Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اعتقاد کارشناسان، دستمزد نقش بسزایی در انگیزه نیروهای کار و ایجاد تولید رقابتی و باکیفیت دارد و چنانچه نیروهای کار دغدغه دستمزد و امنیت شغلی نداشته باشند، ضمن تامین هزینه های معیشت به بالا رفتن بهره وری در محیط کار کمک می کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، امروزه به دلیل نیاز اقتصادی بشر برای تامین معاش و هزینه های زندگی، حقوق و دستمزد اهمیت بسیاری در زندگی آحاد جامعه پیدا کرده  و نقش موثری در بهره وری و انگیزه نیروهای کار در مجموعه‌ها و محیط های کار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام معظم رهبری در بیانات خود کارگران را ستون فقرات تولید دانسته و بر لزوم رفع مشکلات این قشر در زمینه های مختلف معیشتی و امنیت شغلی، رعایت حقوق طبیعی نیروی کار، پرداخت دستمزد عادلانه و منظم و بدون تاخیر، آموزش و ‌بیمه، خدمات رفاهی و مساله بهداشت و درمان به عنوان حقوق کارگران تاکید فرمودند.

بسیاری از کارشناسان موضوع دستمزد را در انگیزه نیروهای کار و ایجاد تولید رقابتی و باکیفیت موثر می خوانند و معتقدند کارگری که دغدغه حقوق و دستمزد خود را نداشته و قادر به تامین هزینه های زندگی باشد موجب افزایش بهره وری بنگاه و تولید با کیفیت می شود.

رضا وفایی یگانه ـ کارشناس حوزه کار ـ درباره نقش دستمزد در معیشت نیروهای کار می گوید: یکی از عوامل موثر در تولید، سرمایه انسانی و نیروی کار است و در صورتی که انگیزه کار در افراد به وجود آید به ارتقای بهره وری و کیفیت تولید داخل منجر می شود.

وی در ارزیابی تاثیر افزایش دستمزد بر تولید و معیشت می‌گوید: افزایش دستمزد صرفنظر از آنکه در تامین معیشت خانوار نقش بسزایی دارد، به لحاظ روانی بر هزینه‌های تولید تاثیرگذار است. در حال حاضر هزینه های مربوط به دستمزد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه های تولید را شامل می شود و افزایش هزینه دستمزد بر هزینه های تولید در بخش‌ها و صنایع مختلف حدود ۵ تا ۱۰ درصد قیمت تمام شده کالا را افزایش می دهد.

این کارشناس اشاره‌ای هم به نامتناسب بودن افزایش دستمزد با نرخ تورم طی یک دهه گذشته کرده و می‌گوید: علیرغم آنکه قوانین و اسناد بالادستی بسیاری در حوزه کار وجود دارد ولی در طول سالهای اخیر دستمزد به تناسب تورم رشد نکرده و این امر موجب عقب افتادگی مزدی کارگران شده است.

به گفته وی، پایین بودن دستمزد و عدم افزایش آن متناسب با نرخ تورم، قدرت خرید خانوارها را تضعیف می کند در حالی که با افزایش حقوق و دستمزد قدرت خرید افزایش می یابد و این مساله به نفع کارفرما و تولیدکننده است.

به اعتقاد فعالان و کارشناسان حوزه کار، یکی از دلایل بالا بودن کیفیت تولیدات در کشورهای خارجی، حقوق و دستمزد است و اکثر کشورها به دلیل آنکه نیروی کار را سرمایه مهمی برای صنعت، تولید و اقتصاد می دانند به تامین نیروی کار و پرداخت حقوق و دستمزد شایسته و مناسب با وضع زندگی او توجه می کنند.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بهره وری حقوق دستمزد سرمایه مقام معظم رهبری افزایش دستمزد حقوق و دستمزد نیروهای کار نیروی کار بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی عباس زاده شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام اینکه ۱۲ درصد گوشت مرغ موردنیاز کشور در این استان تولید می شود، گفت: با توسعه زنجیره مرغ در مازندران، توان صادراتی این زنجیره در استان افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران قطب تولید طیور کشور به شمار می رود و در همه عرصه های کشاورزی به عنوان نگین کشاورزی کشور مطرح است، تصریح کرد: زنجیره تولید مرغ یکی از زنجیره های مهم در استان مازندران به شمار می رود که قابلیت توسعه دارد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تامین گوشت مرغ روند رو به رشدی را سپری می کند، بیان کرد: مازندران از ظرفیت های بالقوه ای در حوزه تولید گوشت سفید برخوردار است به صورتی که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت جوجه کشی کشور در مازندران واقع شده و بیش از ۲۷ درصد جوجه یک روزه کشور در استان مازندران تولید می شود.

عباس زاده با تاکید بر اینکه حدود ۱۲ درصد گوشت مرغ کشور در مازندران تولید می شود و این استان در تامین بخشی از نیاز مرغ پایتخت و استان های همجوار مشارکت دارد، عنوان کرد: در سالجاری با برنامه ریزی های صورت گرفته در جهت افزایش جوجه ریزی در کشور، ظرفیت تولید مرغ در این استان افزایش یافته است و به سمت صادرات گام برداشته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد قابلیت صادرات و گسترش ارسال تولیدات به خارج از کشور در سال های آینده با حمایت های بیشتر روند پرشتاب تری را بگیرد.

کد خبر 6092500

دیگر خبرها

  • زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است
  • خبر جدید سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش مستمری بازنشستگان/ حقوق‌ها قرار است چه تغییری کند؟
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • جدول اضافه حقوق‌ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است