Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@16:51:38 GMT

جدایی وزارت صنعت از بازرگانی؛ آری یا خیر؟

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۹۸۶۹

جدایی وزارت صنعت از بازرگانی؛ آری یا خیر؟

ایسنا/قزوین مشکل صنعت، جدایی از بخش بازرگانی نیست، چرا که اگر قرار باشد صنعت رشد کند باید با بخش بازرگانی ارتباط تنگاتنگ داشته و اتفاقاً خیلی قوی‌تر از امروز کار کند؛ زیرا امروز برخی از مشکلات صنایع به دلیل عدم توانمندی در رایزنی بازرگانی با کشورهای خارجی است.

فرشاد پیله‌چی، رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین، در یادداشتی که پیرامون اما و اگرهای جدایی وزارت صنعت از بازرگانی نوشته و آن را در اختیار ایسنا قرار داده است، می‌نویسد: این روزها یکی از سوژه‌های داغ مجلس و دولت جدایی صنعت و معدن از بازرگانی است؛ با این استدلال که این وزارتخانه بزرگ است و همین امر موجب شده تا تمرکز بر روی بخش بازرگانی کم باشد! حال این سؤال پیش می‌آید که آیا این استدلال درستی است؟

تجربه و مشاهدات ۴۰ سال اخیر نشان می‌دهد که ترکیب و تجزیه وزارتخانه به چه میزان بر حکمرانی کشور ما تأثیر گذاشته است و آیا این اتصال و انفصال‌ها به سود ما بوده یا به ضررمان؟

در چنین شرایطی نکته اصلی فراموش شده و موضوعی کارشناسی نشده، به غلط و به صورت احساسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مرحله نخست مجلس و دولت باید از خود بپرسند که آیا مشکل وزارت صنعت جدایی قسمت بازرگانی است؟

به زعم نگارنده مشکل، صنعت جدایی از بخش بازرگانی نیست، چرا که اگر قرار باشد صنعت رشد کند باید با بخش بازرگانی ارتباط تنگاتنگ داشته و اتفاقاً خیلی قوی‌تر از امروز کار کند؛ زیرا امروز برخی از مشکلات صنایع به دلیل عدم توانمندی در رایزنی بازرگانی با کشورهای خارجی است.

در این شرایط اگر صنعت و بازرگانی به خوبی در کنار هم قرار گیرند با افزایش صادرات محصولات داخلی علاوه بر اینکه تولید داخل رونق می‌یابد و میزان ارزآوری به کشور رشد می‌کند، مشکل اشتغال مرتفع شده و از آسیب‌های اجتماعی دیگر نیز کاسته خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلات این امر، چیدمان وزارتخانه‌هاست. مگر می‌شود در یک وزارت‌خانه کلیه سیاستگذاری‌ها درباره یک محصول انجام گیرد و در وزارتخانه‌ای دیگر سیاست فروش آن بررسی شود؟ بلی، می‌شود!

سال‌هاست جهاد کشاورزی محصولات خود را به وزارت صمت می‌سپارد تا فکری برای صادرات آن بکند، درحالی که کل بسته سیاستی یک محصول از تولید تا فروش می‌بایست در یک وزارتخانه و حوزه سیاستگذاری قرار گیرد. با اصلاح این شرایط قطعاً خروجی بهتری خواهیم داشت.

حال به دولتمردان و مجلسی‌ها پیشنهاد می‌گردد به جای اینکه به فکر جدایی صنعت و معدن از بازرگانی باشند به این موضوع بیاندیشند که صنایع و معادن را از هم جدا کنند. کشور ما با حجم کم‌نظیر ذخایر معدنی که در دنیا دارد باید توجه ویژه‌ای به حوزه معادن داشته باشد و به جای فروش نفت، تراز تجاری خود را در زمینه خام فروشی معادن مورد بررسی قرار دهد و با سرمایه‌گذاری، بهره‌وری از ارزش افزوده مواد معدنی را افزایش دهد.

روش‌های مختلفی برای تحقق این پیشنهاد وجود دارد؛ یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد استفاده از صنایع تبدیلی برای معادن است. حتی می‌توان با سرمایه‌گذاری و تمرکز جهت ارتقاء سطح حمل و نقل کشور از نسل ۲ به نسل‌های بالاتر هزینه تمام شده صادرات مواد معدنی را کاهش داد و این حوزه را مقرون به صرفه کرد. در این راستا معادن که همواره زیر سایه صنایع قرار گرفته‌اند به رشد و شکوفایی حقیقی می‌رسند.

در حال حاضر اگر قرار باشد کشور رشد کند با روند پیشرفت طبیعی کاری از پیش نخواهیم برد بلکه نیاز به جهش در این مسیر احساس می‌شود. تمرکز بر ظرفیت معادن از مصادیق همین جهش است. بنابراین دولت و مجلس به جای تأمل بر جدایی صنعت از بازرگانی که امری ناصحیح است، بهتر است بخش بازرگانی هر وزارتخانه را به خود وزارتخانه بسپارد و به حوزه معادن که می‌تواند یکی از راه‌های نجات بخش تراز تجاری و اقتصادی کشور در وضع کنونی باشد اهمیت بیشتری بدهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی قزوين بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت سازمان صمت بخش بازرگانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۹۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از واردات ۲۰۰ قلم کالای مهم صنعت نفت جلوگیری شد

وزیر نفت گفت: وزارت نفت در سال ۱۴۰۲ در موضوع ساخت کالا برای بار اول در میان دستگاه‌های اجرایی کشور مقام نخست را کسب کرد و سال گذشته از واردات ۲۰۰ قلم کالای مهم صنعت نفت که در داخل تولید می‌شد، جلوگیری کردیم.

به گزارش ایسنا، جواد اوجی در حاشیه بازدید از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال در این دوره از نمایشگاه هم‌زمان با رونمایی از توانمندی‌های شرکت‌های داخلی، از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم در دو سال و نیم اخیر نیز پرده‌برداری می‌شود، اظهار کرد: همکاران من در وزارت نفت امسال از همه سالن‌های این نمایشگاه بازدید و نیازهای خدماتی و تجهیزاتی صنعت نفت را به سمع و نظر شرکت‌های داخلی توانمند خواهند رساند.

وی تصریح کرد: وزارت نفت اکنون در مقابل خود ۱۳۰ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام (۳۰۰ پروژه) و جدید (۱۰۰ پروژه) دارد، ازاین‌رو این اطمینان را به شرکت‌ها و سازندگان داخلی می‌دهیم، همان‌طور که تاکنون از ظرفیت آن‌ها بهره برده‌ایم، از این پس نیز به این روال ادامه دهیم.

وی افزود: وزارت نفت با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، برنامه‌های افزایش تولید نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را در دستور کار خود داشته است و هزار قرارداد با بیش از ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان به ارزش یک میلیارد دلار امضا کرده‌ است.‌

وزیر نفت با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای شما در این صنعت وجود ندارد، گفت: اواخر سال ۱۴۰۲ وزارت نفت ۲۰ میلیارد دلار در طرح ملی فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی، ۱۳ میلیارد دلار در توسعه میدان‌های نفتی و ۶ میلیارد دلار با شرکت‌های پتروشیمی برای توسعه ۱۶ مخزن گازی با اتکا به توان داخلی قرارداد امضا کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور فعال معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در نمایشگاه بیست‌وهشتم نفت
  • از واردات ۲۰۰ قلم کالای مهم صنعت نفت جلوگیری شد
  • وزیر دادگستری: لایحه جامع وکالت در دست تدوین است/ اجباری‌شدن وکیل در دعاوی
  • مهلت مزایده عمومی ۲۸۹ معدن آذربایجان غربی تمدید شد
  • وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی دیدار کرد/ مرتضوی: وزرات نفت بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی اقتصادی کشور را رفع کرد 
  • وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی دیدار کرد
  • وجود ۲۰۰ معدن فعال در کردستان
  • شمسایی: جشنواره نشریات دانشجویی برای وزارتخانه‌های علوم و ارشاد نفع دارد/ بدنه مطبوعاتی کشور نیازمند خون تازه
  • شمسایی: منفعت برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی برای وزارتخانه‌های علوم و ارشاد/ بدنه مطبوعاتی کشور نیازمند خون تازه است
  • دانشگاه آزاد حلقه گمشده جدایی جامعه و دانشگاه را یافته است/ تشریح جایگاه طرح صدرا میان دانشجویان