Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@03:49:28 GMT

از تخم مرغ گیاهی چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۵۳۹۱

شاید یکی از موادی که افراد گوشت خوار از آن بسیار استفاده می‌کنند تخم مرغ است اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید افرادی که از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می‌کنند و نمی‌توانند این ماده غذایی را مصرف کنند، چگونه می‌توانند این ماده غذایی را در سبد غذایی خود قرار دهند؟ اخیرا یک شرکت مستقر در آلمان راهی برای حل این مشکل ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: به نقل از آی او، به تازگی یک استارت آپ مستقر در برلین از تولید نخستین جایگزین تخم مرغ گیاهی(vegan egg alternative) که طعم و ظاهری همانند یک تخم مرغ معمولی دارد، خبر داده‌اند.

جایگزین‌های رایج تخم مرغ مانند پودر تخم مرغ وگان و ژل بذر کتان از نظر ظاهر و طعم بسیار با تخم مرغ فاصله دارند. تخم مرغ پخته وگان که اخیرا در سوئیس عرضه شده است نیز کمی همانند یک تخم مرغ معمولی به نظر می‌رسد. اما یک استارت آپ مستقر در برلین به نام "VEggGmbH" از تولید یک جایگزین تخم مرغ گیاهی که همانند تخم مرغ معمولی به نظر می‌رسد، خبر داده‌اند. این تخم مرغ توسط "ورونیکا گارسیا-آرتیاگا"(Verónica García-Arteaga) کارشناس مواد غذایی موسسه فراونهوفر در فرایزینگ آلمان تهیه شده است. او استارت‌آپ VEgg GmbH را در ماه مه ۲۰۲۱ تاسیس کرد. اما به گفته موسسه فراونهوفر، یک جایگزین تخم مرغ که مایع است و از زرده، سفیده و پوسته تخم مرغ تشکیل شده است، هنوز یک چیز جدید در سراسر اروپا است.

در حالی که تولید زرده، سفیده و پوسته تخم مرغ قبلا انجام شده است، فناوری پر کردن پوسته هنوز راه زیادی تا رسیدن به سطح پیشرفته دارد. محصول این استارت‌آپ Neggst نام دارد و زمان عرضه این محصول به بازار برای پایان سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. در ادامه به مصاحبه‌ای که با "ورونیکا گارسیا-آرتیاگا" انجام شده است می‌پردازیم:

جایگزین تخم مرغ وگان از چه چیزی تشکیل شده است؟

ورونیکا: ما لیستی از مواد تشکیل دهنده را تا حد امکان ساده و سالم نگه می‌داریم. زرده و پوست زرده کروی از طریق تعامل پیچیده یون‌ها و هیدروکلوئیدهای مبتنی بر جلبک ایجاد می‌شوند. این رویکردی است که قبلا در غذاشناسی مولکولی مانند چای حباب‌دار استفاده می‌شد. سفیده تخم مرغ عمدتا از پروتئین‌ها و هیدروکلوئیدها تشکیل شده است و هیدروکلوئیدها نیز پلی ساکاریدهایی هستند که به راحتی به هم متصل می‌شوند و یک ژل تشکیل می‌دهند. سفیده تخم مرغ در ابتدا شفاف است و در حین پخت سفید و سفت می‌شود. طعم آن نیز توسط نمک سیاه (kala namak) با محتوای گوگرد بالا ایجاد شده است. بیشتر مواد اولیه گیاهی هستند و ما از هیچ گونه مواد نگهدارنده یا طعم دهنده یا رنگ مصنوعی استفاده نمی‌کنیم. همچنین، جایگزین تخم‌مرغ وگان ما فاقد کلسترول یا آلرژن و فاقد گلوتن است. برای بخش پوسته تخم مرغ نیز ما از نسل جدیدی از پلاستیک زیست تخریب‌پذیر استفاده کردیم که این پلاستیک مانند پوسته تخم مرغ شکننده است.

بزرگترین مانعی که باید بر آن غلبه می‌کردید چه بود؟

ورونیکا: بزرگترین مانع فقط اجرای یک ایده برای خودتان نیست، بلکه در دسترس قرار دادن محصول در مقادیر زیاد و برای همه است و شما نیز باید این کار را بدون به خطر انداختن طعم یا مواد مغذی آن ماده انجام دهید.

آیا تامین بودجه سخت بود؟

ورونیکا: تامین مالی یک چالش مهم است، اما نمی‌توان گفت بزرگترین چالش بوده است. در حال حاضر در حال مذاکره با چند سرمایه‌گذار هستیم. تاکنون بازخورد بسیار خوبی دریافت کرده‌ایم.

پنج سال آینده استارت آپ خود را چگونه می‌بینید؟

 ورونیکا: ما آینده‌ای را تصور می‌کنیم که در آن انسان‌ها و حیوانات به شیوه‌ای عادلانه و برابر با هم زندگی کنند. دنیایی که در آن عبارت "حیوان مزرعه" فقط در کتب تاریخی یافت می‌شود و منابع زمین عاقلانه و هوشمندانه استفاده می‌شود. سهم ما در تحقق این هدف تولید یک تخم مرغ وگان خوشمزه است.

چه چیزی نوآوری شما را بهتر یا متفاوت از محصولات موجود می‌کند؟

ورونیکا: محصول گیاهی ما از هر نظر شبیه‌ترین محصول به تخم مرغ است: زرده تخم مرغ، سفیده تخم مرغ، پوسته تخم مرغ و مواد مغذی و همچنین کاربردهای احتمالی آن همانند یک تخم مرغ معمولی است. در اولین آزمایش که با حدود ۱۰۰ نفر آزمایش‌کننده برگزار شد، ۸۵ درصد آزمایش‌کنندگان نتوانستند تشخیص دهند که محصولات تهیه شده Neggst است یا تخم مرغ معمولی. در آزمایش کیش(Quiche) نیز ۱۰۰ درصد شرکت‌کنندگان به کیش‌هایی که با تخم مرغ گیاهی تهیه شده بودند، امتیاز بهتری دادند. کیش(Quiche) نوعی تارت است که روی ظرف باز با پر کردن پنیر، تخم مرغ، شیر یا خامه، انواع گوشت و سبزیجات تهیه می‌شود و بسته به مواد داخل آن می‌تواند شور یا ترش باشد. منبع: ایسنا برچسب ها: تخم مرغ گیاهی ، گوشت خوار ، سبد غذایی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تخم مرغ گیاهی گوشت خوار سبد غذایی جایگزین تخم مرغ تخم مرغ معمولی تخم مرغ گیاهی پوسته تخم مرغ یک تخم مرغ استارت آپ تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۵۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید

آفتاب‌‌نیوز :

در مبحث کاهش وزن، توجه به مصرف قند نکته بسیار مهمی است. بدیهی است که مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند تلاش‌ شما در امر کاهش وزن را بی‌ثمر کند؛ اما مسئله قابل توجه‌تر این است که شما با مراعاتِ هرچه‌تمام خوراکی‌هایی را به طور روزمره می‌خورید که در ظاهر شیرین نیستند ولی حاوی مقادیری قند پنهان هستند. تدوام در مصرف این قندها، بدون اینکه متوجه شوید، می‌تواند منجر به تجمع چربی در بدن و مانع از کاهش وزن شود.

خطرات قندهای پنهان

۱. افزایش وزن: بر اساس شواهد علمی، مصرف زیاد قندهای افزوده با افزایش وزن و خطر چاقی مرتبط است. قندهای افزوده‌شده بدون تأمین مواد مغذی ضروری، منجر به دریافت کالری اضافی و درنهایت افزایش وزن و سایر مشکلات می‌شوند.

۲. افزایش قند خون: قندهای پنهان می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و در ادامه سبب افت شدید آن شوند و هم‌چنین احساس خستگی، گرسنگی و تمایل به خوردن بیشتر غذاهای شیرین را در شما ایجاد کنند. این اثر مخرب می‌تواند متابولیسم را مختل کند و مانع کاهش وزن شود.

کدام گروه از مواد غذایی حاوی قند پنهان هستند؟

۱. موادغذایی فرآوری‌شده: بسیاری از موادغذایی فرآوری‌شده، از جمله چیپس، پفک، سس‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی حاوی قندهای افزوده‌شده برای افزایش طعم و ماندگاری هستند.

۲. لبنیات کم چرب: یکی از انواع لبنیات که دارای قند پنهان است، ماست کم‌چرب است و در هر ۲۲۶ گرم از ماست کم‌چرب، حدود ۱۷ تا ۳۳ گرم قند افزوده وجود دارد؛ که این مقدار با میزان قند موجود در یک بسته شکلات یکسان است. علاوه بر ماست، شیر کم‌چرب نیز به عنوان یک ماده غذایی حاوی قند پنهان محسوب می‌شود.

۳. نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی برخی از آب‌های طعم دار به ظاهر سالم مملو از قندهای پنهان هستند. این نوشیدنی‌های شیرین دارای کالری بالایی هستند و عملاً هیچ فایده‌ای برای سلامت ما ندارند و به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می‌شوند.

۴. تنقلات بسته‌بندی‌شده: گرانولابار، ماست‌های طعم‌دار و اغلب خوراکی‌های صنعتی که به عنوان تنقلات سالم به بازار عرضه می‌شوند، اغلب حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند. برای کاهش آسیب‌های احتمالی، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تر بدون قند افزوده باشید یا مواد غذایی کامل مانند میوه‌ها، آجیل‌ها یا میان‌وعده‌های خانگی را انتخاب کنید.

۵. غلات

عناوین «غلات کامل» یا «غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی» روی محصولات غلات حتماً به این معنی نیست که درون آن محصول قند افزوده وجود ندارد. سعی کنید غلاتی را انتخاب کنید که در هر وعده حاوی ۱۰ تا ۱۲ گرم یا کمتر قند هستند.

راهکارهایی برای شناسایی و حذف قندهای پنهان

۱. سعی کنید در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها را با دقت بخوانید و مواردی که حاوی قندهای پنهان مانند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکارز، گلوکز یا هر کلمه‌ای که به "-ose" ختم می‌شود را حذف کنید.

۲. روی مواد غذایی مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. اینها قندهای طبیعی را همراه با فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن فراهم می‌کنند و به‌طور کل گزینه‌های سالم‌تری هستند که و به کاهش وزن و سلامت کلی کمک می‌کنند.

۳. آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه به شما امکان کنترل مواد تشکیل‌دهنده غذا را می‌دهد و شما را قادر می‌سازد قندهای پنهان را کاهش دهید. به جای قندهای تصفیه‌شده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند میوه‌ها، ادویه‌جات و مقدار کمی عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

۴. فریب محصولاتی که برچسب "کم‌چرب" یا "کم‌کالری" دارند را نخورید. این محصولات در عوضِ کم‌چرب بودن ممکن است حاوی قندهای پنهان برای جبران طعمِ ازدست‌رفته باشند.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید