Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در پدیده ابر ماه یا ماه افروختگی(supermoon)، ماه در حالت قرص کامل قرار دارد و به نزدیکترین فاصله به کره زمین رسیده است به‌ همین دلیل از روی زمین نسبت به شب‌های دیگر، بزرگتر از معمول و درخشان‌تر مشاهده می‌شود. امسال در ۲۴ خرداد نیز یک پدیده ابر ماه رخ داد.

پریسا سادات عقیلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهارشنبه ۲۲ تیر، ماه به نزدیک ترین فاصله خود به کره زمین یعنی ۳۵۷ هزار و ۲۶۴ کیلومتر می رسد و ما می توانیم ماه کامل و شب چهاردهم ماه قمری را درخشانتر و بزرگتر از همیشه ببینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرس خانه نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه ابر ماه در تیر امسال بزرگترین ابر ماه سال ۲۰۲۲ میلادی است، اظهار داشت: ماه در حالت ابر ماه تا ۳۰ درصد روشن تر و ۱۴ درصد بزرگتر دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه علاقه مندان به پدیده های نجومی تا پنجشنبه این هفته می توانند این پدیده را تماشا کنند، خاطرنشان کرد: در ۲۰ مرداد تابستان امسال نیز باز هم پدیده ابر ماه را خواهیم داشت.

عقیلی گفت: در پدیده ابر ماه، زمین بین ماه و خورشید قرار می گیرد و بر اثر نیروهای وارد شده، سطح آب دریا در زمان جذر و مد یک تا ۲ سانتیمتر بالاتر می آید.

وی افزود: ابر ماه فردا چهارشنبه در اصفهان ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه طلوع می کند و فردای آن یعنی پنجشنبه زمان طلوع ۵۵ دقیقه دیرتر اتفاق می افتد و به ساعت ۲۱ و پنج دقیقه موکول می شود.

قرص کامل ماه (بدر) در جولای (تیر) بزرگ‌ترین اَبَرماه سال ۲۰۲۲ خواهد بود. در فرهنگ‌های مختلف، اغلب نام‌هایی را بر قرص کامل ماه می‌گذارند که بازتاب‌دهنده ویژگی‌های یک فصل خاص است؛ مثلاً گاهی ماه کامل جولای، ماه نیمه تابستان (Halfway summer moon) نامیده می‌شود چون در نیمه تابستان در نیمکره شمالی در آسمان دیده می‌شود.

 

 
 
  
  
 

منبع: الف

کلیدواژه: پدیده ابر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۴۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الاهلی به دنبال هافبک جوان اتلتیکومادرید

تیم فوتبال الاهلی عربستان ستاره ۲۱ ساله اتلتیکو مادرید را در فهرست خریدهای تابستانی‌اش قرار داده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گزارش رسانه‌های اسپانیایی حاکی از آن است که باشگاه الاهلی جده می‌خواهد برای جذب یکی از ستاره‌های اتلتیکومادرید در فصل نقل‌وانتقالات تابستانی دست به کار شود.

پابلو باریوس، ستاره 21 ساله اتلتیکومادرید مورد توجه الاهلی عربستان قرار داد و مدیران این تیم شهر جده معتقدند این بازیکن می‌تواند خریدی سودمند باشد، زیرا با وجود سن کم در این فصل 31 بازی در ترکیب تیمش به میدان رفته است.

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

الاهلی عربستان در فصل گذشته بازیکنان سرشناسی همانند ریاض محرز و روبرتو فیرمینیو را جذب کرد، اما شانسی برای قهرمانی در لیگ حرفه‌ای عربستان ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • پدیده مشکوکی که این روزها بین جوانان مُد شده!
  • کرونوس؛ نخستین زیردریایی رادارگریز جهان با قابلیت چرخش 180 درجه در سرعت کامل(+فیلم و عکس)
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • اینتر برای خرید‌های تابستانی ۱۰۰ میلیون یورو خرج میکند
  • برگزاری نوبت اول آزمون سراسری در خوزستان با امنیت کامل 
  • نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد
  • الاهلی به دنبال هافبک جوان اتلتیکومادرید
  • برگزاری نخستین آزمون سراسری در شهرستان چالدران
  • اختصاص ۱۸ هزار میلیارد ریال برای اصلاح مسیل و شبکه آب ایلام