Web Analytics Made Easy - Statcounter

علاقه‌مندان به رصد آسمان، می‌توانند در روز ۲۲ تیر، ماه کامل را در حالتی تماشا کنند که در نزدیک‌ترین نقطه به زمین قرار دارد و ۱۶ درصد نیز نسبت به ماه کامل عادی درخشنده‌تر است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری استارواک اسپِیس (Starwalk.Space)، در روز سیزده جولای (۲۲ تیر)، در ساعت ۲:۳۷ بعد از ظهر منطقه زمانی شرقی، ماه به حالت کامل خود در می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند ساعت قبل از آن، ماه به نزدیک‌ترین نقطه‌ نسبت به زمین خواهد رسید و این باعث می‌شود ۷ درصد بزرگ‌تر و ۱۶ درصد درخشان‌تر از ماه کامل عادی به نظر برسد.

قرص کامل ماه (بدر) در جولای (تیر) بزرگ‌ترین اَبَرماه سال ۲۰۲۲ خواهد بود. فاصله قرص کامل ماه از زمین ۳۵۷ هزار و ۲۶۴ کیلومتر خواهد بود که نزدیک‌ترین حضیض (perigee، نزدیک‌ترین نقطه در مدار بیضوی نسبت به گرانیگاه) سال است.

اَبَرماه، قرص کامل ماه یا ماه نو در نزدیک‌ترین مسیر به زمین در مدار بیضوی است. تعداد اَبَرماه‌های مشاهده‌شده در یک سال متفاوت است و به شیوه‌ای بستگی دارد که برای محاسبه آن‌ها به کار می‌برند.

اَبَرماه جولای در نیمکره شمالی به افق نزدیک‌تر خواهد بود و به همین دلیل نه تنها بزرگ‌تر به نظر می‌آید بلکه احتمالاً رنگش نیز متفاوت خواهد بود.

هنگامی که ماه پایین است، نور آن از هوای بیشتری عبور می‌کند؛ بنابراین ممکن است نارنجی، صورتی یا قرمز به نظر برسد؛ همین علت، غروب‌های زیبا را نیز خلق می‌کند.

در فرهنگ‌های مختلف، اغلب نام‌هایی را بر قرص کامل ماه می‌گذارند که بازتاب‌دهنده ویژگی‌های یک فصل خاص است؛ مثلاً گاهی ماه کامل جولای، ماه نیمه تابستان (Halfway summer moon) نامیده می‌شود؛ چون در نیمه تابستان در نیمکره شمالی در آسمان دیده می‌شود.

نام دیگر آن نیز ماه تندر (Thunder Moon) است؛ زیرا در جولای رعدوبرق‌های مکرر وجود دارد.

تماشاخانه ببینید| جام جهانی 2022؛ اولین جام جهانی با چالش‌ نوشیدن الکل برای تماشاچیان ببینید| یک دامبو واقعی در پاکستان پیدا شد/ به جای فیل یک بز با گوش‌های دراز است فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: قرص کامل ماه نزدیک ترین ماه کامل نزدیک تر ا ب رماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۵۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟

آفتاب‌‌نیوز :

 ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی آمادگی۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول۳ (استثنایی)، اول تکمیلی (استثنایی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم از چند روز پیش آغاز شد.

ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی از طریق سامانه irtextbook.ir انجام می‌شود. در سمت چپ صفحه گزینه «ورود دانش‌آموزان» را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود نیاز است که کد ملی و سری شناسنامه دانش‌آموز را وارد کنید. 

اکنون وارد سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی شدید. در این صفحه، شما گزینه‌های متعددی، چون «مشخصات من»، «ثبت سفارس»، «مشاهده سفارش» و «مشاهده تراکنش‌ها» را می‌بینید.

در بخش مشخصات من، اطلاعات فردی، اطلاعات تحصیلی و محل تحصیل دانش‌آموز از سامانه سیدا دریافت شده است؛ لذا در صورت وجود مغایرت در هر بخش از اطلاعات، والدین باید به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کنند. 

با کلیک روی منوی «ثبت سفارش»، مراحل سفارش و خرید کتا‌ب‌های درسی آغاز می‌شود. در این بخش اطلاعات مدرسه دانش‌آموز را مشاهده می‌کنید سپس سامانه به صورت هوشمند بسته آموزشی مناسب برای سال تحصیلی جدید شما را نمایش می‌دهد. پس از انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی بانک، روی دکمه «ثبت و ادامه» کلیک کنید.

پس از ورود به درگاه بانک، شماره کارت، رمز دوم، کد اعتبارسنجی دوم (CVV۲)، تاریخ انقضای کارت و کد امنیتی را وارد کنید و سپس روی دکمه «پرداخت» کلیک کنید. سامانه بانک، اطلاعات مبلغ واریزی و شماره پیگیری بانک را نمایش می‌دهد. اطلاعات را بررسی کنید در صورت اطمینان از صحت اطلاعات، برای ادامه روی دکمه تکمیل فرآیند کلیک کنید تا بانک عملیات بانکی را انجام و اطلاعات آن را به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ارسال کند.

در بخش مشاهده صورتحساب هم می‌توانید، صورتحساب سفارش، نمایش داده می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • ۲۰ درصد جمعیت لرستان ‌مسکن ندارند
  • ۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - شنبه ۸ اردیبهشت
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • سیب زمینی جوانه زده قابل مصرف است؟