Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – سارا محسنی؛ ۱۳ تیرماه سال جاری بود که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار خروج طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار مجلس و ارجاع این طرح به کمیسیون اقتصادی و الحاق آن به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار پس از اصلاحات اساسی و رفع ابهامات شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عنوان این طرح که پیش از این، طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار بود و به تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس‌های کالایی تغییر یافته است، به منظور تنظیم مداوم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی از جمله زنجیره فولاد، فلزات اساسی، گاز و پتروشیمی، نفت و مواد هیدروکربنی و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی و پالایشی تصویب شده است.

نامه‌نگاری فعالان بازار سرمایه/ اهالی بورس نگران هستند

به دنبال این موضوع، جمعی از فعالان بازار سرمایه نیز در نامه‌ای خطاب به حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با اشاره به اثرات سوء این طرح بر کلیت اقتصاد و بازار سرمایه اظهار داشتند: «همانگونه که مستحضرید اخیرا طرحی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با عنوان «طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی» مورد تصویب قرار گرفته است که قرائن موجود در فرایند تدوین طرح و محتویات پیشنهادی باعث نگرانی از گسترش فساد در دستگاه‌های اجرایی و رواج امضای طلایی شده است.»

تصمیم‌گیری برای بازار سرمایه بدون حضور نماینده این بازار!

با وجود اینکه در طرح اولیه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حضور نماینده بورس‌های کالایی درنظر گرفته شده بود، در طرح پیشنهادی جدید، بورس‌های کالایی هیچ نماینده‌ای ندارند و اعضای کارگروه ۹ نفره طرح مذکور در حالی انتخاب شده‌اند که وزارت صمت، نقشی پررنگ را درخصوص تصمیم‌گیری در مورد عرضه کالاها در بورس‌های کالایی ایفا می‌کند و به نوعی کلیه اختیارات مربوط به بورس کالای ایران به وزارت صمت محول می‌شود.

تداوم پیگیری طرح در کمیسیون صنایع و وزارت صمت با وجود مخالفت دولت

لازم به ذکر است که طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی، در جلسه هفتم تیرماه سال جاری هیات وزیران مطرح و با آن مخالفت شد. با این حال، وزارت صمت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنان پیگیر تصویب این طرح در صحن علنی هستند.

مغایرت با اصل ۵۳ قانون اساسی

طبق اصل ۵۳ قانون اساسی، کلیه دریافت‌های دولت در حساب‌های خزانه‌داری ‌کل متمرکز می‌شود و همه پرداخت‌ها در حدود اعتبارات مصوب به‌ موجب قانون انجام می‌گیرد.

این در حالی است که براساس طرح طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی، میزان عوارض بر صادرات کالاها به پیشنهاد رئیس کارگروه که وزیر صمت است، مشخص می‌شود و صد درصد عواید حاصل از این ماده، به حساب خاص وزارت صمت یا دستگاه مربوط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌گردد.

محمدعلی محمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به بررسی طرح «تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی» پرداخت و گفت: این طرح به شدت نسنجیده است و نه ‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های جبران‌ناپذیری به صنایع و بازار سرمایه باشد.

وی افزود: بدیهی است که اگر قیمت‌های بورس کالای ایران از قیمتی که در نتیجه عرضه و تقاضای واقعی تعیین می‌شود پایین‌تر باشد، بر روی تمام سهم‌ها و ناشران بورسی که اقدام به عرضه محصولات خود در بورس کالا می‌کنند، اثر منفی می‌گذارد و حتی موضوعیت یافتن چنین طرحی، بازار سرمایه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

موازی‌کاری با مسئولیت‌های وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس

محمدی تصریح کرد: طبق قانون بازار اوراق بهادار، بالاترین مرجع بازار سرمایه، شورای عالی بورس است که زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است و وزیر اقتصاد، رئیس شورای عالی بورس است. در طرح مذکور، اختیاراتی به وزارت صمت محول خواهد شد که به دلیل ایجاد تداخل در مسئولیت‌ها و اختیارات شورا، مشکلاتی را برای بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.

(لازم به ذکر است که در این طرح، کارگروهی با ترکیب مشابه با ترکیب اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار جهت تنظیم مداوم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی تشکیل خواهد شد. این در حالی است که براساس مواد ۴ و ۷ قانون بازار اوراق بهادار، این دو کارگروه وظیفه‌ای مشابه در راستای تنظیم بازار دارند و این موضوع، ساختار نظارتی و ارکان بازار سرمایه را متاثر و دچار اشکال خواهد کرد.)

محمدی درخصوص این موضوع گفت: شورای عالی بورس، بالاترین رکن بازار سرمایه محسوب می‌شود و دستگاه یا نهاد دیگری نمی‌تواند تکلیفی را برای بازار سهام وضع کند. از سوی دیگر رئیس شورای عالی بورس، وزیر اقتصاد است و در صورت اجراشدن این طرح، وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای بورس نمی‌تواند پاسخگوی سهامداری باشد که وزارت صمت بر کالای آن، قیمت‌گذاری کرده است. همچنین اگر قرار بر نظارت است، وظیفه آن برعهده وزارت اقتصاد، شورای عالی بورس و... است.

(ضمن آنکه بورس‌های کالایی، یکی از انواع تشکل‌های خود انتظام بوده که بنابر بند ۵ ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار، صدور مجوز فعالیت آنها بر عهده شورای عالی بورس بوده و نظارت بر عملکرد و تصویب اساسنامه آنها نیز از وظایف سازمان بورس است.)

تهدید استقلال بورس کالا/ محدودیت صادرات و ورود ارز به کشور

محمدی اظهار داشت: بورس کالا، بستری برای انجام معاملات، کشف قیمت و شکل گرفتن عرضه و تقاضا است و از دستور پیروی نمی‌کند. از سوی دیگر، این طرح استقلال بورس کالای ایران را به خطر می‌اندازد. ضمن اینکه به موجب این طرح، وضع عوارض صادراتی بر روی محصولات توسط این کمیته صورت خواهد گرفت که پیش‌بینی‌پذیری تولید و صادرات را برای شرکت‌ها دشوار می‌نماید. درواقع این امکان ایجاد خواهد شد که به قیمت از دست دادن بازارهای صادراتی، اشباع بازار داخل در کوتاه مدت که به طور حتم قابل تداوم نیز نخواهد بود، صورت پذیرد. در حالی که در صورت اختلاف قیمت کالاهای داخل و خارج، انگیزه‌های قاچاق و صادرات غیررسمی افزایش خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همچنین باید توجه داشت که متاسفانه رعایت حقوق مالکیت، طی سالیان اخیر در سیاست‌گذاری‌ها مغفول واقع شده است و سیاست‌گذار به جای فعالان بخش خصوصی تصمیم‌گیری می‌کند. این موضوع موجب شده است که انگیزه سرمایه‌گذاری بلندمدت و فعالیت اقتصادی مولد در کشور، آمار چندان امیدبخشی نداشته باشد. برای مثال، نمی‌توان تولیدکننده‌ای را که تعهد صادراتی بلندمدت دارد و با وجود تمام موانع از جمله تحریم‌ها و رقابت‌های دشوار با رقبای بین‌المللی، قراردادی بلندمدت را با مشتریان خارجی منعقد کرده است، وادار به عرضه تمام محصولات در بورس کالا کرد یا اینکه عوارضی برای آن وضع شود که صادرات را از توجیه بیندازد. در شرایطی که کشور به دسترسی به منابع ارزی پایدار نیازمند است، ایجاد ابهام جدید توسط یک کمیته علاوه بر خسارات احتمالی لغو قرارداد صادراتی برای تولیدکنندگان، می‌تواند تهدیدکننده درآمدهای صادراتی کشور نیز شمرده شود.

طرح‌های نسنجیده؛ عامل بی‌رمقی بازار سرمایه

محمدی اظهار داشت: از سوی دیگر یکی از دلایل بی‌رمقی بازار سرمایه در ماه‌های اخیر، ایجاد طرح‌هایی مشابه طرح مذکور است که سیاست سرکوب قیمت‌ها، کنترل عرضه و تقاضا و.. را دنبال می‌کنند و تصویب قطعی طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی، به احتمال فراوان اثر منفی خود را بر بازار سهام خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: هر زمانی که سقف قیمتی در بورس کالای ایران با شعار حمایت و تنظیم بازار وضع شد، وضعیت تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان واقعی به مراتب بدتر و نقش دلالان یا شبه تولیدکنندگان نیز بیشتر شده و درنهایت هم، هیچ اثری در قیمت پرداختی مصرف‌کننده نهایی نداشته است.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر بورس کالای ایران کمیسیون صنایع و معادن مجلس وزارت صمت اخبار مرتبط خودروی صفر ایرانی با ۱۴ نقص فنی! ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ لزوم ثبات رویه در سیاست‌های وزارت صمت/ وعده شمش ۱۰هزار تومانی قابل اجرا نیست ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ وزارت صمت طبق قانون، امکان اعلام نرخ به بورس کالا را ندارد ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ انفعال وزارت صمت در برخورد با متخلفان فولادی ۱۳۹۹/۹/۷ انفعال وزارت صمت در برخورد با متخلفان فولادی ۱۳۹۹/۹/۴ مهلت یک ماهه به وزیر صمت برای احصای ظرفیت‌های بلااستفاده ۱۳۹۹/۹/۴ آخرین ویدیو ها ثروت میلیارد دلاری دونالد ترامپ ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۱۶:۳۷ ماشین فوق لاکچری امین حیایی در خیابان های تهران + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۱۵:۲۵ زیبایی نفس گیر سوسک جواهرنشان! + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۱۴:۴۲ پاسخ های عجیب و غریب حسین‌ رضازاده به مجری صندلی داغ + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۱۳:۲۰ تاکتیک یک دزد برای سرقت آیفون ۱۳ + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۱۳:۱۷ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال خرید تتر نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۸:۴۶ طرح تنظیم بازار یا نابودی بورس کالا؛ وزارت صمت به دنبال چیست؟ ۱۸:۴۰ آخرین قیمت دلار و یورو در صرافی ها ۱۸:۳۸ درمان قولنج گردن چیست؟ شکستن قولنج گردن و عوارض آن ۱۸:۳۶ تعطیلات تمام نشدنی بازار خودرو / افزایش دو میلیونی قیمت تیبا + جدول قیمت ۱۸:۲۳ طرح جالب امارات برای کوچک‌ سازی دولت؛ یکسال مرخصی با نصف حقوق ۱۸:۱۷ ثبت‌نام‌ کنندگان جدید واجد شرایط، یارانه و معوقات را می‌گیرند ۱۸:۱۶ چطوری هدفون رو به کامپیوتر وصل کنیم؟ ۱۸:۱۴ مرحله ۱۳۷ یارانه از ساعت ۲۴ امشب قابل برداشت است / واریز یارانه به حساب متقاضیان بازبینی دهک‌ بندی ۱۸:۰۵ درس سریلانکا به دولت های بدهکار؛ بحران در کمین است ۱۸:۰۰ دراگان اسکوچیچ برکنار شد ۱۸:۰۰ افزایش خدمات بانک رفاه کارگران به واحدهای تولیدی کشور ۱۸:۰۰ ماشین لباسشویی سامسونگ چند؟ (جدول) ۱۷:۵۷ راننده تاکسی کیف ۵ میلیارد تومانی دلار و یورو را به صاحبش رساند ۱۷:۵۴ دوست خوب چه خصوصیاتی دارد؟ ۱۷:۵۳ کارتن خالی طلا شد / ماهی ۱۲ میلیون تومان درآمد این شغل! ۱۷:۵۰ آموزش تصویری بستن تیک دوم خاکستری واتساپ ۱۷:۴۶ پس لرزه های خروج یک پوپولیست و ورود یک محافظه کار واقعی ۱۷:۳۷ خوراکی های ضدآفتاب را بشناسید ۱۷:۲۸ صالح آبادی: وام ازدواج باید ۱۰ روزه واریز شود ۱۷:۲۴ هر شانه تخم مرغ ۱۰۰ هزار تومان! ۱۷:۲۱ دلایل تعویض ال‌ سی‌ دی گوشی ۱۷:۱۹ اگر میخواهید ثروتمند شوید این کارها را انجام ندهید ۱۷:۰۶ تولیت حرم حضرت معصومه (س): توطئه استکبار در حوزه حجاب و عفاف را افشا کنید ۱۷:۰۳ کارخانه‌ها می‌توانند قانونی بیت کوین ماین کنند ۱۶:۵۹ برانکو شایعه حضور در تیم ملی ایران را رد کرد ۱۶:۵۵ حقوق کارکنان کاخ سفید چقدر است؟/ ۱۶ کارمند بایدن صفر دلار درآمد دارند! ۱۶:۴۶ واکنش کمالوندی به شیطنت غربی ها درباره راه اندازی آی‌ آر ۴؛ مسئله جدیدی نیست ۱۶:۳۸ نسخه اندروید تی‌وی اپلیکیشن لنز منتشر شد ۱۶:۳۷ ثروت میلیارد دلاری دونالد ترامپ ۱۶:۳۴ ایده پرداز ترور شهید حاج قاسم سلیمانی که بود؟/ ماجرای ایمیلی که در نهایت به دست ترامپ رسید! ۱۶:۳۲ حق العمل خدمات جایگاه های سوخت ۴۵ درصد افزایش یافت ۱۶:۳۰ عاقبت وحشتناک اضافه کردن نمک به غذای پخته! ۱۶:۲۶ مکاتبه با رییس جمهور برای ترمیم حقوق کارکنان رسمی شهرداری تهران ۱۶:۲۴ زمستان های بیت کوین چه زمانی بود؟ ۱۶:۲۳ جدیدترین قیمت گیلاس، زردآلو،‌ انگور و هندوانه ۱۶:۱۹ ورود غیرقابل شناسایی تاج و نبی به فدراسیون! ۱۶:۱۳ خودروی ایرانی روسی؛ در حد یک ایده ۱۶:۱۱ ۴ علامت مهم ابتلا در پیک جدید کرونا ۱۶:۰۸ رابطه بورس و تورم تغییر کرده است؟ / معضلی به نام شاخص‌ بازی! ۱۶:۰۸ معضلی به نام مدیریت دولتی در صنعت خودرو / ۲۹ نهاد برای صنعت خودرو تصمیم می‌گیرند ۱۶:۰۵ دختران بی خواستگار کلیک کنند؛ شما هیچ خواستگاری ندارید فقط به این دلیل ۱۶:۰۳ استراتژی بایدن و ترامپ در برابر چین، دو روی یک سکه؟! ۱۶:۰۲ سقف تسهیلات تکلیفی توسط بانک مرکزی تعیین شود ۱۵:۵۸ کارگزاری ها ملزم به ثبت اطلاعات مشتریان شدند ۱۵:۵۷ چگونه مالیات اجاره املاک را بپردازیم؟ ۱۵:۲۶ بازدید مدیران استانی بانک ایران زمین، از هلدینگ فناوری اطلاعات جامپ ۱۵:۱۸ طرز تهیه بستنی هلویی خوشمزه، از نوعی رژیمیش ۱۵:۱۴ چگونه می توان معامله خودرو را فسخ کرد؟ ۱۵:۰۶ معجزه ادویه محبوب برای گیاهان آپارتمانی ۱۵:۰۰ نهایی شدن «لیست سفید» اینترنت کودکان اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالای ایران کمیسیون صنایع و معادن مجلس وزارت صمت کمیسیون صنایع و معادن مجلس قانون بازار اوراق بهادار بورس کالای ایران شورای عالی بورس بازار سرمایه وزارت صمت بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۳۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، شاخص کل بازار سرمایه امروز (یک شنبه ۹ اردیبهشت) ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحد افت کرد و در کانال دو میلیون ۲۸۴ هزار واحدی ایستاد. بدین ترتیب در این روز شاخص کل بازار سرمایه ۰.۸۷ درصد ریزش کرد.


شاخص هم وزن ۰.۹۸ درصد افت کرد و در کانال ۷۵۷ هزار واحدی قرار گرفت.


در این بازار ۳۳۰ هزار معامله به ارزش ۴۷ هزار میلیارد ریال انجام شد.


در این روز به ترتیب نماد‌های فملی، فولاد، شپنا و وبملت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل افت بازار سرمایه شدند.


در مقابل نماد‌های حکشتی و وامید بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سهام برجای گذاشتند.


شاخص کل فرابورس افت ۰.۹ درصدی را تجربه و در کانال ۲۵ هزار و ۲۸۹ واحدی ایستاد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا عرضه می‌شود
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳