Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@17:06:00 GMT

میگرنی‌ها بخوانند

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۴۹۶۹

میگرنی‌ها بخوانند

ایسنا/ایلام یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به اینکه استرس باعث تشدید علائم و سردردهای میگرنی می‌شود، گفت:ثابت شده میگرن از طریق ژنتیک منتقل می‌شود و در خانم‌ها ۳ برابر آقایان شیوع دارد و معمولا در طیف سنی ۲۰ تا ۵۰ سال دیده می‌شود. 

دکتر «مهدی دادفر» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: میگرن را مجموعه‌ای از علائم در نظر میگیریم که سردرد هم جز این علائم است و  در کل میگرن را مجموعه علائمی شامل تهوع و استفراغ، سر درد یک طرفه و ضربان‌دار، سرگیجه، اختلالات بینایی و حتی  فلج اندام‌ها در نظر می‌گیریم که ممکن است از ۴ تا۷۲ ساعت طول بکشد و بسیار ناتوان کننده نیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این متخصص بیمارهای مغز و اعصاب تصریح کرد: از دیگر علائم میگرن می‌توان به حساسیت بسیار شدید افراد به نور، صدا و حتی بو اشاره کرد. افرادی که دارای میگرن هستند در هنگام تصویر برداری از مغز مانند ام آر آی و سی تی اسکن  و حتی نوار مغز تمامی این موارد گفته شده سالم هستند ولی باید گفت مغز آن‌ها نسبت به محرک‌های مختلف حساس شده است. این حساسیت اگر در سیستم درد مغز باشد، باعث سردرد، اگر در سیستم سرگیجه باشد هم باعث سرگیجه می‌شود و همچنین اگر در سیستم گوارشی مغز باشد باعث تهوع و استفراغ می‌شود و در بعضی مواقع حتی ممکن است چند سیستم مغزی را با یکدیگر تحریک کند که این باعث به وجود آمدن چند علائم به طور همزمان می‌شود.
دادفر تاکید کرد: راه تشخیص میگرن شرح حال درست با همان خصوصیاتی که مطرح شد، و معاینه است و در مواقعی ام آر آی و نوار مغز انجام می‌دهیم که یک نشانه‌ی غیر طبیعی و غیر معمول وجود داشته باشد و ما را به علل دیگر سردرد مانند تومورهای مغزی ،افزایش فشار مایع مغزی و حتی تشنج مشکوک کند، چون برخی از تشنج‌ها هم دارای سردرد هستند. پس نتیجه بر این شد که افرادی که به میگرن مبتلا هستند در ام آر آی و نوار مغزی و سایر بررسی‌های انجام گرفته نکته‌ی غیر طبیعی ندارند و سردرد های میگرنی فقط از طریق معاینه و شرح حال تشخیص داده می‌شوند.
این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به اینکه چیزی به نام میگرن تنشی نداریم، افزود: چون که عامل استرس باعث تشدید سردرد می‌شود ممکن است همراه با میگرن، سردرد تنشی نیز وجود داشته باشد. بین سردرد تنشی و سردرد میگرنی از لحاظ کیفیت، شدت و علائم تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، حتی درمان این‌ها نیز متفاوت است ولی در کل استرس‌های محیطی می‌تواند سردردهای میگرنی را تشدید کند، چون مغز افراد مبتلا به میگرن به محرک‌های محیطی حساس است.
دادفر در خصوص درمان‌ سردردهای میگرنی گفت: درمان به سه قسمت عامل پیشگیری کننده و اصلاح سبک زندگی، درمان‌های فاز حاد و درمان‌های پیشگیری از سردردهای میگرنی تقسیم می‌شود. اصلاح سبک زندگی یعنی فرد از استرس‌های محیطی و درونی به دور باشد و از تکنیک‌های یوگا و ریلکسیشن استفاده کند. همچنین فرد باید خواب کافی داشته باشد به طوری که این افراد باید ساعت خواب و بیداری را تنظیم کنند و خواب این افراد در یک ساعت خاص اتفاق بیفتند، این می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. همچنین باید از مصرف برخی مواد غذایی که دارای مواد نگهداره و تیرآمین هستند پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه تیرآمین در برخی سس‌ها و پنیرها وجود دارد و خیلی از طیف‌های نوری، مانند طیف نور آبی می‌تواند باعث تشدید سردرد شود، گفت: برخی از طیف‌های رنگی مانند طیف نور سبز می‌تواند موجب کاهش سردرد شود که این‌ها را می‌توان با  اصلاح سبک زندگی اصلاح کرد.
این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در خصوص درمان فاز حاد سردردهای میگرنی نیز گفت: فاز حاد یعنی اینکه  در لحظه‌ای که فرد سردرد دارد، ما برای آرام شدن این سردرد چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.؟ اول اینکه در این مورد توصیه می‌شود افرادی که تمام طول هفته را سردرد دارند تا حد امکان از مسکن‌ها مانند استامینوفن‌، پروفن و حتی مسکن‌های کافئین دار استفاده نکنند. چون که ممکن است فقط به صورت مقطعی سردرد را تسکین دهد ولی در دراز مدت شدت و فرکانس سردرد را تشدید می‌کند. درمان پیشگیرانه و نگهدارنده‌ی سردردهای میگرنی می‌تواند شامل داروهای قوی مانند پروپرانولول و داروهای ضد اضطراب و افسردگی باشد که اگر مرتب مصرف شوند می‌تواند شدت و فرکانس سردر را کم کند. پس توصیه می‌شود داروهایی که پزشک برای بیماران به عنوان داروهای نگهدارنده تجویز می‌کند را مرتب مصرف کنند و کمتر از مسکن‌ها استفاده کنند. سایر درمان‌ها هم مانند بوتاکس و طب سوزنی می‌تواند در کاهش علائم این بیماری کمک کننده باشد. در برخی مطالعات بیان شده که ۵۰ درصد افراد سردردشان با این روش‌ها بهتر می‌شود. همچنین مصرف ویتامین دی در صورت کمبود، و مصرف منیزیم و یتامین‌های گرو ب می‌تواند در بهبود سردردهای میگرنی کمک کننده باشند.
دادفر در پایان گفت: ثابت شده میگرن از طریق ژنتیک منتقل می‌شود و در خانم‌ها ۳ برابر آقایان شیوع دارد و اینکه معمولا در طیف سنی ۲۰ تا ۵۰ سال دیده می‌شود. در سنین پایین‌تر هم میگرن می‌تواند به صورت دردهای متناوب شکمی دیده شود و در سنین بالاتر هم به صورت علائم گوارشی و سرگیجه‌های اپیزودیک دیده شود.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه ایلام سردرد میگرنی سردردهای میگرنی مغز و اعصاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۴۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنشستگان بخوانند/ واریزی بزرگ به حساب بازنشستگان در راه است؟

محمدرضا پورابراهیمی درباره این‌که با توجه به عدم ابلاغ احکام برنامه هفتم کماکان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بر زمین مانده است، آیا اجرایی شدنش به نیمه اول سال خواهد رسید؟ چه زمانی برای این متناسب‌سازی پیش‌بینی می‌شود، گفت: این نکته مورد سوال بازنشستگان است و مدت‌هاست پیگیری می‌کنند. در قانون برنامه هفتم دقیقا این مطلب تصویب شد. ما آمدیم پیشنهاد کردیم ۹۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، لشگری، تأمین اجتماعی، فولاد و همه در طول بازه زمانی ۳ ساله اتفاق بیفتد و این کار عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل آن‌که برنامه هفتم نهایی نشده است و رسماً احکامش نیست، مانند همه احکام بودجه که گاهی اوقات اردیبهشت ماه می‌آمد و مابه‌التفاوتش را می‌دهند، ما پیشنهادمان این است که مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان محاسبه و در احکام بازنشسته‌ها لحاظ شود و بیاید، حال با یک ۲ ماه تاخیر مابه‌التفاوت فروردین و اردیبهشت ماه در خرداد پرداخت شود.

وی افزود: خبری که من دارم این است که بررسی برنامه هفتم در حال تمام شدن است و به زودی ایرادات شورای نگهبان برطرف می‌شود و حتما بعد از تائید به مجلس می‌آید و آقای قالیباف هم به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌کند. بنابراین پیش بینی ما این است که آن چیزی که در قانون آمده است، اجرایی شود.

پورابراهیمی گفت: حال مسئله اعتباری و مالی است که طبیعتا باید با دولت بنشینیم و حل کنیم و این امکانی است که متناسب با تورم به بازنشستگان داده شده است در حال حاضر تورم به شدت معیشت بازنشستگان را تحت تاثیر قرار داده است و سفره‌شان را کوچک کرده است یک بخشی از آن جبران شود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901200

دیگر خبرها

  • طلافروشان حتما بخوانند/ جزییات ثبت صورت‌حساب در سامانه مودیان و تجارت
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • متقاضیان خرید مسکن حتما بخوانند
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند/ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد (+ جزییات)
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند؛ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • یارانه‌بگیران بخوانند/ یارانه‌ها و مستمری‌ها در بودجه ۱۴۰۳ چقدر افزایش پیدا می‌کند؟ + عکس
  • متقاضیان لاستیک دولتی بخوانند؛ چگونه لاستیک بخریم؟
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • بازنشستگان بخوانند/ واریزی بزرگ به حساب بازنشستگان در راه است؟