Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مسجد الشعب، بزرگترین مسجد یمن در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد. این مسجد که در میدان السبعین در جنوب صنعا، پایتخت یمن واقع شده یک شاهکار معماری منحصر به فرد است که خلاصه‌ای از زیبایی‌های معماری عربی و اسلامی را در خود جای داده است. نام ابتدایی این مسجد الصالح بود که با پیروزی انقلاب یمن و خلع و کشته شدن علی عبدالله صالح، در سال ۱۳۹۶ به دستور وزارت اوقاف و ارشاد یمن به مسجد الشعب (ملت) تغییر نام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد الشعب با مساحت ۲۲۵ هزار متر مربعی که گنجایش حدود ۴۵ هزار نمازگزار را دارد، شامل دانشکده علوم قرآنی و معارف اسلامی، ۲۵ کلاس درس، کتابخانه، اتاق جلسات، موزه و نمازخانه برای بانوان است. نمازخانه بانوان گنجایش ۴۰۰۰ نمازگزار را دارد.

این مسجد با ۶ مناره به ارتفاع ۱۰۰ متر دارای یکی از بلندترین مناره‌ها در بین مساجد خاورمیانه است. همچنین این مسجد ۵ گنبد دارد که بزرگترین آن حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد.

کتیبه‌های هندسی در دیوارهای مسجد با الگوبرداری از کتیبه‌های سقف مسجد جامع صنعا، قدیمی‌ترین مسجد تاریخی این کشور که قدمت ساخت آن به دوران پیامبر (ص) می‌رسد طراحی شده است.

دیوارهای این مسجد از چوب بلوط قرمز همراه با کتیبه‌ها، تزئینات و اشکال هندسی نفیس است که توسط ماهرترین صنعتگران و هنرمندان با دقت و ظرافت بالا کار شده است.

کتیبه‌های نصب شده بر سقف مسجد حدود ۳۰ هزار قطعه تزئینی رنگی و آراسته به طلای ناب است که در ارتفاع ۲۳ متری نصب شده و تعداد آیات کتابت شده روی دیواره‌های مسجد شامل ۷۰۸ آیه از ۶۲ سوره قرآن کریم است.

مسجد الشعب که خلاصه‌ای از ویژگی‌های معماری یمنی، عربی و اسلامی را در خود جای داده است، از زمان آغاز تجاوز ائتلاف تحت رهبری عربستان در سال ۲۰۱۵ دستخوش غارت دارایی‌های گرانبهای خود، از جمله عتیقه‌جات و اشیای باستانی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی یمن شده است. این مسجد دارای موزه‌ای بود که هزاران قطعه مهم تاریخی را در خود جای داده بود که پس از جنگ، بخش عمده آن به سرقت رفته است.

کد خبر 5536091 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعا خاورمیانه یمن مسجد قرآن دعای عرفه عید غدیر خم نماز عید قربان عید سعید قربان حج تمتع کربلا کتاب قرآن کریم حوزه علمیه صحرای عرفات ایران شیعه سیره اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۷۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت فرا رسیدن ۲۵ شوال سالروز شهادت امام صادق(علیه السلام) مراسم سوگواری آن حضرت توسط موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و هیات انصارالشهدا روز جمعه ۱۴ اردیبهشت در مسجد جامع خرمشهر این‌موزه برگزار می شود.

برنامه مذکور روز جمعه ۱۴ اردیبهشت همزمان با نماز مغرب و عشا در مسجد جامع موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واقع در ضلع جنوبی مترو شهید حقانی برگزار می شود.

کد خبر 6093244 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه درخشان است
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • رویداد علمی «خشتانه» چه هدفی دارد؟/از ساخت عناصر معماری در قالب کوچک تا ورکشاپ‌های تخصصی
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • سازمان همکاری اسلامی حمله تروریستی به مسجدی در هرات را محکوم کرد
  • رونمایی از کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • سوسک سر خرطومی؛ جواهری زنده در طبیعت! (عکس)
  • تمدید مهلت ثبت‌نام بدون آزمون دکتری دانشگاه آزاد تا ۱۲ اردیبهشت