Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به استعفای نخست‌وزیر بریتانیا و گزینه‌های بالقوه برای جایگزینی وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در نظام‌های سیاسی غربی (اعم از ریاستی و پارلمانی) اصولاً منافع ملی و سپس منافع حزبی مطرح است. این وفاداری به حزب تا جایی ادامه می‌یابد که طیف مربوطه ضربه نخورد و دچار آسیب نشود که در بریتانیا هم چنین اتفاقی طی دهه‌های گذشته رخ داده است؛ به گونه‌ای که در زمان اجرایی کردن برگزیت شاهد آن بودیم که دیوید کامرون، نخست وزیر وقت بریتانیا قدرت را به دلیل ناکامی‌های متعدد به «ترزا می» تحویل داد و او هم در نهایت نتوانست برگزیت را اجرایی کند و قدرت را به بوریس جانسون تحویل داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت جانسون توانست برگزیت را عملی کند اما باید به یاد بیاوریم که در سال ۲۰۱۹ او با برگزاری انتخابات سراسری توانست رأی بیش از ۵۰ درصدی برای محافظه‌کاران به همراه بیاورد و بعد از انتخابات در نهایت برگزیت اجرا شد.

وی ادامه داد: به همین جهت او یک اقدام علنی برای اجرای برگزیت انجام داد. سپس شاهد آن بودیم که پرونده «پارتی گیت» و مسائل دیگر مطرح شد اما در نهایت نخست‌وزیر بریتانیا توانست رای اعتماد را به دست بیاورد ولی برخی از هم حزبی‌های او در طیف محافظه‌کاران قبل از استعفای جانسون از کابینه و حزب محافظه‌کار در پارلمان جدا شده بودند که رقم آنها چیزی در حدود ۵۰ نفر شده بود و در نهایت او چاره‌ای جز استعفا نداشت. در این بین توجه کنید که قرار است انتخابات سراسری در ژانویه ۲۰۲۵ برگزار شود و در این میان هر کسی به عنوان نامزد رهبری حزب محافظه‌کار وارد میدان شود در مرحله نخست باید توسط دو نفر معرفی شود  و حمایت هشت نماینده دیگر را کسب کند. اگر نامزد مذکور از این مرحله عبور کند، وارد مرحله دوم می‌شود که در آنجا باید حمایت ۳۵ نماینده را با خود داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در مرحله سوم و باقی مراحل کسانی که نامزد رهبری حزب محافظه‌کاران بوده‌اند و حمایت پایین‌تر را کسب کرده‌اند اصولاً از رقابت‌ها برای رهبری حزب کنار می‌روند و در نهایت دو نفر باقی می‌مانند. آن دو نفر هم باید آرای حدود ۱۰۰ هزار نفر را به سمت خود جلب کنند که در برخی اوقات یکی از دو نامزد که شانس خود را پایین‌تر ارزیابی می‌کند از رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کند. این در حالی است که صف نامزدهای کسب رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا بسیار طولانی شده اما ویژگی رهبران جدید این حزب که باید برای ما هم حائز اهمیت باشد تابعیت و تبار آنها است. اگر نگاهی به اسامی نامزدهای نخست‌وزیری بریتانیا بیاندازیم می‌بینیم که از هندی‌تبار و آسیایی‌تبار گرفته تا عراقی‌تبار و حتی آفریقایی‌تبار در میان اعضای کابینه و حتی نامزدهای رهبری حزب محافظه کار به چشم می‌خورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنوع نامزدها به صورت علنی نمایانگر یک بلوغ سیاسی نسبی است ولی یک نکته مهم در این بین وجود دارد و آن هم وضعیت فعلی بریتانیا است. شرایط سیاسی و اقتصادی این کشور عادی به حساب نمی‌آید و روز به روز می‌تواند دستخوش تغییر قرار گیرد. بر این اساس اگر چهره‌ای مانند لیز تراس، وزیر خارجه کابینه جانسون بخواهد روی کار بیاید، بحث ضدیت با برگزیت شدت می‌گیرد. اگر هم قرار باشد شخصی مانند جرمی هانت روی کار بیاید بازهم شرایط متفاوت خواهد بود؛ چراکه او هم نگاه متفاوتی به برگزیت دارد. شاخصه‌ای که محافظه‌کاران برای انتخاب رهبری آینده این حزب مطرح می‌کنند عموماً مسائلی مانند مالیات و کسری بودجه است و حرف و سخن در این رابطه طی هفته‌های آتی شدت خواهد گرفت و در نهایت باید دید چه کسی می‌تواند با این حجم از مشکلات وارد خانه شماره ۱۰ شود.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بریتانیا ترزا می بوریس جانسون حزب کارگر بریتانیا حزب محافظه کار انگلیس جرمی هانت رهبری حزب محافظه کار محافظه کاران نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۵۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: از ظهر امروز (جمعه) خبری به‌صورت کذب و با غرض‌ورزی در کانال‌های خبری استانی منتشر شد که در اصل مربوط به یک شوی نمایشگاهی برای تهییج بازدیدکنندگان در نمایشگاه خودروهای کلاسیک بوده و با تشویق آن‌ها روبه‌رو شده است.

احمدرضا طحانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه «خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک، آفرود و مسابقه‌ای» که بیست‌ونهم فروردین تا دوم اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شد، به‌طوری که بیش از ۳۰ هزار بازدیدکننده را به خود جذب کرد.

وی افزود: در این نمایشگاه مردم از صدای اگزوز خودروهای کلاسیک و قدیمی که موتور آن‌ها تقویت شده است یا موتورسیکلت‌هایی سی‌سی‌های بالا دارد، لذت می‌بردند و حس مفرح و شادی در آن‌ها به وجود می‌آمد به‌طوری که روشن کردن این خودروها یا موتورسیکلت‌ها تشویق بازدیدکنندگان را به‌همراه داشت.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: از ظهر امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ خبری به‌صورت کذب و با غرض‌ورزی در کانال‌های خبری استانی منتشر شده است که در اصل مربوط به یک شوی نمایشگاهی برای تهییج بازدیدکنندگان بوده و همان‌گونه که در فیلم مشخص است، با تشویق آن‌ها روبه‌رو شده است و صدای آژیر نیز مربوط به همین غرفه بوده و سیستم اعلام حریق نمایشگاه عمل نکرده است.

طحانیان تاکید کرد: کانال‌های خبری باید پس از اطمینان از صحت و سقم یک واقعه نسبت به وایرال کردن آن در فضای مجازی اقدام کنند.

وی گفت: چهارمین نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک، آفرود و مسابقه‌ای بدون کوچک‌ترین حادثه در مدت زمان ۵ روز برگزار شد و استقبال مردم از آن بی‌نظیر بود، به‌طوری که برگزارکنندگان نیز از استقبال بی‌نظیر مردم شگفت‌زده شده بودند و امیدواریم این نمایشگاه را سال آینده پربارتر برگزار کنیم.

کد خبر 748135

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟ + فیلم
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست استعفا دهد
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند
  • سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به دانشگاه کلمبیا رفت
  • نخست وزیر اسپانیا به دلیل پرونده فساد مالی همسرش در آستانه استعفا قرار گرفت