Web Analytics Made Easy - Statcounter

**کرملین: پوتین هفته آینده به تهران سفر می‌کند

کاخ کرملین سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به تهران و دیدار وی با روسای جمهور ایران و ترکیه را تایید کرد.

کاخ کرملین امروز سه‌شنبه اعلام کرد که پوتین هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفت که پوتین سه‌شنبه آینده ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) برای شرکت در دیدار سه‌جانبه با حضور روسای جمهور ایران و ترکیه در چارچوب مذاکرات آستانه به تهران سفر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پسکوف پیشتر سوم تیر نیز سفر پوتین به تهران را قطعی اعلام کرده اما گفته بود که تاریخ آن هنوز مشخص نیست.
گفته شده، این نشست بخشی به صورت دوجانبه و بخشی دیگر در فرمت نشست آستانه برگزار خواهد شد که با محوریت آتش‌بس در سوریه است.
از زمان شیوع کرونا، نشست کشورهای ضامن صلح سوریه که شامل سه کشور ایران، روسیه و ترکیه می شود، به صورت حضوری برگزار نشده و مقامات سه کشور بر برگزاری حضوری آن به خاطر حساسیت موضوعات مورد بحث تاکید دارند.


https://irna.ir/xjJXBz

**کنعانی: رژیم صهیونیستی بزرگترین منبع بی ثباتی و گسترش تروریسم در منطقه غرب آسیا است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه به برخی مطالب مندرج در مقاله اخیر رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد و تاکید کرد: رژیم صهیونیستی بزرگترین منبع بی ثباتی و گسترش تروریسم در منطقه غرب آسیاست و حمایت تمام عیار آمریکا از این رژیم، روشنترین دلیل در بطلان ادعای صلح طلبی دولت آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی مطالب مندرج در مقاله اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در روزنامه واشنگتن پست که در آستانه سفر وی به منطقه انجام شده است، اظهار داشت: تأکید آقای جو بایدن بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت پیشین آمریکا با خروج یکجانبه از برجام‏، عملا به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات صدمه جدی وارد ساخت و دولت فعلی آمریکا نیز  علیرغم شعارها و ادعاهای خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطاهای دولت پیشین آمریکا، متأسفانه در عمل همان رویکرد را با تداوم تحریم و فشار اقتصادی دنبال می‌کند.

کنعانی توسل به چنین سیاست شکست خورده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان سازنده ترین کنشگر منطقه‏ را با ادعاهای آقای بایدن در همین نوشتار مبنی بر تلاش برای ایجاد خاورمیانه باثبات و امن در تعارض دانست و تاکید کرد: خاورمیانه امن تر و با ثبات تر، تنها از طریق اقدام آمریکا در پایان دادن به سیاست تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه، توقف سرازیر کردن تسلیحات به منطقه، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، کنار گذاشتن سیاست حمایت بدون قید و شرط از رژیم صهیونیستی و نیز پایان دادن به سیاست ایران هراسی بدست می‌آید و تا زمانی که این سیاست‌های غلط و بحران آفرین اصلاح نشود، آمریکا مسئول اصلی بی ثباتی در منطقه غرب آسیا خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تفاخر طنز آمیز رئیس جمهور آمریکا مبنی بر از بین بردن داعش و مهار تروریسم در منطقه، افزود: اظهارات رئیس جمهور سابق و وزیر خارجه اسبق آمریکا در خصوص منشأ داعش، خلاف اظهارات آقای بایدن را روایت می‌کند، مضافا آنکه اقدام دولت آمریکا در ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم داعشی و تکفیری، بزرگترین کمک آمریکا به تروریست‌های داعشی و تکفیری بود.

کنعانی همچنین سیاست عملی دولت آمریکا در قبال مساله فلسطین را  خلاف ادعای آقای بایدن مبنی بر تلاش آمریکا برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا دانست و افزود: رژیم صهیونیستی بزرگترین منبع بی ثباتی و گسترش تروریسم سازمان یافته در منطقه غرب آسیاست و حمایت تمام عیار آمریکا از این رژیم، روشنترین دلیل در بطلان ادعای صلح طلبی دولت آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: نکات مندرج در نوشتار آقای بایدن، روایتی یکجانبه و غیرواقعی از سیاست‌های دولت آمریکا در منطقه غرب آسیاست و دولتمردان آمریکا اگر حقیقتا خواستار ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا و نتیجتا جهانی امن برای خود و دیگران هستند، بهتر است واقعیات نوین جهان را درک کرده و از تلاش برای تحمیل ارزش‌های آمریکایی و یکجانبه گرائی بپرهیزند و اجازه دهند کشورهای منطقه خود بر اساس ارزش‌ها، منافع و واقعیت‌ها و در چارچوب همکاری منطقه‌ای نسبت به تأمین امنیت و منافع جمعی خود اقدام کنند.

https://irna.ir/xjJXkm

**معاون نمایندگی ایران:آمادگی ارتقای اتصال آسیای مرکزی و جنوبی را داریم

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد: ایران با ظرفیت ها و توانمندی های منحصر به فرد خود و به عنوان پل و حلقه ارتباطی مهم میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی، آمادگی دارد تا حوزه اتصال میان دو منطقه را ارتقا بخشد.

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم کشورمان در سازمان ملل، روز دوشنبه به وقت محلی در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع اتصال میان آسیای مرکزی و جنوبی اظهار داشت: از نظر جمهوری اسلامی ایران، موضوع اتصال میان آسیای مرکزی و جنوبی و نیز توسعه جامع و پایدار روابط میان این دو حوزه برمبنای روابط دوستانه سنتی میان ملت های دو منطقه با هدف تقویت ارتباطات تاریخی و فرهنگی موجود، جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد.

 وی ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای همکاریهای دو منطقه در همه  ابعاد به ویژه اقتصاد، سرمایه گذاری، انرژی، حمل و نقل و فن آوری های نوین، اهمیت اتصال منطقه ای و بین منطقه ای و نیز اقدامات مشترک در حوزه  توسعه زیرساخت ها، هم افزایی در سیاست گذاری ها و همکاری بدون مانع اقتصادی و مالی را مورد اشاره قرار داد.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در بخش دیگری  ضمن تاکید بر نقش سازمان های منطقه ای نظیر اکو در ارتقای اتصال بین منطقه ای و فرامنطقه ای اظهار داشت: موضوع اتصال، نقش بسزایی در ارتقای تجارت، رشد اقتصادی و توسعه ی پایدار دارد و با توسعه همکاری های منطقه ای، روابط دوستانه میان کشورهای همسایه را تقویت می کند.

ارشادی تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران تداوم و تقویت همکاری های میان آسیای مرکزی و جنوبی را از طریق ارتقای زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطات و نیز تقویت کریدورهای بین المللی که به بازشدن مسیرهای امن تجاری به بنادر منتهی می شود، تشویق می کند.

 وی در این خصوص مسیر ترمذ، مزارشریف، هرات، زاهدان و چابهار و نیز خط آهن ازبکستان، ترکمنستان، ایران و پاکستان را نمونه های مناسبی به عنوان الگوی چنین اقداماتی دانست.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین با تاکید بر اهمیت حمل و نقل چندوجهی برای ارتقای اتصال میان دو منطقه، نقش بسیار مهم بنادری مانند چابهار را در این رابطه یادآور شد.

ارشادی افزود: ایران با ظرفیت ها و توانمندی های منحصر به فرد خود و به عنوان پل و حلقه ارتباطی مهم میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی، آمادگی دارد تا حوزه اتصال میان دو منطقه را ارتقا بخشد.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در پایان، تاثیرات منفی اقدامات یکجانبه ی قهرآمیز غیرقانونی ازجمله تحریم های نامشروع یکجانبه بر روی موضوع اتصال میان آسیای مرکزی و جنوبی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد در این رابطه باید از سیاسی کردن موضوع مهمی مانند اتصال میان دو منطقه اجتناب شود.

https://irna.ir/xjJXk۷

**تغییر رویه برگزاری انتخابات در حزب حاکم انگلیس/۱۴ شهریور جانشین جانسون مشخص می‌شود

رئیس فراکسیون حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس (کمیته ۱۹۲۲) از تغییر در رویه برگزاری انتخابات برای تعیین رهبر جدید حزب خبر داد که فرآیند تعیین جانشین بوریس جانسون را کوتاه و جانشین نخست وزیر را تا ۱۴ شهریور مشخص می‌کند.

«گراهام بردی» عصر دوشنبه پس از جلسه اعضای کمیته ۱۹۲۲ اعلام کرد که طبق رویه جدید نامزدهایی که برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند به حمایت ۲۰ تن از نمایندگان حزب نیاز دارند. این رقم در گذشته ۸ تن بود و راه یافتن چهره‌های علاقه‌مند به شرکت در انتخابات آسان‌تر بود.

«بردی» تصریح کرد که هر کدام از نامزدها برای راه یافتن به دور بعدی انتخابات به ۳۰ رای نیاز دارند. طبق رویه حزب محافظه‌کار انتخابات در چندین مرحله توسط نمایندگان حزب انجام و سرانجام دو نامزد باقی‌مانده به رای اعضای عمومی حزب گذاشته خواهند شد.

رئیس فراکسیون حزب حاکم گفت: ما فکر می‌کردیم ۲۰ عددی است هر کسی که از حمایت واقعی برخوردار است باید بتواند آن را کسب کند. ما همچنین می‌خواهیم مطمئن شویم که می‌توانیم به آرامی و مسئولانه در این فرآیند حرکت کنیم و نمی‌خواستیم هزاران بازیگر در انتخابات داشته باشیم.

به گفته وی، نام نویسی امروز (سه‌شنبه) صورت خواهد گرفت و نخستین دور انتخابات چهارشنبه برگزار می‌شود. وی افزود که این روند تا هفته آینده ادامه خواهد داشت تا تعداد نامزدها به دو نفر برسد.

گزارش‌ها حاکیست که از ۱۱ گزینه علاقه‌مند به شرکت در انتخابات، فقط ریشی سوناک وزیر دارایی مستعفی دولت بوریس جانسون و پنی موردانت وزیر اسبق دفاع انگلیس از حمایت بالای ۲۰ نفر از نمایندگان حزب برخوردار هستند.

در انتخابات درون حزبی سال ۲۰۱۹ که جانسون پیروز شد، ۱۰ نامزد شرکت داشتند و ۶ دور انتخابات برگزار شد. سرانجام بوریس جانسون موفق شد رقیب خود جرمی هانت (وزیر امور خارجه وقت انگلیس) را شکست دهد و کرسی نخست وزیری را تصاحب کند.

جانسون پنجشنبه گذشته در پی استعفای گسترده اعضای کابینه اعلام کرد که از رهبری حزب حاکم محافظه‌کار کناره‌گیری خواهد کرد تا انتخابات برای تعیین جانشین وی آغاز شود. او با این حال اعلام کرد که تا انتخاب رهبر جدید حزب محافظه کار در مقام نخست وزیری می‌ماند.

اما جانسون که در مقابل رسانه‌ها مقابل دفتر نخست وزیری سخن می‌گفت، نه از عملکرد خود عذرخواهی کرد و نه اسمی از استعفا برد؛ بلکه عنوان کرد: اراده حزب محافظه کار این است که یک رهبر جدید برای حزب و یک نخست وزیر جدید انتخاب شود.

این سخنرانی با اعتراض در داخل حزب محافظه‌کار روبرو شد و افکار عمومی نیز خواستار کناره‌گیری فوری وی از قدرت هستند. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حاکیست که حزب رقیب (کارگر) به رهبری «کی‌یر استارمر» از محبوبیت بالاتری نسبت به حزب محافظه‌کار و شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات عمومی برخوردار است.


https://irna.ir/xjJXhT

**کاهش ارزش پوند به دلیل نوسانات سیاسی در انگلیس

در پی استعفای بوریس جانسون از قدرت و نوسانات سیاسی در انگلیس، ارزش پوند این کشور در برابر دلار آمریکا روز دوشنبه در بازارهای مبادلات ارزی کاهش یافت.

ارزش هر پوند در برابر دلار آمریکا با ۱.۱۸۶۷ درصد کاهش در مقابل ۱.۱۹ دلار معامله شد که این میزان، پایین‌ترین حد در ۲ سال گذشته به شمار می‌رود. سهام بورس فوتسی ۲۵۰ لندن نیز امروز ۰.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.

استعفای نخست وزیر انگلیس در کنار تورم بالا، خطر رکود اقتصادی، برگزیت و فشار ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی، بلاتکلیفی در اوضاع اقتصادی انگلیس را عمیق‌تر کرده است.  بوریس جانسون هفته پیش، در پی موجی از استعفا اعضای حزب حاکم محافظه‌کار به کناره‌گیری از قدرت تن داد.

شماری از چهره‌های کلیدی این حزب برای تصاحب کرسی نخست وزیری اعلام آمادگی کرده‌اند اما انتخابات درون حزبی هنوز آغاز نشده است. گفته می‌شود که بوریس جانسون و رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار توافق کرده‌اند که رهبر جدید در کنفرانس سالانه حزب که اکتبر برگزار می‌شود معرفی شود. اما فضای در داخل حزب خواهان خروج فوری جانسون از قدرت هستند و تاکید دارند که او با وجود موجی از استعفای اعضای کابینه صلاحیت رهبری کشور را ندارد.

فراکسیون حزب محافظه‌کار موسوم به کمیته ۱۹۲۲ روز دوشنبه درباره نحوه برگزاری انتخابات تصمیم‌گیری خواهد کرد. طبق رویه اگر تعداد نامزدها بیشتر از دو نفر باشد، انتخابات در چندین مرحله توسط نمایندگان حزب انجام و سرانجام دو نامزد باقی‌مانده به رای اعضای عمومی حزب گذاشته خواهند شد.

پیش‌بینی می‌شود که نخستین دور انتخابات چهارشنبه برگزار شود. این درحالیست که گزارش جدید مرکز آمار ملی انگلیس درباره شاخص تورم نیز این هفته منتشر خواهد شد.

این جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹.۱ درصد در ماه گذشته میلادی (می) رسیده است که بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما حالا اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۱ درصد می رسد.

https://irna.ir/xjJXh۶

**روسیه از انهدام ۳ فروند جنگنده اوکراین خبر داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای این کشور ۲ فروند جنگنده سوخو ۲۵ و میگ ۲۹ ارتش اوکراین را در شرق این کشور منهدم کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه دوشنبه شب افزود، دو انبار ارتش اوکراین که از آن‌ها برای استقرار توپخانه‌های هویتزر ام ۷۷۷ استفاده می‌شد را نیز هدف قرار داده است. 

آمریکا به همراه متحدان اروپایی خود تاکنون چندین توپخانه هویتزر ام ۷۷۷ را به اوکراین تحویل داده است. 

جنگ اوکراین، مرزبندی میان متحدان آمریکا و متحدان روسیه را پررنگ‌تر کرده و یادآور دوران جنگ سرد و تقسیم جهان به بلوک شرق و غرب است. از آنجا که پکن، عملیات ویژه روسیه در اوکراین را محکوم نکرد، رویکرد غرب در قبال چین نیز خصمانه شده و تنش‌ها میان پکن و غرب به ویژه در مورد تایوان رو به افزایش است. 

رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد. 

جنگ در اوکراین وارد پنجمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjJXjw

**ادعاهای ضدایرانی کاخ‌سفید؛ از تهدید ایران به تحریم تا ادعای جدید ارسال پهپاد به روسیه

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آستانه سفر جو بایدن به منطقه با تکرار ادعاهای ضد ایرانی درباره برجام و تهدید ایران به تحریم و انزوا، ادعای جدیدی مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را مطرح کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید سخن می‌گفت، ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.

وی همچنین مدعی شد تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟

وی ادعا کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که دولت ایران در یک جدول زمانی تسریع شده در حال آماده‌سازی برای ارسال چند صد پهپاد از جمله پهپادها با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

سالیوان ادعا کرد که ارسال این تسلیحات از ایران به روسیه نشان می‌دهد که بمباران‌های شدید روسیه در اوکراین، که در هفته‌های اخیر منجر به دستاوردها در  شرق اوکراین شده، به قیمت تامین سلاح‌های این کشور تمام شده است.

وی همچنین مدعی شد که ایران پهپادهای مشابهی را در اختیار حوثی‌های یمن ( انصار الله) قرار داده است و قرار بوده قبل از برقراری آتش بس در اوایل سال جاری، انصارالله با استفاده از این پهپادها به عربستان سعودی حمله کند.

سالیوان در مورد مذاکرات رفع تحریمهای  ایران نیز با تکرار ادعاها گفت که ما تاریخی در مورد پایان مذاکرات مشخص نکرده ایم. یک توافق بر روی میز وجود دارد که از حمایت آمریکا و متحدان اروپایی آن برخوردار است. این توافق برای ایران در دسترس است و ایران باید برای امضای این توافق قدم پیش بگذارد.

وی با اشاره به دو دور تحریمهای ضد ایرانی آمریکا آنها را در جهت مقابله با تلاش های تهران برای دورزدن رژیم کنونی تحریم ها دانست و گفت که با اقدامات ایران برای قاچلق نفت مقابله می کنیم و به انجام این اقدامات ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی بایدن در ادامه ادعاهایش افزود بنابراین ایران یا می تواند بر اساس پایبندی در مقابل پایبندی به برجام باز گردد یا با فشارهای بیشتر از سوی آمریکا و انزوای بیشتر از سوی جامعه بین الملل مواجه شود که قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که ۳۰ کشور از آن حمایت کردند، شامل این فشارها می شود.

این مقام آمریکایی با بیان این ادعا که  سفر بایدن به خاورمیانه بار دیگر بر نقش حیاتی واشنگتن در منطقه تاکید خواهد کرد، در تداوم سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد: بایدن در سفر خود به منطقه درباره هماهنگی در مورد تهدید چندجانبه ناشی از ایران گفتگو خواهد کرد.

سالیوان ادعا کرد دولت بایدن به سیاست چک سفید برای عربستان سعودی که توسط ترامپ اتخاذ شده بود، پایان داده  است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد که دولت بایدن همواره به دنبال تنظیم مجدد رابطه با عربستان سعودی بوده است نه قطع آن.

سالیوان ادعا کرد: دیپلماسی واشنگتن در قبال عربستان سعودی به نتایجی از جمله آتش‌بس در یمن و اتحاد و یکپارچگی شورای همکاری خلیج فارس شده است.

وی درباره دیدار بایدن با ولیعهد سعودی نیز گفت که این دیدار با با حضور پادشاه و دیگر سران این کشور برگزار خواهد شد.

وی با اذعان به تلاش های آمریکا برای سازش کشورهای عرب منطقه با رژیم صهیونیستی مدعی شد بایدن به‌ دنبال تحکیم آتش‌بس شکننده در یمن و تعمیق ادغام اسرائیل در منطقه و حمایت از فلسطینی‌ها خواهد بود.

بر اساس اعلام کاخ سفید، جو بایدن در نخستین سفرش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به این منطقه و مشخصا اسرائیل، کرانه باختری و سپس عربستان سفر خواهد کرد.

مذاکرات قطر، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا برگزار شد.

مقامات  آمریکایی در ادامه بازی مقصرنمایی خود اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشون بدن درحالیکه تهران خواسته های خود را ، براساس توافق سال ۹۴ و تجربه نقض عهد طرف‌ غربی تنظیم کرده است.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه شنبه در گفت‌وگو با رادیوی ملی آمریکا مدعی شد که مذاکرات قطر فرصتی بود که از دست رفته است.

این ادعای رابرت مالی در حالی مطرح شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم، گفت: اما طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نهم تیر ماه در نشست شورای امنیت در این باره گفت: ما در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود با جدیت عمل کردیم. مانند گذشته، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود. هیأت مذاکراتی ما آماده است که دوباره به طور سازنده وارد گفت‌وگو شده تا به توافق برسیم. توپ در زمین آمریکا است و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهداتش نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه گذشته به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

https://irna.ir/xjJXjJ

**رئیس جمهور ترکیه و ولیعهد سعودی درباره مسائل منطقه تلفنی گفت وگو کردند

منابع خبری دوشنبه شب گزارش دادند، رئیس جمهور ترکیه و ولیعهد سعودی تلفنی درباره روابط دو کشور و مسائل منطقه گفت وگو کردند.

نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، رجب طیب اردوغان در این تماس تلفنی عید سعید قربان را به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تبریک گفت.

بر اساس این گزارش، دو طرف همچنین درباره روابط میان دو کشور و مسائل منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

جزئیات بیشتری از این گفت وگو گزارش نشده است.

محمد بن سلمان اوایل تیرماه به ترکیه سفر کرده و با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت وگو کرده بود.

پس از سفر ولیعهد سعودی به ترکیه، ریاض و آنکارا در بیانیه‌ای مشترک از تصمیم خود برای آغاز مرحله جدید همکاری خبر داده بودند.

روابط عربستان و ترکیه در پی قتل فجیع جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه تیره شد و عربستان به دنبال آن سطح روابط سیاسی و اقتصادی با ترکیه را به شدت پایین آورد.

اردوغان که ماه‌های اخیر با بحران شدید اقتصادی در کشورش و کاهش شدید ارزش لیر مواجه است، برای برون رفت از این وضعیت تلاش کرده تا روابط خود با سعودی‌ها را بهبود بخشد و در این راه پرونده قتل خاشقچی را وجه المصالحه قرار دهد.

https://irna.ir/xjJXjN

**امیرعبداللهیان با ایرانیان مقیم ایتالیا دیدار کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در آخرین برنامه روز اول سفر خود به ایتالیا و واتیکان دوشنبه شب در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم، در جمع ایرانیان مقیم ایتالیا حضور یافت و با آنان به گفت وگو نشست.

در این مراسم که با حضور ده‌ها ایرانی مقیم ایتالیا برگزار شد، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک اعیاد مبارک قربان و غدیر، به اهتمام ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات ایرانیان مقیم و تشکیل ستاد ایرانیان خارج از کشور با حضور کلیه مسئولان دستگاه‌های ذیربط اشاره کردند.

امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین به راه اندازی سیستم جدیدی که برای ایرانیان تنظیم شده و با مراجعه به آن می‌توانند مشکلات خود را مطرح و برخی از خدمات ویژه را دریافت کنند اشاره کرد و گفت: از جمله خدمات جدیدی که در نظر گرفته شده سامانه پرسمان تردد در خصوص ورود ایرانیان مقیم خارج و افراد دو تابعیتی و استعلام در خصوص وضعیت آنها بوده است.

وزیر امور خارجه همچنین به راه اندازی آزمایشی سامانه صدور کارت ملی - که فرآیندی پیچیده دارد - در برخی از سفارتخانه‌ها از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا اشاره و در خاتمه آمادگی خود را برای دریافت هرگونه نظر و انتقاد و پیشنهادی از طریق سامانه‌های در دسترس وزارت متبوع اعلام کرد.

در این مراسم سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم با ارائه توضیحاتی در مورد ایرانیان مقیم، گفت: علاوه بر ۲۸ هزار ایرانی مقیم ایتالیا، تعداد ۸ هزار نفر از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های مهم این کشور مشغول به تحصیل هستند که مجموعاً در ایتالیا از بهترین‌ها شناخته می‌شوند.

سفیر ایران همچنین اهتمام سفارت در بخش کنسولی برای رسیدگی به رفع مشکلات ایرانیان با کمک ادارات مرکزی وزارت امور خارجه کشورمان را مورد تاکید قرار داد.

در این نشست همچنین برخی از ایرانیان پرسش‌های خود را مطرح کردند. موضوعاتی از جمله صدور گواهینامه ایتالیایی برای ایرانیان و همچنین عبور و ورود به کشور و برخی از فعالیت‌های فرهنگی از جمله پرسش و نکات حضار ایرانی مقیم ایتالیا در این نشست بود.

https://irna.ir/xjJXjR

**گفت‌ وگوی اردوغان و زلنسکی درباره صادرات غلات از اوکراین

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره لزوم رفع محاصره بنادر اوکراین و از سرگیری صادرات غلات این کشور گفت‌ وگو کرده است.

زلنکسی دوشنبه شب در حساب توییتری خود ضمن قدردانی از حمایت‌های ترکیه گفت: من در گفت‌وگو با رئیس جمهور ترکیه در مورد اهمیت رفع محاصره بنادر اوکراین و از سرگیری صادرات غلات صحبت کردم.

وی افزود: ما باید از استفاده روسیه از غلات اوکراین در سرزمین‌های اشغال شده جلوگیری کنیم. 

به گزارش ایرنا، کی‌یف از زمان آغاز جنگ مسکو را متهم به سرقت غلات از اراضی تحت تصرف نیروهای روسیه در اوکراین کرده اما کاخ کرملین بارها این مساله را تکذیب کرده است. 

پیش از این اوکراین از ترکیه خواسته بود که یک کشتی روسیه حامل غلات بارگیری شده از این کشور را توقیف کند. 

اما وزارت خارجه اوکراین روز پنجشنبه پس از اینکه اطلاعات تارنمای «رفینیتیو»  (که مسیر کشتی‌ها را رهگیری می‌کند) رفع توقیف این کشتی از بندر کاراسو در شمال شرقی ترکیه را نشان داد، رها کردن آن را غیر قابل قبول خواند. 

اولگ نیکولنکو سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت: تاسف می‌خوریم که ژیبک ژولی کشتی روسیه‌ای که پر از غلات سرقت شده اوکراین بود، اجازه ترک بندر کاراسو را پیدا کرد، برغم اینکه شواهد کیفری به‌مقامات ترکیه‌ای ارائه شده بود. 

براساس برآوردهای کارشناسی، جنگ اوکراین، صادرات حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن گندم این کشور را با مشکل مواجه کرده است. 

رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام ‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد. 

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjJXjW

**سازمان ملل: ۷۸ کودک فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست کشته شدند

منابع خبری دوشنبه شب گزارش دادند که سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده است که ۷۸ کودک فلسطینی در سال ۲۰۲۱ به دست نظامیان صهیونیست کشته شدند.

در گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است که ۷۸ کودک فلسطینی در سال ۲۰۲۱ به دست نظامیان صهیونیست کشته و ۹۸۲ تن دیگر نیز دچار نقص عضو شدند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این گزارش هشدار داده است که اگر این ارقام در سال ۲۰۲۲ ادامه یابد، اسرائیل را در گزارش آتی خود در «فهرست شرم» که شامل ناقضان حقوق کودک در درگیری‌های مسلحانه می‌شود، قرار خواهد داد.

در این گزارش همچنین آمده است که حداقل ۵ هزار و ۲۴۲ دختر و ۱۳ هزار و ۶۶۳ پسر در ۲۱ کشور قربانی نقض جدی حقوق خود شدند.

سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه (CAAC) که روز دوشنبه منتشرشد، نوشت: درگیری‌های مختلف در سراسر جهان آثار مخربی بر کودکان سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ داشته است.

این گزارش بر حدود ۲۴ هزار مورد نقض حقوق کودکان یعنی به طور میانگین هر روز ۶۵ مورد نقض حقوق آنها اشاره می‌کند.

بیشترین موارد خشونت علیه کودکان در سال ۲۰۲۱ در کشورهای افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیوینستی، سومالی، سوریه و یمن بوده است.

https://irna.ir/xjJXk۸

**سیل در پاکستان ۱۵۰ قربانی گرفت

مقامات اورژانس پاکستان دوشنبه شب اعلام کردند، از زمان شروع باران‌های موسمی در حدود یک ماه پیش، دستکم ۱۵۰ تن در اثر سیل و حوادث مربوط به بارندگی جان خود را از دست داده‌اند.

بارندگی‌های گسترده و سیل در سرتاسر پاکستان گزارش شده است. 

مقامات پاکستانی گزارش داده‌اند که شهر کراچی در جنوب پاکستان با شدیدترین بارندگی‌های فصلی و اثرات ناشی از آن مواجه بوده است. 

بارندگی‌ها در بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با سیستان و بلوچستان ایران رکورد ۳۰ ساله را شکسته به طوری که در هشت روز گذشته دست کم ۵۶ تن در مناطق مختلف ایالت بلوچستان کشته و در دیگر مناطق پاکستان نیز سیل و بارندگی تلفات انسانی بر جای‌ گذاشته است‌. 

مقامات پاکستانی اعلام کردند، بارندگی‌های شدید موجب شکسته شدن ۸ سد در استان بلوچستان شده است. 

سردار سرافراز کارشناس اداره هواشناسی پاکستان، پیش بینی کرد که بارش شدید باران در منطقه کراچی از روز پنجشنبه آغاز شده و تا چند روز ادامه خواهد یافت. 

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان برای کمک به مراد علی شاه، سروزیر این منطقه اعلام آمادگی کرده است. 

نیروی دریایی پاکستان در حال کمک به قربانیان سیل و تخلیه ساکنان از مناطق پرخطر است. 

سال گذشته نیز سیل و رانش زمین در پی بارش شدید باران‌های موسمی در مناطق مختلف پاکستان صدها کشته و مصدوم برجای گذاشت و به بسیاری از واحدهای مسکونی نیز خسارت وارد کرد. 

گزارش خطرات بین‌المللی آب و هوا در سال ۲۰۲۰ حاکی از رتبه پنجم پاکستان میان کشورهای آسیب پذیر در برابر تغییرات اقلیمی است.

این گزارش حاکی است، پاکستان میان سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۷ شاهد ۱۵۲ مورد تغییر شدید هوا بود که موجب خسارت اقتصادی ۳. ۸ میلیارد دلاری و جان باختن نزدیک به هزار نفر شد.

https://irna.ir/xjJXkc

**حمله موشکی اوکراین به نیروگاه آبی در خرسون

مقامات محلی اعلام کردند که حمله موشکی ارتش اوکراین به نیروگاه آبی کاخوسکیا واقع در منطقه خرسون موجب وقوع انفجار بزرگ شده است.

یک مقام محلی بامداد سه‌شنبه گفت: نیروگاه آبی کاخوسکیا مورد هدف قرار گرفته است. ارزیابی خسارت مشکل است. 

حملات نیروهای اوکراین به این نیروگاه آبی از روز جمعه آغاز شده است. به گفته مقامات محلی سیستم‌های دفاع هوایی روسیه اکثر حملات راکتی و موشکی اوکراین به این نیروگاه را دفع کرده‌اند. 

اوکراین در ماه مه ۲۰۱۴، تامین آب کریمه از منطقه خرسون را متوقف کرد. این آب از طریق یک کانال به خرسون منتقل می‌شد و ۹۰ درصد از تقاضای کریمه برای آب را تامین می‌کرد. 

ارتش روسیه طی عملیات نظامی خود کنترل واحد مهندسی هیدرولیک کانال کریمه شمالی در منطقه خرسون را به دست گرفت. 

روسیه در عملیات ویژه به اوکراین منطقه خرسون را که در مجاورت شبه جزیره کریمه قرار دارد، تصرف کرد. مسکو از زمان درگیری قبلی بین دو کشور در سال ۲۰۱۴میلادی کنترل کریمه را در دست دارد. 

مسکو دولت جدیدی در خرسون منصوب و روبل را به عنوان ارز رایج آن معرفی کرده است. 

ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjJXkk

**فرمانده وابسته به روسیه در اوکراین کشته شد

مقام‌های محلی اعلام کردند که یک فرمانده منصوب شده از سوی روسیه در یک شهر کوچک در شرق منطقه خارکیف اوکراین که در کنترل روسیه قرار دارد بر اثر انفجار خودروی بمب گذاری شده کشته شده است.

به گفته مقام‌های محلی، یوگنی یوناکوف فرمانده ارشد شهر ولیکی بورلوک توسط یک گروه خرابکار و شناسایی اوکراینی کشته شده است. 

مقام‌های دولتی این منطقه، این انفجار را حمله تروریستی سازماندهی شده توسط مقام‌های اوکراینی توصیف کرده‌اند. 

نیروهای روسیه بخش‌هایی از منطقه خارکیف را تصرف کرده‌اند در حالی که شهر خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین، همچنان در کنترل کی‌یف است. 

پیش از این وزارت دفاع انگلیس در ارزیابی خود از تحولات اوکراین مدعی پیشروی روسیه در استان خارکیف شده بود. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjJXkp

**کابل و دوحه توافقنامه امنیتی امضا می کنند

سرپرست وزارت دفاع طالبان گفت که پس از تحلیل و ارزیابی جزییات این توافقنامه، مقام های طالبان تصمیم خواهند گرفت که این توافقنامه را امضا نمایند یا نه.

ملا محمد یعقوب مجاهد پس از بازگشت از قطر افزود مقام های قطری علاقمند امضای توافق نامه امنیتی با کابل هستند و دوحه این پیمان را در چارچوب همکاری میان دو کشور مطرح خواهد ساخت.

سرپرست وزارت دفاع، گفت: «قطر علاقه مند است که میان وزارت های دفاع افغانستان و قطر یک توافقنامه امنیتی امضا شود که در چارچوب این توافق نامه هر دو کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند و من نیز این را گام خوبی می دانم؛ در باره این توافقنامه مشورت می کنم و جزییات آن را نیز مطالعه می کنیم.»

مجاهد در این باره می افزاید که کابل در زمینه پرداخت تنخواه نیروهای ارتش، یونیفورم، تجهیزات فنی و تجهیزات حفاظت از مرزهای کشور نیز خواهان کمک کشور قطر شده است.

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع، می گوید: «ما از آنان درخواست همکاری کردیم؛ در بخش پرداخت تنخواه نیروهای ارتش چون قطر یک کشور اسلامی است و از گذشته ها تاکنون با ما همکاری کرده و در بخش آماده سازی لباس به نیروهای ارتش مخافظت از مرزها با ما همکاری کنند.»

اما دیدگاه ها در باره این امضای توافقنامه متفاوت است.

در این پیوند طارق فرهادی، آگاه به مسایل سیاسی، گفت: «قطر با موافقت با کشورهای غربی موضوع یک توافقنامه را پیشکش کرده است تا رهبران جوان طالبان را تشویق کند که اصلاحات جامعه جهانی را انجام دهند.»

عزیز معارج، دیپلمات پیشین، گفت: «کشور قطر به به دلیل دوست استراتژیک آمریکا اهداف و مقاصد واشنگتن را پیش می برد در برابر افغانستان و هدایت پروژه های امریکا را برای طالبان تطبیق می کند.»

پیش از این مقام های طالبان همواره با حضور هر گونه نیروی خارجی و نیز با کمک کشورهای خارجی در تامین امنیت به شدت مخالفت کرده اند.

توافق افغانستان و امارات برای مدیریت  فرودگاه ها به زودی نهایی می‌شود

خبرگزاری صدای افغان (آوا) نوشت که توافق برای مدیریت فرودگاه های افغانستان، بین طالبان و امارات متحده عربی در حال نهایی شدن است. گفته شده که این توافق ممکن است طی چند هفته آینده اعلام شود.

سخنگوی یک شرکت اماراتی (شرکت گاک GAAC) که قرار است مدیریت فرودگاه ها را بر عهده بگیرد، گفته است که پس از اتمام مذاکرات، ارایه خدمات خود در فرودگاه‌های افغانستان را آغاز خواهد کرد. این شرکت گفته است که خدمات تخصصی را برای حفاظت از هوانوردی تجاری در  ارایه خواهد کرد و قادر به مدیریت ترافیک هوایی افغانستان و سایر خدمات آن است.

سخنگوی وزارت حل و نقل طالبان نیز تایید کرده که قرارداد «امنیت هوانوردی» قبلاً با امارات متحده عربی امضا شده اما افزوده که قرارداد «ترافیک هوایی» هنوز نهایی نشده است.

انتظار می‌رود که پس از نهایی شدن این توافقنامه در زمینه مدیریت فرودگاه های افغانستان، شرکت‌های هوایی بین‌المللی پروازهای خود را به افغانستان همانند گذشته از سر بگیرند.

https://irna.ir/xjJXmG

**برنامه مخفی ارتش آمریکا؛ راه انداختن جنگ‌های نیابتی در سراسر جهان

برخی رسانه‌های غربی اسنادی را منتشر کردند که فاش ساخت آمریکا در «برنامه محرمانه ۱۲۷» و تحت عنوان مبارزه با تروریسم، در سراسر جهان جنگ‌های متعدد نیابتی به راه انداخته و تاکنون برنامه‌های مختلفی را در این زمینه در خارج از آمریکا اجرا کرده است.

پایگاه خبری «اینترسِپت» در گزارشی با اشاره به اسناد و مدارکی که به صورت اختصاصی به دست این پایگاه خبری رسیده و همچنین مصاحبه این رسانه آمریکایی با شماری از ژنرال‌ها و فرماندهان پیشین آمریکایی، به طور خاص به برنامه مخفی  ۱۲۷ ارتش آمریکا که در قالب آن، عملیات‌ زیادی به صورت پنهانی و با استفاده از ظرفیت‌های برخی شرکا و کشورهای همراه با آمریکا در اقصی نقاط جهان صورت می‌گیرد، پرداخته و روندِ رو به رشد این قبیل عملیات‌ را که عاری از هرگونه نظارت نهادهای قانونی آمریکایی و قانونگذاران این کشور هستند، نگران­کننده توصیف می‌کند.

اینترسِپت در این رابطه می‌نویسد: تیم‌های کوچکی از نیروهای ویژه آمریکایی، در عملیات‌ نیابتی و در مقیاسی به مراتب گسترده‌تر از آنچه تاکنون در اقصی نقاط جهان شناخته شده، درگیر هستند. این گزاره با استناد به مدارک اختصاصی و مصاحبه‌هایی که به دست پایگاه خبری اینترسپت رسیده و یا توسط این پایگاه خبری انجام شده، تایید شده است.

جنگ­‌های نیابتی مخفی پنتاگون در منطقه خاورمیانه و آسیا-پاسیفیک


در حالی که اینترسِپت و برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی پیشتر از استفاده پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از «برنامه محرمانه ۱۲۷» در شماری از کشورهای آفریقایی خبر داده بودند، بر اساس یافته­‌هایِ اسناد جدید این نکته فاش شده که پنتاگون دست‌کم در منطقه غرب آسیا و آسیا-پاسیفیک تا سال ۲۰۲۰، به نحو قابل ملاحظه‌ای از اختیارات مرتبط با برنامه محرمانه مذکور استفاده کرده و به نوعی جنگ‌های نیابتی علیه رقبا و دشمنان خود به راه انداخته  است.

به طور کلی، بر اساس آمارهای منتشره ، در فاصله میان سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، کماندوهای آمریکایی دست‌کم ۲۳ عملیات محرمانه در چهارچوب جنگ‌های نیابتی آمریکا در اقصی نقاط جهان را اجرا کرده‌اند.

«جوزف ووتِل» ژنرال چهار ستاره بازنشسته ارتش آمریکا که هم فرماندهی نیروهای ویژه و هم فرماندهی مرکزی عملیاتی را برعهده داشته که بر اقدامات نظامی آمریکا در غرب آسیا نظارت می‌کند، تایید کرده که پنتاگون در قالب اختیارات برنامه محرمانه ۱۲۷ خود، اقدامات مخفی را با محوریت آنچه مبارزه با تروریسم عنوان شده، در مصر، لبنان، سوریه و یمن انجام داده است.

یک مقام ارشد دفاعی دیگر آمریکا که به شرط ناشناس ماندن با اینترسِپت سخن گفته تایید کرده که در عراق نیز چندین مورد از عملیات‌ مخفی متعدد نیابتی پنتاگون توسط نیروهای ویژه آمریکایی انجام شده است.

البته که شواهدی از اجرای عملیات‌ مشابه سرّی توسط نیروهای آمریکایی درتونس نیز به دست رسیده است.

اسنادی که در رابطه با این گونه عملیات به دستِ اینترسِپت رسیده و از طبقه­‌بندی محرمانه خارج شده‌­اند، اطلاعات بسیار جالبی را از نوع و ماهیت اقدامات مخفی نیروهای آمریکایی در قالب جنگ‌های نیابتیِ محرمانه در اقصی نقاط جهان افشا می‌کنند.

اسناد و مصاحبه‌هایی که به دست اینترسِپت رسیده‌­اند و یا توسط آن انجام شده­‌اند، جزئی‌ترین و دقیق‌ترین تصویر از رویه‌های تامین مالی که به کماندوهای آمریکایی این اجازه را می‌دهند تا عملیات‌ مختلف تحت عنوان برنامه‌های ضدتروریستی را از طریق و یا همراه با نیروهای شریک و متحد خارجی و چریک (غیرمنظم) در اقصی نقاط جهان انجام دهند، ارائه می‌کند.

اطلاعات بنیادین در مورد این گونه عملیات‌ و اینکه در چه مکان‌هایی انجام می‌گیرند و همچنین تناوب و اهدافی را که در دستورکار دارند و البته نیروهای خارجی که آمریکا برای انجام عملیات‌ خود به آن‌ها تکیه می‌کند، حتی برای اعضای کمیته‌های مرتبط با این موضوع در کنگره آمریکا و همچنین مقام‌های رده بالای وزارت خارجه آمریکا نیز ناشناخته و مبهم هستند.

طبق گزارش‌های رسانه‌های غربی از طریق اقتدار و اختیارات برنامه محرمانه ۱۲۷، ایالات‌­متحده آمریکا اقدام به ارائه آموزش نظامی، کمک‌های اطلاعاتی و تحویل سلاح به نیروهای خارجی می‌کند. با این حال، برخلافِ برنامه‌های کمک خارجی سنتی که بر اساس آنچه آمریکا اعلام می‌کند به دنبال توانمند سازیِ جوامع محلی هستند، شرکای آمریکا در قالب برنامه محرمانه ۱۲۷، به ماموریت‌هایی که تحت هدایت و نظارت مستقیم آمریکا هستند فرستاده می‌شوند تا دشمنان این کشور را هدف قرار دهند و اهداف و منافع آمریکا را محقق سازند.

مشارکت کنندگان خارجی در قالب برنامه محرمانه ۱۲۷، در عمل وظیفه دارند تا خلاهایی را پُر کنند که نیروهای آمریکایی قادر به پُر کردن آن‌ها نیستند. از این رو، تا حدی زیادی این اقدامات را نوعی برنامه آمریکا در راستای جنگ‌های نیابتی این کشور در اقصی نقاط جهان ارزیابی می‌کنند.

ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکا که اطلاعات زیادی در مورد برنامه محرمانه ۱۲۷ ارتش این کشور دارند می‌گویند که هدف قرار دادنِ گروه‌های شبه نظامی در حالی که با ریسک و تهدیدات کمتری برای نیروهای آمریکایی همراه باشد، یک راهبرد موثر از سوی مقام‌های پنتاگون ارزیابی می‌شود.

با این حال، ماهیت مخفی و محرمانه برنامه ۱۲۷، در اجرا نگرانی‌های جدی را در مورد اینکه نمی‌توان نظارتی موثر و کارآمد را بر این برنامه داشت و در واقع همین مساله موجب نقض قانون اساسی آمریکا می‌شود، ایجاد کرده و می‌کند.

بر اساس یکی از اسنادی که به دست پایگاه خبری اینترسِپت رسیده، هزینه عملیات‌ مختلف تحت حمایت برنامه محرمانه ۱۲۷ در فاصله میان سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، رقمی در حدود ۳۱۰ میلیون دلار بوده است. این میزان هزینه‌کرد از افزایش قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با هزینه‌هایی که در سال ۲۰۰۵ در مورد برنامه مذکور و در شرایطی که برای نخستین بار این برنامه عرضه می‌شد، خبر می‌دهد.

در حالی که منتقدان بر این باورند که به دلیل امکان نداشتن اِعمال نظارت موثر بر عملیات‌ متعدد محرمانه ۱۲۷ پنتاگون، امکان دارد که این قبیل عملیات‌ به نقض فاحش حقوق بشر و درگیر ساختنِ آمریکا در جنگ‌های خارجی بدون اطلاع کنگره و مردم آمریکا ختم شود، فرماندهان سابق آمریکایی می‌گویند که عملیات‌ محرمانه ۱۲۷، برای آن‌چه که  آنها مبارزه با تروریسم می‌خوانند، کاملا ضروری است.

https://irna.ir/xjJWqt

**روسیه: لغو تحریم‌های غرب منجر به کاهش قیمت غذا و انرژی در جهان می‌شود

وزیر دارایی روسیه با بیان اینکه رفع تحریم‌های غرب منجر به کاهش قیمت غذا و انرژی در جهان می‌شود، گفت: به خاطر بالا بودن قیمت انرژی، وضعیت کنونی به نفع روسیه است و غرب خودش را تنبیه کرد.

آنتون سیلوانوف در گفت‌وگو با روزنامه «ودوموستی» خاطرنشان کرد: برداشتن تحریم‌های غرب علیه روسیه به کاهش قیمت جهانی انرژی و غذا منجر می‌شود.

وی افزود: اینکه قیمت انرژی تا چه مدت بالا می‌ماند به میزان پویایی اقتصاد جهانی و طول مدت تحریم‌های غرب بستگی دارد.

وزیر دارایی روسیه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا برداشتن تحریم‌ها به بازگشت تعادل در بازارها منجر می‌شود، گفت: برداشتن تحریم‌ها به تعادل در بازارهای مختلف از جمله بازار انرژی و مواد غذایی و تمامی کالاها و خدمات مشمول تحریم منجر می‌شود.

سیلوانوف با بیان اینکه روسیه از شرایط موجود در بازار جهانی انرژی منتفع می شود، افزود: به خاطر بالا بودن قیمت انرژی، این وضعیت به نفع روسیه است اما در عین حال، برای بقیه جهان شرایط سختی را رقم زده است.

وی، تحریم های غرب را علت گرانی کالاها در سطح جهان ارزیابی کرد و افزود: غربی‌ها می‌خواستند روسیه را تنبیه کنند اما خودشان را تنبیه کردند.

این مقام روس تصریح کرد: حتی با تخفیف‌هایی که مسکو برای فروش نفت خام اورال در مقابل نفت خام برنت ارائه می‌کند، درآمدهای نفتی و گازی روسیه خوب است و قوانین ساده عرضه و تقاضا به خوبی اینجا صادق هستند.

شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، تحریم‌های شدید غرب را در پی داشت که به خاطر وابستگی گسترده این کشورها به گاز، نفت و غلات روسیه، منجر به بالارفتن قیمت‌ها و کمبود غذا و انرژی در جهان شد.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjJXnX

**ساخت موشک بالستیک جدید در دستور کار ارتش روسیه

منابع نزدیک به ارتش روسیه خبر دادند که مسکو ساخت موشک‌ بالستیک جدید «زمیویک» با برد ۴ هزار کیلومتر و مجهز به تجهیزات نظامی مافوق صوت به منظور انهدام ناوهای هواپیمابر را، در دستورکار خود قرار داده است.   

منبع نزدیک به ارتش روسیه ضمن اعلام این خبر با بیان اینکه پروژه ساخت موشک‌ «زمیویک» درحال اجرا است، افزود: این موشک به منظور سرنگونی اهداف با سطوح وسیع مانند ناوهای هواپیمابر تولید خواهد شد.

منبع دیگری در این باره  گفته است که موشک‌های بالستیک «زمیویک» را می‌توان در واحدهای موشکی ساحلی نیروی دریای روسیه مستقر کرد.

بنا بر اظهارات این منابع، مشخصات «زمیویک» نزدیک به موشک‌های مشابه ساخت چین از جمله دی‌اف-۲۶ و دی‌اف-۲۱ دی با برد حداکثر ۴ هزار کیلومتر است.

هایپرسونیک یا موشک‌های مافوق صوت از جمله موشک هایی است که می‌توانند با سرعتی حداقل پنج برابر سرعت صوت (۵ ماخ) یا بیش از ۶۱۰۰ کیلومتر (۳۸۰۰ مایل) در ساعت حرکت کنند. این موشک‌ها می‌توانند در حین پرواز مانور دهند که این امر ردیابی و رهگیری آن‌ها را بسیار دشوارتر از موشک سنتی می‌کند. با کاستن از زمان پرواز، این نوع موشک‌ها فرصت پاسخگویی و واکنش را نیز کاهش می‌دهند.

https://irna.ir/xjJXnh

**پیش بینی آمریکا از احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت نفت

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که اگر سقف قیمت پیشنهادی نفت روسیه پذیرفته نشود، قیمت جهانی می‌تواند با ۴۰ درصد افزایش به ۱۴۰ دلار در هر بشکه برسد.

این مقام آمریکایی گفت که جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا در دیدار امروز سه شنبه با سوزوکی شونیچی وزیر دارایی ژاپن در مورد اجرای قیمت نفت پیشنهادی از سوی آمریکا و تحولات اقتصادی جهان گفتگو خواهد کرد.

وی افزود که هدف از این دیدار و گفتگوها، تعیین قیمت نفت در سطحی است که قیمت تولید روسیه را پوشش دهد تا مسکو ترغیب به ادامه صادرات نفت شود اما نه آنقدر که این کشور بتواند منابع مالی برای جنگ علیه اوکراین را به دست آورد.

این مقام وزارت خزانه داری آمریکا افزود که مقام های ژاپنی درباره تعیین سقف قیمت در سطح پایین، نگران هستند اما محدوده احتمالی ۴۰ تا ۶۰ دلار در هر بشکه را رد نکرده اند. 

آمریکا به همراه دیگر اعضای گروه ۷ و اتحادیه اروپا در ماه گذشته میلادی بر سر تعیین سقف قیمت نفت در راستای کاهش درآمدهای مسکو به توافق رسیدند اما جزئیات آن هنوز در دست اقدام است.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در واکنش به تصمیم گروه ۷ گفت این طرح قیمت های نفت را بالاتر خواهد برد.

دیمیتری مدودوف معاون رییس شورای امنیت ملی روسیه هم از سوی دیگر در واکنش به پیشنهاد ژاپن برای ایجاد محدودیت قیمت در خرید نفت از مسکو، تصریح کرد: پیشنهاد ژاپن برای خرید نفت از روسیه به نصف قیمت فعلی، به کاهش عرضه منجر می‌شود و در نتیجه، قیمت‌ها می‌تواند به ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

مدودوف خاطرنشان کرد که ژاپن دیگر نمی تواند از روسیه، گاز یا نفت بخرد یا در پروژه کارخانه «ال‌ان‌جی ساخالین-۲» در روسیه مشارکت کند.

https://irna.ir/xjJXn۵

**واشنگتن‌پست: آمریکا ارزش‌های حقوق بشری را با منافع اقتصادی معامله می‌کند

روزنامه واشنگتن پست درباره سفر جو بایدن به ریاض نوشت: این سفر حاوی این پیام است که ادعای آمریکا درباره ارزش‌های حقوق بشری تا وقتی منافع اقتصادی این کشور در خطر نیفتاده، صحت دارد و واشنگتن حاضر است به قیمت نفت ارزان ارزش‌های خود را کنار بگذارد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: بایدن در دور نخست انتخابات، قول داد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به دلیل نقشی که در قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس منتقد روزنامه واشنگتن پست داشت، «منزوی» کند و جهان به دلایل زیادی فکر می کرد که  واقعا مدنظر او همین بوده است. پس اکنون چرا بایدن با زانوی خمیده به جده برود تا دست خون آلود یک « منفور» را فشار دهد؟ آیا او یک بار دیگر به دنبال رأی است؟

بایدن سفر خود را به عنوان اقدامی ضروری برای ارتقای ثبات در خاورمیانه و جلوگیری از تجاوز روسیه و چین توجیه کرده است. اما او باید بداند که ملاقات با محمد بن سلمان دقیقاً همان چیزی را به رهبر عربستان می دهد که سه سال کمپین روابط عمومی سعودی ها، هزینه های لابی این کشور و حتی یک اتحاد جدید کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دست نیاورده است: بازگشت به احترام.

این روزنامه آمریکایی در ادامه عنوان کرد: این تبرئه ناشایست ولیعهد عربستان تنها اهداف سیاست خارجی مورد نظر بایدن را تضعیف خواهد کرد.

نخست دیدار بایدن نشان خواهند داد که «ارزش‌های آمریکا قابل مذاکره است.» اوایل سال جاری رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به طور ناگهانی محاکمه ۲۶ سعودی مظنون به قتل خاشقچی را متوقف کرد. این تصمیم او درست قبل از اینکه از عربستان سعودی دیدار کند، اتخاذ شد. هدف اردوغان سرمایه‌گذاری اقتصادی بود که می تواند تلاش او برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۳ را تقویت کند. اکنون این رئیس جمهور آمریکا است که در تلاش برای کاهش قیمت بنزین، قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره در پاییز، چشم خود را بر روی قتل خاشقچی می بندد.

در این گزارش آمده است: بایدن به عربستان برای افزایش تولید و تحت کنترل داشتن قیمت های انرژی جهانی نیاز دارد. سفر به عربستان حامل این پیام خواهد بود که آمریکا هنگامی که منافع اقتصادی اش به خطر می‌افتد، به دنبال راههای دیگری است. ما از درس های چند دهه قبل یاد گرفته ایم که تروریست ها با استفاده از نفرت علیه آمریکا در بین افرادی که تحت ستم رهبران خود قرار گرفته اند، نیرو جذب می کنند. 

نویسنده این مطلب واشنگتن پست افزود: چهره هایی مانند بایدن، اقتدار اخلاقی ما را از بین می برند و احساسات ضدآمریکایی را بر می‌انگیزند. آنها به فعالان دموکراسی و دولت های اصلاح طلب در سراسر جهان می گویند که واشنگتن "شریک غیرقابل اعتمادی" است و این باعث سردرگمی می‌شود و برخلاف آنچه که بایدن می‌گوید سفرش دیپلماسی ما را خراب می‌کند.

در جریان جنگ اوکراین، در پاسخ به درخواست های آمریکا برای افزایش تولید، ولیعهد عربستان مقامات کلیدی دولت بایدن را نادیده گرفت و از شرکت در تماس تلفنی با رئیس جمهور خودداری کرد.

این روزنامه نوشت آنچه که ولیعهد عربستان می خواهد عکس خود در حال دست دادن با رئیس جمهوری آمریکا است. این موضوع باعث می شود که دیگر متحدان آمریکا که این کشور به آنها نیاز دارد، نظاره گر باشند.

همچنین دیدار بایدن پیام خطرناکی دیگری را نیز در بر دارد و آن ارزشی است که آمریکا مدعی است برای رسانه های آزاد قائل است.

عکس با ولیعهد عربستان به مستبدان در همه جای جهان این پیام را می دهد که می‌توانید به معنای واقعی کلمه خود را از اتهام  قتل یک روزنامه‌نگار خلاص کنید، به شرطی که منابع طبیعی را در آمریکا نیاز دارد، در اختیار داشته باشید.

واشنگتن پست نوشت: با گذشت سه سال از قتل خاشقچی هنوز هم بسیاری از روزنامه نگاران مستقل، مخالفان و غیره به دستور ولیعهد عربستان شکنجه و زندانی می شوند. زنان در این کشور شهروند درجه دو محسوب می شوند بنابراین این استدلال که به اندازه کافی از قتل خاشقچی زمان گذشته تا روابط دو کشور به حالت عادی بازگردد منطقی نیست.

این روزنامه نتیجه گرفت با توجه به سابقه حقوق بشر در عربستان تحت حکومت حاکمان فعلی آن بایدن باید نشان دهد که فقط به دنبال دسترسی به منابع انرژی ارزان نیست و این درخواست او ممکن است حداقل چیزی باشد که ولیعهد عربستان به منظور نشان دادن حسن نیت خود انجام دهد اما اگر عربستان به خواسته های بیشتری عمل نکند او باید از دست دادن با ولیعهد عربستان که بشدت به دنبال آن است پرهیز کند در غیر این صورت باعث شرمساری دیگری در کارنامه آمریکا خواهد شد.

https://irna.ir/xjJXrp

**اوکراین از احتمال تشدید حملات روسیه به دونباس خبر داد

ستاد کل ارتش اوکراین از احتمال تشدید حملات ارتش روسیه به منطقه دونباس برای کنترل کامل آن خبر داد.

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد: گلوله‌باران شرق اوکراین توسط ارتش روسیه به معنای آن است که باید منتظر حملات جدید برای تصرف کامل دونتسک و احاطه کامل نظامیان روس بر کل استان صنعتی دونباس باشیم.

رویترز در حالی که وضعیت اوکراین را در میدان نبرد ضعیف توصیف کرد، وضعیت متحدان غربی این کشور را نیز در حوزه اقتصادی دشوار ارزیابی کرد و نوشت: همزمان با گلوله‌باران گسترده شرق اوکراین توسط روسیه، متحدان غربی کی‌یف نیز منتظر قطع منابع نفت و گازخود و بدترشدن بحران جهانی انرژی هستند.

مسکو و کی‌یف در روزهای اخیر، یکدیگر را به حمله به غیرنظامیان متهم کردند و روسیه اعلام کرد حمله اوکراین به روستای «نووا کاخووکا» در منطقه خرسون منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و تخریب منازل آنان شده است.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز اعلام کرده روسیه از شنبه تاکنون ۳۴ حمله هوایی انجام داده که یکی از آنها به یک آپارتمان پنج طبقه اصابت و منجر به کشته شدن ۳۱ نفر شده است.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjJXsv

**مبتلایان به سویه جدید کرونا در کره جنوبی، دو برابر شدند

تعداد مبتلایان جدید ویروس کرونا در کره جنوبی روز سه‌شنبه، به بالاترین میزان در دو ماه گذشته رسید و بیش از ۳۷ هزار نفر به سویه جدید امیکرون مبتلا شدند.

آژانس کنترل و پیشگیری از بیماری کره(KDCA) اعلام کرد این کشور ۳۷ هزار و ۳۶۰ مورد ابتلای جدید به کووید-۱۹، را گزارش کرد و تعداد کل موارد را به ۱۸ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۸۶۱ نفر رساند.

روز سه‌شنبه بالاترین تعداد مبتلا از ۱۱ مه (اواخر اردیبهشت) ثبت شد؛ زمانی که تعداد مبتلایان روزانه به ۴۳ هزار ۸۰۹  نفر رسید. این تعداد همچنین نسبت به ۱۹ هزار ۳۷۱ مورد مبتلای ثبت شده در هفته قبل، بیش از دو برابر شده است، زیرا این کشور شاهد افزایش آلودگی ها از پایان ماه جون (خرداد) بوده است. کره جنوبی، ۷ مورد مرگ ناشی از این ویروس را گزارش کرده که تعداد قربانیان را به ۴ هزار و ۶۶۸ نفر رساند.

تعداد بیماران بدحال و نیازمند بستری در بیمارستان ها، در روز دوشنبه به ۷۴ نفر رسید اما  تعداد بیماران بدحال از ماه گذشته تاکنون کمتر از ۱۰۰ نفر باقی مانده است. بیماران جدید کرونا به‌طور قابل‌توجهی از بیش از ۶۲۰ هزار نفر در اواسط مارس (فروردین) کاهش یافت اما دوباره افزایش یافته است و برای اولین بار از اواسط ماه مه به بیش از ۲۰ هزار مبتلا در هفته گذشته رسید.

آژانس کنترل و پیشگیری از بیماری کره،  تأیید کرد این کشور وارد موج جدیدی از کووید-۱۹ شده است و با اشاره به احتمال افزایش مداوم مبتلایان در این کشور، برای اولین بار در هشت هفته گذشته، سطح خطر ابتلا به این ویروس در سراسر کشور را یک درجه از کم به متوسط افزایش داد.  
 کارشناسان هشدار داده اند که تعداد مبتلایان روزانه ممکن است در ماه آینده به حدود ۲۰۰ هزار مبتلا افزایش یابد.

روند صعودی ناشی از گسترش سریع جهش بسیار مسری سویه‌های جدید اومیکرون است که در مقایسه با جهش های قبلی، مسری‌تر است و بهتر می‌تواند از مصونیت بگریزد. عامل دیگری که در پس تجدید حیات این ویروس بوده، کاهش ایمنی است، زیرا محافظت توسط واکسن یا پادتن‌های بعد از ابتلا با گذشت زمان کاهش می یابد.

به گفته کارشناسان، رشد فعالیت‌های خارج از منزل پس از کاهش قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع داخلی در اثر موج گرمای اولیه نیز باعث شد کره شاهد روند صعودی مبتلایان باشد. بر اساس گروه سنی، افراد ۲۰ ساله بیشترین سهم از کل عفونت ها را در هفته گذشته به خود اختصاص دادند و ۲۱ درصد مبتلایان هستند. ، پس از آن افراد ۳۰ ساله با ۱۵.۹ درصد و افراد ۴۰ ساله با ۱۵.۲ درصد قرار گرفتند.

به گفته مقامات، دولت در حال بررسی مجموعه جدیدی از اقدامات ضد کرونا است که انتظار می‌رود روز چهارشنبه اعلام شود. در ماه آوریل، دولت تقریباً تمام قوانین فاصله گذاری اجتماعی را برای حمایت از بازگشت مردم به حالت عادی حذف کرد، از جمله محدودیت های تجمع خصوصی و منع رفت و آمد در ساعات کاری.

به گفته کارشناسان، به نظر می رسد که شانس دولت برای اعمال مجدد محدودیت های سخت کم است، زیرا کشور سیستم واکنش پزشکی باثباتی را حفظ کرده است و رشد مبتلایان منجر به افزایش شدید مرگ و میر و موارد جدی گزارش نشده است. یکی از اقدامات احتمالی جدید آنتی ویروس شامل دادن دومین واکسن تقویتی یا دوز چهارم واکسن کووید-۱۹ به تعداد بیشتری از افراد است، زیرا دوز یادآور فقط برای افراد ۶۰ ساله و بالاتر و سایر گروه های پرخطر تجویز شده است.

https://irna.ir/xjJXss

**روایت واشنگتن پست از برنامه داعش برای حمله شیمیایی به اروپا

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با استناد به منابع اطلاعاتی نوشت که داعش در سال ۲۰۱۴ با استفاده از یکی از عناصر خود قصد حملات شیمیایی به شهرهای بزرگ اروپا را داشت.

این روزنامه آمریکایی در گزارش روز دوشنبه (به وقت محلی) خود از همکاری یک عنصر خطرناک با مهارت‌های غیرمعمول با گروه تروریستی داعش خبر داد که قریب به یک دهه گذشته برنامه ساخت انبار تسلیحات شیمیایی برای داعش به وی محول شده بود .

در این گزارش آمده است: در تابستان سال ۲۰۱۴ ابوبکر البغدادی سرکرده داعش یک ملاقات مخفی با یک کارشناس تسلیحاتی با مهارت‌های غیرمعمول داشت. مهمان وی صالح السبعاوی یک مرد کوچک با قد تقریبا ۱.۵ متر و به تازگی از زندان‌های عراقی بیرون آمده بود. اما پیش از آن، وی یک مقام عراقی تقریبا مشهور بود که زمانی به صدام حسین برای ساخت انبار گسترده تسلیحات شیمیایی کمک کرد.

واشنگتن پست با استناد به گزارش اطلاعاتی از این دیدار افزود که البغدادی این مرد ۵۲ ساله را فراخواند تا از وی بپرسد که اگر منابع و تجهیزات درست در اختیارش قرار گیرد می‌تواند تسلیحات شیمیایی برای داعش تولید کند و پاسخ او مثبت بود.

به نوشته این روزنامه، بر اساس آنچه مقام های کردستان عراق و آمریکا توصیف کردند این اقدام با هدف ساخت بزرگترین زرادخانه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی توسط یک گروه تروریستی آغاز شد. در عرض ۶ ماه، تحت هدایت السبعاوی داعش گاز خردل و همچنین بمب‌ها و راکت‌های حاوی گاز کلرین تولید می‌کرد.

طبق جزئیات فاش شده درباره برنامه تسلیحاتی داعش به نظر می رسد اهداف السبعاوی و البغدادی بسیار وسیع تر بوده است. گزارش‌های اطلاعاتی کردستان عراق نقش وی به عنوان یک شخصیت مرموز در داعش که با نام ابو مالک شناخته می‌شد و برنامه سرکرده‌های داعش برای توسعه و استفاده تسلیحات کشتار جمعی در عراق و خارج از آن را بر ملا می‌کند.   

مقام های آمریکایی از طریق دستگاه‌های نظارت الکترونیکی در سال ۲۰۱۴ دریافتند که السبعاوی با استفاده از سم مرگبار بوتولینوم و رایسین به دنبال تولید تسلیحات جدید قوی بوده درحالیکه برنامه‌هایی برای انتشار ویروس سیاه زخم داشته است.   

مقام‌های فعلی و سابق آمریکا گفتند که قصد السبعاوی ایجاد یک انبار بزرگ حاوی عوامل مختلف بیولوژیکی و شیمیایی برای استفاده در عملیات نظامی و همچنین در حملات تروریستی در شهرهای بزرگ اروپا بود. 

یک مقام آگاه درباه عملیات داعش اعلام کرد که آنها به طور ویژه به دنبال غرب اروپا و همچنین علاقمند به هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در این قاره بودند.

https://irna.ir/xjJXs۲

**رئیس جمهور سریلانکا هنگام تلاش برای فرار با کارکنان فرودگاه درگیر شد

کارکنان فرودگاه کلمبو پایتخت سریلانکا، به رییس جمهور مستعفی اجازه خروج از کشور ندادند.

منابع رسمی روز سه‌شنبه گفتند که رئیس‌جمهور سریلانکا، در یک درگیری تحقیرآمیز با کارکنان فرودگاه که مانع از خروج از کشور شده بودند، مجبور شد فرودگاه را ترک کند.

گوتابایا راجاپاکسا وعده داده است روز چهارشنبه استعفا دهد و راه را برای انتقال مسالمت آمیز قدرت در پی اعتراضات گسترده، به دلیل بحران اقتصادی بی سابقه کشور باز کند.

مقامات سریلانکا گفتند رهبر ۷۳ ساله از محل اقامت رسمی خود در کلمبو درست قبل از اینکه ده ها هزار معترض روز شنبه آن را تسخیر کنند گریخت و قصد داشت به دبی برود. راجاپاکسا به عنوان رئیس جمهور از مصونیت سیاسی  برخوردار است و گمان می رود قبل از کناره گیری می خواهد به خارج از کشور برود تا از احتمال بازداشت خود بعد از برکناری، جلوگیری کند.

اما افسران فرودگاه کلمبو اجازه حضور او در بخش وی آی پی فرودگاه را ندادند و از ثبت مهر خروج بر پاسپورت او خودداری می کردند، در حالی که او اصرار داشت از ترس اقدامات تلافی جویانه شهروندان حاضر در فرودگاه، از مراکز عمومی عبور نکند.

رئیس جمهور و همسرش با از دست دادن چهار پرواز که می توانست آنها را به امارات متحده عربی برساند، شب را در یک پایگاه نظامی در کنار فرودگاه اصلی بین المللی کلمبو سپری کردند.

باسیل، کوچکترین برادر راجاپاکسا، که در آوریل (فروردین) از سمت وزیر دارایی استعفا داد، اوایل روز سه‌شنبه پرواز هواپیمایی امارات به مقصد دبی را پس از درگیری مشابه با کارکنان فرودگاه از دست داد.

باسیل راجاپاکسا سعی کرد از خدمات اختصاصی برای مسافران تجاری استفاده کند اما کارکنان فرودگاه و  بخش مهاجرت گفتند که خدمتی به او ارائه نخواهد شد.   یکی از مقامات فرودگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: «برخی مسافران دیگر هم بودند که به سوار شدن او به پروازشان اعتراض کردند. وضعیت پرتنشی بود، بنابراین او با عجله فرودگاه را ترک کرد.

یک منبع دیپلماتیک گفت که باسیل، یک شهروند دوتابعیتی آمریکایی است، که در درگیری با معترضان و هجوم به کاخ ریاست جمهوری، مجبور شد گذرنامه جدیدی دریافت کند، به همین دلیل نمی تواند به آسانی کشورش را ترک کند.

همچنین یک مقام دفاعی سریلانکا به خبرگزاری فرانسه گزارش داد: بهترین گزینه برای راجاپاکسا در حال حاضر، خروج از مرز دریا است. او می تواند به مالدیو یا هند برود و از آنجا به دبی پرواز داشته باشد.

گزینه جایگزین دیگر می تواند اجاره هواپیما برای پرواز از دومین فرودگاه بین المللی کشور در ماتالا باشد که در سال ۲۰۱۳ افتتاح شد و به نام ماهیندا برادر بزرگ رئیس جمهور نامگذاری شد. این فرودگاه هیچ پرواز بین المللی برنامه ریزی شده ای ندارد و به عنوان کم استفاده ترین فرودگاه بین المللی جهان توصیف می شود.

https://irna.ir/xjJXxD

**مسکو: آمریکا و متحدانش در آستانه درگیری با روسیه هستند

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که آمریکا و متحدانش در آستانه درگیری علنی نظامی با روسیه قرار دارند و این امر می تواند تنش های هسته ای با خود به همراه داشته باشد.

تارنمای خبرگزاری دولتی تاس روز سه شنبه به نقل از بیانیه این دیپلمات روس، واشنگتن و متحدان آن را متهم ساخت که پس از "تشدید بحران اوکراین" و "درگیری دوگانه" با روسیه، به نحو خطرناکی در آستانه درگیری نظامی آشکار با این کشور هستند و این به معنای درگیری نظامی مستقیم میان قدرتهای هسته ای خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین توکیو را متهم ساخت که تلاش می کند روسیه را کشوری جلوه دهد که دست به تهدیدهای هسته ای می زند. به گفته زاخارووا، سخنان اخیر فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در مورد مسئله سلاح های هسته ای بهت آور است.

نخست وزیر ژاپن به تازگی گفته بود: احساس می کنم اوکراین امروز به نوعی فردای شرق آسیا است. جامعه بین المللی باید متحد شود تا نشان دهد که تلاش‌های یک جانبه برای تغییر وضع موجود  با توسل به زور هرگز محقق نخواهد شد.

https://irna.ir/xjJXCn

**تشدید بحران در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در آستانه سفر بایدن؛ کارمندان تحصن کردند

در آستانه سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین‌ اشغالی فلسطین، کارمندان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تحصن کرده و بر شدت اعتراضات خود علیه کابینه این رژیم افزودند.

کارمندان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی پیش از سفر بایدن به تل آویو، اعتراضات خود علیه کابینه یائیر لاپید را به دلیل شرایط بد کاری خود شدت بخشیدند.

بایدن قرار است بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته روز چهارشنبه به سرزمین‌ اشغالی فلسطین سفر کند.

بحران در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بویژه از سال ۲۰۱۹ میلادی شروع شد چرا که اتحادیه کارمندان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از این سال تاکنون به طور پیوسته خواهان تامین مزایای بهتر برای کارمندان وزارت خارجه این رژیم اعم از افزایش حقوق و ارتقای سطح شغلی در بخش‌های مختلف است.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم»، کارمندان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با بهره برداری از سفر رئیس جمهوری آمریکا به فلسطین اشغالی و برای جلب توجه بایدن، صبح دوشنبه بنرهای سیاه رنگ بزرگی را روی مقر وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در شهر اشغالی قدس نصب کردند.

کارکنان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی همچنین با نصب این بنرها با مضمون «وزارت خارجه آینده‌ای ندارد»، در مقابل این ساختمان تحصن کردند.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم»، کارکنان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه درباره تداوم تشدید اعتراض‌ها و اقداماتی که باعث ایجاد اختلال در سفر بایدن شود یا خیر تصمیم گیری می‌کنند.

بر اساس این گزارش، دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی پیشنهادی برای حل مشکلات کارکنان وزارت خارجه این رژیم ارائه کرده که شامل افزایش ۶۰ میلیون شیکل (۱۷ میلیون دلار) برای تحقق بخشی از مطالبات آنهاست اما وزارت دارایی رژیم صهیونیستی از تصویب آن ممانعت کرده است.

برپایه این گزارش، اتحادیه کارکنان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به کارمندان کنسولگری این رژیم در نیویورک و پاریس توصیه کرده که درخواست‌ها برای صدور روادید به فلسطین اشغالی را صادر نکنند و همچنین از کارکنان دفتر مرکزی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در شهر اشغالی قدس خواسته است که از صدور مجوز کار در چین خودداری کنند؛ امری که بحران کنونی در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی را وارد مرحله بی‌سابقه‌ای کرده است.

این اتحادیه همچنین از تمامی کارکنان سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی خواسته است تا در تمام اسناد دیپلماتیمک ارسال شده به وزارت خارجه این رژیم عنوان «شما ما را در خارج رها کرده‌اید» درج کنند.

https://irna.ir/xjJXBG

**افشای پرده‌ای جدید از جنایات نظامیان انگلیس در افغانستان

تحقیقات انجام شده از سوی رسانه انگلیسی بی بی سی نشان می دهند نیروهای ویژه ارتش(SAS) انگلیس تنها در یک دوره ماموریت شش ماهه در افغانستان در طول اشغال نظامی این کشور، دهها نفر از غیرنظامیان افغان و یا افراد بازداشت شده در شرایطی مشکوک به قتل رسانده اند.

تارنمای «بی بی سی» نوشت گزارش‌های جدید ارتش انگلیس حاکی است یک واحد نظامی از نیروهای ویژه ارتش انگلیس، دست کم ۵۴ نفر را طی شش ماه در افغانستان  کشته است.

در همین حال وزارت دفاع انگلیس ادعا کرده است که سربازان انگلیسی با شجاعت و بطور حرفه ای در افغانستان خدمت کردند. 

با وجود این با توجه به مدارکی که به دست بی بی سی رسیده است به نظر می رسد ژنرال «مارک کارتن اسمیت» رئیس پیشین نیروهای ویژه انگلستان درباره اتهامات قتل های غیرقانونی خبردار بوده و گزارش‌هایی درباره این موضوع به دست وی رسیده بود است اما مدارک را در اختیار پلیس ارتش سلطنتی قرار نداده است، حتی پس از این‌ که پلیس ارتش سلطنتی تحقیقاتی را در این زمینه و درباره نیروهای ویژه آغاز کرد.

بی بی سی صدها صفحه از گزارش های مرتبط با نیروهای ویژه انگلیس شامل پرده پوشی بیش از ده ها حمله این نیروها به منظور قتل و دستگیری در سال ۲۰۱۱ در ولایت «هلمند» را تحلیل کرده است.

برخی  افراد که در بخش نیروهای ویژه خدمت می کردند گفتند شاهد قتل افراد غیرنظامی و غیرمسلح در حملات شبانه توسط افراد نیروهای ویژه بودند و این نیروها با هم بر سر کشتن انسان‌ها رقابت می‌کردند تا تعداد بیشتری را به قتل برسانند.

در سال ۲۰۱۹ بی بی سی و روزنامه ساندی تایمز تحقیقاتی را درباره حملات نیروهای ویژه انگلیس آغاز کردند که  منجر تشکیل پرونده  قضایی شد که وزارت دفاع انگلیس را موظف می کرد تا مدارکی را که نشانگر دست داشتن دولت در این اتفاق بود را افشا کند.  

در پایان این گزارش آمده است  مکاتبات درونی میان افسران، نشان می دهند افسران در سطوح بالای نیروهای ویژه در جریان بودند که احتمال ارتکاب قتل های غیرقانونی از سوی این نیروها وجود داشته باشد اما به رغم الزام قانونی، هیچ گزارشی در این زمینه به پلیس ارائه نکردند.

https://irna.ir/xjJXD۸

**بازگشت به برجام محور رایزنی وزرای خارجه فرانسه و قطر

وزیر خارجه فرانسه در دیدار با همتای قطری خود ضمن تقدیر از تلاش‌های دوحه در چارچوب مذاکرات بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه تاکید کرد.

کاترین کولونا و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در یک ناهار کاری که روز گذشته در پاریس برگزار شد، بر ضرورت تقویت مجدد تلاش‌ها برای تحقق صلح در خاورمیانه و تعهد دو کشور به یافتن راه‌حل دو دولتی تاکید کردند.

وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص ایران نیز از تلاش‌های قطر در چارچوب مذاکرات بازگشت به برجام تشکر و بر اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه تاکید کرد.

تمایل برای ادامه تعمیق مشارکت راهبردی فرانسه و قطر در ابعاد سیاسی، اقتصادی و انرژی از دیگر محورهای این ناهار کاری عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، وزیران خارجه فرانسه و قطر به ویژه در مورد چشم‌انداز تقویت روابط اقتصادی پاریس و دوحه از جمله در زمینه سرمایه‌گذاری متقابل در بخش‌های تولیدی و تقویت همکاری در حوزه تامین انرژی رایزنی داشتند.

بحث و گفت‌وگو در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله درگیری اسرائیل و فلسطین و همچنین درگیری نظامی در اوکراین که موجب بحرانی جهانی غذا و تنش در بازارهای جهانی هیدروکربن شده، از دیگر محورهای این نشست اعلام شده است.

وزرای خارجه قطر و فرانسه هفتم تیر جاری نیز در تماس تلفنی با یکدیگر درباره تحولات مربوط به توافق برجام و اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای با ایران رایزنی کردند.

https://irna.ir/xjJXD۷

**اتحادیه اروپا خواستار تسریع در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها شد

در شرایطی که آمریکا به عنوان مقصر اصلی اخلال در اجرای برجام همچنان نسبت به برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز برای رسیدن به توافق تعلل می‌کند، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار سرعت بخشیدن به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای شد.

پیتر استانو روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران در مقر اتحادیه اروپا اشاره کرد که تلاش‌های دیپلماتیک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تیم او در زمینه توافق هسته‌ای ایران ادامه دارد.

وی افزود: ما امیدواریم که بتوانیم مذاکرات وین را در اسرع وقت از سر بگیریم زیرا زمان به نفع ما نیست. استانو ادامه داد: ما باید خیلی سریع حرکت کنیم تا به اجرای کامل برجام بازگردیم.

مذاکرات رفع تحریم‌ها، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا در دوحه برگزار شد. در جریان این گفتگوها نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره اختلافات باقیمانده برای دست‌یابی به توافق نهایی طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.

دور بعدی مذاکرات میان ایران و آمریکا به واسطه اتحادیه اروپا، در حال برنامه ریزی است. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان عنوان کرد: ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل که به طور مشخص آقای مورا است، ادامه دارد.  زمان و مکان مذاکرات بعدی در تبادلات ما و آقای مورا وجود دارد و در حال نهایی سازی است.

جمهوری اسلامی ایران حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داده و اینک رسیدن به نقطه پایان از گردنه تصمیمات سخت سیاسی در کاخ سفید عبور می‌کند تا با برداشتن گام‌های اعتمادساز و معتبر تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق ارائه کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیرا با انتشار یادداشتی برای روزنامه واشنگتن پست ادعا کرد که در صورت عدم بازگشت جمهوری اسلامی ایران به برجام فشار «دیپلماتیک و اقتصادی» بر این کشور ادامه خواهد داشت.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به سخنان بایدن تصریح کرد که این اظهارات، «متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: دولت پیشین آمریکا با خروج یکجانبه از برجام‏، عملا به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات صدمه جدی وارد کرد و دولت فعلی آمریکا نیز علیرغم شعارها و ادعاهای خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطاهای دولت پیشین آمریکا، متأسفانه در عمل همان رویکرد را با تداوم تحریم و فشار اقتصادی دنبال می‌کند.

واقعیت این است که مقام‌های آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصرنمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجربیات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

https://irna.ir/xjJXFZ

**ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر چین به ۱.۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید

آمار منتشر شده از سوی اداره ملی انرژی چین نشان می‌دهد که ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر در چین طی ۱۰ سال گذشته با ۹۰ برابر افزایش به ۱.۱ میلیارد کیلووات رسیده است.

ظرفیت نصب شده تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در چین طی ۱۰ سال گذشته ۹۰ برابر شده و این کشور را به عنوان رهبر جهانی استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش اداره ملی انرژی، مجموع ظرفیت نصب شده کشور برای تولید انرژی های تجدیدپذیر طی ۱۰ سال گذشته به ۱.۱ میلیارد کیلووات افزایش یافته است و ظرفیت تولید نیروگاه های آبی، بادی، خورشیدی و زیست توده در رتبه های برتر در جهان قرار گرفته است.

براساس این گزارش، مجموع ظرفیت نصب شده برای تولید برق از باد و خورشید در چین به ۶۷۰ میلیون کیلووات رسیده که ۹۰ برابر رقم گزارش شده در سال ۲۰۱۲ است.

در برنامه چهاردهم توسعه پنج ساله چین مقرر شده که ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر به ۵۰ درصد از کل ظرفیت تولید این کشور رسیده و ظرفیت تولید برق از باد و خورشید نیز دو برابر شود.

کارشناسان می‌گویند چین سال‌هاست که رهبری تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا را بدست گرفته و در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده برق از باد و خورشید است. این کشور همچنین بزرگترین سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود.

چین به لطف تقاضای انبوه بازار داخلی، مزایای بی‌نظیری در تقویت نصب برق پاک دارد، در حالی که اپراتورهای شبکه دولتی در این کشور نیز می‌توانند خروجی انرژی‌های تجدیدپذیر را تضمین کنند.

دولت چین می‌گوید در پنج ماهه نخست امسال ظرفیت جدید نصب شده برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ۴۳.۴۹ میلیون کیلووات رسیده و ۸۲.۱ درصد به ظرفیت نصب شده تولید برق جدید در این کشور افزوده است.

این رقم ۱۰ سال پیش تنها ۲.۷ درصد بود و چین در آن زمان بیشتر انرژی خود را از زغال سنگ تامین می‌کرد.

https://irna.ir/xjJXG۴

**تیراندازی در مسجدی در افغانستان؛ چهار نفر کشته یا زخمی شدند

تیراندازی روز سه شنبه در یک مسجد در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، یک نفر کشته و سه زخمی بر جای گذاشت.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در هلمند امروز سه‌شنبه (۲۱ تیر) با انتشار اطلاعیه ای  گفت این رویداد دیروز دوشنبه در ناحیه ششم شهر لشکرگاه در بخش مرکزی این ولایت رخ داده است.

بر اساس این اطلاعیه، فردی به نام نوراحمد همراه با برادرش و یک همراه که شناسایی نشده است، یک نفر را در مسجد کشته و سه نفر دیگر را زخمی کرده‌اند. 

ریاست اداره اطلاعات و فرهنگ هلمند در مورد انگیزه این تیراندازی توضیحی نداده است.

https://irna.ir/xjJXH۹

**طالبان: مناطق مرزی ایران و افغانستان در آرامش کامل است

در پی برخی خبرسازی ها مبنی بر تنش در مرزهای ایران و افغانستان، مسئولین اداره ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت نیمروز افغانستان ضمن تکذیب شایعه درگیری روز گذشته میان نیروهای امنیتی افغان و مرزبانان ایرانی، اعلام کردند مناطق مرزی دو کشور همسایه در آرامش کامل است.

پس از اخبار منتشر شده از برخی برسانه‌ها مبنی بر درگیری مرزی میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در منطقه شوک ولسوالی کنگ ولایت نیمروز، اکنون مسئولین اداره ریاست اطلاعات و فرهنگ نیمروز این خبر را شایعه و بازی رسانه‌ها می‌دانند.

یک منبع امنیتی در نیمروز در این خصوص گفته است: روز گذشته پس از ورود یک کامیون ترانزیتی به این ولایت که قصد داشت مواد نفتی را در خاک افغانستان تخلیه کند، در نتیجه یک سوءتفاهم میان نیروهای دو مرزبانی ایران و افغانستان موجب یک مسئله جزیی و اختلاف چندساعته شد که با پادرمیانی مسئولان امنیتی دو طرف، وضعیت به حالت عادی بازگشت.

از سوی دیگر نیز ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت نیمروز اخبار برخی رسانه‌ها در افغانستان مبنی بر درگیری میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان را در منطقه کنگ نیمروز کاملا رد کرد.

به گفته این ریاست، روز گذشته تنها به دلیل یک سوءتفاهم میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان یک تنش چندساعته صورت گرفت اما اکنون مناطق مرزی در آرامش کامل به‌سر می‌برند.

 چندی پیش نیز به‌دنبال آنکه نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران در شمال ولایت سیستان و بلوچستان این کشور که هم‌مرز با افغانستان است، با گروهی از اشرار که قصد تعرض به خاک ایران را داشتند درگیر شدند. برخی رسانه‌های مغرض از درگیری میان نیرهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و طالبان در ولایت نیمروز خبر داده بودند که از سوی مقامات طالبان تکذیب شده بود.

https://irna.ir/xjJXHh

**اتحادیه اروپا یک میلیارد یورو وام در اختیار اوکراین قرار می دهد

وزیران دارایی اتحادیه اروپا امروز با پیشنهاد کمیسیون اروپا مبنی بر اختصاص یک میلیارد یورو تسهیلات درازمدت برای حمایت از زیر ساخت های اوکراین موافقت کردند.

تارنمای پولیتیکو نوشت که اتحادیه اروپا پرداخت اصل این تسهیلات و سود آن را تضمین خواهد کرد. این مبلغ بخشی از تلاش های جهانی برای کاهش کسری بودجه کشور جنگ زده اوکراین و جلوگیری از وقوع بحران مالی در آن خواهد بود.

زبینک استانجورا (Zbyněk Stanjura) وزیر دارایی چک که کشور متبوعش ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت که این وام منابع مالی لازم را برای برآورده ساختن نیازهای ضروری اوکراین و تداوم فعالیت زیرساخت های حیاتی این کشور، تضمین خواهد کرد.

با این حال، بسته کمکی ۹ میلیارد یورویی که کمیسیون در ماه مه پیشنهاد کرده و سران اتحادیه آن را تائید کرده بودند، از حمایت آلمان برخوردار نشد. برلین استدلال می کند که پرداخت کمک های بلاعوض در شرایط فعلی فشار کمتری به نسبت وام به نظام مالی اوکراین وارد می سازد. برلین تاکنون یک میلیارد یورو کمک مالی در اختیار کی یف قرار داده است.

به گفته یک دیپلمات اروپایی، رایزنی در مورد کمک های بیشتر برای پشتیبانی از زیرساختهای اوکراین کماکان ادامه دارد و کمیسیون اروپا پس از تعطیلات تابستانی پیشنهادهایی را در این زمینه مطرح خواهد کرد.


https://irna.ir/xjJXD2
 

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان شورای عالی امنیت ملی وزارت خزانه داری آمریکا وزارت امور خارجه عربستان سعودی جمهوری دموکراتیک کنگو شورای همکاری خلیج فارس هلمند امارات‌ متحده ‌عربی کردستان عراق انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان شورای عالی امنیت ملی وزارت خزانه داری آمریکا رجب طیب اردوغان شورای عالی امنیت ملی وزارت خزانه داری آمریکا وزارت امور خارجه عربستان سعودی جمهوری دموکراتیک کنگو شورای همکاری خلیج فارس هلمند امارات متحده عربی کردستان عراق انگلستان کارمندان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی استقلال جمهوری های خلق دونتسک تولید انرژی های تجدیدپذیر میان آسیای مرکزی و جنوبی سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنان ادامه جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهوری آمریکا ریاست اطلاعات و فرهنگ معاون نمایندگی ایران روزنامه واشنگتن پست کارکنان وزارت خارجه ایران در سازمان ملل برنامه محرمانه ۱۲۷ دولت پیشین آمریکا رئیس جمهور آمریکا خزانه داری آمریکا مذاکرات رفع تحریم مبارزه با تروریسم نیروهای آمریکایی اقصی نقاط جهان منطقه غرب آسیا رئیس جمهور ترکیه اتحادیه اروپا روسیه در اوکراین کارکنان فرودگاه تسلیحات شیمیایی سازمان ملل متحد مشاور امنیت ملی رجب طیب اردوغان آمریکا و متحدان وزیر امور خارجه ولیعهد عربستان جنگ های نیابتی توافق نهایی اساس این گزارش حزب محافظه کار نمایندگان حزب روز سه شنبه ایرانیان مقیم عربستان سعودی آستانه سفر سراسر جهان محمد بن سلمان تحریم های غرب امروز سه شنبه رئیس جمهور قرار داده ظرفیت نصب شده ارتش اوکراین ولایت نیمروز فراکسیون حزب بوریس جانسون خارجه فرانسه دوم اسفندماه مقیم ایتالیا نیروهای ویژه ولیعهد سعودی میان نیروهای ۵ اسفند ۱۴۰۰ رفع تحریم ها ظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۳۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۵۶

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به کنفرانسی که سوئیس در نظر دارد در ماه ژوئن میزبانی آن را برگزار کند، گفت که هرگونه مذاکره برای پایان دادن به درگیری در اوکراین بدون مشارکت روسیه بی‌معنی است.

 «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که فرمول صلح «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین - که خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از تمام سرزمین‌هایی است که تصرف کرده‌اند - صلح را نزدیک‌تر نمی‌کند، بلکه درگیری را طولانی‌تر می‌کند.

براساس گزارش رویترز، سوئیس در اوایل این ماه اعلام کرد که میزبان یک کنفرانس دو روزه در سطح عالی در ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در مورد دستیابی به صلح در اوکراین خواهد بود.

روسیه گفته است که در آن شرکت نخواهد کرد و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز پیشتر به خبرنگاران گفت: «ما بارها گفته‌ایم که این فرمت عجیبی است، برنامه‌های صلح خاصی بدون مشارکت روسیه اجرا می‌شود، بیهوده و حتی خنده‌دار است.»

ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۵۶

رئیس‌جمهور فرانسه امروز – پنجشنبه – ضمن هشدار نسبت به «احتمال مرگ اروپا»، تاکید کرد که این قاره در «نقطه بحرانی» قرار دارد و جهت مقابله با رقبای جهان باید اقدامات بیشتری انجام داد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه طی سخنرانی در دانشگاه سوربُن فرانسه واقع در پاریس، پایتخت این کشور بیان کرد: «خطری مبنی بر مرگ اروپا وجود دارد. اروپا در نقطه بحرانی قرار دارد و در مقابل رقبایی که با سرعت بالا در حال تجدید تسلیحات هستند، باید اقدامات بیشتری انجام دهد.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از رئیس‌جمهور این کشور نوشت: «اروپا احتمال دارد بمیرد و این فقط به انتخاب‌های ما بستگی دارد.»

وی افزود: «در شرایطی که قوانین تجارت آزاد جهانی توسط رقبای اصلی به چالش کشیده شده است، خطر عقب ماندن به لحاظ اقتصادی برای اروپا وجود دارد و باید الگوی رشد خود را بازنگری کند.»

ماکرون ۴۶ ساله که همچنان سه سال از دومین و آخرین دوره‌اش در ریاست‌جمهوری باقی می‌ماند، گفت: «در دنیایی که قوانین بازی تغییر کرده است، اروپا در برابر خطراتی که در جهان مواجه می‌شود، مسلح نیست.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه سخنرانی‌اش صراحتا هشدار داد: «طی یک دهه آینده، خطر تضعیف اروپا یا حتی سقوط آن بسیار زیاد است. از اروپا می‌خواهیم از یک اقلیت راهبردی بیرون بیاید؛ مسئله‌ای که او را بیش از اندازه به انرژی روسیه و در حوزه امنیت به ایالات متحده وابسته کرده است.»

امانوئل ماکرون با اشاره به درگیری روسیه-اوکراین ادعا کرد: «رفتار روسیه پس از حمله به اوکراین غیرقابل مهار شده است و دیگر مشخص نیست مسکو تا کجا پیش برود. شرط لازم و اساسی برای روسیه این است که در جنگ اوکراین پیروز نشود.»

او تاکید کرد: «ما باید این مفهوم استراتژیک دفاع معتبر اروپایی را برای خود بسازیم؛ اروپا نمی‌تواند تحت امر ایالات متحده آمریکا باشد.»

رئیس‌جمهور فرانسه در قسمت دیگری از صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: «ما عادت داشتیم از روسیه و از چین خرید کنیم اما این به پایان رسید. واقعیت‌ها تغییر پیدا کرده‌اند. جنگی در قلمرو اروپایی برقرار است و توسط شخصی هدایت می‌شود که قدرت هسته‌ای دارد. ایران هم هسته‌ای خواهد داشت و این مسئله تغییر دهنده بزرگ بازی به حساب می‌آید. ما باید تصمیمات راهبردی بزرگی اتخاذ کنیم.»

ماکرون با بیان اینکه اروپا به افزایش ظرفیت خود در حوزه دفاع و امنیت سایبری نیاز دارد، گفت: «در ماه‌های آینده از شرکای اروپایی درخواست پیشنهاد خواهم کرد. هم‌چنین در خرید تجهیزات نظامی باید تامین‌کنندگان اروپایی در اولویت باشند و از ایده تخصیص وام برای تامین مالی این حوزه حمایت می‌کنم.»

ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۵۶

رئیس ارتش انگلیس با اشاره به ضعف دفاع اوکراین، اذعان کرد کی‌یف با «جنگ دشواری» در مقابل پیشروی‌ نیروهای روسیه قرار دارد.

مسئله ضعف دفاع اوکراین توسط بسیاری از مقامات غربی و رسانه‌ها برجسته شده است و احتمال می‌رود حتی با وجود کمک‌های گسترده‌ای که از سوی غرب به خصوص آمریکا به اوکراین سرازیر می‌شود، این کشور نتواند در مقابل قدرت روسیه به پیروزی برسد.

«تونی راداکین»، رئیس ارتش انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز بیان کرد: «فضای غمگین و ناامید کننده‌ای دفاع اوکراین را احاطه کرده و این کشور با جنگ دشواری در مقابل پیشروی نیروهای روسیه مواجه شده است.»

وی گفت: غرب نسبت به توان دفاعی اوکراین بدبین است و برای کی یف سخت خواهد بود که جلوی حمله مسکو را بگیرد. روسیه حملات دوربرد موثرتری نسبت به سال گذشته انجام داده است.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۵۱

وزارت خزانه داری آمریکا بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به ادعای آنچه آن را "ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی" خواند، تحریم کرد.

 وزارت خزانه داری آمریکا در ادعای خود علیه جمهوری اسلامی ایران آورده است: اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را که نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای وزارت دفاع ایران که خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد، تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که شرکت تندر صحرا، شرکت اصلی است که بر فعالیت‌های تجاری وزارت دفاع ایران در حمایت از این تلاش‌ها نظارت می‌کند.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: شرکت تندر صحرا همچنین نقش کلیدی در طراحی، توسعه، ساخت و فروش هزاران پهپاد ایران ایفا می‌کند که بسیاری از آنها در نهایت به روسیه برای استفاده در جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین منتقل شدند.

وزارت خزانه داری آمریکا ادامه داد: اداره کنترل دارایی خارجی همچنین دو شرکت و یک کشتی که کالاهای ایرانی را حمل می کنند و به نفع شرکت سپهر انرژی جهان نما پارس عمل می کنند تحریم می کند. این شرکت به طور مشابه نقش پیشرو در فعالیت های تجاری ستاد کل نیروهای مسلح ایران (AFGS) ایفا می کند.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: همزمان با این اقدام، انگلیس و کانادا تحریم‌هایی را علیه چندین نهاد و افراد دخیل در خرید پهپاد و سایر فعالیت‌های نظامی مرتبط با ایران اعمال می‌کنند.

برایان نلسون  معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و مالی مدعی شد: «وزارت دفاع ایران با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی سابقه به اسرائیل و تکثیر پهپادها و سایر سخت افزارهای خطرناک نظامی برای نیروهای  وابسته و تروریست ها به بی ثبات کردن منطقه و جهان ادامه می دهد.»

او ادامه داد: ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با شرکای انگلیسی و کانادایی خود، به استفاده از تمام ابزارهای موجود برای مبارزه با کسانی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را تامین مالی می‌کنند، ادامه خواهد داد.

وزارت خزانه داری آمریکا ۴ اردیبهشت ماه نیز  در تداوم تحریم های واشنگتن علیه تهران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادعاهای ضد ایرانی اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  دو شرکت و چهار فرد را که در فعالیت های مخرب سایبری به نمایندگی از فرماندهی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دست داشتند، تحریم کرد.

 وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی مدعی شد: این بازیگران بیش از ده ها شرکت آمریکایی و نهادهای دولتی را از طریق عملیات سایبری، از جمله حملات فیشینگ و بدافزارها، هدف قرار دادند.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، در ارتباط با اقدام امروز، وزارت دادگستری آمریکا و دفتر تحقیقات فدرال یک کیفرخواست علیه این چهار نفر به دلیل نقش آنها در فعالیت های سایبری علیه نهادهای آمریکایی را منتشر می کند.

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه

یک منبع اطلاعاتی اوکراین مدعی شد که پهپادهای این کشور به یک کارخانه بزرگ فولاد در منطقه «لیپتسک» روسیه حمله و خساراتی به آن وارد کردند.

رویترز چهارشنبه شب به نقل از یک منبع اطلاعاتی اوکراین نوشت که در این حمله بخشی از «ایستگاه اکسیژن» کارخانه متالورژی «نوولیپتسک» آسیب دیده است که این خسارت تاثیر طولانی‌مدت بر فعالیت این کارخانه خواهد داد.

شرکت NLMK که مالکیت این کارخانه را در اختیار دارد ادعای اوکراین را رد کرد. یک منبع صنعتی در روسیه نیز گفت که این کارخانه طبق معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پیشتر فرماندار لیپتسک گفته بود که یک پهپاد اوکراینی به یک منطقه صنعتی حمله کرده است اما درباره اینکه آیا این اقدام خسارتی داشته است یا خیر، اطلاعاتی منتشر نکرد.

اوکراین در ماه‌های اخیر حملات پهپادی خود را علیه تاسیسات صنعتی و نفتی روسیه افزایش داده است. کی‌یف انجام حملات پهپادی علیه این تاسیسات را بطور رسمی تایید یا تکذیب نمی‌کند اما هشدار داده است، تاسیساتی که از جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کنند، اهداف مشروع نظامی قلمداد می‌شوند.

اما شرکت NLMK گفته که با صنایع دفاعی روسیه همکاری ندارد و محصولات آن صرفا کاربرد غیرنظامی دارد. این شرکت در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که قادر به تولید فولاد سخت برای مصارف نظامی نیست و برای ارتش این کشور محصولی تولید نمی‌کند.

حمله پهپادی کی‌یف علیه کارخانه فولاد لیپتسک توسط آژانس اطلاعات نظامی اوکراین GUR انجام شد. این آژانس همچنین به ۲ مخزن نفت شرکت روس‌نفت در منطقه «اسمولنسک» روسیه حمله کرد.

این در حالی است که روسیه نیز در هفته‌های اخیر حملات هوایی خود را علیه سیستم انرژی اوکراین افزایش داده است.

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس تاکید کرد که قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند و آن کشور میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است.

 لوکاشنکو چهارشنبه در سخنانی در کنگره خلق بلاروس اظهار کرد: امروزه هر کسی می‌داند که اوکراین یک میدانی برای آزمون است و تحولات آن کشور به نحوی مشخص خواهد کرد که نظم جهانی در آینده چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه «قدرتهای بزرگ هسته‌ای عملا بطور غیرمستقیم در خاک با هم می‌جنگند» افزود: دولت اوکراین به توافقی با غرب دست یافته است که بر اساس آن جان مردم اوکراین با سلاح مبادله می‌شود.

لوکاشنکو تاکید کرد: این یک مساله دردناک است. اما بگذارید نگاهی فلسفی به تحولات بیندازیم. چه کسی در این دور جدید از تقابل میان شرق و غرب پیروز شده است؟ ما پیروز نشده‌ایم؟ آنها هم پیروز نشده‌اند.

رئیس جمهوری بلاروس با بیان اینکه همه روسای جمهوری سابق اوکراین کشورشان را غارت کردند، گفت: اوکراین کشوری شکوفا با خاکی حاصلخیز و دارای نیمی از عناصر جدول مندلیف است. به ۲ دریا راه دارد و از معادن و غول‌های صنعتی با مردمی خلاق و سختکوش دارد.

لوکاشنکو اظهار کرد که مردم اوکراین باید «آزاد زندگی کنند، شاد باشند و ثروتمند شوند. اما آنها ثروتمند نشدند بلکه فقط شمار معدودی از آنها ثروت کسب کردند. اولیگارش‌ها و افراد قدرتمند همه منابع را از آن خود کردند.

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لهستان هشدار داد و گفت که این تاسیسات در صورت استقرار، هدف نظامی مسکو خواهند بود.

 سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری تاس بیان کرد که تاسیسات هسته‌ای ناتو اگر به طور دائم در لهستان مستقر شوند، یک هدف نظامی برای مسکو خواهند بود.

این مقام روس هشدار داد که عملیات هسته‌ای مشترک کشورهای عضو ناتو که نزدیک مرز روسیه هستند، به تهدیدهای امنیتی مسکو اضافه می‌شود.

ریابکوف همچنین اضافه کرد که بحث در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان یک "داستان در حال آشکار شدن" است.

وی تاکید کرد که مسکو به دقت مراقب این موضوع است که چگونه دستگاه‌های مختلف اجرایی لهستان در حال بررسی این موضوع در گفتمان داخلی خود هستند.

آندژی دودا رئیس جمهور لهستان پیشتر در گفت وگو با یک روزنامه محلی گفته بود که این کشور آماده استقرار کلاهک‌های هسته‌ای ذیل برنامه «اشتراک گذاری هسته‌ای» ناتو است.

وی اعلام کرد که در مورد این مساله با شرکای آمریکایی خود بیش از یک بار گفت وگو کرده است.

برنامه بازدارندگی هسته‌ای ناتو به نام برنامه «اشتراک هسته‌ای» این امکان را به اعضای این پیمان دفاعی می‌دهد که سلاح هسته‌ای خود را در کشورهای فاقد این سلاح‌ها، مستقر کنند.

ناتو از نوامبر ۲۰۰۹ تاکنون در چارچوب این برنامه، تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است.

با این حال ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

 

دیگر خبرها

  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد