخ یعنی 3 هزار تومان برای نان سنگکی تعریف شده است، نانوایان با اضافه کردن کنجد، نان را به قیمت 5 هزار تومان و حتی پر کنجد به نرخ 10 هزار تومان به فروش می رسانند. مشتری وقتی کارت می کشد، بجای انتخاب نان با نرخ 5 هزار تومانی باید 1 قرص نان با نرخ 3 هزار تومانی و 2 عدد نایلون نان با نرخ 1 هزار تومان انتخاب کند و کارت بکشد. اگر 1 قرص نان با نرخ 10 هزار تومانی بخرد باید روی کارت خوان 3 قرص نان 3 هزار تومانی و 1 عدد نایلون نان انتخاب کند تا مجموع آن 10 هزار تومان شود و یا وقتی 3 قرص نان کنجدی با نرخ 5 هزار تومانی می خرد که مبلغ آن 15 هزار تومان می شود، باید در کارت خوان 5 عدد نان با نرخ 3 هزار تومانی انتخاب کند و کارت بکشد. در این حالت نانوا یارانه 5 قرص نان را از دولت دریافت می کند در حالی که تنها 3 قرص نان آن هم با نرخ کنجدی فروخته است.
در کنار این کم فروشی و گران فروشی برخی از نانوایان متخلف، کیفیت نان را هم با توجه به تعرفه نان، تغییر می دهند تا مشتری مجبور شود از سفارش و خرید نان با نرخ دولتی 3 هزار تومان منصرف شود و به سراغ گزینه های نان کنجدی 5 هزار تومانی و یا 10 هزار تومانی برود.
آسیب به نوبت، امیدواریم دولت در گام دوم اجرای این طرح فکری هم برای کم فروشی و گران فروشی و کیفیت نان کند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: یارانه آرد نان هوشمندسازی یارانه آرد و نان نصب دستگاه کارتخوان هوشمند سامانه هوشمند سازی سازی یارانه آرد و نان کارتخوان هوشمند نانوایان متخلف دولت دریافت اجرای این طرح نانوایی ها نصب کارتخوان هزار تومانی یارانه نان آرد یارانه هزار تومان نان با نرخ کارت خوان کیفیت نان فروش نان خواهد شد تا پایان قرص نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۱۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ درباره جدول ۱۴ در مورد هدفمندی یارانه ها را به تصویب رساندند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه (جداول) سال 1403 که از روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفته بود در دستورکار وکلای ملت در جلسه نوبت صبح امروز نیز قرار دارد.

وکلای‌ ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول 14 درباره هدفمندی یارانه‌ها از مجموع 213 نماینده حاضر با 156 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع، موافقت کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1403 در این جلسه علنی در توضیح جزئیات بخش درآمدی جدول 14 لایحه بودجه 1403 گفت: همان مبلغی که دولت در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق و صحن علنی آن را تایید کردند که 315 همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد، کار مهمی که مجلس انجام داد 10 درصد به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد که در لایحه 20 درصد بود و به 30 درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: 42 همت برای کمیته امداد، 23 همت برای بهزیستی، 143 همت برای یارانه نان و یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی برای وزارت بهداشت 74 هزار و 900 میلیارد در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه افزود: مواردی همچون هزینه سرمایه گذاری در شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی و همچنین شرکت گاز را مصوب کردیم و مبالغی را که دولت برای بحث واردات بنزین و گازوئیل نیاز داشت را تامین کردیم که این موارد کلیات جدول 14 است که آنچه دولت در لایحه گنجانده بود در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید.

در ادامه جلسه حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح جزئیات جدول 14، گفت: هدفمندی یارانه ها حدود 758 همت در بخش درآمدها و 758 همت نیز در بخش هزینه ها است به دلیل اینکه توازن این جدول به هم نخورد ریالی در آن کم و زیاد نشده است حتی ریالی از هزینه های نفت نیز کم نشده است. قرار بود دولت 63 همت از محل فروش مشتقات به دست آورد که حذف شده است این 63 همت از طریق مدیریت منابع صورت می پذیرد بنابراین این جدول بدون هیچ تغییری 100 درصدی نظر دولت است. هرگونه تغییر در این جدول موجب تغییرات کلی می شود. در بحث صیادان و ملوانان نیز باید اصلاح شود. صیادان را نیز به آن اضافه می کنیم.

همچنین داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جلسه علنی حضور دارد درباره جدول 14 یادآور شد: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه ها است، سعی شده با توجه به منابع و محدودیت ها تنظیم شود تا هدفمندی یارانه ها محقق شود، 2 موضوع در آن مورد بررسی قرار گرفت، یکی کالابرگ ها که از محل سایر درآمدها باید تعیین می شد همچنین در خصوص عنوان صرفه جویی انرژی که در این جدول آورده شده این عنوان با نظر کمیسیون تلفیق تبدیل به درآمدها شده که مورد قبول دولت نیست. پیشنهاد می‌شود همان سایر درآمدها عنوان شود از طرفی کالابرگ‌ها باید به صورت نقدی و در جدول جداگانه‌ای مطرح شود.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • جریمه ۱۰ میلیارد ریالی به اتهام هدر دادن سوخت رایانه ای در خوروبیابانک
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟
  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک
  • سرزده با دوربین روشن در درمانگاه مطهری