Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@10:02:26 GMT

۲۱ تیرماه ۱۳۶۵ در جزیره مجنون چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۳۲۳۸

۲۱ تیرماه ۱۳۶۵ در جزیره مجنون چه گذشت؟

در ساعات اولیه حمله دشمن، بخشی از مواضع نیروهای خودی شامل چند سنگر در پد شرقی توسط دشمن اشغال شد ولی در پاتک نیروهای خودی در روز بعد، مواضع تصرف شده دوباره از اشغال دشمن خارج شد و نیروهای عراقی مجبور به عقب‌نشینی شدند.

به گزارش ایران اکونومیست، در عملیات پدافند جزیره مجنون، حمله نیروهای عراقی موجب اشغال مواضعی از نیروهای ایرانی در منطقه جزیره مجنون و دفاع نیروهای خودی موجب بازپس‌گیری منطقه از دست دشمن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور نیروهای ایران از سال ۱۳۶۲ با انجام عملیات خیبر در جزیره مجنون شمالی و جنوبی در داخل «هور العظیم» و در نزدیکی محور «العماره - بصره» برای نیروهای عراقی قابل قبول نبود ولی در عین حال توان آنها برای انجام عملیاتی گسترده و بازپس‌گیری این دو جزیره نیز کافی به نظر نمی‌رسید و بدین ترتیب برای مهیا کردن مقدمات این امر به انجام تک‌های محدود در این منطقه اقدام کردند.

نکته قابل توجه در دفاع نیروهای خودی از جزایر مجنون، شکل خاص پدافند در جزیره مجنون جنوبی بود که بر روی سه جاده باریک داخل آب به موازات یکدیگر به نام‌های پد غربی، پد شرقی و پد جنوبی انجام می‌شد و این مساله هرگونه فعالیت وسیع و گسترده را از دو طرف درگیری سلب کرده بود.

نیروهای عراقی با استفاده از راه‌های موجود و آتش توپخانه معدود سنگرهای اولیه مستقر بر روی جاده را هدف قرار دادند و تلاش کردند تا با تصرف این سنگرها در امتداد جاده‌های مذکور، خود را به جزیره شمالی برسانند و بدین ترتیب به هدف خود دست پیدا کنند. بر همین اساس عناصری از لشکر ۳۱ پیاده دشمن در ساعت دو بامداد بیست و یکم تیر ماه ۱۳۶۵ حمله خود را با آتش سنگین به مواضع نیروهای ایران آغاز کرد.

در ساعات اولیه حمله دشمن، بخشی از مواضع نیروهای خودی شامل چند سنگر در پد شرقی توسط دشمن اشغال شد ولی در پاتک نیروهای خودی در روز بعد، مواضع تصرف شده دوباره از اشغال دشمن خارج شد و نیروهای عراقی مجبور به عقب‌نشینی شدند.

در پی این عملیات، همچنین تعدادی از نفرات دشمن کشته و زخمی و مقادیری وسایل و تجهیزات آنها منهدم شد.

جزایر مجنون در داخل «هورالعظیم» از نقاط مهم و استراتژیک جنگ بود که با انجام عملیات «خیبر» در روزهای پایانی سال ۶۲ توسط نیروهای ایرانی فتح شد و مبنایی برای نفوذ به خاک عراق در عملیات «بدر» در سال پس از آن بود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: دفاع مقدس ، جنگ تحمیلی ، جزیره مجنون

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دفاع مقدس جنگ تحمیلی جزیره مجنون نیروهای عراقی نیروهای خودی جزیره مجنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۳۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها

مقاومت اسلامی لبنان با صدور دو بیانیه از عملیات جدید علیه مواضع صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در  بیانیه اول مقاومت اسلامی لبنان آمده است: مجاهدان ما ساختمانی را که در آن نظامیان صهیونیستی در شهرک صهیونیست نشین «دوویو» در آن سنگر گرفته بودند با سلاح‌های مناسب هدف قرار دادند.

حزب الله لبنان در بیانیه دوم خود همچنین از هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان صهیونیست در شهرک صهیونیست نشین «اوویم» خبر داد. 

منابع خبری روز دوشنبه (دهم اردیبهشت ماه)  از شلیک بیش از 30 موشک از جنوب لبنان به شهرک‌های صهیونیست نشین در منطقه الجلیل واقع در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.

حملات موشکی سنگین از جنوب لبنان به شمال اراضی اشغالی1650 عملیات حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی طی 200 روز

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • کشته شدن ۲ سرباز رژیم صهیونیستی در حمله خودی
  • شهید جوادی را بهتر بشناسید
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها
  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین