Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسرائیل به دنبال ایجاد بازار مشترک خاورمیانه با حضور تل آویو و  کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، اردن و کشورهای جنوب خلیج فارس است.

به گزارش عصرایران، وزیر اقتصاد اسرائیل (افیگیدور لیبرمن) دیروز سه شنبه گفت امیدوار است سفر جو بایدن رئیس جمهور امریکا به منطقه، به ایجاد بازار مشترک در خاورمیانه منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازاری که به گفته او علاوه بر اسرائیل، شامل کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی نیز شود.

او درباره چشم اندازش برای همکاری اقتصادی منطقه ای هم گفت: " این چشم انداز شامل ایجاد آزادراه هایی در خاورمیانه و ایجاد شبکه راه آهن برای اتصال کشورها و شهرهای خاورمیانه از جمله اردن، اسرائیل، سعودی، بحرین و شهرهای ابوظبی و دبی در امارات است".

نتانیاهو: نخست وزیر بشوم با ریاض توافق می‌کنم نخست وزیر اردن: تهدیدات ایران علیه همسایه ها، کم شده / آماده روابط خوب با تهران هستیم

جو بایدن رئیس جمهور امریکا از فردا چهارشنبه سفر به منطقه را با ورود به فرودگاه تل آویو آغاز می کند.
او در این برنامه، به اسرائیل، فلسطین و عربستان سعودی سفر می کند. بایدن قصد دارد در پرواز مستقیم از تل آویو راهی جده سعودی شود.



عربستان سعودی و اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند اما نشانه هایی از حرکت به سمت عادی سازی میان دو طرف بروز کرده است. از جمله می توان به اجازه سعودی به پروازهای مسیر اسرائیل برای عبور از آسمان این کشور اشاره کرد.

کاخ سفید گفته است اهداف این سفر توسعه همکاری اقتصادی و امنیتی منطقه ای است.

وزیر اقتصاد اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره اینکه پیش بینی او "از نتایج سفر بایدن به منطقه چیست" گفت: "زمان آن رسیده که بازار مشترک جدیدی در خاورمیانه با حضور اسرائیل، اردن و کشورهای جنوب خلیج فارس شکل بگیرد. این چالش بزرگ است".

این وزیر اسرائیلی افزود: "این بازار، واقعیت ها را در زمینه امنیت و اقتصاد به طور کامل تغییر خواهد داد. به همین دلیل امیدوارم تمرکز در این سفر بایدن بر ایجاد این بازار مشترک در خاورمیانه باشد".

در سال 2020 و در راستای برنامه دیپلماتیک دولت ترامپ، اسرائیل روابط با 4 کشور عربی امارات، بحرین، سودان و مراکش را عادی سازی کرد. عربستان سعودی از این اتفاق، به صورت غیرمستقیم، استقبال کرد.

هم اکنون اسرائیل از میان 6 کشور جنوب خلیج فارس، با دو کشور بحرین و امارات، رابطه رسمی و کامل دارد؛ با دو کشور عمان و قطر، ارتباط غیررسمی برقرار است اما با کویت و سعودی قطع است. کویت کاملا مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل قبل از حل مسئله فلسطین است.

عربستان سعودی عادی سازی روابط با اسرائیل و به رسمیت شناختن آن را منوط به حل مسئله فلسطین از طریق برپایی دولت مستقل فلسطین و عقب نشینی اسرائیل به مرزهای 1967 می داند.

"ایال حولاتا" مشاور امنیت ملی اسرائیل هم گفت در چارچوب این سفر جو بایدن، "گسترش بازارهای مان ممکن است".

وی افزود: "اینکه بایدن روز چهارشنبه به اینجا بیاید و سپس در پرواز مستقیم از اسرائیل به عربستان سعودی سفر کند تصادفی نیست. توانایی انجام این اقدامات گام به گام می تواند منجر به گشایش هایی شود".

"ایدان رول" معاون وزیر خارجه اسرائیل هم گفت که اسرائیل معتقد است توسعه روابط احتمالی با سعودی ها، "روند کُند و تدریجی" خواهد بود.

وی درباره اسرائیل و سعودی به خبرنگاران گفت: "عوامل مشترک بسیاری را می بینیم و تعداد زیادی از مزیت ها".

او توضیح داد: "ما برای افزایش حلقه صلح و عادی سازی روابط کار می کنیم. معتقدم 1.5 سال اخیر نشان داد فرصت های جدید وجود دارند و قدرت های معتدل فرصت های جدیدی برای کار با یکدیگر به ما دادند".

معاون وزیر خارجه اسرائیل در پاسخ به این سوال که "آیا جو بایدن در سفر به منطقه درباره عادی سازی روابط اسرائیل و سعودی خبرهای جدیدی اعلام می کند؟" گفت: "رئیس جمهور بایدن بعد از دیدار از اینجا از سعودی دیدار خواهد کرد. امیدواریم خبرهایی از عادی سازی روابط با سعودی ها داشته باشد اما پیش بینی می کنم این اتفاق در چند مرحله روی دهد. همه باید منتظر سفر رئیس جمهور بایدن به عربستان سعودی باشیم".

تماشاخانه ببینید| کلکسیونرهای عجیب؛ یک پیرمرد ۱۰۰ ساله لیست همه گل‌های لیونل مسی را جمع کرده‌است ببینید| منصوریان: رفتارمان با اسکوچیچ اوج بی انصافی بود فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عادی سازی روابط عربستان سعودی بازار مشترک رئیس جمهور جو بایدن تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۰۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل شدید در شمال مکه مکرمه

بارندگی شدید در شمال منطقه مکه مکرمه عربستان سعودی منجر به وقوع سیلاب سهمگین در این منطقه شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بارندگی شدید در شمال منطقه مکه مکرمه عربستان سعودی منجر به وقوع سیلاب سهمگین در این منطقه شده است که به برخی از جاده‌ها و خانه‌ها و خودروها در مسیر خود خسارت وارد کرده است.

.

.

این در حالی است که اخیراً عربستان سعودی شاهد باران‌های سیل‌آسا بود به‌طوری که تعدادی از خیابان‌ها و جاده‌های اصلی آن مسدود شد و خودروهای بی‌شماری در سیلاب‌های شدید و بی‌سابقه آسیب دید که این موضوع خشم مردم عربستان را از عملکرد ضعیف مقامات سعودی برانگیخت.

عربستان سعودی هر از چند گاهی شاهد حوادث مشابهی است که گاهی منجر به تلفات جانی و خسارات مالی سنگین می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد