Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جواد عسکری امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فارس با داشتن آب‌وخاک در کشت گلخانه‌ای نسبت به استان‌های هم‌جوار به‌ویژه یزد که از داشتن آب‌ و خاک محروم و 2 هزار کشت گلخانه‌ای دارد، عقب‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در راستای تحقق شعار سال مبنی بر تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی مرتبط با حوزه بخش کشاورزی، افزود: بخش تولید به دلیل امنیت غذایی و نیز گره خوردن به امنیت ملی جزِء اولویت‌های کشور است و باید در راستای استاندارد‌های جهانی و بین‌المللی گام برداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با نامناسب دانستن وضعیت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به سطح واقعی دانش‌بنیان تاکنون 4 درصد رشد داشته و باید در کوتاه‌ترین زمان این رقم به 50 درصد افزایش یابد.

عسکری بیان داشت: در بخش کشاورزی، 4 میلیون بهره‌بردار با همین تعداد خانوار به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش خصوصی فرصت مناسب در اثربخشی اشتغال و نیز کمک 25 درصدی به اقتصاد ملی از دیگر مزایای این بخش تولیدی است.

طرح امنیت غذایی به‌ زودی عملیاتی می‌شود

وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در راستای توسعه بخش کشاورزی نشستی با حضور اعضاء گرفته شد و در حدود 6 ماه تمام ایرادات، کاستی‌ها، کمبود‌ها و مشکلات و نیز قوانین کهنه و مندرس را احصاء و در قالب نقشه راه قانونی را با عنوان طرح امنیت غذایی تدوین و ترسیم کرده و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح امنیت غذایی متشکل از 15 ماده که تمام ایرادات، ضعف‌ها، کاستی‌ها و کمبود‌های بخش کشاورزی مورد بررسی و راهکار‌هایی نیز ارائه‌ شده است.

عسکری بیان داشت: بیمه دار شدن محصولات کشاورزی، سنددار کردن اراضی کشاورزان استفاده از تسهیلات بانکی به‌تناسب ظرفیت در حوزه صادرات محصولات و نیز آشنایی و رعایت نکات فنی صادرات از سوی کشاورزان تا همانند صدور فلفل دلمه‌ای به روسیه دغدغه‌ای نداشته باشند.

رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای نخستین بار مقوله شورای قیمت‌گذاری در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا در گذشته هنگامی ‌که محصولی قیمت‌گذاری می‌شد در شورای اقتصاد بدون اشراف به هزینه‌های زمین، کاشت، داشت و برداشت تصمیم‌گیری انجام می‌گرفت که با مطالبات کشاورزان و تولیدکنندگان  هیچ گونه همخوانی نداشت.

وی خاطرنشان کرد: قانونی شدن صادرات محصولات کشاورزی با رعایت نکات فنی تولید ارگانیک و عدم استفاده از کود وسم برای سلامت مردم، معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات بانکی با وام‌های کم و نیز بلاعوض از دیگر خدمات در این بخش است.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صدور محصولات گلخانه‌ای باید با نظارت جهاد کشاورزی و نکات فنی باشد و اگر موردی پیش آمد وزارت جهاد کشاورزی پاسخگو است.

عسکری بیان داشت: به وزارت امور خارجه اعلام شد که در هر سفارتخانه در کشور‌های مختلف 3 کارشناس صادرات، واردات و اقتصاد کشاورزی مستقر تا نظارت کافی بر وارد و صادرکننده داشته تا دچار چالش نشویم.

بی‌دقتی دستگاه‌های متولی و خشکسالی؛ عامل تخریب جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

وی اضافه کرد: استان کهگیلویه و به ویر احمد به دلیل اقلیم موطن اصلی درختان بلوط است و وقوع خشک‌سالی‌های پیاپی و بی‌دقتی دستگاه‌های متولی مورد هجوم پروانه برگ‌خوار بلوط قرارگرفته و در بازدیدی که به‌اتفاق رئیس مجلس انجام شد 26 هزار هکتار از جنگل‌های مورد آسیب جدی قرار گرفته است.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت اظهار داشت: دریافت 15 میلیارد تومان از وزارت نفت برای  برای مقابله با آفت از طریق پهباد و سازمان‌های مردم‌ نهاد حوزه زیست‌محیطی اختصاص یافته  است.

استان فارس از داشتن پایانه صادرات محصولات کشاورزی محروم است

عسکری از نقشه راه کشاورزی برای فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی استان فارس خبر داد و افزود: استان فارس از داشتن پایانه صادرات محصولات کشاورزی محروم است اما تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، حمایت از تولید برای بسته‌بندی، حذف بروکراسی اداری و نگهداری محصولات از جمله مأموریت‌هایی که به فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی محول شده است.

عمل نکردن بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات، مصداق ترک فعل است

وی با اشاره به اینکه عدم جلوگیری از تبدیل زمین زراعی به گلخانه‌ای، استفاده نکردن از اعتبارات بانک‌ها در این مورد استان فارس در بحث پرداخت تسهیلات برای بخش کشاورزی نسبت به دیگر استان‌های ضعیف‌تر و عقب‌تر است، افزود: در قانون آمده است به جز بانک کشاورزی، بانک‌های دیگر 15 درصد اعتبارات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند و در این مورد در مجلس تلاش می‌شود که این رقم به 20 درصد برای تولید و انگیزه بیشتر افزایش یابد که به جز بانک کشاورزی هیچ بانک دیگری به تعهد خود عمل‌نکرده که مصداق ترک فعل است.

این نماینده خاطرنشان کرد: برای بخش کشاورزی، 8 هزار میلیارد تومان امهال و استمهال وام‌ها اختصاص‌یافته، چرا که اگر دست کشاورز گرفته نشود دچار آسیب می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد کوتاه شدن دست دلالان و واسطه گران بیان داشت: تصویب خرید تضمینی محصولات کشاورزی در شورای قیمت‌گذاری که در مجلس به تصویب رسیده مهم‌ترین عامل حذف دلالان و واسطه گران است.

عسکری اضافه کرد: قیمت گندم که محصول استراتژی است باقیمت جهانی باید برابر شود چراکه برای کشاورزی ایجاد انگیزه می‌کند و نیز اگر دچار تحریم شویم خسارت زیادی برای کشور به وجود آورده و  در  این مورد درگذشته گندم درجه 4 را به ما تحمیل کردند و اگر فضای تولید وجود داشت گندم بی‌کیفیت وارد نمی‌گردید.

وی ابراز داشت: در سال جاری با توجه به خشکسالی، حدود 10 میلیون تن گندم برای تأمین نان مردم و 2 میلیون تن برای صنایع تبدیلی و تکمیلی شامل کلوچه و ماکارونی نیاز داریم و در شرایط کنونی اگر 2.5 تن دورریز برای مصرف دامداری‌ها استفاده ‌شود کفران نعمت است.

نماینده مجلس اظهار داشت: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود حدود 6 تا 6.5 میلیون تن تولید داخلی و 3 تا 4 میلیون تن گندم از کشور روسیه و اکراین که 30 درصد غله دنیا را تأمین می‌کنند وارد شود.

عسکری با تأکید بر اینکه حدود 12 سال پیش شروع استارت پتروشیمی‌ها زده شد و در این راستا ابتدا گلایه‌ای از مسئولان گذشته استان مبنی بر استفاده نکردن از این ظرفیت و قابلیت‌ها که یک روز بهانه آب‌بر بودن پتروشیمی‌ها را مطرح کردند که با پیشرفت تکنولوژی، اکنون سیستم سردکننده آنان شبیه رادیاتور شده است، افزود: برای پتروشیمی‌ها برنامه داشته اگر آب بربودند به‌راحتی قابل‌حل بود و مشکل آن برطرف می‌شد و در حال حاضر از طریق خلیج‌فارس آب برای مصرف صنعت، شرب و کشاورزی در حال انتقال است.

 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: قرار نیست که تمام پتروشیمی‌ها کنار خلیج‌ فارس که اگر فضای مناقشه‌ای روی داد منهدم شود و باید به آینده نگاه شود بنابراین 4 پتروشیمی در داراب، فسا، جهرم و فیروزآباد ازنظر جایابی منطقی از طریق پدافند غیرعامل استدلالی بوده است.

عسکری تصریح کرد: از وزیر نفت نامه‌ای مبنی بر انتقال و تأمین خوراک پتروشیمی باید انجام شود و در این مورد سؤالم از مسئولان کشوری این بود که چه گونه از خلیج‌ فارس و بندر عسلویه 2 هزار و 800 کیلومتر فرارو نشیب‌ها و پستی‌ و بلندی‌ها خوراک و خط انتقال به مهابادی که جای پدافند غیرعامل آسیب‌پذیر است برده شده ولی در این منطقه که پدافند غیرعامل اعلام می‌کند که هیچ اتفاقی نمی‌افتاد انجام نداده‌اید بنابراین نشان می‌دهد در مدت 12 سال با پتروشیمی‌ها بازی شده است.

تنها در پتروشیمی حوزه خود دفاع می‌کنم و کاری به پتروشیمی دیگری ندارم

وی اضافه کرد: این 4 پتروشیمی باید در محل و جایگاه خود قرار گیرد و بنده به‌عنوان مردم داراب و زرین‌دشت اعلام می‌کنم تا اینجا دفاع کرده و از این به بعد کاری به پتروشیمی دیگری نداشته و باید در محل خود قرار گیرد و تنها در حوزه خود دفاع می‌کنم.

نماینده مجلس از تهی شدن سفره‌های زیرزمینی خبر داد و افزود: رفتن به‌سوی مدیریت آب، استفاده از محصولات با آب‌بری کم و نیز اصلاح الگوی کشت که در دولت‌های گذشته برای تحقق آن شعار داده اما اراده‌ای برای انجام آن وجود نداشته است.

عسکری اظهار داشت: مکلف کردن دولت را در راستای عملیاتی کردن اصلاح الگوی کشت برای میزان مصرف صادرات و مصرف داخل که نیازی به ریسک کردن کشاورز نیست و نیز رعایت آیش و تناوب بخش کشاورزی است که در کشور انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حفر چاه‌های کشاورزی مجاز و غیرمجاز فوق‌العاده بی‌دقتی شده است، افزود: در حفر چاه‌های مجاز، نفوذ فضای سیاسی زیاد بوده و به‌عنوان‌مثال دریکی از ادوار مجلس گذشته وزیر وقت نیرو به هر نماینده 50 سهیمِ برای حفر چاه داده که این کار نگاه غیرمنطقی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بیان داشت: دستگاه‌های متولی شامل شورای تأمین استان‌ها، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور آب شهرستان‌ها بی‌دقتی کرده و هر کس اقدام به حفاری چاه نمود و درنتیجه ایجاد توقع شد و هم‌اکنون بلاتکلیف مانده‌ایم، اگر شهامت به خرج داده بودند و اصلاح الگوی کشت را اجرا می‌کردند این‌گونه اتفاقات ناگوار پیش نمی‌آمد.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: نشست زمین صادرات کشت گلخانه ای پتروشیمی امنیت غذایی نماینده مردم داراب و زرین دشت کمیسیون کشاورزی مجلس مجلس شورای اسلامی محصولات کشاورزی صادرات محصولات رئیس کمیسیون جهاد کشاورزی امنیت غذایی بخش کشاورزی پتروشیمی ها استان فارس میلیون تن گلخانه ای بی دقتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۷۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد

رئیس فراکسیون مجلس یازدهم می‌گوید: دولت احساس می‌کند برای ریاست مجلس رقبایی وجود دارند و مانند مجلس قبل نیست. در حال حاضر ۵ نفر از منتخبین به صورت مستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند، بنابراین شرایط مجلس دوازدهم مانند مجلس قبل نیست.

به گزارش خبرآنلاین، جلال محمودزاده که به واسطه ردصلاحیت از حضور در مجلس دوازدهم بازمانده، می‌گوید؛ «مجلس یازدهم چشم خود را بر روی اشتباهات دولت بسته بود و به دلیل نبودن نظارت فساد در دولت رسوخ کرده است.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی در قسمتی در دیگر از گفتگوی خود به نامه اخیر سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیسی به قالیباف اشاره می‌کند و می‌گوید؛ «دولت اگر برنامه‌ای برای حل مشکلات فعلی اقتصاد داشت برنامه‌ای ۳ مرحله‌ای به مجلس ارائه می‌کرد و به جای سر هم کردن آمارها در پاسخ به ضرب‌الاجل قالیباف برنامه جامعی می‌داد.»

در ادامه گفتگوی جلال محمودزاده، رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

آقای محمودزاده! به نظر شما دولت با علنی کردن اختلافات با مجلس چه هدفی را دنبال می‌کند؟

در حال حاضر اقتصاد کشور در وضعیت بسیار نامطلوبی بعد از انقلاب قرار دارد، فشار اقتصادی به مردم، گرانی کالاهای اساسی و کوچک شدن سفره مردم، همگی از جمله مواردی هستند که مشاهده می‌کنیم. مردم کاملاً تحت فشار اقتصادی هستند، در این دو سال طیف خانواده‌هایی که زیر خط فقر قرار گرفتند، بسیار افزایش پیدا کرده، تا جایی که خانواده‌های حاضر در قشر متوسط حذف شدند و به سمت خط فقر رفتند.

مجلس باید به دولت اخطار دهد

شرایط به نحوی است که یک خانواده برای تامین نیازهای خود نیاز به حداقل ۳۰ میلیون تومان درآمد ماهیانه دارد، یعنی درآمد زیر ۳۰ میلیون زیر خط فقر است. در صورتی که خانواده‌هایی در جامعه حضور دارند که با ۸ و ۱۰ میلیون تومان حقوق زندگی خود را مدیریت می‌کنند، این شرایط باعث شده که فشار اقتصادی به شدت به مردم وارد شود.

از آن طرف هم مجلس وظیفه نظارتی دارد و باید اخطارهای لازم را به دولت بدهد و اگر دولت از مسیر اصلی در اداره کشور خارج شود، مجلس باید از طریق ابزارهای نظارتی که در اختیار دارد، دولت را به ریل اصلی برگرداند. وظیفه رئیس مجلس هم همین است که نظارت کند اما در حال حاضر دولت گفتار درمانی می‌کند و آمارهایی می‌دهد که کارشناسی شده نیستند و واقعیت ندارند و با واقعیت جامعه در تضاد است.

تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف است و توانایی مدیریت وضعیت فعلی را ندارد

بنابراین وظیفه مجلس این است که از بعد نظارتی ورود پیدا کند و از دولت بخواهد که برنامه‌های خود برای حل این مشکل در بازه زمانی کوتاه مدت، متوسط و بلند مدت، ارائه کند. اما دولت حاضر نیست این اقدام را انجام دهد چراکه تیم اقتصادی دولت برنامه‌ای برای ارائه به مجلس ندارد چراکه اگر برنامه‌ای داشت وضعیت کشور به این ترتیب نمی‌شد، بنابراین تیم اقتصادی دولت تیم بسیار ضعیفی است، توانمندی مدیریت وضعیت موجود را ندارد لذا برنامه‌ای برای اصلاح وضعیت ندارد.

در مجموع دولت به این دلیل که برنامه ندارد خطاب به رئیس مجلس نامه نوشته و حرف‌های معمولی خود را در آن نوشته و برای انتشار به رسانه‌ها داده است.

رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند

با توجه به اینکه حدود ۳ هفته به پایان عمر مجلس یازدهم باقی مانده، هدف دولت از علنی کردن اختلافاتش با مجلس چیست؟

دولت احساس می‌کند برای ریاست مجلس رقبایی وجود دارند و مانند مجلس قبل نیست. در حال حاضر ۵ نفر از منتخبین به صورت مستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند، بنابراین شرایط مجلس دوازدهم مانند مجلس قبل نیست که قالیباف تنها کاندیدای ریاست مجلس باشد.

لذا دولت این نکته را دریافت کرده کما اینکه از میان داوطلبین ریاست مجلس چهره‌هایی حضور دارند که از قالیباف بیشتر به دولت نزدیک هستند. لذا یکی از دلایل علنی کردن اختلافات دولت و مجلس همین نکته است. دلیل عمده هم این است که دولت برنامه اقتصادی برای ارائه ندارد.

حتی رئیسی هم نمی‌تواند مانع فعالیت‌های مجلس یازدهم شود

بنابراین دولت احساس بی‌نیازی به مجلس کرده و آن را جدی نمی‌گیرد…

حدود ۱۱۰ نفر از نمایندگان مجلس تغییر کردند و اکثریت منتخین از جناح دولت هستند یا تجربه چندانی برای شروع حرکت جدی در مجلس ندارند. اینها مواردی است که دولت مشاهده می‌کند. لذا خود را موظف نمی‌داند که در فاصله آمدن افراد دیگر به جای قالیباف، برنامه‌ای ارائه دهد.

در صورتی که مجلس تا روز آخر یعنی تا روز ۶ خردادماه مجلس مسئولیت دارد و باید وظیفه نظارتی خود را پیگیری کند و هیچ‌کس حتی شخص رئیس جمهور، معاون‌های او و وزرایش نمی‌تواند مانع اجرای مسئولیت مجلس یازدهم تا روز آخر شوند.

دولت به رئیس مجلس آینده نیم‌نگاهی دارد

منظور شما این است که مثلا دولت به ریاست رسایی بر مجلس بیشتر روی خوش نشان می‌دهد تا ریاست قالیباف؟

اسامی که برای ریاست مجلس مطرح هستند نسبت به قالیباف، به دولت نزدیک‌تر هستند و این واقعیت است که دولت نیم‌نگاهی به این موضوع دارد اما اینکه دولت تا چه اندازه موفق شود به نظر نمایندگان مجلس دوازدهم بستگی دارد.

برای شما که عضوی از مجلس یازدهم هستید، این نکته عجیب نیست، رئیسی که همین نمایندگان از او دعوت کردند که وارد عرصه رقابت ریاست جمهوری شود، حالا با این ادبیات پاسخ نمایندگان را می‌دهد و رئیس همین مجلس را تخریب می‌کند؟

مجلس یازدهم در برخی از زمینه‌های نظارتی کوتاه آمد و رعایت حال دولت را کرد، در صورتی که اقدام اشتباهی بود. به عبارت دیگر مجلس یازدهم با هدف همکاری، از اشتباهات دولت گذشت و پیگیری نکرد، که اقدام مناسبی نبود.

برای مثال در قضیه چای دبش مجلس می‌توانست خیلی بهتر وارد شود اما متاسفانه وارد نشد و یا در مورد واگذاری پتروشیمی باختر به بخش خصوصی که تحقیق و تفحص آن انجام شده، اما هیئت رئیسه مجلس اجازه طرح موضوع در صحن علنی را ندادند، یا درباره خرید میوه شب عید وزارت جهاد و کشاورزی و شرکت آریو تجارت سهیل که تخلفات بسیار گسترده‌ای انجام داد، مجلس کوتاهی کرد، از موضوع هم گذشت و همین باعث شد مجلس در برخی مقاطع بازوی نظارتی خود را از دولت بردارد و تخلفاتی در بدنه دولت صورت بگیرد که به دلیل همین ضعف نظارتی مجلس بود.

دیگر خبرها

  • ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شهر ندوشن
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را دارد
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را در کشور دارد
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از دلال پتروشیمی در استان فارس
  • مبارزه با فرار مالیاتی به دلالان پتروشیمی رسید