Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان علوم رایانه‌ای، سیستمی طراحی کردند که الگوریتم‌های هوش مصنوعی را قادر می‌سازد همانند کودکان با علم «فیزیک شهودی» مقررات طبیعی حاکم بر اشیای مادی را تشخیص بدهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری «نیچرآسیا»، یک سیستم هوش مصنوعی که می‌تواند اصول پایه عقل سلیم در جهان مادی (فیزیکی) را همانند یک کودک بیاموزد، در مقاله‌ای در نشریه «رفتار طبیعی انسان» معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حتی کودکان بسیار خردسال هم از «فیزیک شهودی» به معنی مقررات و اصول عقل سلیم درباره چگونگی کار کردن جهان آگاه هستند.

مثلا حتی کودکان تا حدود پنج ماهگی هم اگر با صحنه‌ای رو به رو شوند که یک امر از لحاظ فیزیکی ناممکن روی دهد مثلا یک اسباب‌بازی ناگهان ناپدید شود، شگفت‌زده می‌شوند. با این حال یاد گرفتن فیزیک شهودی برای الگوریتم‌های یادگیری ماشینی دشوار بوده است هر چند این سیستم‌ها توانایی ابَر-انسانی در زمینه بسیاری از وظایف دیگر از جمله یادگیری تشخیص اشیای متفاوت از خود نشان داده‌اند.

«لوییس پیلاتو» دانشمند علوم رایانه‌ای در شرکت «دیپ مایند» تحت مالکیت گوگل در لندن و همکاران او یک سیستم یادگیری عمقی با نام «پلاتو» (PLATO) معرفی کرده‌اند که می‌تواند فیزیک شهودی را بیاموزد. «پلاتو» دربردارنده سیستم‌هایی است که از تحقیقات درباره چگونگی یادگیری کودکان الهام گرفته‌اند.

پلاتو به طور خاص این نظریه را اتخاذ می‌کند که اشیاء نقشی محوری در بازنمایی و پیش‌بینی جهان فیزیکی پیرامون ما ایفا می‌کنند. تهیه‌کنندگان این گزارش تحقیقی، سیستم پلاتو را از طریق نشان دادن ویدئوهایی از صحنه‌های ساده مانند افتادن توپ روی زمین، رفتن توپ به پشت اشیای دیگر و ظاهر شدن مجدد آن تعلیم دادند.

پلاتو پس از تعلیم دیدن با نشان دادن ویدئوهایی از صحنه‌های ناممکن مورد آزمایش قرار گرفت. پلاتو درست مانند یک کودک خردسال در زمان دیدن صحنه‌های غیرمنطقی «شگفتی» نشان داد. این تاثیر یادگیری بعد از تماشای ۲۸ ساعت ویدئو مشاهده شد.

این محققان چنین نتیجه‌گیری کردند که سیستم پلاتو می‌تواند ابزار نیرومندی برای تحقیق درباره چگونگی یادگیری فیزیک شهودی توسط انسان‌ها باشد و همچنین نشان دهنده اهمیت بازنمایی اشیاء در شناخت ما از جهان است. 

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) که به طور مخفف آن را AI نیز می‌نامند، تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند. 

هوش مصنوعی در واقع شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد.

هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای رایانه است و منظور از هوش مصنوعی، ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد.

این تعریف می تواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شود که همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند. 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: هوش مصنوعی ، فناوری ، کودک

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هوش مصنوعی فناوری کودک هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۵۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، آرتروز (OA) به عنوان یکی از شایع‌ترین اشکال التهاب مفاصل شناخته می‌شود که تقریباً توسط ۳۵ میلیون بزرگسال درآمریکا با آن مواجه هستند. متأسفانه هنوز درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما تلاش‌ها برای پیدا کردن تراپی‌های جدید در حال انجام است.

در حال حاضر، یک مطالعه جدید توانسته راه‌حلی جایگزین ارائه دهد که می‌تواند بیماری را سال‌ها قبل از ظاهر شدن علائم به قربانی تشخیص دهد.

متخصصان توانستند با استفاده از یک آزمایش بیومارکر خون، آغاز آرتروز زانو را تا هشت سال قبل از زمانی که یک پرتو ایکس به طور معمول پیش‌بینی می‌کرد، پیش‌بینی کنند.

تشخیص بیماری سال‌ها قبل از بروز علائم

با استفاده از هوش مصنوعی، محققان نمونه‌های سرم افراد تجزیه و تحلیل کردند تا پپتید‌های خاصی که مرتبط با پروتئین‌ها هستند و نشان‌دهنده تغییرات مولکولی زودهنگام مرتبط با آرتروزهستند، شناسایی کنند.

این آزمایش توانست تشخیص‌های سنتی را در بیماران، سال‌ها قبل از بروز ناهنجاری‌های رادیوگرافی شناسایی کند.

۶ پروتئین موجود در سرم به دانشمندان کمک کرد تا تمایز بین افرادی که به آرتروزمبتلا شده‌اند و آنهایی که تا ۸ سال بعد با احتمال ۷۷ درصد به این بیماری مبتلا می‌شوند تشخیص دهند.

ویرجینیا بایرز کراوس، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: «در حال حاضر، برای نشان دادن شواهد واضح از آرتروز زانو، باید عکس‌برداری اشعه ایکس انجام دهید، و زمانی که بیماری شما در این روش تشخیص داده شود، بیماری شما برای مدتی در حال پیشرفت است.

وی افزود: آنچه آزمایش خون ما نشان می‌دهد این است که تشخیص این بیماری خیلی زودتر از مجوز تشخیص فعلی ما امکان پذیر است.

تحلیل نمونه‌های سرم ۲۰۰ زن سفیدپوست

نشانگر‌های زیستی یا بیومارکرها، تغییرات مولکولی را که در بافت مفصل اتفاق می‌افتند، قبل از اینکه آسیب ساختاری در اشعه ایکس قابل توجه باشد، نشان دادند. این امر حتی قبل از بروز علائم بالینی مانند زانو درد نیز آشکار است.

به منظور شناسایی پپتید‌های سرم از ۲۰۰ زن سفیدپوست نمونه سرم گرفته شد. نیمی از این زنان قبلاً مبتلا به آرتروز تشخیص داده شده بودند.

آنها خاطرنشان کردند که استفاده از سن و شاخص توده بدنی (BMI) برای پیش بینی آرتروزکافی نیست، زیرا ناحیه زیر منحنی (AUC) ۵۱ درصد را نشان می‌دهد و وقتی درد زانو در نظر گرفته شد، این مقدار به ۵۷ درصد رسید.

درحالی که با استفاده از تست نشانگر زیستی ناحیه زیر منحنی  ۷۷ درصد بود که نشان دهنده اثربخشی بیشتر این روش نسبت به سایر روش‌های موجود است.

با شناسایی نشانگر‌های زیستی خون که می‌توانند آرتروز را قبل از ظهور این علائم سنتی پیش بینی کنند، می‌توان مداخلات پزشکی را زودتر شروع کرد و پیشرفت بیماری را کاهش داد.

هدف محققان ابداع این راه حل برای اهداف تشخیصی بالینی و همچنین یک ابزار تحقیقاتی بود. علاوه بر این، آزمایش نشانگر زیستی می‌تواند به تولید دارو‌های موثر برای درمان آرتروز کمک کند.

کراوس خاطرنشان کرد: این مهم است، زیرا شواهد بیشتری ارائه می‌دهد که ناهنجاری‌هایی در مفصل وجود دارد که می‌توانند توسط نشانگر‌های زیستی خون قبل از تشخیص آرتروز توسط اشعه ایکس شناسایی شوند. آرتروز در مراحل اولیه می‌تواند «پنجره‌ای از فرصت» برای توقف روند بیماری و بازیابی سلامت مفاصل فراهم کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ربات‌های قاتل؛ ترس از آینده هوش مصنوعی
  • وضع مقررات برای استفاده تسلیحاتی از هوش مصنوعی
  • هوش مصنوعی چینی متن را به ویدئو تبدیل می‌کند
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید
  • باج‌افزار‌ها چطور باج می‌گیرند؟
  • باج‌افزارها چطور باج می‌گیرند؟
  • باج‌افزارهای جدید چطور حمله می‌کنند؟
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی