Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده در مقاله اوایل هفته خود در روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در دفاع از سفر آتی وی به عربستان سعودی، مدعی دفاع از آتش‌بس یمن شد  اما اشاره‌ای به گزارش دفتر سازمان محاسبات دولتی آمریکا (GAO) اشاره‌ای نکرد که گفته بود وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون دیگر ریاض را برای نحوه استفاده از سلاح‌های عرضه شده توسط آمریکا علیه غیرنظامیان مسئول نمی‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، « خوان کول» استاد تاریخ غرب آسیا و جنوب آسیا در دانشگاه میشیگان گفت، بایدن قول داده بود که ایالات متحده را به طور کامل از جنگ یمن به رهبری عربستان سعودی جدا کند، اما در تحقق این امر شکست خورد.

کول خاطرنشان کرد: ایالات متحده از زمان آغاز بمباران یمن در مارس 2015، 54.6 میلیارد دلار کمک نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) ارائه کرده است».

بر اساس این گزارش،  قانون ایالات متحده دریافت کنندگان کمک های نظامی آمریکا را ملزم می کند که از آسیب رساندن به غیرنظامیان خودداری کنند، اما کول گفت ائتلاف به رهبری عربستان سعودی این الزام را زیر پا گذاشته است.

وی همچنین، به گزارش ماه گذشته دفتر پاسخگویی دولت (GAO) اشاره کرد که نشان می‌داد دولت ایالات متحده نیز برای اجرای این قانون زحمتی به خود نداده است.

در گزارش دفتر پاسخگویی دولت آمده است که وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال 2018 تأیید کرد که دولت‌های عربستان و امارات «تلاش‌هایی برای کاهش آسیب به غیرنظامیان در یمن انجام داده‌اند» اما مدارک مورد نیاز در این زمینه را ارائه نکرد.

طبق این گزارش، مسئولان وزارت خارجه ایالات متحده، نتوانستند شواهدی ارائه دهند که نشان دهند درباره حوادث استفاده احتمالی غیرقانونی از تجهیزات انتقالی به عربستان یا امارات عربی متحده تحقیق کرده‌اند. در عین حال پنتاگون نیز هیچ گزارشی از تحقیق در این باره ارائه نکرده است.

طبق این گزارش، بایدن اواخر هفته جاری عازم عربستان سعودی و سرزمین اشغالی می‌شود. وی در مقاله‌ روز شنبه در واشنگتن‌پست تلاش کرد با گفتن این که قصد دارد تغییراتی در رابطه با پادشاهی عربستان ایجاد کند اما قطع رابطه‌ای در کار نیست، منتقدان را از خود دور کند و در میان مسائل دیگری که به آن اشاره کرد، مسئله «دیپلماسی پایدار» آمریکا بود و آتش‌بس فعلی در یمن را به واشنگتن نسبت داد و گفت که سعودی‌ها کاملاً از آن حمایت می‌کنند.

با این حال، طبق این گزارش، نه عربستان سعودی و نه جنبش انصارالله یمن، آتش بسی را که برای اولین بار در پایان ماه مارس اجرایی شد به واشنگتن نسبت ندادند. از آن زمان تا کنون حداقل تا اوایل ماه اوت این آتش‌بس تمدید شده است اما با این حال، هر دو طرف یکدیگر را به عدم پایبندی کامل به آتش‌بس متهم می‌کنند.

در ماه آوریل،‌ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش کرد که روابط عربستان و آمریکا در بدترین سطح خود از سال 1945 تاکنون قرار گرفته است و به انتقادات شخصی دولت بایدن از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در ارتباط با قتل «جمال خاشقچی» منتقدان عربستانی که در سال 2018 در کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شد، اشاره کرد.

هفته گذشته، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گزارشی را درباره وضعیت انسانی در یمن منتشر کرد و «بشیر عمر» نویسنده این گزارش آ« را یک «وحشت غیرقابل تصور» توصیف کرد. دو سوم از جمعیت برآورد شده 30.5 میلیون نفری یمن فاقد دسترسی به خدمات درمانی اساسی و بیش از چهار میلیون نفر دیگر در پی درگیری‌ها آواره شده‌اند.

طبق گزارش سازمان ملل، یمن، «بدترین بحران انسانی جهان است» که به مرگ بیش از 377 هزار نفر تا پایان 2021منجر شده است و بیش ا دو سوم از این قربانی‌ها زیر پنج سال هستند.

این گزارش با اشاره به تمامی این موارد نتیجه‌گیری کرد، علی‌رغم آن‌که خود بایدن در مقاله‌اش از عبارات سازمان ملل استفاده کرد اما سخنی در حمایت از طرح دو حزبی کنگره برای توقف حمایت بیشتر از ریاض به میان نیاورد، نه در زمینه حمایت تسلیحاتی و نه در زمینه حمایت اطلاعاتی و محافظتی و تعمیراتی. و حاضر نشد با این فشارها ریاض را مجبور به پایان دادن به جنگ یمن کند.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: بحران یمن سفر به ریاض تسلیحات تهاجمی عربستان سعودی ایالات متحده آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۱۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه این کشور در ریاض با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود دیدار کرده است.

بر اساس این گزارش در این دیدار موضوع غزه و گذرگاه رفح و آتش‌بس و ورود کمک‌های انسانی به غزه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش یکی از مهم‌ترین حامیان رژیم صهیونیستی در حمله به غزه و استمرار جنایات آن به شمار می‌رود، مدعی شد که برای تامین مطالبات انسانی در غزه نیاز به آتش بس وجود دارد. این ادعا در حالی مطرح شده که واشنگتن تاکنون ۳ بار به تنهایی قطعنامه‌های آتش بس مطرح شده در شورای امنیت را وتو کرده است.

وی خواستار تقویت تلاش‌ها برای ایجاد ثبات و منع گسترش درگیری‌ها در منطقه شد و گفت که بهترین کار برای بهبود شرایط انسانی در غزه رسیدن به آتش بس است.

بلینکن ادامه داد که استمرار کمک‌های انسان‌دوستانه طی روزهای آینده محور مذاکرات وی با دیگر طرف ها خواهد بود. وی همچنین از تلاش های نخست وزیر و وزیر خارجه قطر برای رسیدن به آتش بس تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 6092017

دیگر خبرها

  • بحران کودک‌همسری در آمریکا
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • آپشن جدید خودروهای آمریکا
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود