Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی : نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی معتقد است « از ایران رهاتر و برهنه تر جایی سراغ » ندارد. از نظر او قانون دائم زیرپا گذاشته می شود و خبرنگاران با سوالاتی که مطرح می کنند دائم مردم را می ترسانند. زیرا در کشور ۸۰ میلیون نفری کسی به کسی تذکری داده، و خبرنگاران فقط همان یک مورد را به مابقی جامعه تعمیم داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت و گوی خبرآنلاین با حسین جلالی در زیر از نظرتان می گذرد:

گفته می شود که شیوه برخورد گشت ارشاد با شهروندان تند است، نظرجنابعالی در این باره چیست؟

کجای این ۱۰ سال گذشته ، گشت ارشادی بوده که شما ذکر می کنید. از ایران رهاتر و برهنه تر در دنیا جایی سراغ دارید به من بگویید. کو گشت ارشاد؟ قانون مرتب زیر پا گذاشته می شود. ایران کشوری است که هنجارشکنی و قانون شکنی در آن پر است، اصلا نمی گویم پوشش و حجاب اسلامی در آن هست یا نیست. این قانون حجاب اجرا می شود یا نمی شود؟ شما لباس ملی یا هویت یا لباس ایرانی یا اسلامی دارید؟ نه! هیچی در کشور نیست و باز هم می گویید چرا گشت ارشاد داریم. این چه سوالی است؟ شما باید سوال کنید ما چه پوششی داریم. یعنی هند، افغانستان، چین و حتی اروپا پوشش دارد. ما نباید پوشش ایرانی داشته باشیم؟ تنها لباس ملی ما چادرمان است که آن را هم حذف کردید. با سوالاتی که مطرح می کنید مردم را می ترسانید. ما نباید هویت ، پوشش و لباس ملی داشته باشیم؟ قانون چه می گوید؟ اگر قانون هست، باید قانون شکنان تبرئه شوند یا کسانی که می خواهند قانون را رعایت کنند؟

جالب است کسانی که پوشش اسلامی را می خواهند رعایت کنند امروز مورد حمله قرار می گیرند و امنیت ندارند. سوال شما حاشیه ایجاد می کند. شما برای جامعه چی گذاشته اید که بخواهیم سوال کنیم و برایش گشت بگذاریم؟ ببینید اروپا یک باغ وحش منظم است. هر کس از این قانونی که گذاشته تخلف کند، از خدمات اجتماعی محروم می شود. اما در ایران، درباره مد و پوشش قانون گذاشته اید. به جای این که از قانون دفاع کنید از قانون شکنان دفاع می کنید.

بیشتر بخوانید:

علیرضا بهشتی : شهید بهشتی ، نیرو فرستاد تا از حمله تندروها به تظاهرات علیه حجاب اجباری جلوگیری کنند کوشکی : زنان ارمنی و یهودی دوره قاجار هم حجاب را رعایت می کردند

انتقاد قاطع و جانانه امام جمعه هشتگرد از سختگیری‌های حجاب

من دفاع نمی کنم چه چیزی باید باشد و چه چیزی را باید پوشید. من می گویم قانون هست یا نه؟ اگر هست، از قانون حمایت کنید وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی شود و هیچ چیز برای شما باقی نمی ماند. یا قانون نگذارید یا اگر قانون می گذارید به قانون احترام بگذارید و پای بند باشید. کشوری که قانون نداشته باشد هرج و مرج است. کشوری که در آن قانون نباشد سنگ روی سنگ بند نمی شود. شما به جای حمایت از قانون و کمک به آن، می آیید می گویید مردم گرسنه اند. آن یکی می گوید پابرهنه گان را رها کردید و به سر برهنه گان چسبیدید؟ آن دیگری چیز دیگری می گوید. با جنجال سیاسی و هوچی بازی، باورها و ارزش ها را یکی پس از دیگری درنوردیدید. امروز در کشور هیچ گونه حد و مرز و حریمی نه در پوشش، نه در فضای مجازی، نه در باورها نمانده است. شما خبرنگارها هم که باید حافظ قانون و باورها باشید بر طبل بی قانونی می کوبید. شما هم که باید حرمت قلم و قانون را حفظ کنید اینطوری با سوال از این و آن همه را به انفعال می کشید. این شد رسالت قلم و خبرنگاری که می گویید تا معیشت مردم مساله است به چیز دیگری گیر ندهیم ، خواب این شد منطق . این سوالات به نظرم رها سازی اصول و گیر دادن به فروع است. برخوردها با پوشش هیچ فرقی نکرده، قبلا برخوردی نمی کردیم الان هم برخورد نمی کنیم.

الآن با بدحجابان یا کم حجابان برخوردی صورت نمی گیرد؟

بعد از انتخابات، نسبت به قبل از آن هیچ فرقی نکرده است. قانون را قبلا زیر پا می گذاشتید و الان هم زیر پا می گذارید. شما بروید پل طبیعت و ونک را ببینید. لواسانات را ببینید. شما اصلا در جامعه نیستید. شما در جامعه اصلا پوششی می بینید؟ غربی ها اینجا می آیند و می گویند فکر می کنیم داریم در اروپا قدم می زنیم. برهنگی جامعه را گرفته است. حالا می پرسید درباره برخورد تند چه نظری دارید؟ شاید یک هزارم هم برخوردی باشد. شما پشت قله قاف، در یک کشور ۸۰ میلیونی یک نفر به یک نفر تذکری داده است. شما آمده اید ۹۹.۹ درصد را رها کردید چسبیدید به یک هزارم مساله؟ رسالت قلم و خبرنگاری این نیست. شما به سالم سازی جامعه کنید. نه این که همه را بترسانید . در عوض از این که اگر برخورد شد کمیسیون و مجلس تشکیل بدهید لایحه بدهید برخورد کنید. شما از سر بیکاری و سیری این حرفها را می زنید.

۲۱۲۱۶

کد خبر 1650202

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: گشت ارشاد بدحجابی زنان خشونت علیه زنان سردار حسین جلالی گشت ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۳۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی

نیاز به پوشش و پرهیز از برهنگی جزو گرایش‌های فطری است که خداوند متعال آن را در وجود انسان‌ها قرار داده است. علاوه بر تاثیر حجاب در تامین سلامت روحی و فکری، حجاب در تامین سلامت جسمانی افراد جامعه نیز نقش بسزایی دارد. از طرفی شواهد تاریخی نیز فطری، فرامذهبی و فراملی‌بودن حجاب را تایید می‌کند.

در جامعه‌ای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزش‌های اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادی‌شدن پوشش‌های غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی را به صدا درمی‌آورد.

پوشش انسان‌ها صرف‌نظر از این‌که از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیت‌های اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازه‌ای که خود او می‌داند و برایش مصونیت‌آفرین است، به آن عمل کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه می‌شوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف می‌شود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
 
انسان، پوشش‌گریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح می‌شود، اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجاب‌گراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدن‌های کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نه‌فقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط و تفریط‌هایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را به‌صورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به این‌که انسان پوشش‌گریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجاب‌گریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب به‌دلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجاب‌گرایی فرض شده و مبنای سیاست‌گذاری بر این اساس انجام گرفته است.
 
محجبه‌های جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوشش‌ها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروه‌های مختلفی روبه‌روست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک می‌کنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بی‌حجابی عامدانه را تبلیغ می‌کنند (مانند متعرضان به محجبه‌ها و افراد تبانی‌کننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر می‌رسد که محجبه‌ها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهره‌مند شوند. به هر حال در مقابله با بی‌حجابی، به جای برخورد با بی‌حجابان عادی، باید این پندار که بی‌حجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه می‌توان از ظرفیت محجبه‌ها استفاده کرد. با وجود این‌که این موضوع مورد توجه قرار گرفته، اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادی‌شدن بدپوششی در جامعه می‌شود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوه‌ای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. می‌توان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد. 

ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر می‌رسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنی‌های ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنی‌های سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینه‌های فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیست بوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درس‌ها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیاز‌های اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب می‌تواند در کاهش زمینه‌های بدپوششی نیز موثر باشد. با این حال باید جایگاه حجاب به‌درستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاه‌‏های آن به برخوردی سنجیده و برنامه‏ریزی‌شده پرداخت. در برخورد با بی‌حجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهاد‌های آموزشی اهمیت بالایی دارند.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • جلالی: با استمرار «فعالیت رسانه‌ها» و «اعتراضات دانشجویی» موضوع غزه «مساله اول» باقی می‌ماند
  • منیژه، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • علم‌الهدی: وقتی نیرو‌های نخبه نظام به دنبال اجرای شرع و قانون بیفتند، باید حمایت مردم نیز پشتیبان آنها باشد/ حجاب متعلق به فرهنگ ایران است؛ در شاهنامه، فردوسی از قول منیژه نقل می‌کند «منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب»
  • منیژه ، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • تروما چهارمین علت مرگ در دنیا
  • حمایت دانشجویان سراسر دنیا از مردم غزه رویدادی بی‌سابقه است
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی آمریکایی در ۲ هفته/ حمایت‌ها از طرف جامعه دانشگاهی ایران ادامه دارد +تصاویر
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی