Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@20:33:53 GMT

غم و اندوه به مبتلایان نارسایی قلبی آسیب می رساند

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۵۲۸۳

غم و اندوه به مبتلایان نارسایی قلبی آسیب می رساند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، پس از تجزیه و تحلیل تقریباً سه دهه داده‌های مربوط به حدود نیم میلیون بیمار نارسایی قلبی، محققان به این نتیجه رسیدند کسانی که غم و اندوه ناشی از از دست دادن عزیزانشان را تجربه کرده بودند، با افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی خطر مرگ قلبی در طول چهار سال بعد روبرو بودند.

«کریستینا لازلو»، نویسنده این مطالعه از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، گفت: «یافته‌ها نشان می‌دهد اعضای خانواده، دوستان و پزشکان بیماران داغ‌دیده دچار نارسایی قلبی باید به وضعیت این افراد، به‌ویژه بلافاصله پس از از دست دادن عزیزشان توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

لازلو توضیح داد که نارسایی قلبی یک بیماری مزمن است که به تدریج رو به وخامت می‌رود، و در آن عضله قلب قادر به پمپاژ خون کافی برای پاسخگویی به نیازهای خون و اکسیژن بدن نیست.

تیم او خاطرنشان کرد که برآوردها نشان می‌دهد که بیش از ۶۴ میلیون مرد و زن در سراسر جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این مطالعه، محققان داده‌های سلامت و سوگواری مربوط به بیش از ۵۰۰ هزار بیمار که توسط ثبت نارسایی قلبی سوئد بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند.

بیماران در مقطعی پس از سال ۱۹۳۱ در سوئد متولد شده بودند و بسیاری از آنها میانسال یا مسن‌تر بودند.

در نهایت نزدیک به ۵۹۰۰۰ نفر از بیماران (۱۲%) دچار از دست دادن یکی از عزیزان خود شدند. و این تیم بسته به رابطه بیمار نارسایی قلبی با فردی که فوت کرده بود، به افزایش قابل توجهی در خطر مرگ نارسایی قلبی پی بردند.

به عنوان مثال، از دست دادن همسر باعث افزایش ۲۰ درصدی خطر مرگ ناشی از نارسایی قلبی می‌شود، در حالی که از دست دادن یک برادر یا خواهر با افزایش ۱۳ درصدی این خطر و از دست دادن فرزند یا نوه به ترتیب ۱۰ درصد و ۵ درصد با افزایش خطر همراه است.

اما نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که این میزان افزایش خطر در عرض هفت روز پس از از دست دادن یک عزیز، ۷۸ درصد بود.

بر اساس رابطه، از دست دادن فرزند باعث افزایش خطر ۳۱ درصدی در هفته اول شد، در حالی که از دست دادن همسر یا شریک زندگی باعث افزایش ۱۱۳ درصدی شد.

با این حال، تیم تحقیقاتی یک استثنای بزرگ را برای این قانون شناسایی کردند: از دست دادن والدین. هیچ خطر افزایشی برای مرگ در میان بیماران نارسایی قلبی پس از از دست دادن مادر یا پدر مشاهده نشد.

در مورد اینکه چه چیزی می‌تواند افزایش همه جانبه خطر را توضیح دهد، محققان اذعان کردند که عوامل ژنتیکی و سبک زندگی ممکن است نقش داشته باشند.

لازلو گفت: «با این حال، مکانیسم مرتبط با استرس توضیح محتمل برای این است که چرا به نظر می‌رسد از دست دادن یک عزیز به آسیب پذیری بیشتر نارسایی قلبی تبدیل می‌شود.»

محققان گفتند که افزایش خطر مرگ ممکن است ریشه در روش پیچیده‌ای داشته باشد که سیستم عصبی غدد درون ریز و سیستم عصبی سمپاتیک بدن به رویدادهای بسیار استرس زا و احساسی واکنش نشان می‌دهند.

کد خبر 5536020

منبع: مهر

کلیدواژه: نارسایی قلبی مرگ و میر بیماری های قلبی و عروقی ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شیوع کرونا واکسیناسیون کرونا سویه اومیکرون کرونا پروتکل های بهداشتی آبله میمون آلزایمر واکسن سرطان واکسیناسیون ستاد ملی مقابله با کرونا دست دادن دست دادن یک نارسایی قلبی افزایش خطر خطر مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۵۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان

ایسنا/هرمزگان مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: در این مدت ۳۲ نمونه موفق در بانک خون بند ناف نوزاد استان ذخیره شده است.

ابراهیم کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در هرمزگان افزود: پارسال۵۰۰ نمونه موفق بند ناف نوزاد در بانک خون استان ذخیره سازی شد که نسبت به سال پیش از آن ۵۶ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف رویان هرمزگان از سال ۸۸ در استان راه‌اندازی شد، گفت: هزینه نگهداری خون بند ناف نوزادان در هنگام قرارداد ۱۰ میلیون تومان در دو قسط با فاصله زمانی سه ماه و هزینه سالانه ذخیره آن۵۶۰ هزار تومان است.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان با اشاره به اینکه زمان نگهداری خون بند ناف نوزاد ۲۰ سال است، افزود: از خون بند ناف نوزاد برای درمان بیماری‌هایی مانند تالاسمی، سرطان‌های خونی، اُتیسم، بهبود فلج مغزی، دیابت و آلزایمر استفاده می‌شود.

کوهکن گفت: مراکز بانک خون بند ناف نوزاد در همه‌ی بیمارستان‌های هرمزگان مستقر هستند.

وی افزود: مادران باردار می‌توانند از ابتدای ماه نهم بارداری در این مراکز نام‌نویسی کنند.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: خون باقیمانده در بند ناف و جفت نوزاد سرشار از سلول‌های بنیادی بسیار پرتوان و زنده است که بر اثر تکثیرهای پی‌درپی دچار پیری نمی‌شوند و با تزریق یا جایگزینی این سلول‌ها می‌توان به بهبودی سلول‌های آسیب‌دیده کمک کرد.

کوهکن افزود: نمونه‌گیری از دندان‌های شیری و مایع‌های آمنیوتیک جفت از برنامه‌های امسال بانک خون رویان هرمزگان است.
وی گفت: از پرده آمنیوتیک برای درمان زخم‌های سوختگی و زخم‌های عمیق استفاده می‌شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در نهاوند
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • ویدیو/ تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا
  • ابراز همدردی خبرنگار ایران اینترنشنال با غم و اندوه صهیونیست‌ها
  • افزایش ۳۵ درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال
  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان