Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور از مبارزه نزدیک به ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار با علف‌های هرز گندم در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایران اکونومیست از وزارت جهاد کشاورزی، «اکبر آهنگران» سطح مبارزه با علف‌های هرز گندم در مزارع آبی را نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار و در اراضی دیم یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: سال گذشته در سطح ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ میلیون هکتار با علف‌های هرز در مزارع گندم مبارزه صورت گرفت.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور خشکسالی و خسارات ناشی از آن و کاهش سطح زیر کشت گندم را از دلایل کاهش میزان مبارزه کشاورزان با علف‌های هرز در گندمزارها نسبت به سال گذشته دانست.

آهنگران درباره مبارزه با علف‌های هرز در مزارع کلزا  تصریح کرد: طی سال زراعی جاری در مجموع در سطح ۲۱۰ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز نازک برگ، پهن برگ و یا تواما و همچنین در مرحله پیش رویشی در مزارع کلزا انجام شد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور در مورد مبارزه با آفات گندم گفت: نزدیک به ۳۴۰ هزار هکتار در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با آفات گندم به جز آفت سن گندم، مانند سوسک سیاه، شته‌ها، مینوز برگ غلات و سوسک قهوه‌ای در مزارع کشور مبارزه صورت گرفت.

آهنگران درباره آفات کلزا نیز اظهار داشت: در سال زراعی جاری در سطح ۶۹ هزار هکتار با آفات کلزا مانند شته روسی و سوسک منداب مبارزه شد.

وی برای کنترل کرم ساقه خوار برنج در کشت دوم از کشاورزان به‌ویژه در استان مازندران خواست مبارزه با این آفت را به‌موقع انجام دهند.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که راه‌های مبارزه با کرم ساقه‌خوار برنج ساده است، گفت: در کشت اول برنج به علت پایین بودن جمعیت این آفت، مشکل خاصی نیست و با مبارزه مختصر کرم ساقه خوار کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: اما در کشت دوم از آنجایی که جمعیت این آفت بالا می‌رود از این رو باید به‌موقع مبارزه آغاز شود.

آهنگران به شالیکاران توصیه کرد که در کشت دوم برنج، خزانه‌های تولید نشا را با توری یا پشه‌بند بپوشانند تا این آفت نتواند روی نشا تخم‌ریزی کند و به مزرعه اصلی منتقل شود.

وی اظهار داشت: با این اقدام می‌توان بیش از ۸۰ درصد آفت کرم ساقه خوار برنج را کنترل کرد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت جهاد کشاورزی ، محمدعلی طهماسبی ، سازمان حفظ نباتات کشور

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان حفظ نباتات کشور علف های هرز کرم ساقه خوار هزار هکتار سال زراعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۱۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: طرح جهش تولید در دیمزارهای استان از کشت در ۳۰ هزار هکتار به ۶۰ هزار هکتار در استان رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، حسین برزگر امروز در حاشیه همایش جهش تولید در دیمزارها، اظهار داشت: تولید گندم به عنوان گسترده‌‍ترین‌ساز و کار اقتصادی بخش کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری است.

وی با اشاره به مشارکت 40 هزار کشاورز در تولید گندم در استان، عنوان کرد: 10 هزار ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، 12 هزار تن نهاده‌های کود شیمیایی و بیش از  15 هزار تن بذر در تولید گندم در استان استفاده می‌شود که باعث شده گسترده ترین فعالیت‌های بخش کشاورزی استان را شامل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در دنیا بیش از 60 درصد غذای تولیدی خود را از طریق آب سبز و آب باران کشت می‌کنند، ادامه داد: این مسئله در کشور حدود 20 درصد است.

برزگر با بیان اینکه در برنامه الگوی کشت، جهش تولید در دیمزارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) از سال گذشته در استان شروع شد، افزود: امسال دومین سال جهش تولید در دیمزارها در استان اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه سطح کشت از 30 هزار هکتار به 60 هزار هکتار در سال جاری در جهش تولید در دیمزارها رسید، خاطرنشان کرد: خدمات فنی و مهندسی باعث مشارکت بخش کشاورزی و کشاورزان در این طرح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اضافه شدن 65 دستگاه کشاورزی به ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی استان، اظهار کرد: تنوع بذری غلات دیم و تخفیفات بیمه‌ای از دیگر ثمرات این طرح در استان بود.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان