Web Analytics Made Easy - Statcounter



«وقتی دولت سیزدهم دست به اصلاح نظام یارانه‌ای کشور می‌زند، هم باید خودش هزینه این اصلاحات را به‌عنوان مجری و متولی امور بپردازد و هم مردم! مردم دلایل این گرانی‌ها را می‌دانند، یارانه متناسب با آن را دریافت کرده‌اند.»این بخشی از گزارش روز گذشته روزنامه کیهان بود که مدعی است اگر مردم هزینه اصلاحات را می‌دهند، یارانه آن را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» اما آیا چنین گزاره‌ای درست است؟ مهدی پازوکی اقتصاددان به این سوال پاسخ داده است. او می‌گوید: متاسفانه یارانه در ایران هدفمند نشده و در واقع فقط پول پخش می‌کنیم. براساس آمارهای اسفندماه ۱۴۰۰ ما به بیش از ۹۵ درصد مردم کشور یارانه پرداخت می‌کنیم، این در حالی است که ما باید سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم.

او می‌گوید: اولا درباره اقتصاد ایران باید بگویم که در ایران اتفاق خاصی رخ داده است؛ به این معنا که در همه کشور‌های توسعه‌یافته، سیاست و سیاست خارجی در خدمت توسعه و پیشرفت کشور است، اما در ایران، اقتصاد در گرو سیاست و خصوصا سیاست خارجی قرار دارد و همین موضوع بزرگترین آسیب‌ها را به اقتصاد ایران زده است. شما نه کشورهای توسعه‌یافته، بلکه رقبای منطقه‌ای ما را ببینید که چگونه اقتصاد را در خدمت توسعه درآورده‌اند؛ مثلا قطر در منطقه نقش اساسی را بازی می‌کند و حتی در استخراج منابع انرژی مثل میدان پارس جنوبی از ما پیشی گرفته است زیرا با جامعه جهانی در ارتباط هستند و بهترین تکنولوژی‌ها را استفاده می‌کنند.

در مورد دیگر عراق با وجود جنگ‌هایی که داشته است، اما به دلیل ارتباط با جهان و استفاده از تکنولوژی در بخش نفت، جای ما را در اوپک گرفته است و با تولید ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز، بعد از عربستان در رتبه دوم ایستاده است. امروز نرخ تورم در عراق را با جمهوری اسلامی ایران مقایسه کنید! این در حالی است که داعش تا ۶۰ کیلومتری بغداد آمده بود. البته این به معنای نفی مشکلات عراق نیست.

فکر می‌کنند اگر از دنیا فاصله بگیریم، نشانه انقلابی بودن است

پازوکی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند ارتباط با کشور‌های توسعه‌یافته به معنای وادادگی است؛ این در حالی است که ماجرا کاملا برعکس است. دولت باید بتواند شرکت‌های بزرگ را به کشور بیاورد زیرا تعاملات تجاری به نفع ماست نه به نفع امریکا و اسرائیل. متاسفانه عده‌ای در ایران نمی‌فهمند شکسته شدن تحریم‌ها به نفع مردم و کشور است و فکر می‌کنند اگر از دنیا فاصله بگیریم و ارتباط اقتصادی نداشته باشیم، نشانه انقلابی بودن است، اتفاقا این نشانه انزوا است و منزوی شدن به معنای بازی کردن در زمین دشمن است.

اگر سال ۵۷ مردم می‌دانستند قرار است تفکر کیهانی حاکم شود، انقلاب نمی‌کردند

او می‌گوید: اگر ما منافع ملی را تعریف کنیم، باید بدانیم که ارتباط با دنیا به نفع ملت ایران است؛ البته اگر عاقلانه نگاه و رفتار کنیم. متاسفانه این افراد از عقلی که خداوند به آن‌ها داده است، در راستای مدیریت مطلوب کشور استفاده نمی‌کنند. تفکر کیهان تفکر واپسگرا و ارتجاعی است، این یعنی اگر سال ۵۷ مردم می‌دانستند قرار است «تفکر کیهانی» بر کشور حاکم شود، انقلاب نمی‌کردند! شخصا به عنوان یک فرد انقلابی اصلا انقلاب نمی‌کردم.

انقلاب کردیم که فرهنگ و انقلاب را صادر کنیم، نه آنکه منزوی بشویم

پازوکی می‌گوید: ما انقلاب کردیم که بی‌عدالتی از بین برود، انقلاب کردیم که در جامعه جهانی، فرهنگ و انقلاب را صادر کنیم نه اینکه منزوی بشویم.این کارشناس اقتصادی می‌گوید: اینکه گفته می‌شود کالا‌ها را گران کردیم و مابه‌التفاوت آن را به عنوان یارانه پرداخت می‌کنیم، سخنی غیرمنطقی و غیراقتصادی است. ما باید سلامت را به اقتصاد برگردانیم، از طریق انضباط پولی در سیستم بانکی، انضباط مالی در سند بودجه و انضباط اداری در کشور است که می‌توانیم تورم را کنترل کنیم. اینها می‌گویند چهار قلم کالا گران شده است، این افراد یا در جامعه زندگی نمی‌کنند یا اینکه نمی‌فهمند. البته من فکر می‌کنم این افراد نمی‌فهمند و مشکل ما جهل است. نمی‌فهمند که چند صد قلم کالا افزایش قیمت داشته است.

دولت رئیسی به کوتوله‌ها نزول کرده است

او با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی می‌گوید: دولت رئیسی به کوتوله‌ها نزول کرده است. تیم اقتصاد اوایل انقلاب به مراتب از مدیران فعلی بهتر بودند؛ این یعنی ما عقبگرد کردیم.

ما که منتقد روحانی بودیم اکنون می‌گوییم خدا پدر روحانی را بیامرزد

پازوکی ادامه می‌دهد: یارانه‌ای که پرداخت می‌شود اساسا کفاف گرانی را نمی‌دهد و سبد خانوار را پوشش نمی‌دهد. اگر اقتصادمان سالم بود لازم نبود که به همه یارانه بدهیم. شرایط به شکلی است ما که منتقد روحانی بودیم اکنون می‌گوییم خدا پدر روحانی را بیامرزد. با مردم و کشور چه کردید؟ شما ببینید مصحت خود کشور چگونه در نظر گرفته نمی‌شود؛ مثلا آقای عراقچی که اصولگرا و تابع ولی فقیه و به زبان بین‌الملل مسلط است را به مذاکرات نفرستاده‌اند و به جای آن فردی را فرستاده‌اند که نه زبان بلد است نه با برجام موافق است.

پازوکی می‌گوید: دولت اگر تدبیر عقل داشته باشد، به دنبال ایجاد ارتباط با دنیا می‌رود. دولت به جای برخورد‌های هیاتی باید برخورد‌ علمی کند. نمی‌دانم چرا نمی‌فهمند که پیوستن به FATF به نفع ما است؟ چرا همین کشور‌های چین و روسیه که قبله آقایان است، عضو ثابت FATF هستند و ما که قرار است فقط عضو همکار باشیم را منع می‌کنند؟ آیا آقایان این را از خود پرسیده‌اند؟ این‌ها بخاطر این است که افرادی صفر کیلومتر روی کار آمده‌اند و به یکباره سفر خارجی رفتند، پست و مقام گرفتند و منافع ملی برایشان ذره‌ای اهمیت ندارد.

رویداد2

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۱۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، گفت: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیاده‌سازی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در دیدار اعضای هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، گفت: کار ویژه بانوان با رویکرد اسلامی در قم نیازمند رویکردهای ویژه محتوایی است.

او با اشاره به اینکه فلسفه، اخلاق و فقه سه زاویه دید هستند که در عمق دانش تحول آفرین می‌شوند، مطرح کرد: این سه زاویه دید با شعار محقق نخواهند شد بلکه باید در لایه‌های عملیاتی به آن توجه کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امروز در برخی از عرصه‌ها مانند معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم، عنوان کرد: وجود افرادی مانند شیخ بهایی در زمان صفویه موجب شد که امروز آثار برجسته معماری را در کشور داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: علت این اتفاق این بود که شیخ بهایی بر فقه و معارف الهی مسلط و در علوم روز نیز صاحب نظر بودند و امروز باید به پرورش چنین افرادی توجه داشته باشیم.

 

آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی

 

اعرافی با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، خاطرنشان کرد: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیاده‌سازی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی در موضوع زن الگوهایی در جامعه خلق کرده است، تصریح کرد: دشمن از این موضوعات آگاهی دارد ولی تلاش می‌کند با بزرگ‌نمایی نقاط ضعف این دستاوردها را نادیده بگیرد.

اعرافی با اشاره به اینکه منطق زن مسلمان پیشتاز موفق در عرصه‌های گوناگون و متعهد به ارزش‌های الهی الگوی مدنظر انقلاب اسلامی است، یادآور شد: این الگو باید ساخته شده و در متن تمام کارها قرار بگیرد.

او با بیان اینکه باید دانشگاه حضرت معصومه(س) به طور ویژه به این موضوع بپردازد، ابراز کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه الزهرا(س) باید موجب نقش آفرینی‌های مشترک شود.

اعرافی با اشاره به اینکه این دانشگاه باید بنیه علمی قوی داشته باشد، بیان کرد: بعد بین المللی دانشگاه حضرت معصومه(س) می‌تواند به عنوان یک محور مهم در دستور کار قرار بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه البته در درجه نخست باید دانش فنی لازم در این دانشگاه تولید شود، اظهار کرد: در عصری قرار داریم که دشمنان از بسیاری از اقدامات خود ناامید شده و کارزار فرهنگی سنگینی را به وجود آورده‌اند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی حوزه و دانشگاه حضور اثرگذار در این کارزار فرهنگی است، مطرح کرد: جامعه خوبی داریم و اگر حوزه و دانشگاه به خوبی نقش آفرینی کنند، وضعیت بهبود خواهد یافت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • رئیسی: این درخشش نشانه‌ای دیگر بر شایستگی‌های جوانان ایران است
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی؛ نشانه تحریم‌ناپذیری ایران
  • سه سال انتظار برای ارشاد مدیران
  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟