Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@06:54:41 GMT

گرمازریاب

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۴۸۹۸

.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، اسلامی در بحث گازیابی عناصر گرانبها و فلزات اساسی است از ضایعات الکتریکی سوال ما بردهای الکتریکی را می خریم با استفاده از فناوری خودمان اینها را بازیابی می کنیم و فلزات گرانبهاو طلا و نقره و پالادیوم را از آنها استخراج می کنیم بعلاوه فلزات اساسی از جمله مس.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سوال

کاری که ما انجام دادیم در دنیا یک کوره ای توسعه داده شده در سال گذشته بنام آیزا... که کاربردش برای استحصال فلز مس بوده از خاکه های سولفیدی . فعالیت ما به این صورت بوده که این کوره را برای بحث عناصر گرانبها مقیاس کوچک آن را ساختیم و طراحی کردیم و در داخل ایران هم تا به حال ساخته نشده این نوع کوره و ما کار ساختش را انجام دادیم و فرایندی را کار کردیم و راه انداختیم که بردهای الکترونیکی را ابتدا جدایش فیزیکی می کنیم و خردایش انجام می دهیم و دوباره جدایش فیزیکی و بعد می رود در این کوره آیزا اسمنت و بعد می رود برای .... در آنجا مس کاتوگ گرفته می شود و لجنی که ایجاد می شود طلا و نقره و پالادیوم استخراج می شود.

 

سوال

ما روش فرآوری ابداع خودمان بوده و کوره را بومی سازی کردیم.

 

سوال

در تهران سوال ما سال 97 بود روی بحث بازیافت آلومینیوم قوطی نوشابه با هم دانشگاهی ها شروع به کار کردیم یک کارگاه راه انداختیم بصورت سنتی و کار کردیم و تولید کردیم دو تن در روز ولی توجیه اقتصادی نداشت و نگاه بیزینیسی نمی شد به آن داشت شروع کردیم آر اند دی کردن که در دنیا چه اتفاقی می افتد و کاری که در دنیا می کردند با ایران متفاوت بود و جای توسعه و پیشرفت و کار داشت و یک تکنولوژی در دنیا بود که آن را در کشور کاملا بومی سازی کردیم و از تکنولوژی سیستم ورتکس بود که با راندمان و ریکاوری بالاتری می توانستیم شمش آلومینیوم بگیریم . آن را راه انداختیم و ظرفیت بالاتر راه انداختیم در سال گذشته و دارد کار میکند و کنارش از تجربه ای داشتیم در بحث بردهای الکتریکی شروع کردیم به کار کردن و تقریبا اواسط سال 99 بود که در بردهای الکترونیکی کار کردیم و منتهی نرفتیم کارگاه تولیدی آن را بزنیم و اجرتی با کسانی که سنتی کار می کردند ، کار کردیم منتها دیدیم که فضا متفاوت است می شود کار کرد و به تکنولوژی بهتری رسید. بحث .. رسیدیم و شروع کردیم به کار کردن ولی دیگر فرآیند و سیکل توسعه را خودمان توسعه دادیم و سال 1400 مجموعه معنا کمک کردند و سرمایه گذاری کردند برای فاز آزمایشگاهی و سال 1400 کوره یک لیتریش را ساختیم و فلز مس را استحصال کردیم و فلزات گرانبها را از آن گرفتیم و کنار آن کوره 4 لیتری را با هزینه شخصی ساختیم و الان در مرحله راند بعدی هستیم که برای این کوره 4 لیتری مباحث کنترلی آن را آپدیت کنیم و تقویت کنیم بعلاوه اینکه خود خط فرآوری را هم بطور کامل پیاده کنیم.

 

سوال

سرمایه ابتدایی که آبکاری را انجام می دادیم پول شخصی خودمان بود و فرآیند مرحله دوم که کوره یک لیتری را ساختیم با سرمایه گذاری مجموعه معنا بود سوال دانش اگر کسی داشته باشد و فقط با دانش بخواهد بیاید جلو قابلیت این راپیدا نمی کند که بخواهد دانش خود را پیاده سازی کند و تست کند و رسیدن به دانش فنی هزینه دارد و سرمایه نیاز دارد وخوراک و ضایعات باید خریداری شود از بازار و اسید نیاز دارد و کوره باید ساخته شود و این کارها هزینه دارد و آزمون وخطا دارد و تست آنالیز باید داده شود و آزمایشگاهایی که تست می گیرند آنها هزینه بر است فرآیندها و کلا کاری نیست که بدون هزینه انجام شود ولی این که گروهی فقط سرمایه داشته باشد ودانش فنی نداشته باشد شدنی نیست الان هستند کسانی که این کار را به صورت سنتی انجام می دهند ولی کاری بخواهد باشد که ریکاوری بالاتری از آن بگیریم در کشور و فلزات مختلفی کار کنیم طبیعتا تکنولوژی بروزتری می خواهد که آن هم نیاز به دانش فنی دارد و آن هم کار وهزینه وتست نیاز دارد.

 

سوال

راند دوم چه چالش ها؟ عمده مسائل این است که ما چون حوزه تولید مواد کار می کنیم از دو منبع .. خود را تامین می کنیم یکی منابع اولیه است و منابع ثانویه و منابع اولیه معادن است و منابع ثانویه قراضه ها و ضایعات. معادن عموما دست اشخاص خصوصی هست که خاک را استحصال می کنند و خاکه را می توانند براحتی بفروشند و صادر کنند .گرفتن و ارتباط برقرار کردن با معدن دارها عموما کار راحتی نیست برای کسانی که تازه از دانشگاه بیرون آمدند و می خواهند با روحیه جوانی خود کار کنند. و کار دانشجویی کنند. که سخت می شود با معدن دارها همکاری کرد و از این جهت ما کار قراضه هاو ضایعات را شروع کردیم. این چالشی بوده که با آن دست به گریبان هستیم.

 

سوال تا بحال در افق بلند مدت کار بشود و به سطحی برسیم که در آن سمت هم ورودی داشته باشیم.

مدل درآمدی ما این نیست که کوره و فرآیند را بفروشیم و ما کوره و فرآیند را می سازیم و برای ما یک واحد تولیدی می شود و با مشارکت سرمایه گذار این فرآیند را طی می کنیم و قراضه می خریم و فلزات اساسی و مس راتولید می کنیم و می فروشیم . در بازار شما طلا و نقره که در بازار تهران براحتی خرید و فروش می شود و فلز مس هم کاتد است و یک مقدار پایین تر از قیمت مس سرچشمه در بورس خرید و فروش انجام می گیرد . پالادیوم هم مشابه طلا است و عموما کسانی که طلا کار میکنند پالادیوم را هم می خرند. اکثرا بصورت جواهرات استفاده می شود.

 

سوال

جواهر سازها و طلا سازها می شوند سوال طلای آن با عیارش مشخص می شود پالادیوم و همه با عیار و آنالیزشان است که ما عیار و آنالیز که عیار 24 است. مسئله بعدی تامین و رقبایی که قراضه ها داستان خاص خودش را دارد و کسانی که روش سنتی را کار می کنند آنها بعضی فلزات را یا نمی گیرند و یا روش های فرآوری آنها گران قیمت است و فلزات وچیزهای دیگر باید استفاده کنند که هزینه فرایند را گران می کند و کنارش هم بعضی فلزات را یا استحصال نمی کنند یا با راندمان پایین تر استحصال می کنند بعلاوه اینکه فرآیندهای سنتی از نظر آلودگی های زیست محیطی آلودگی های زیادی دارند هم خیلی از این فلزات که استفاده می شود فلزات سمی استفاده می شود در فلزاتشان، از سرب استفاده می شود و اینها سمی است و خیلی از این پلاستیک ها را چون مستقیم در کوره می برند اینها را می سوزانند و آلودگی زیست محیطی برای هوا دارد و فرآیندی که ما کار میکنیم فرآیند سبز است و آلودگی آن کمتر است.

 

سوال

ما 4 نفریم سوال ما طبیعتا الان واحد فناوری خود را راه نینداخته ایم و تولید نمی کنیم و راه اندازی واحد پایلوتش برای جذب سرمایه صحبت می کنیم ولی صحبت ها مناسب است که تا دو سال سرمایه ثابت را می تواند برگرداند.

 

سوال

برای ظرفیت 150 کیلوگرم در روز 3.5 میلیارد

 

سوال

دو تا جنبه است یکی جنبه صادرات طلا و نقره و پالادیوم ومس است که خیلی عرصه بازی دارد و ما پالادیوم را الان وارداتی استفاده می کنیم که ظرفیت داخلی وجود دارد برای اینکه بخواهیم داخل بدهیم و طلا را که بعنوان بازار مشخصی که مشابه دلارحساب می شود به نحوی طلا و نقره و فلز مس هم کشور ما تولید کننده هست دردنیا می تواند اضافه شود که سیم و کابل مسی افزایش ظرفیت پیدا می کنند و می توانند کار کنند و صادرات آن شکل بگیرد و مسئله دیگر ضایعات و قراضه های الکترونیکی است که این هم یک چالش و بحرانی را بوجود آوردند که 20 درصد اینها دارد در دنیا جمع آوری می شود که مسئله آن فرآوری است در کنارش و در مسئله فرآوری می توانیم در بلندمدت کشورمان پتانسیل این را ایجاد کند که قطب فرآوری ضایعات الکترونیک شود و ما داخل کشورمان ضایعات آهن و آلومینیوم و مس ما واردات قراضه ها را داریم از افغانستان و عراق که اینها وارد می شود و می آید به داخل کشور و فرآوری می شود . ضایعات الکترونیکی به این صورت نیست خود ضایعات را حجم خوبی اش را ما صادر می کنیم به ژاپن و آلمان و کشورهای دیگر .

 

سوال

ما هم دانشکده‌ای بودیم و بچه ها مهندسی مواد و متالوژی از دانشگاه شریف خواندیم و از دانشگاه با هم آشنا شدیم.

 

سوال

من قبل از اینکه بخواهیم این کار را شروع کنیم در پژوهشکده دانشگاه شریف کار میکردم که پژوهشکده کمک زیادی کرداز این نظر که با نحوه کار کردن و شرایط بازار ایران آشنا شویم و بخواهیم که چگونه کار کنیم و رشته برق هم رشته مهندسی متالوژی مهندسی مواد خواندیم و کاری که می کنیم در این حوزه است و از استاد خود زیاد کمک گرفتیم از دکتر عسگری تا بحال چندین بار مشاوره گرفتیم و از جهش انگیزشی و اینکه دانش مان برای آنجاست.

 

سوال

تقریبا به این صورت است که هر دانشجو دانشگاه شریف یک مقطعی به مهاجرت هم فکر کرده و آنقدر آن فضا وجو در آن وجود دارد که اگر از قبل به فکر این نبوده قطعا در آن فضا به این موضوع هم فکر میکند

 

سوال

شاید اساتید بطور مستقیم تشویق به مهاجرت نکنند ولی نحو برخورد و ارائه امکانات همه اینها ته اش چیزی برای دانشجو است که اینجا نماند بهتر است. من ورودی 90 دانشگاه بودم و دانشجوی دکترا سال 94 می دیدم که طرف هشت و نه سال است که در دانشگاه است می گویند خسته نمی شوید و بلند شوید بروید بیرون کار کنید وقتی این فضا را می بینید و هفت هشت سالی که در این دانشگاه بودم دانشجویی ندیدم که بگوید دکترا خواندن در ایران کار درستی است و همه میگویند که یا بعد از لیسانس و ارشد می رفتیم سرکار و یا جایی استخدام می شدیم و کار میکردیم در ایران طبیعتا تجهیزاتی که هست برای قبل از انقلاب است و آپدیت نشده و تجهیزات داغون هستند و نمی شود کار کرد واگر سالم است استاد جرات ندارد آن را روشن کند چون اگر خرابی رخ دهد کسی نیست تعمیر کند و اگر کسی باشد هزینه آن نیست . هزینه مواد اولیه و مواد شیمایی را ندارند که بخواهند بخرند. وقتی امکانات نیست دانشجوی دکترا تکمیلی با سن فرضا 25 سال می خواهد بیاید و تا 31 سالگی در دانشگاه است و در این مدت استاد توقع کار تمام وقت دارد وامکانات هم نیست و طرف سی سالش شده ومنبع درآمدی هم ندارد طبیعتا آخرش سرخورده می شود و می گوید چه غلطی کردم

 

سوال

یک مقدار آن روحیه اینکه با همه مشکلات و فساد و بدبختی ها دوست داشتیم بمانیم و کار کنیم و بعضی دوست دارند که از چیزی که نیست یک چیز ایجاد کنند و شرایط را بهتر کنند و به سمت این بروند که شرایط مناسب را بهبود بخشند و در آنجا کار کند و زندگی خودش آرام باشد و خدمت به خلق الله هم هست و بعضی این روحیه را ندارند .

 

سوال

بله، طبیعتا وقتی کسی نخواهد کاری خودش کند چون ریسک دارد و تعهد باید بیاورد و منبع درآمدی هم در شروع ندارد و طبیعتا شب که می رود خانه می گوید چه غلطی کردم سوال در هر راند که جذب سرمایه بخواهید کنید می گویید چه غلطی کردم چون سرمایه قبلی تمام شده و باید کاسه گدایی بگیریم که فشار مالی می آورد.

 

سوال

بله سوال ما در راند بعدی که ظرفیت کوچکی است صحبت می کنیم برای دوازده نفر باشد

 

سوال

برای طلا و نقره و پالادیوم جواهرسازها و برای کاتد مس هم شرکت هایی که کابل مسی تولید می کنند سوال ما شمش مسی تولید می کنیم سوال ما تجربه آلومینیوم بوده والان واحدهای بزرگترش راه افتاده و آمدیم سراغ عناصر گرانبها و طبیعتا این روحیه ای که دوست داشته باشیم که کارهای مختلف انجام دهیم پیش می بریم و در حوزه عناصر مواد می رویم در حوزه های دیگر

 

سوال

جلسه خوبی بود و نفس تجربه ای که ایجاد شد و داورها نکته خوبی گفتند و مجموعه استارت آپ هم خیلی زحمت کشیدند و تدارک این برنامه تا امروز سخت بود و 150 نفر دعوت بودند و اینها را ساماندهی کردن و کلی تیم بودند که تایید برای روز داوری نشده بودند و جمع شدن اینها وتامین سرمایه اینها کار و زحمت تلاش است

 

سوال

امیدواریم که تایید شویم و کار سختی است و منابع محدود است

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معدن طلا و نقره و پالادیوم استفاده می شود راه انداختیم شروع کردیم کار کردیم قراضه ها سوال ما فلز مس ما کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۴۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، رحمانی در نشست با فعالان حوزه اقتصادی و صنعتی افزود: شرکت نفت باید در تامین سوخت واحد‌های تولیدی سرعت بیشتری داشته باشد.   معاون اقتصادی استاندار با بیان اینکه قطع برق کوره‌ها به فرآیند کار آسیب می‌زند گفت: با مطرح کردن موضوع تامین سوخت کوره ها، قطعی برق باید کاهش یابد.   رحمانی با بیان اینکه تولید برق در ایران بیشتر از کشور‌های صنعتی است، اظهارداشت: علیرغم بالا بودن تولید انرژی در کشور یکی از دلایل ناترازی آن پایین بودن بهره وری انرژی است.   ره انجام، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین هم گفت:برای برداشت گندم در خرداد ماه نیاز مبرم به آبیاری گندم در اردیبهشت ماه داریم.

دیگر خبرها

  • پایان عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم
  • تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی
  • تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است