Web Analytics Made Easy - Statcounter

تیمی از باستان‌شناسان یک مجسمه چوبی به جا مانده از تمدن باستانی چیمو را در شهر چان چان پرو کشف کردند. قدمت این مجسمه به سال‌های ۸۵۰ تا ۱۴۷۰ میلاد برمی‌گردد.

به گزارش ایران اکونومیست از آرت نیوز، آرتورو پاردس، باستان‌شناس و سرپرست پروژه کاوش در چان چان، از کشف یک مجسمه چوبی باستانی و دست نخورده در این مجتمع باستان شناختی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدمت این مجسمه به چیزی بین سالهای ۸۵۰ تا ۱۴۷۰ میلاد برمی‌گردد که با دوره نخست از تمدن چیمو همزمان است.

به گفته پاردس، این مجسمه ۵۰ سانتی‌متر طول و ۱۶ سانتی‌متر عرض داشته و به حمل‌کنندگان تخت روان پادشاهان امپراطوری چیمو شبیه است.

این مجسمه با صورتی صاف، بیضی شکل و قرمز رنگ، یک کلاه ذوزنقه شکل به سر دارد که به نوارهای عمودی تیره و روشن مزین شده است. 

چان چان که به زبان محلی به معنای خورشید درخشنده است، به عنوان یکی از جذاب‌ترین اماکن باستان شناختی کشور پرو هم ردیف شهرهای ماچو پیچو و کرال قرار می‌گیرد. این شهر که عنوان بزرگترین سازه خشتی جهان را یدک می‌کشد، از سال ۹۰۰ تا ۱۴۷۰ میلادی پایتخت امپراطوری تاریخی چیمو بود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: میراث فرهنگی ، باستان شناسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میراث فرهنگی باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۰۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانیال به ترکیب پرسپولیس برمی‌گردد

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در شرایطی به مصاف سپاهان اصفهان رفت که دانیال اسماعیلی‌فر را به علت محرومیت در اختیار نداشت و این مدافع راست نتوانست مقابل تیم سابق خود در آزادی به میدان برود.

اسماعیلی‌فر که بهترین پاسور این فصل پرسپولیس بوده و روی فرم خوبی بود با یک بی ملاحظگی عجیب در آبادان باعث محرومیت خود شد تا اوسمار مجبور به استفاده از وحدت حنانوف پس از مصدومیتش بشود.

حالا بعد از یک جلسه محرومیت دانیال اسماعیلی‌فر در بازی برابر نساجی در قائمشهر به ترکیب برمی‌گردد. دانیال انگیزه جبران دارد و باید دید می‌تواند به پرسپولیس در بازی حساس و سخت بعدی کمک کند یا خیر.

دیگر خبرها

  • ارگ زیبای بم، نمادی از قدمت ایران زمین+ فیلم
  • مومنی: آتش به جنگل نرسید
  • دانیال به ترکیب پرسپولیس برمی‌گردد
  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری
  • انداختن چفیه دور گردن مجسمه جرج واشنگتن
  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم/ چفیه بر دوش مجسمه جرج واشنگتن در دانشگاه آمریکایی بیروت
  • عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان