Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از قم، سیدمحمد هادی میرشریفی: حادثه تکان‌دهنده جان‌باختن دو کودک خردسال بر اثر حمله سگ‌های ولگرد تنها در یک هفته در شهرک دامشهر قم، موج خبری و رسانه‌ای بزرگی راه انداخت که هنوز هم ادامه دارد. این حوادث اگر چه طبق بازخوردهای دریافتی از مخاطبان و خصوصا خانواده ها، بر افکار عمومی تاثیر زیادی داشت اما تاثیر چندانی در میان تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها به هزینه‌های تحمیلی کلان مقابله با تبعات افزایش سگ‌های ولگرد پرداختند و برخی نیز به سلب امنیت و آسایش شهروندان، عده ای نیز به مسائل شرعی و بهداشتی مرتبط با آن. اما چند وجهی بودن این موضوع نیز مانند همه موضوعات اجتماعی دیگر باعث شده تا اقداماتی مانند دستور جمع‌آوری سگ‌های ولگرد ، تنها مسکّن کوتاه مدت و مقطعی باشد تا راه حل دائمی و کارشناسی.

این مسلّم است که مسئله با فشار آوردن و به اقدام وادار کردن یک نهاد مانند شهرداری حل نمی‌شود. زیرا در این موضوع دستگاه‌های متعدد و متنوعی مانند جهاد کشاورزی (بخش امور دام)، دامپزشکی، محیط زیست، وزارت کشور اعم از امور شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها و حتی علوم پزشکی دخیل هستند.

سگ‌های ولگرد از کجا می‌آیند؟

درباره علل افزایش این حیوانات در سال‌های اخیر تحقیقات مفصلی انجام شده و مستندهای تحقیقی خوبی هم ساخته شده است. آنچه مشخص است اینکه فراهم شدن شرایط زادوولد آن‌ها در نقاط حاشیه‌ای شهر و برخی فعالیت‌های دامی در روستاهای نزدیک به شهرها اصلی‌ترین علل ازدیاد آن‌هاست.

ناصر رعیت‌پور قمی مدیر شهرک دامشهر در گفت‌وگو با فارس درباره معضل افزایش سگ‌های ولگرد در این شهرک گفت: با توجه به اینکه این موضوع در گذشته نیز مشکلاتی به وجود آورده بود، با همکاری سازمان پسماند شهرداری چند مرحله جمع‌آوری انجام شده است اما به دلیل این‌که این حیوان زادوولد زیادی دارد و دامداران نیز توله‌های آن‌ها را در محیط عمومی شهرک و بیرون از دامداری‌ها رهاسازی می کنند، بعد از مدتی جمعیت سگ‌های ولگرد افزایش پیدا می‌کند. 

به طور مشخص زادوولد فراوان سگ، سهولت تغذیه و نداشتن متولی کنترل آن را می‌توان اصلی‌ترین علل افزایش این حیوانات دانست.

«سگ‌های ولگرد در شهرک صنعتی شکوهیه قم»

منبع تغذیه و حمایت سگ‌های ولگرد کجاست؟

شهروندان بسیاری گزارش کرده‌اند که سگ‌های ولگرد در ساعات پایانی شب در زباله‌ها غذای مورد نیاز خود را جستجو می‌کنند. علاوه بر این برخی شهروندان نیز به دلیل عواطف انسانی یا علاقه به حیوانات  و بدون توجه به تبعات اقدام خود، اقدام به تغذیه این حیوانات در داخل شهر می‌کنند.

در همین خصوص سیدعبدالله میرابراهیمی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تصریح کرد: هم‌اکنون در محور بلوار غدیر، پردیسان، انتهای بلوار جمهوری اسلامی و مرجعیت، ورودی جعفریه، بستر رودخانه قم انتهای فرهنگیان و برخی نقاط دیگر  به‌صورت مستمر شاهد توزیع غذا در بین سگ‌های ولگرد هستیم، که این مساله سبب ازدیاد جمعیت آن‌ها و به هم خوردن روند طبیعی زاد و ولدشان شده است.

آیا جمع آوری و عقیم کردن سگ‌های ولگرد، چاره کار است؟

در صحبت‌های مسئولین از شناسنامه‌دار کردن سگ‌های گله و مسئولیت‌پذیر کردن صاحبان آن‌ها در کنار عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد به عنوان دو راهکار کاهش آسیب‌های این حیوانات نام برده می‌شود. اما آیا این راهکارها موثر است؟

عباس ذاکریان فرماندار قم که به واسطه حوادث اخیر جلسات کارشناسی متعددی در این خصوص را اداره کرده است، می‌گوید: شناسایی و شناسنامه‌دار کردن سگ‌های دارای صاحب و ملزم کردن افراد به پرکردن فرم مسئولیت‌پذیری و همچنین انجام واکسیناسیون سگ‌ها نیز که عمدتا از سگ‌های نگهبان هستند، در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: هنوز در شناسنامه‌دار کردن سگ‌های نگهبان دچار ضعف هستیم و در بازدید سرزده‌ای که از برخی دامداری‌ها انجام شد مشاهده گردید که سگ‌های نگهبان فاقد شناسنامه هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم هم معتقد است: تعداد سگ‌های ولگرد در شهر به میزانی پراکنده است که امکان کنترل کامل آن‌ها وجود ندارد و از طرفی انجمن‌های حامی حیوانات نیز با تجمعات خود مانع از مدیریت این حیوانات می‌شوند.

راهکار عقیم کردن سگ‌های ولگرد نیز بر اساس نظر کارشناسان اگر به حدنصاب 70 درصد نرسد، تاثیر چندانی در کاهش جمعیت آن‌ها ندارد. ضمن اینکه برخی دامداران نیز به دلیل ضعف عوامل الزام‌آور قانونی، به این موضوع تمکین نمی‌کنند.

در همین خصوص ناصررعیت‌پور مدیر شهرک دامشهر می‌گوید: کار جمع‌آوری سگهای ولگرد از سطح شهرک نهایتا تا دو هفته آینده به پایان می‌رسد اما مسئله اصلی این است که دامداران هم باید در این کار همکاری کنند. به ویژه این‌که باید در خصوص موضوع عقیم‌سازی سگ‌هایی که در دامداری نگهداری می‌کنند، همکاری لازم را داشته باشند.

جای خالی محیط زیست در چرخه کنترل سگ‌های ولگرد

ازیاد سگ‌های ولگرد علاوه بر اینکه سبب سلب آسایش زندگی شهروندان خصوصا کودکان و سالمندان می شود، موجب آسیب دیدن چرخه عادی زندگی بسیاری از جانوران کوچک دیگری می‌شود که طعمه این حیوان محسوب می‌شوند.

در این میان جای خالی محیط زیست و حضور در عرصه تصمیم‌سازی کارشناسانه یا حداقل اظهار نظرهای تخصصی در رسانه به خوبی احساس می‌شود.

این در حالی است که در اغلب مستندهای علمی ساخته شده، این موضوع مورد تاکید قرار گرفته و در بسیاری از کشورها نیز اصلی‌ترین دلیل اقدام جدی نهادهای حاکمیتی برای کاهش جمعیت سگ‌ها به روش‌های سلبی است.

جمع آوری سگ‌های ولگرد راهکاری مقطعی است

سالهاست که در رسانه‌ها درباره این موضوع بحث می‌شود و اندک جستجویی در فضای مجازی نشان می‌دهد گستردگی این معضل تقریبا به وسعت ایران است. حالا اما با کشته شدن دو کودک بی‌گناه در قم، یک بار دیگر توجه افکار عمومی به آن جلب شده است. سریع‌ترین راهکار هم جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است. اما این قطعا راهکار اصلی و موثر نهایی نیست.

همانطور که در گفته‌های متولیان جمع‌آوری چه از نهاد شهرداری و چه از نهاد متولی شهرک دامپروری مشخص شد، آنها سال‌هاست که در حال جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هستند و این دور تکرارپذیر همچنان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد همان‌گونه که اصل موضوع چندوجهی است و ابعاد فرهنگی، زیست محیطی، اقتصادی و حتی انتظامی دارد، راهکار آن نیز دارای ابعادی است که می‌طلبد سازمانی به‌صورت جدی متولی پیگیری آن شده و در سطوحی بالاتر از یک دستگاه و نهاد استانی، پس از در نظر گرفتن الزامات و تحقیقات کافی تصمیم‌سازی مناسبی را برای این معضل اجتماعی تکراری در کشور رقم بزند.

انتهای پیام/78032

منبع: فارس

کلیدواژه: سگهای ولگرد دامشهر قم شهرداری قم مدیریت شهری جمع آوری سگ های ولگرد سگ های ولگرد کردن سگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۴۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند را از سر گرفته‌اند

یک منبع می‌گوید که اعضای طالبان موبایل‌های برخی از باشندگان پنجشیر را نیز ضبط کرده‌اند.

به گزارش اطلاعات روز؛ منابع محلی در ولایت پنجشیر می‌گویند که طالبان از صبح امروز (چهارشنبه، ۱۲ ثور) جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند از نزد اعضای این گروه و کارمندان ادارات دولتی را از سر گرفته‌اند.

طالبان در ولسوالی‌های رخه، حصه اول و شتل برای جمع‌آوری موبایل ایست‌های بازرسی ایجاد کرده‌اند.

این منابع می‌گویند که قطعات نظامی لوای طالبان در پنجشیر موبایل‌های هوشمند که قابلیت ضبط ویدیو و تصویر را دارند، از نزد شماری از اعضای این گروه، کارمندان ملکی ادارات دولتی و حتی برخی از افرادی که شغل آزاد دارند، جمع‌آوری کرده‌اند.

یک منبع می‌گوید که اعضای طالبان موبایل‌های برخی از باشندگان پنجشیر را نیز ضبط کرده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، طالبان فایل‌های داخل موبایل‌ها را بررسی می‌کنند.

طالبان دو سال قبل استفاده از موبایل‌های هوشمند در پنجشیر را منع کرده بودند.

در آن زمان والی این گروه گفته بود که مطابق حکم رهبر طالبان استفاده از موبایل هوشمند در دره پنجشیر منع است. والی طالبان در پنجشیر گفته بود کسانی که موبایل دارند یا بفروشند یا هم در خانه بگذارند.

طالبان در آن زمان درباره‌ی دلیل وضع این محدودیت چیزی نگفته بودند؛ اما گفته می‌شد که این گروه به‌دلیل نشر ویدیو از آزار و اذیت غیرنظامیان و تیرباران اسیران جنگی اقدام به جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند کرده است.

ویدیو‌های گسترده از تیرباران اسیران جنگی و شکنجه‌ی غیرنظامیان در پنجشیر منتشر شده بود. گفته می‌شود که این ویدیو‌ها توسط خود طالبان ثبت شده‌اند.

دیگر خبرها

  • ‌۱۷۰ میلیارد ریال، هزینه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بر دوش شهرداری گرگان
  • اختلال در جمع آوری آبگرفتگی ها در اهواز به علت قطع برق
  • ورود آب به برخی منازل در اهواز/ ادامه جمع‌آوری آبگرفتگی خیابان‌ها
  • میزان بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • حمایت از مردم غزه، راهی که همچنان ادامه دارد
  • تخت جمشید 100 سال قبل چه وضعی داشت؟ (عکس)
  • بارش‌ها برای چهارمحال‌ و بختیاری ادامه دارد
  • طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند را از سر گرفته‌اند
  • جمع آوری ۵۶۰ میلیارد ریال زکات در خوزستان
  • احداث شهرک بازیافت، گامی برای جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز در نصف‌جهان