Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-05@23:18:37 GMT

پیوست عدالت به یارانه نان

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۵۱۹۶

پیوست عدالت به یارانه نان

طبق آمار هر ایرانی روزانه ۳۰۰ گرم نان مصرف می‌کند که با توجه به جمعیت، ۵/۹ میلیون تن گندم برای پاسخگویی به نیاز کشور کافی است ولی برآوردها حاکی از مصرف بیش از ۵/۱۱میلیون تن گندم و شکاف بیش از ۲میلیون تنی در این حوزه است که نشان از هدررفت و قاچاق منابع غذایی در کشور دارد. همین امر سبب شده جلوگیری از قاچاق گندم به کشورهای همسایه و ضرورت بهینه‌سازی مصرف نان در کشور به یکی از بحث‌های مهم در تیم اقتصادی دولت تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تبدیل آرد یارانه‌ای به دلار آزاد
به گفته جعفر ایمانیان، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران تا پیش از این آرد یارانه‌ای ماکارونی تبدیل به دلار آزاد می‌شد و آرد یارانه‌ای نان هم در مسیرهای دیگری غیر از نانوایی قرار می‌گرفت و حتی از مرز خارج می‌شد. بر اساس آنچه او می‌گوید آرد یارانه‌ای به‌ دلیل قیمت پایین از چرخه تبدیل شدن به نان خارج می‌شد. در این راستا دولت طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را در کشور شروع کرد و این کار را به صورت آزمایشی در برخی از نانوایی‌های استان زنجان اجرا و سپس به استان‌های دیگر کشور تسری داد.

تعلل برای پخت به نیت فروش آزاد سهمیه
رصد میدانی بازار توسط بازرسان نشان داده است که بخش مهمی از صف‌هایی که اکنون در جلو نانوایی‌ها وجود دارد، صف‌های ساختگی است به این معنا که برخی از نانوایان آرد را تبدیل به نان نمی‌کنند و با تأخیر نان را می‌پزند تا باقیمانده سهمیه را به صورت آزاد بفروشند. در واقع ۹۰درصد صف‌های تشکیل شده در نانوایی‌ها ناشی از تعلل واحدهای نانوایی و به عبارتی خودساخته است. 

پیوست عدالت برای ممانعت از انحراف یارانه 
مهدی سروی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با قدس پیوست عدالت را در صورتی که بتواند از انحراف یارانه در زنجیره جلوگیری کند اقدام بسیار مثبتی ارزیابی کرده و می‌گوید: این گام در طرح دولت اگر به خوبی دیده بشود و از انحراف یارانه پرداختی دولت به آرد و نان جلوگیری کند و از طرفی هم سهم مصرف اقشار آسیب‌پذیر و به ویژه سه دهک پایین درآمدی را تقویت کند، اقدام خوبی است که قطعاً با کارتی شدن پرداخت یارانه نان این موضوع قابل احصا هم خواهد بود.

ضرورت هوشمندسازی یارانه گوشت و روغن
وی می‌افزاید: با توجه به اینکه اطلاعات سرپرست خانوار سه دهک پایین درآمدی موجود است، میزان مصرف نان این خانوار در هفته و ماه قابل احصا خواهد بود و قاعدتاً هزینه‌ای که دولت برای تأمین نان این خانوار انجام می‌دهد هم قابل استخراج است و با توجه به اینکه کل زنجیره از مبدأ تا مقصد شفاف می‌شود می‌تواند از انحراف هم جلوگیری کند.این موضوعی است که باید در سایر کالاهای اساسی مثل گوشت قرمز و مرغ، روغن، شکر و لبنیات هم اتفاق بیفتد که البته نیازمند ایجاد زیرساخت‌های گسترده است.

پیوست عدالت به شرط اصلاح رویه‌ها
وی با اشاره به درخواست رهبر معظم انقلاب از دستگاه‌های دولتی مبنی بر اینکه در هر طرح اقتصادی که در کشور اجرا می‌کنند بحث عدالت اقتصادی هم در آن دیده بشود می‌گوید: در طرحی که وزارت اقتصاد اجرا کرده در روی کاغذ نشان داده است که می‌تواند به سمت عدالت حرکت کند، حالا این پیوست کردن عدالت به طرح یارانه نان اقدام مثبتی است به شرطی که شعارگونه نباشد یا دنبال این نباشیم که بگوییم یک طرح اقتصادی اجرا کردیم که پیوست عدالت هم دارد ولی در عرصه عمل ببینیم که انحراف در زنجیره نان همچنان سر جای خودش باقی است و پس از مدتی بازار سیاه نان هم شکل بگیرد و نتیجه این بشود که هیچ تغییری که اتفاق نیفتاده است، هزینه‌های اجرایی و توزیع کارتخوان‌ها را هم به بدنه دولت تحمیل کرده است. بنابراین پیوست عدالت یک گام رو به جلو است به شرطی که رویه‌های اجرایی اصلاح یارانه‌های نان هم به خوبی انجام بشود و اول از بروز انحراف جلوگیری کند و دوم بحث اصابت یارانه به هدف است که قابل اندازه‌گیری و رهگیری است.

راه جلوگیری از تخلفات نانوایی‌ها
سروی با اشاره به اینکه مشکلات و انحرافات در اجرای طرح نان از جمله کم‌فروشی‌ها به اجرای ناقص طرح برمی‌گردد می‌گوید: اگر طرح کامل اجرا شود دولت باید آرد را به قیمت آزاد به نانوایی‌ها بفروشد و از طرفی قیمت نان هم تغییر کند و الان هیچ کدام از این موارد اتفاق نیفتاده و فقط یکسری کارتخوان بین نانوایی‌ها تقسیم شده است که زیرساخت‌ها مهیا شده باشد پس قاعدتاً اتفاق خاصی نیفتاده که نتیجه مناسبی از آن بدست بیاید. دستاورد این مرحله برای دولت این است که آیا این مجوزی که نانوایی دارد معتبر است یا خیر، این نانوایی به فعالیت ادامه می‌دهد یا نه؟ و نانوایی‌هایی که غیرمجاز هستند را شناسایی بکند. چون خیلی از نانوایی‌ها بدون مجوز کسب آرد می‌گیرند و با آن یا نان می‌پزند یا در بازار آزاد می‌فروشند.
این کارشناس ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از تخلفات اول باید قیمت نان آزاد شود، دوم قیمت آرد فروخته شده به نانوایی هم تغییر پیدا کند و اهرمی باشد که با توجه به سطح درآمد خانوارهای مختلف یک سقف مصرفی وجود داشته باشد. مثلاً کسی که در دهک۶ درآمدی است هر روز به خاطر تغذیه دامش نتواند روزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ نان از نانوایی بخرد. 

ضرورت یکپارچه شدن سامانه خرید و فروش نان
وی با اشاره به اولویت یکپارچه شدن سامانه خرید و فروش از مرحله گندم تا نان می‌افزاید: مرحله بعدی هم باید قیمت‌های کالایی که مشتقات گندم و آرد هستند به شکل متعادل و نسبی تعیین بشود و بعد هم سقف مصرف برای خانوارهای مختلف گرفته بشود تا طرح به خوبی اجرا شود. داوود صادقی، تحلیلگر اقتصادی نیز در گفت‌وگو با قدس با مطرح کردن این پرسش که چطور وزارت اقتصاد برای طرحی که عملیاتی شده می‌خواهد پیوست عدالت را اجرا کند می‌گوید: اعضای تیم اقتصادی دولت در سطوح کارشناسی، اجرایی و تصمیم‌سازی در این حوزه باید در هنگام تدوین طرحی که در حال اجراست به عدالت باور و در نحوه تهیه و تدوین برنامه‌ این مهم را در نظر گرفته باشند. حالا باید دید چطور پس از اجرای برنامه قصد سنجاق کردن عدالت به آن را دارند. وی ابراز امیدواری کرد با آسیب‌شناسی این طرح بتوان هوشمندسازی یارانه آرد در کشور را بر پایه عدالت محقق کرد.

خبرنگار: زهرا طوسی

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نانوایی یارانه نان آرد نانوایی آرد یارانه ای پیوست عدالت نانوایی ها نان هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۵۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخچه آتش‌سوزی، پیوست ساخت‌وسازها باشد/بیمه در اسرع وقت کارشناسی را آغاز کند

ایسنا/گیلان استاندار گیلان، بر بلوک‌بندی منطقه حادثه دیده ناشی از حریق امامزاده ابراهیم تاکید کرد و ادامه داد: باید تاریخچه حوادث رخ داده در این منطقه پیوست همه اقدامات آینده به ویژه در بخش ساخت و سازها باشد.

اسدالله عباسی امروز، ۱۴ اردیبهشت ماه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان که با محوریت حادثه آتش سوزی شهرک امامزاده ابراهیم(ع) شفت برگزار شد، این اتفاق را ناگوار دانست که موجب خسارت دیدن جمعی از هم استانی‌ها شده و اظهار کرد: باید تاریخچه حوادث رخ داده در این منطقه پیوست همه اقدامات آینده به ویژه در بخش ساخت و سازها باشد.

وی با بیان اینکه شهرک امامزاده ابراهیم در سال های ۷۵، ۷۸، ۹۲، ۹۶ و اکنون ۱۴۰۳ شاهد آتش سوزی بوده است، افزود: اگرچه بعد از هر آتش سوزی سازه‌های جدید ساخته شده، اما باید همچنان به سمت ایمنی برویم.

استاندار گیلان از دستگاه‌ها خواست با محوریت فرمانداری پای کار رفع مشکل باشند و تصریح کرد: حضور فرماندار به همراه معاون و بخشداران در منطقه شیفتی باشد و حتما نظارت دقیق بر عملیات‌های کارشناسی و آواربرداری و صدور پروانه و... انجام گیرد.

عباسی با بیان اینکه ساخت و سازهای جدید به صورت بلوک‌بندی باشد و بین سازه‌ها فاصله ایجاد شود، تاکید کرد: اولویت در ساخت و ساز افراد کم برخوردار و بی‌خانمان و مددجو باشد، زیرا چنین افراد کل زندگی‌شان سوخته و با افراد دارا متفاوت هستند.

وی با اشاره به اهمیت اولویت و فوریت در مدیریت بحران، عنوان کرد: اسکان و تغذیه خانوارهای آسیب دیده در دستور کار باشد و اقلام مورد نیاز زندگی به آنان داده شود و در صورت لزوم، خانه ای را به صورت موقت اجاره کنند.

استاندار گیلان از نیروی انتظامی نیز خواست بر رفت و آمدها و نظم و امنیت منطقه نظارت داشته باشند و گفت: متولی ساخت و ساز در روستا بنیاد مسکن است و از هم اکنون مجوزها و پروانه‌های لازم صادر شود؛ البته افراد ساکن بومی می‌توانند با همکاری ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی از ظرفیت طرح هادی استفاده کنند؛ البته نسبت به ساخت و سازها در حریم رودخانه تجدیدنظر شود تا از حوادث آینده جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در آواربرداری‌ها به حریم واحدها توجه و خط کشی شود، خاطرنشان کرد: خانوارهای ساکن دائم از خانوارهای ساکن موقت تفکیک شوند، زیرا برخی از افراد زندگی و شغل و درآمدشان را از دست داده‌اند و باید اقدام به راه اندازی بازارچه‌های موقت برای این افراد کنیم.

عباسی از فرمانداری خواست فضاهای مناسب برای اسکان را تعیین کند و یادآور شد: بدون اجازه فرمانداری هیچگونه چادری نصب نشود.

وی از سازمان بسیج سازندگی استان خواست نسبت به احداث خانه برای محرومین منطقه برنامه ریزی کند و گفت: اولویت در ساخت و سازها با افراد کم برخوردار بوده و از ظرفیت نهادهای حمایتی نیز استفاده خواهیم کرد.

استاندار گیلان بر بلوک‌بندی منطقه تاکید کرد و ادامه داد: برای هر بلوک ایستگاه آتش‌نشانی تعریف شود، زیرا منطقه حادثه خیز بوده و باید فاصله فنی بین ساختمان‌ها رعایت شود تا از حوادث آینده پیشگیری کنیم.

عباسی با بیان اینکه از ظرفیت بنیاد مستضعفان برای ساخت برخی از واحدها استفاده خواهیم کرد، یادآور شد: سازمان‌های بیمه‌گر در اسرع وقت کارشناسی را آغاز کنند تا حق مردم اعمال شود.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تکرار این حادثه، بیان کرد: باید تصمیمات کارشناسی، علمی و قانونی مبنای عملکرد ما قرار گیرد و نقشه لازم را طراحی و اجرا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • در صحن شورای شهر همدان چه گذشت؟
  • بیش از ۸۴۰ میلیون ریال تراکنش مازاد نانوایی ها بازگردانده شد
  • کار کارگران باید پیوست ایمنی داشته باشد
  • تاریخچه آتش‌سوزی، پیوست ساخت‌وسازها باشد/بیمه در اسرع وقت کارشناسی را آغاز کند
  • زلزله ای با بزرگی ۴.۲ ریشتر خراسان شمالی را لرزاند
  • کمک برزیلی پائز وارد ایران شد/ تکمیل شدن کادر فنی تیم ملی والیبال
  • کادرفنی تیم ملی والیبال تکمیل شد
  • یک برزیلی دیگر آمد، خیال پائز راحت شد
  • کادر فنی تیم ملی والیبال ایران تکمیل شد
  • ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا