Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@03:06:58 GMT

سفیر ترکیه: آنکارا مقصر خشکسالی عراق نیست

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۴۳۹۹

سفیر ترکیه: آنکارا مقصر خشکسالی عراق نیست

آفتاب‌‌نیوز :

علی رضا گونای، سفیر ترکیه در عراق امروز (سه‌شنبه) در سلسله پیام‌های توییتری اعلام کرد که مشکل اصلی عراق کمبود آب نیست بلکه هدر رفت زیاد آب و عدم مدیریت منابع آبی به شکل درست است.

به گزارش شفق نیوز،‌ وی گفت: دولت عراق باید در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ کند و از هدر رفت این حجم آب جلوگیری کند، در این زمینه هم ترکیه آماده کمک و ارائه هرگونه مشاوره و تجهیزات لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گونا افزود: باید در زیرساخت‌های آبی عراق سرمایه‌گذاری صورت گیرد و ترکیه در این زمینه آماده است. ترکیه طبیعتاً از آب برای تامین نیازهای خود در کشاورزی و انرژی استفاده می‌کند.

سفیر ترکیه در بغداد اشاره کرد که خشکسالی تنها مشکل عراق و ترکیه نیست بلکه مشکل کل منطقه است که نتیجه افزایش دمای جهانی و تغییرات زیست محیطی است. وی هشدار داد که در سال‌های پیش رو این منطقه با موج‌های بیشتری از خشکسالی مواجه خواهد شد.

گونای در ادامه نوشت که راه‌حل مواجهه با این مشکل درخواست بیشتر آب از ترکیه نیست بلکه استفاده درست و بهره‌وری هرچه بیشتر از آب برای جلوگیری هرچه بیشتر از اتلاف منابع آبی است.

وی بر ضرورت نوسازی سیستم‌های آبیاری و کنار گذاشتن آبیاری به شیوه‌های منسوخ که موجب هدر رفت آب زیادی می‌شود، تاکید کرد.

سفیر ترکیه در بغداد با رد این موضوع که ترکیه مسیر رودخانه‌ها را تغییر می‌دهد و آب آن‌ها را قطع می‌کند، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ترکیه کشوری پر آب نیست و همانطور که رئیس‌جمهور ما گفت، آب نعمت خداوند است و ما برادران عراقی مان را از این نعمت محروم نخواهیم کرد.

سفیر ترکیه در پایان گفت: برای عراق مهم است که وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

عراق از کمبود آب رودخانه‌ها، کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های مدید، قطع و کاهش مداوم حق‌آبه از جانب کشورهای بالادست و همچنین تغییرات آب و هوایی رنج می‌برد.

در همین راستا وزارت نیرو عراق در چندین گزارش تاکید کرده است که ۸۵ درصد از آبی که از طریق رودخانه‌های دجله و فرات وارد خاک عراق می‌شود، از ترکیه می‌آید، این در حالی است که این کشور نسبت به تعهد خود در قبال آزادسازی حق‌آبه عراق پایبند نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ترکیه خشکسالی عراق سفیر ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۴۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «محمد شریف» رئیس جنبش سیاسی وجود در عراق تاکید کرد که آمریکا در تغییر فرهنگ جامعه عراق ناکام مانده است.

وی افزود: این کشور از زمان اشغال عراق در سال ۲۰۰۸ به دنبال تغییر ساختار جمعیت شناختی عراق و روحیات فرهنگی ملت آن بوده است.

شریف اضافه کرد: آمریکایی‌ها تلاش کردند تفکرات ضد اجتماعی را در عراق از طریق فعالیت‌های نهادهای جامعه مدنی انگلیس و آمریکا گسترش دهند.

وی بیان کرد: این نهادها به برخی از بخش‌های خسارت دیده عراق کمک‌هایی را ارسال کردند اما در نهایت هدف آنها از هم گسیختگی جامعه عراق و انحراف آن بود.

شریف تصریح کرد: آمریکا کوشید جامعه عراق را تبدیل به نسخه دیگری از جامعه کشور خود کند.

پیش از این نیز «ابتسام الهلالی» رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق تاکید کرده بود که سفیر آمریکا در عراق برای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی در این کشور تلاش می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد اقدامات پارلمانی در عراق برای جلوگیری از تحرکات آمریکا در این کشور در راستای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در خصوص حمایت از همجنس گرایی در جامعه عراق نگران کننده است.

الهلالی بیان کرد: ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک در برابر پیاده شدن این پروژه‌ها در عراق وارد عمل شویم. اقدامات سفیر آمریکا در راستای اجرای راهبرد این کشور با حمایت برخی کشورهای غربی انجام می‌شود.

کد خبر 6091960

دیگر خبرها

  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه