Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@07:01:48 GMT

کتاب «اخلاق تبلیغ دین» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۸۹۶۵

کتاب «اخلاق تبلیغ دین» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اخلاق تبلیغ دین (منشور اخلاقی مبلغان در سیره اهل بیت (ع))» اثر مهدی احمدپور اثر مهدی احمدپور است که در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۹۷ صفحه منتشر شد.

«تبلیغ دین» مهم‌ترین رسالت حوزه‌های علمیه است و منش، رفتار و زیست اخلاقی مبلغان دینی، خود برترین تبلیغ برای دین به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف کتاب «اخلاق تبلیغ دین» معرفی اصول اخلاقی تبلیغ دین است.

ویژگی این کتاب در این است که: اولاً پدیده تبلیغ دین را از منظر اخلاقی بررسی کرده است. ثانیاً علاوه بر توصیه‌های گفتاری، بر هر اصل اخلاقی نمونه‌های عملی التزام اهل بیت (ع) به اصول اخلاقی تبلیغ دین را از منابع معتبر روایی استخراج و عرضه کرده است. ثالثاً اصول اخلاقی کلی تبلیغ را بر مصادیق جزئی و امروزی آنها منطق کرده و اصطلاحاً کدهای اخلاقی تبلیغ دین را بیان کرده است.

ساختار اثر

این اثر در پنج فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این کتاب که به کلیات پرداخته، چیستی و اهمیت مسئله تحقیق، پیشینه تحقیق در مسئله، سوالات اصلی و فرعی تحقیق و پیش فرض‌ها و مبانی نظری تحقیق مورد اشاره قرار گرفته است.

در دومین فصل از این کتاب که با عنوان «جایگاه تبلیغ دین در فرهنگ اسلامی» نگارش یافته، معنای تبلیغ دین، گستره، هدف و ضرورت تبلیغ دین، عهده دار تبلیغ دین، عناصر مؤثر بر تبلیغ دین، اهمیت و مشقت تبلیغ دین، ضرورت اقتدای به حضرات معصومین در امر تبلیغ دین، اتحاد سیره تبلیغ ایشان (ع) و مقصود از اخلاق تبلیغ دین تبیین شده است.

نویسنده در فصل سوم این اثر که با عنوان «جایگاه اخلاق در تبلیغ دین» تألیف شده، نقش اخلاق در فرستنده پیام دین، متن پیام دین، مبلّغ پیام دین، ابزار تبلیغ پیام دین و مخاطب پیام دین بررسی گردیده است.

«اخلاق تبلیغ دین در آموزه‌های اهل بیت (ع) در عرصه حیات شخصی» عنوان چهارمین فصل از این کتاب است که در این فصل، شش اصل از اصول اخلاقی تبلیغ دین در عرصه حیات فردی، ذیل عنوان «مفاد اصل، مستندات اصل و کدهای اخلاقی» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در پنجمین و آخرین فصل از کتاب مذکور که با عنوان «اخلاق تبلیغ دین در آموزه‌های اهل بیت (ع) در عرصه حیات اجتماعی» به رشته تحریر در آمده، ۱۳ اصل از اصول اخلاقی تبلیغ دین در عرصه حیات جمعی، ذیل همان سه عنوان «مفاد اصل، مستندات اصل و کدهای اخلاقی» مورد بررسی قرار گرفته اند.

اصلِ فروتنی، نرمخویی و مهربانی

«فروتنی، نرمخویی و مهربانی» از برجسته‌ترین فضائل اخلاقی هستند که شایسته است هر انسانی با ایمانی – و به طریق اولی هر مبلّغ دینی – به آنها آراسته باشد. «تواضع» نتیجه اندازه شناسی انسان از قدر و قیمت خویش است و در مقابل دو رذیله «تکبر و تذلل» قرار دارد که اولی حاصل خودبزرگ بینی و دومی حاصل خودکوچک بینی انسان است.

امیرالمؤمنین (ع) در وصف متقین می‌فرمایند: متقین در دنیا اهل فضائل هستند، کلامشان درست، لباسشان میانه و رفتارشان متواضعانه است … از آن که به ایشان ستم کرده، می‌گذرد… فحش نمی‌گویند و قولشان نرم و مهربانانه است.

اصل اخلاقی مذکور در مقام تبلیغ دین، امروزه در موارد زیر مصداق می‌یابد:

۱. مبلّغ باید در سلام کردن، مصافحه نمودن و برخورد گرم و با روی باز با مردم پیشقدم باشد.

۲. مبلّغ دین نباید تعریف و تمجید دیگران را به هیچ وجه جدی بگیرد و بر اساس آنها برای خودش – در عالم خیال – شئونات خلاف واقع بسازد.

۳. همیشه منتظر سلام و تکریم و احترام یک جانبه از طرف مردم نباشد و خود نیز از تکریم مردم و احترام ایشان خصوصاً اهل ایمان و جهاد و بزرگسالان غافل نشود.

۴. با کودکان، نوجوانان و جوانان انس بگیرد و وقت گذاشتن برای آنها را دون شأن خود نداند.

۵. نباید در برابر افراد متکبر نرمش نشان دهد.

۶. همیشه منتظر دعوت مردم نماند و اگر از نیاز مردم به مبلّغ دینی در جایی اطلاع پیدا کرد، خودش رأساً اقدام کند و برای تبلیغ به میان مردم برود.

کد خبر 5536128 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: امیرالمؤمنین ع سیره اهل بیت ع امیرالمومنین ع سیره اهل بیت ع کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرآن دعای عرفه عید غدیر خم نماز عید قربان کتاب عید سعید قربان حج تمتع کربلا قرآن کریم صحرای عرفات حوزه علمیه ایران شیعه سیره اهل بیت ع اخلاق تبلیغ دین تبلیغ دین عرصه حیات پیام دین اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، شماره ۱۶۶ مجله خیمه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مدیرمسئولی حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، با طرح جلدی از چهره «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی، منتشر و در هفته جاری عرضه خواهد شد.

در این شماره خیمه، ۵ رویداد مهم ماه فروردین ۱۴۰۳ تحلیل شده‌اند:
اول: تحلیل شیوهٔ دعاهای متفاوت استاد شیخ حسین انصاریان از نگاه ۴ استاد حوزه و دانشگاه.
دوم: بررسی ماجرای مسجدسازی در پارک قیطریه و پاسخ به ۴پرسش آیت الله سیدمصطفی محقق داماد از نگاه ۱۷ چهرهٔ مخالف و موافق.
سوم: بررسی سخنان پُرحاشیهٔ حجت‌لاسلام پناهیان دربارهٔ پیامبر(ص) از نگاه ۳ استاد دانشگاه.
چهارم: روایتی از اشعار روضه های زنده یاد حسین بختیاری که در نوروز درگذشت از نگاه ۴ فعال هیئتی.
پنجم: برگزاری محفل صدهزار نفری قرآنی در ورزشگاه آزادی از نگاه ۱۰ فعال فرهنگی و رسانه ای.

همچنین پرونده ماه خیمه، به موضوع «اهدای عضو» و ضرورت فرهنگ سازی با نگاه عاشورایی پرداخته است؛ این پرونده شما را با ۱۲ طلبه و ۴مداحی آشنا می کند که اعضای بدنشان، به بیماران نیازمند بخشیده اند.

این شماره به مناسبت نمایشگاه کتاب نیز، به موضوعات زیر پرداخته شده است:
کتابی کاملا کاربردی برای زندگی: اثر تازه منتشرشدهٔ «تفسیر موضوعی سبک زندگی با رویکرد روایی»
مسالهٔ حجاب در ایران امروز به روایت رمان «رقص کلاغ روی شانه های مترسک.»
کتاب شعری که گم شد: روایتی از کتاب «مجموعهٔ اشعار فضائل اهل بیت» اثر شیخ کلینی
یادداشت های عاشورایی مرحوم دکتر عماد افروغ از کتاب «فریادهای خاموش»

کیانوش رضایی کد خبر: 1228613 برچسب‌ها مجله اجتماعی

دیگر خبرها

  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد