Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@18:46:47 GMT

دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۲۰۷۶

دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه در حوزه هنری تبریز برگزار شد.

محمد حسین بلاغی در این نشست خبری گفت: شعر و ادب در منطقه آذربایجان جایگاه ویژه ای دارد و همیشه مفاهیم، اندیشه و تفکر به وسیله شعر ابلاغ شده است و اولین وجه ادب و فرهنگ در آذربایجان، شعر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلاغی ادامه داد: پس از ظهور دین اسلام درهم تنیدگی در بین شعر و مباحث تشیع افزایش پیدا کرده و شعر توانسته است نقش بسزایی در این زمینه ایفا کند. که می‌توانیم عیناً در هیئت‌های مذهبی شاهد این باشیم.

وی افزود: شعر شیری ترکی همواره در خدمت تقویت تدین، غیرت و شجاعت مردم آذربایجان است که نمود آن در شکل گیری انقلاب کاملاً مشخص بود.

بلاغی ضمن اشاره به اینکه باید جایگاه شعرا حفظ شود گفت: شعر ترکی باید مورد اهتمام ویژه قرار بگیرد و باید در این زمینه اصالت بخشی انجام دهیم و در جامعه جهانی مسائل روز را در قالب شعر باید جلوه دهیم.

وی ادامه داد: سال گذشته این کنگره برای اولین بار برگزار شد که برای اولین بار تجربه خوبی بود اما امسال زودتر این کار را آغاز کردیم و پوستر کنگره را در مناطق ترک نشین نشر دادیم.

بلاغی در ادامه ضمن اشاره به این مه تا روز ۱۵ تیرماه اثار جمع اوری شد افزود: ۶ صد و۵۰ اثر شعر داخلی و ۲۰۰ اثر شعر خارجی از کشورهای ترکیه، آذربایجان عراق و آلمان به دبیرخانه رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است هرچند قائل به افزایش آمار نیستیم و کیفیت کنگره دارای اهمیت بیشتری است.

وی تصریح کرد: آثار از سه استان همجوار، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان وقم، خراسان شمالی و فارس که اقوام ترک نشین دارند به دبیرخانه رسیده است.

رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی در ادامه افزود: این آثار در ۲ مرحله داوری شده و پس از غربالگری سه اثر در بخش داخلی و سه اثر در بخش خارجی به عنوان اثر منتخب و در بخش ویژه نیز یک اثر انتخاب شده است.

بلاغی ادامه داد: بیش از ۱۰ شبکه تلویزیونی و رادیویی خارجی عمدتاً در ترکیه و جمهوری آذربایجان در کنار شبکه‌های داخلی برنامه‌های این کنگره را پوشش خواهند داد.

وی افزود: علاوه بر برگزاری این کنگره در تبریز در استان‌های همجوار آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل نیز این کنگره در قالب شب شعر غدیر برگزار می‌شود.

بلاغی ضمن اشاره به اینکه این کنگره به مدت پنج روز از ۲۱ تیر آغاز و تا ۲۵ تیر ادامه خواهد داشت اظهار داشت: هدف اصلی برگزاری این کنگره جریان سازی شعر ترکی غدیر است و برگزاری نشست‌های مختلف پژوهشی، نشست هم اندیشی مجمع جهانی شاعران ترک زبانان اهل بیت (ع)، عصر شعر و گشت شهری و تاریخی در تبریز از جمله برنامه‌های این کنگره برای شرکت کنندگان است.

کد خبر 5535795

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه هنری عید غدیر خم حوزه هنری آذربایجان شرقی عید سعید قربان بوشهر بیست و هفتمین سفر استانی دولت ویروس کرونا کرمانشاه دعای عرفه نماز عید قربان آمار کرونا سنندج خطبه های نماز جمعه حجاب و عفاف اردبیل خراسان رضوی مشهد شعر ترکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۲۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضایی اصفهانی ظهر شنبه در نشست خبری همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای اظهار کرد: این کنگره بمنظور ترویج و نهادینه سازی مفاهیم قرآن و تحکیم نظام اسلامی در جامعه از سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده و امروز به بزرگ ترین کنگره تاریخ ایران تبدیل شده است.

دبیر همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای بیان کرد: در این کنگره نزدیک بر ۱۸۰ نفر در ارزیابی شرکت داشته‌اند و برگزاری ۷۲ کارگاه مقاله نویسی، ۱۸ کرسی علمی ترویجی و نقد، ۱۶ کمیته علمی، کارگاه آموزشی، ۱۲ کرسی مرتبط با محورهای همایش و انتشار ۱۳ جلد از مجموعه مقالات در اجلاس‌ها و نرم افزارهای مرتبط از دیگر اقدامات در راستای این کنگره است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی تصریح کرد: تعداد مقالات مرتبط با اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای به بالغ بر ۲۰۰ اثر رسیده است.

تایید ۱۴۶ مقاله در همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای

حجت الاسلام روح‌الله شاکری نیز در ادامه این نشست طی سخنانی عنوان کرد: متاسفانه از تبیین شخصیت و زهد مقام معظم رهبری غافل بوده‌ایم و برگزاری این کنگره و اینگونه پژوهش‌ها می‌تواند موجب وسعت دادن به اندیشه ایشان بشود.

رییس دانشگاه معارف اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۴۶ مقاله مورد تایید واقع شده و همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری در سالن شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی طی دو نوبت صبح و بعد از ظهر باحضور آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و حجت الاسلام والمسلمین محمدیان از اعضای دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود.

کد خبر 6089980

دیگر خبرها

  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • پیام تقدیر دبیرکل دومین کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد از رسانه ها
  • دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود
  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • اجلاسیه ۲٠۸ شهید ارتشی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران آغاز شد
  • آغاز به کار ستاد برگزاری دومین کنگره شهدای چهارمحال و بختیاری
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • پخش زنده دعای ندبه و کمیل خارج از ایران ادامه خواهد داشت