Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین سفر «جوزف بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه پیامد‌های امنیتی، اقتصادی، بین المللی و سیاسی متفاوتی برای دولت‌های مختلف این منطقه و به ویژه رژیم اسرائیل و منازعه اسرائیل و فلسطین در پی خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، نخستین سفر «جوزف بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه پیامد‌های امنیتی، اقتصادی، بین المللی و سیاسی متفاوتی برای دولت‌های مختلف این منطقه و به ویژه رژیم اسرائیل و منازعه اسرائیل و فلسطین در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر بایدن به منطقه از حدود ۶ ماه قبل برنامه‌ریزی شد و از آن هنگام تا کنون طرف‌های ذی‌نفع به شدت در حال مذاکره بر سر وقایع و دستاورد‌های احتمالی این سفر بوده اند. در این میان «یائیر لاپید» که از روز اول ژوئیه ۲۰۲۲ و در پی انحلال کنست و تصویب برگزاری انتخابات زودهنگام، جانشین «نفتالی بنت» شده و بر کرسی صدارت تکیه زده نیز می‌کوشد با رونمایی از دستاورد‌های این سفر جایگاه خود را در آستانه انتخابات ترمیم کرده و مانع بازگشت «بنیامین نتانیاهو» به قدرت شود. با این وجود نباید تصور کرد که سفر بایدن به منطقه برای لاپید و رژیم اسرائیل سراسر دستاورد خواهد داشت و بایدن در این سفر هیچ فشاری به اسرائیل نمی‌آورد. در نوشتار پیش رو دستاورد‌ها و پیامد‌های منفی سفر بایدن به خاورمیانه برای رژیم اسرائیل و کابینه لاپید را از نظر خواهیم گذراند.

* دستاورد‌های سفر بایدن به منطقه برای اسرائیل

نخستین و مهم‌ترین پیامد مثبت سفر بایدن برای رژیم اسرائیل و به طور مشخص کابینه موقت لاپید، رونمایی از «توافق احتمالی امنیتی» میان تل آویو و ریاض است. اگرچه روند ارتباط‌‎گیری میان رژیم اسرائیل و عربستان سعودی در سال‌های اخیر به سطحی غیر قابل انکار رسیده بود، اما میان دو طرف هنوز هیچ گونه ارتباط علنی و رسمی به وجود نیامده است؛ لذا در صورتی که از این توافق رونمایی شود، پروژه «عادی سازی روابط تل آویو و عربستان سعودی» چند گام بسیار بزرگ به جلو خواهد رفت. از آنجا که از اوت ۲۰۲۰ به بعد پی رو توافقات ابراهیم، عادی سازی روابط اسرائیل با برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس آغاز شده و شدت گرفته، اما در زمینه علنی سازی روابط با ریاض هنوز شاهد گام بزرگی نبوده ایم. از این رو برداشتن یک گام عملیاتی بزرگ در زمینه عادی سازی روابط با عربستان سعودی، در شرایط کنونی که شبح احیای برجام نیز بر منطقه سایه افکنده، برای اسرائیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

در واقع سفر بایدن از سوی دیگر می‌تواند تکمیل کننده یکی از اضلاع نظم منطقه‌ای جدیدی باشد که محور‌های مخالف سیاست جمهوری اسلامی ایران درصدد شکل دادن به آن برای مهار ایران هستند.

مشخصاً بیشترین میزان منافع این دستاورد به اعضای کابینه کنونی و به ویژه شخص نخست وزیر فعلی خواهد رسید؛ همچنانکه در روز‌های نخست وزیری لاپید نظرسنجی‌ها از افزایش کرسی‌های حزب متبوع وی یش عتید روبه افزایش نهاده و از ۲۰ به ۲۳ رسیده و انتظار می‌رود اگر همه چیز خوب پیش رود این میزان به بالاتر از ۲۵ نیز برسد.

* پیامد‌های منفی احتمالی سفر بایدن برای اسرائیل

همانطور که قبلاً نیز تاکید کردم، سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی برای رژیم اسرائیل تنها پیامد‌های مثبت در پی ندارد، بلکه مواضع جو بایدن و اعضای کابینه او از پاره‌ای اختلافات با هیئت حاکمه اسرائیل نیز حکایت می‌کند. مهم‌ترین وجه اختلافی میان کابینه بایدن و دولت اسرائیل، موضوع «بازگشایی سفارت آمریکا برای فلسطینیان در قدس شرقی» است که از زمان به قدرت رسیدن بایدن مرتباً از سوی واشنگتن مطرح شده است. بهترین زمان برای پیگیری این مهم، سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی خواهد بود. کابینه اسرائیل در یک سال گذشته همواره با درخواست واشنگتن مخالفت کرده، اما اکنون بنت از صدر حکومت کنار رفته و لاپید نخست وزیر شده که آمادگی بیشتری برای امتیازدهی به فلسطینیان دارد. واگذاری چنین امتیازی از سوی لاپید به بایدن می‌تواند بسیج شدن جناح راست علیه او کمک کند و در نظرسنجی‌ها علیه او اثر منفی بگذارد.

همچنین بایدن اعلام کرده در قدس شرقی با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان دیدار خواهد کرد و ۱۰۰ میلیون دلار نیز به دو بیمارستان کمک خواهد کرد. وی همچنین درصدد است تا کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس را به ترمیم روابط خود با تشکیلات خودگردان وا داشته و از آن‌ها برای سرمایه گذاری در کرانه باختری دعوت کند. تا کنون امارات متحده عربی برای اختصاص یک بسته ۲۵ میلیون دلاری به این امر موافقت کرده است. همچنین گفته می‌شود شاید بایدن کابینه اسرائیل را برای بازگشت به مدار مذاکرات مستقیم صلح با تشکیلات خودگردان سوق دهد؛ خود این امر نیز برای طرف اسرائیلی که از سال ۲۰۱۴ به بعد حاضر به واگذاری هیچ گونه امتیاز مهمی در جریان مذاکرات نشده و مدام سیاست‌های اشغالگرانه خود، از جمله در زمینه شهرک سازی‌ها و یهودی سازی مناطق عرب نشین قدس را تشدید کرده اهمیت زیادی دارد.

گزارش از منصور براتی، پژوهشگر مسائل اسرائیل در اندیشکده جریان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جو بایدن آمریکا و عربستان نفت عربستان یائیر لاپید نفتالی بنت رژیم اسرائیل سفر بایدن دستاورد ها سازی روابط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۳۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین،‌ کاخ سفید شامگاه یکشنبه از گفت‌وگوی تلفنی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل خبر داد.
بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر بر پایبندی قاطع آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید کرد.

رئیس جمهور آمریکا از نتانیاهو خواست تا در موضوع افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه، همکاری با سازمان‌های بین‌المللی را افزایش دهد.

بایدن و نتانیاهو درباره عملیات ارتش اسرائیل در رفح نیز گفت‌وگو کرده و رئیس جمهور آمریکا بار دیگر موضع خود در خصوص این عملیات را ابراز داشت.

بر اساس گزارش کاخ سفید، دو طرف همچنین در خصوص مذاکرات آزادی گروگان‌ها در کنار آتش‌بس فوری در باریکه غزه نیز صحبت کردند.

کد خبر 847915 منبع: فارس برچسب‌ها بنیامین نتانیاهو خبر ویژه جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فریدمن: اسرائیل باید بین رفح و ریاض یکی را انتخاب کند
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • مقام صهیونیست: اگر نتانیاهو نبود ظرف چند روز به توافق می‌رسیدیم