Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@00:22:10 GMT

مرثیه آخرین درختان ایستاده در خزان زودرس زاگرس

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۲۲۱۵

مرثیه آخرین درختان ایستاده در خزان زودرس زاگرس

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، این روزها حال جنگل‌های بلوط زاگرس خوب نیست، چرا که بهار سبز زندگی‌شان تبدیل به خزان زرد شده است.

این طور که پیدا است، گویا مصیبت و بلایایی که قرار است زاگرس را نابود کند تمامی ندارد و در بین بحران‌های دیگر از جمله خشکسالی، کم آبی و هجوم گال، آفت پروانه برگ‌خوار سفید نیز به جان بلوط‌های زاگرس افتاده تا آنان را از پای در بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروانه برگخوار بلوط با نام علمی leucoma wiltshire یکی از آفات خطرناکی است که متاسفانه با آغاز فصل بهار در جنگل‌های بلوط رستم، شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به وجود آورده است.

این حشره با تغذیه بی‌رویه از برگ ها و بعضا جوانه‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و گاه باعث مرگ بلوط‌ها نیز می شود.

 

امیرعلی لشکری، یکی از فعالان محیط زیست شهرستان‌های ممسنی و رستم در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از جمله دلایل آسیب‌پذیری درختان بلوط می تواند کم بارشی، پایین آمدن سازگاری گیاه با شرایط محیطی و در پی آن تغییرات اقلیمی باشد.

وی با بیان اینکه بیماری زغالی یا سوسک چوب خوار یکی دیگر از خطرناکترین عوامل تهدید کننده بلوط‌های زاگرس می باشد، گفت: آتش‌سوزی‌های اخیر در نابودی جنگل تاثیر بسزایی دارند که در بیشتر این آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی دخیل هستند.

لشکری ادامه داد: متاسفانه بعضی از افراد محلی مناطق زاگرس نشین با درست کردن کوره‌های ذغالی، آتش زدن کاه و کلش باعث آتش‌سوزی گسترده و زیان باری در جنگل ها می شوند که قطع درختان و قاچاق چوب نیز از عوامل نابودی زاگرس است.

وی با بیان اینکه تولید مثل آفت پروانه برگ خوار سفید زیاد و سرعت شیوع آن نیز زیاد است، بیان کرد: بهترین روش از بین بردن این آفت، روش های محیطی و وجود شکارچیان این نوع پروانه می باشد که گویا این نوع شکارچی در منطقه وجود ندارد.

اثرات منفی محلول‌پاشی، بلای جان اکوسیستم

این فعال محیط زیست افزود: محلول‌پاشی یکی از روش هایی است که الان در حال انجام است؛ ولی متاسفانه محلول استفاده شده، بر بیشتر گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه اثرات مخربی بر جای می گذارد.

وی در خصوص درختان بلوط گفت: بلوط یکی از بکرترین درختانی است که وجود آن، باعث ذخیره سازی آب و تقویت سفرهای آبی و همچنین تولید اکسیژن و رطوبت هوا می شود.

نگهداری از محیط زیست، حد و مرز ندارد

لشکری با بیان اینکه طبیعت و جنگل متعلق به ما و نسل های آینده است و چیزی نمی تواند جایگزین درختان بلوط شود، اظهار کرد: محیط زیست، جنگل ها به خصوص درختان بلوط میراث گرانبهایی هستند که به ما به ارث رسیده اند و حفاظت و صیانت از اینها برای ما محدود به حد و مرزهای شهرستانی و استانی نبوده، و در اکثر شهرستان ها، همیشه پای این کار بزرگ بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه نیروهای جان بر کف منابع طبیعی و محیط زیست مظلوم واقع شده اند، افزود: از مسوولان استانی و کشوری خواهش داریم که به کمک نیرو های جان بر کف منابع طبیعی و محیط زیست بشتابند و با متخلفان برخورد کنند، همچنین مردم نیز خود در حفاظت از طبیعتی که زندگی ها وابسته به آن است، یاری گر باشند.

6 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط رستم، قربانی آفت پروانه برگخوار شدند

رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری رستم در خصوص سطح جنگل‌های این شهرستان گفت: شهرستان رستم مساحتی بالغ بر 110 هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان حدود 95 هزار هکتار اراضی ملی و در محدوده اراضی ملی، 85 هزار هکتار جنگل قرار دارد.

سید بهاءالدین سادات با بیان اینکه حدود 6 هزار هکتار از جنگل های رستم با آفت پروانه برگ خوار سفید درگیر شده اند، که به طور مرتب پایش نیز صورت می‌گیرد، گفت: برای کنترل این آفت حدود 700 هکتار از جنگل های دلی سالاری که کانون شکل گیری این آفت می باشد، با محلول BT محلول پاشی صورت گرفته و در دو نقطه، جهت رصد جمعیت حشره، تله نوری قرار دادیم.

 

وی ادامه داد: دلیل هجوم آفت، خشکسالی‌های اخیر و ضعیف شدن درختان بلوط منطقه و همچنین از بین رفتن دشمنان طبیعی این آفت می باشد.

این مسئول در خصوص شیوه مقابله با آفت پروانه برگ خوار سفید گفت: محلول پاشی علیه لارو آفت، استفاده از دشمنان طبیعی و گذاشتن تله نوری جهت پایش و جلب حشرات کامل، از جمله اقداماتی است که برای مقابله با این آفت می‌توان انجام داد.

 

وی در رابطه با مشکلات مقابله با این آفت گفت: کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق درگیر آلودگی که امکان مقابله زمینی را سخت و بعضاً غیرممکن می‌سازد، از عمده مشکلات مقابله با آفت پروانه برگ خوار سفید می باشد.

سادات با بیان اینکه آفت پروانه برگخوار سفید، از خرداد ماه سال 1400 در حوزه جنگلهای زاگرس در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس مشاهده شده، افزود: جلسات و نشست های مختلفی در سطح شهرستان، استان و کشور جهت مقابله با این آفت تشکیل شده و اعتبارات خوبی هم به این امر اختصاص پیدا کرده است.

بلوط ، تنها شکار پروانه برگخوار 

رئیس منابع طبیعی رستم با بیان اینکه علاوه بر این آفت در جنگل های زاگرس و رستم بیماری زغالی بلوط نیز وجود دارند که عامل خشکیدگی حجم بالایی از درختان بلوط بخش مرکزی رستم است، بیان کرد: آفت پروانه برگ خوار سفید، تا پنج نسل در سال تولیدمثل می‌کند و صرفا برگخوار و از برگ درختان بلوط تغذیه و همچنین فقط روی درخت بلوط فعالیت کرده و به درختان دیگر منطقه خسارت وارد نمی کند.

 

وی افزود: با شروع فصل بهار و سبز شدن درختان، پروانه ها شروع به تخم گذاری بر روی برگ‌های بلوط می‌کنند و لارو یا کرم ها از تخم بیرون می آیند و شروع به تغذیه از برگ های درختان می‌کنند و بعد از کامل شدن مراحل لاروی به شفیره و سپس به پروانه کامل تبدیل و مجدد شروع به تخم ریزی و تولید نسل دوم می‌نمایند.

محلول پاشی محلول BT، پرکاربردترین روش استفاده برای مقابله با پروانه برگ‌خوار سفید می باشد که از نظر اکثر صاحب نظران این محلول باعث آسیب زدن به گونه های دیگر گیاهی و جانوری نیز می شود.

مرگی از جنس محلولِ ناجی!

رجایی، مدیر بخش پروانه شناسی موزه تاریخی اشتوتگارت آلمان، پیرامون از بین بردن این آفت گفته است: این محلول به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با تمام اکوسیستم در ارتباط می باشد و طبق تحقیقات نشان داده شده ۱۶۳۱ گونه پروانه و روز پرک در استان فارس ثبت شده، که بیشتر این گونه ها بومی و مخصوص همان منطقه می باشد. اگر این محلول به گفته مسئولان و فرض محال فقط روی پروانه ها تاثیر داشته باشد، این گونه ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این محلول اثرپذیری انتخابی ندارد پس تمام آنچه را که در یک اکوسیستم زنده می باشد، تحت تاثیر خود قرار می دهد و با محلول پاشی سم BT باعث ریشه کن شدن بلوط ها می شویم.

شرایط اقلیمی، زمینه‌ساز هجوم بیش از پیش آفات

مهرداد پاکار، فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی در بازدیدی که روز شنبه نوزدهم تیر از جنگل های زاگرس در استان فارس داشت، اظهار کرد: شرایط اقلیمی باعث شده است که جمعیت آفت پروانه برگ خوار سفید در سال جاری نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده است.

پاکار، با بیان اینکه پس از بازدید میدانی و بررسی ظرفیت ها، به منظور مبارزه با پروانه سفید برگ خوار و حفظ و احیای درختان بلوط راهکارهای مناسب در قالب بسته پیشنهادی آماده شده است گفت: به دستور وزیر جهاد کشاورزی و با حضور وی، روز دوشنبه بیست و یکم تیرماه در نشستی با رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و مسئولان دو استان برگزار می شود، هر چند تا امروز نیز چندین جلسه گرفته و حمایت هایی صورت گرفته است‌.

گزارش از: حدیث حیدری

 

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: پروانه برگخوار آفت بلوط پروانه برگ خوار سفید زاگرس آفت پروانه برگ خوار سفید پروانه برگخوار منابع طبیعی درختان بلوط هزار هکتار محلول پاشی محیط زیست بلوط ها گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۲۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام عمل جراحی تعبیه کاتتر صفاقی به روش لاپاراسکوپی در سنندج

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، گروه پزشکی بیمارستان کوثر سنندج با هدایت دکتر داوود تاسا فوق تخصص پیوند کبد، عمل تعبیه کاتتر صفاقی به روش لاپاراسکوپی را با موفقیت برای بیمار نیازمند به انجام رساندند.

دکتر تاسا در پایان این عمل جراحی با اعلام رضایت از نتیجه جراحی و رضایت از حال عمومی بیمار، گفت: این عمل جراحی معمولا به صورت باز انجام می شود که انجام آن به روش لاپاراسکوپی عوارض و پیامدهای کمتری برای بیماران دارد.

شایان ذکر است در دیالیز صفاقی، لوله‌ای تحت عنوان کاتتر در جدار شکم برای دسترسی دائم به حفره صفاق کار گذاشته می‌شود که از طریق آن محلول دیالیز وارد حفره صفاق می‌شود تا این محلول سموم و آب اضافی بدن بیمار را گرفته و سپس از همان طریق محلول اشباع شده از سموم و آب بدن تخلیه شده و محلول جدید جایگزین شود و انجام این عمل پس از آموزش‌های لازم توسط خود بیمار در منزل به راحتی امکان‌پذیر است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901543

دیگر خبرها

  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال
  • انجام عمل جراحی تعبیه کاتتر صفاقی به روش لاپاراسکوپی در سنندج
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • مجموعه شعر «رو به جهان ایستاده ام رو به تو» منتشر شد
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود