Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@05:30:46 GMT

افزایش ظرفیت تولید برنج در مازندران

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۴۹۵۴

افزایش ظرفیت تولید برنج در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از فریدونکنار، حسن عنایتی در آیین نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور با بیان اینکه آیین نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در سطح ۲.۷ هکتار در روستای زاهدکلا شهرستان فریدونکنار شد، اظهار کرد:  امروزه برای زراعت برنج شرایط آسانی در تولید برنج نیست اما کشاورزان توانستند با تلاش و پشتکار خود  ۲۱۵ هزار هکتار را به کشت برنج اختصاص دهند و امنیت غذایی و پایداری تولید را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امروز شاهد مزارع پربار و با عملکرد قابل قبول هستیم و کسری سال قبل را امسال شاهد نیستیم چرا که کشاورزان با مدیریت مزرعه ای که داشتند ظرفیت تولید برنج را در مازندران افزایش داده شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: امروزه برنج به عنوان یک کالای تجاری در کشور شناخته شده و کشاورزان با تلاش خوبی که در تولید این محصول داشتند ثمره خوبی در زراعت برنج شاهد بودیم.

عنایتی با بیان اینکه پیش‌بینی می شود امسال ۹۵ درصد مزارع برنج استان به صورت مکانیزه برداشت شود، گفت: کشاورزان امسال مصرف کودهای پایه‌ای را در مزارع خود افزایش دادند و به همین دلیل شاهد پایداری تولید برنج بودیم.

وی درباره قیمت برنج گفت: قیمت ارقام محلی توافقی است و بازار تعیین کننده قیمت است و تولید برنج ۸ تا ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

عنایتی اظهار کرد:  امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای بخش مکانیزاسیون در مازندران  اختصاص پیدا کرد.

وی بیان کرد: کشاورزان با توجه به توانمندی و مهارتی که داشتند توانستند تولید و سطح زیرکشت برنج را مدیریت کنند.

باید به سمت کشت برنج هیبرید برویم 

علیرضا مهاجر نیز در آیین نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در فریدونکنار گفت: 
مازندران جز استانی است که همه کشور به آن طمع دارد و باید برنامه‌ای جامع برای بحر خزر داشته باشید تا اراضی کشاورزی مازندران حفظ و حراست شود. 

وی ادامه داد: استفاده از زمین‌های کشاورزی تنها برای سه ماه است که در آن برنج کشت می‌شود و ۹ ماه دیگر اراضی کشتی از آن نمی‌شود و به همین منظور برنامه‌ای برای کشت در تمام فصول در مزارع کشاورزی ارائه  ارائه دادیم که سبزی برگی کشت شود و به کشورهای خارجی صادر شود.

وی درباره استفاده از ارقام گفت: از دنیا صد سال عقب هستیم و امروزه دنیا در حال کشت برنج هیبرید هستند و بیش از ۱۰ تا ۱۴ تن شلتوک با طعم طارم ما برداشت می‌کنند.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد:  باید به سمت کشت برنج‌های هیبرید برویم و محققان باید در این زمینه فعالیت‌های بیشتری داشته باشند.

مهاجر بیان کرد: در استان‌های شمالی باید تسطیح اراضی و زهکشی را گسترش دهیم و شرایطی فراهم کنیم تا آب کافی برای کشت محصول وجود داشته باشد و در این راستا باید تلاش‌های وافری صورت گیرد.

حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در ادامه  با بیان اینکه مازندران استانی ویژه با تنوع بالای محصولات کشاورزی است، گفت: مازندران رتبه اول در ۱۴ محصول دارد و سالانه بیش از ۷ میلیون تن بهترین محصولات کشاورزی را تولید می‌کند. 

وی ادامه داد: مازندران در تولید برنج به عنوان یک محصول استراتژیک سالانه بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ تن محصول را تولید می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه تلاش، عزم،  ظرفیت‌های نیروی انسانی و مراکز تحقیقاتی می‌تواند کارکرد کشاورزی مازندران را به فراکشوری ارتقا دهند، افزود: مازندران را باید علاوه بر خودکفایی به صادرات محور ارتقا دهیم.

خیریانپور اظهار کرد: مهمترین نیاز استان علاوه بر اصلاح بذر و فناوری نوین و آخرین یافته‌های تحقیقاتی نیاز به زهکشی اراضی داریم چرا که اگر زهکشی به درستی انجام شود تولید برنج دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد:  ۸۳۲ آببندان در سطح ۱۷ هزار هکتار  در مازندران داریم که آب زراعی، پرورش ماهی از آن بهره‌مند خواهند شد.

خیریانپور اظهار کرد: دانش‌بنیان کردن در کشاورزی باید ارتقا یابد  و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان دو برابر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بیان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در بخش کشاورزی مازندران پرداخت شد. 

وی ادامه داد: با آزادسازی ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین نهاده‌های کشاورزی، تاکنون ۲ هزار و ۷۰ فقره تسهیلات سرمایه گردش دام و طیور و شیلات در مازندران پرداخت شد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری حسن خیریانپور حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران برداشت برنج کاشت برداشت نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور کشاورزی مازندران تولید برنج کشت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۴۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با استفاده از روش علمی، موفق به تولید بیشتر توت فرنگی شدند.

آنها با راهنمایی‌های دکتر حدادی نژاد از اساتید این دانشگاه متوجه شدند برای افزایش تولید، اگر از مواد زیستی استفاده کنند این مواد می‌تواند نیاز گیاه را تامین کند و مقدار تولید بالا برود.

در این روش در دو مزرعه در بهنمیر با پوشش تونلی و پلاستیکی، هم آفت و هم علف هرز کمتر در تولید توت فرنگی استفاده می‌شود.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از برداشت توت فرنگی در سطح ۱۷ هزار هکتار از مزارع استان مازندران خبر داد.

به گفته ملایی پیش بینی می‌شود ۱۷ هزار تن انواع توت فرنگی در این مزارع تولید و روانه بازار شود. مازندران در این زمینه رتبه دوم کشور را دارد.

وی با اشاره به تغییر کشت از سنتی به روش‌های نوین افزود: در روش‌های جدید، با استفاده از عملیات تقویت خاک و پوشش پلاستیکی، موجب زودرس کردن برداشت و کیفیت تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • مدیرکل اقتصادی استانداری، از سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چین در بخش کشاورزی مازندران خبر داد
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • چینی ها ۱۰ هزار میلیارد ریال در مازندران سرمایه گذاری می کنند
  • تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی
  • افزایش توان صادراتی زنجیره مرغ مازندران