Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «اکبر آهنگران» سطح مبارزه با علف‌های هرز گندم در مزارع آبی را نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار و در اراضی دیم یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: سال گذشته در سطح ۳.۲ میلیون هکتار با علف‌های هرز در مزارع گندم مبارزه صورت گرفت.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور خشکسالی و خسارات ناشی از آن و کاهش سطح زیر کشت گندم را از دلایل کاهش میزان مبارزه کشاورزان با علف‌های هرز در گندمزارها نسبت به سال گذشته دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آهنگران درباره مبارزه با علف‌های هرز در مزارع کلزا  تصریح کرد: طی سال زراعی جاری در مجموع در سطح ۲۱۰ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز نازک برگ، پهن برگ و یا تواما و همچنین در مرحله پیش رویشی در مزارع کلزا انجام شد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور در مورد مبارزه با آفات گندم گفت: نزدیک به ۳۴۰ هزار هکتار در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با آفات گندم به جز آفت سن گندم، مانند سوسک سیاه، شته‌ها، مینوز برگ غلات و سوسک قهوه‌ای در مزارع کشور مبارزه صورت گرفت.

آهنگران درباره آفات کلزا نیز اظهار داشت: در سال زراعی جاری در سطح ۶۹ هزار هکتار با آفات کلزا مانند شته روسی و سوسک منداب مبارزه شد.

وی برای کنترل کرم ساقه خوار برنج در کشت دوم از کشاورزان به‌ویژه در استان مازندران خواست مبارزه با این آفت را به‌موقع انجام دهند.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که راه‌های مبارزه با کرم ساقه‌خوار برنج ساده است، گفت: در کشت اول برنج به علت پایین بودن جمعیت این آفت، مشکل خاصی نیست و با مبارزه مختصر کرم ساقه خوار کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: اما در کشت دوم از آنجایی که جمعیت این آفت بالا می‌رود از این رو باید به‌موقع مبارزه آغاز شود.

آهنگران به شالیکاران توصیه کرد که در کشت دوم برنج، خزانه‌های تولید نشا را با توری یا پشه‌بند بپوشانند تا این آفت نتواند روی نشا تخم‌ریزی کند و به مزرعه اصلی منتقل شود.

وی اظهار داشت: با این اقدام می‌توان بیش از ۸۰ درصد آفت کرم ساقه خوار برنج را کنترل کرد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی محمدعلی طهماسبی سازمان حفظ نباتات کشور سید جواد ساداتی نژاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان حفظ نباتات کشور وزارت جهاد کشاورزی سازمان حفظ نباتات کشور سید جواد ساداتی نژاد سازمان حفظ نباتات کشور کرم ساقه خوار برنج علف های هرز هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۱۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

رسول سعیدیان معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد گفت: گندم‌کاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با  آفت سن و علف‌های‌هرز را در مزارع خود انجام دهند.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید هنگام مبارزه با علف‌های‌هرز به مرحله رشد گیاه و علف‌هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهادکشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های‌هرز استفاده کنند.

معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد گفت: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه پوره‌سن نیز عملیات سم‌پاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهادکشاورزی انجام می‌شود.

سعیدیان افزود: ارائه راهکار‌هایی برای کاهش مقاومت علف‌های‌هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های‌هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

وی به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم موردنیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام کرده و مزارع خود را علیه این آفت سم‌پاشی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • پیشرفت ۴۶ درصدی بوستان ۵ هکتاری بانوان طُرق مشهد
  • کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان