Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای شرکت در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان جنوبی سفر کرد، شامگاه سه‌شنبه در نشست دوساعته پای صحبت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خراسان جنوبی نشست.

در این نشست فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان علاوه بر بیان مسائل و مشکلات، راهکارهای لازم برای حل آنها را نیز ارائه کردند تا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود، در پایان این نشست مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قول پیگیری مطالبات را داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعطیلی رسانه‌های مکتوب استان، توجه بیشتر به خراسان جنوبی در تخصیص اعتبارات، تعامل بیشتر با هنرمندان و اصحاب رسانه، تکمیل سالن علامه فرزان، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، برگزاری جشنواره ملی مطبوعات به نام دکتر معتمدنژاد، رفع ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، توجه به موسسات قرآنی و مشکلات بیمه و مالیات از مهمترین دغدغه‌ها و درخواست‌های اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خراسان جنوبی در این نشست بود.

تعطیلی انجمن‌های هنری/ لزوم همراهی با هنرمندان 

مدیر مسوول پایگاه خبری و تحلیلی خبر و هنر خراسان جنوبی گفت: به دلیل نبود حمایت لازم، انجمن‌های مختلف هنری خراسان جنوبی تعطیل شده است.

ابوالفضل حسین‌پور افزود: اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تعامل بهتر و مناسب‌تری به‌خصوص در صدور مجوزها با هنرمندان داشته باشد.

وی گفت: انجمن‌های هنری استان آن گونه که باید پویا نیستند و ایجاد پویایی به تزریق اعتبارات و تغییر مدیران نیاز دارد.

این فعال رسانه‌ای اظهار داشت: اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مأمن هنرمندان و خبرنگاران باشد و در راستای تکمیل سالن علامه فرزان که از سال‌های قبل بازسازی آن شروع شد، اقدام جدی انجام شود.

مسوول مرکز هنری و رسانه‌ای اوج خراسان جنوبی هم گفت: مقوله فرهنگ که دغدغه فعالان فرهنگی استان است در دست شما قرار دارد و باید تحولی در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم تا برخی از مشکلات هنرمندان استان رفع شود.

مجتبی حسین‌پور با تاکید بر اینکه مشکلات فرهنگی باید ریشه‌ای حل شود عنوان کرد: مسوولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با هنرمندان در کف میدان باشند تا بتوانیم با همدلی و همراهی، اقدامات موثر هنری و فرهنگی را در استان انجام دهیم.

کمبود اعتبارات برای اجرای برنامه‌ها

مدیر موسسه فرهنگی و هنری عرفان بیرجند نیز گفت: کمبود اعتبارات در اجرای برنامه‌ها و برگزاری جشنواره از مهمترین مشکلات هنرمندان و فعالان فرهنگی خراسان جنوبی است همچنین تبعیض در تخصیص اعتبارات از مرکز به استان‌ها را شاهد هستیم.

امیر اکبرپور افزود: بهترین زیرساخت‌ها، امکانات و استادان، منحصر به پایتخت است و ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه امکانات در استان‌ها باید مورد توجه ویژه وزارتخانه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مقتدرانه عمل نمی‌کند و نهادهای مختلف می‌توانند به‌راحتی مجوز برگزاری برنامه‌ها را لغو کنند.

هنرمند فعال در حوزه تئاتر هم گفت: سالن علامه فرزان تنها مکان مورد استفاده هنرمندان حوزه تئاتر بود که متاسفانه بعد از پنج سال هنوز این مجموعه بازسازی نشده است.

میثم صدرا افزود: حقوق هنرمندان استانی و شهرستانی در جشنواره ملی در مرکز مورد توجه قرار گیرد و باید بیش از گذشته به هنرمندان استان‌ها توجه شود تا مهاجرت هنرمندان تئاتر را به سایر استان‌ها نداشته باشیم.

وی با انتقاد از آنچه مشارکت پایین شهرداری‌های استان در برنامه‌های فرهنگی و هنری دانست، گفت: درآمد برخی هنرمندان استان بسیار کم است و نیازمند توجه ویژه هستند، همچنین در شورای بازبینی و بازخوانی نمایش از افراد متخصص استفاده شود.

برنامه‌های دستگاه‌ها پیوست رسانه‌ای داشته باشد

مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه خراسان جنوبی هم گفت: خروجی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی استان باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد و درخواست ما این است که از رسانه‌های استان در سطح ملی حمایت بیشتری صورت گیرد.

سمانه سالاری از تعطیلی برخی رسانه‌های استان انتقاد کرد و افزود: با این اقدام افراد باتجربه از صحنه رسانه‌ای خراسان جنوبی کنار می‌روند.

وی اظهار داشت: راه‌های مطالبه‌گری رسانه‌های ما بسته است و انتظار داریم که خراسان جنوبی از نظر فرهنگی و رسانه‌ای شناخته شده باشد لذا از دولت سیزدهم انتظار می‌رود که بیش از گذشته رسانه‌ها دیده شوند.

دبیر خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی در ادامه پیشنهاد کرد که جشنواره ملی به نام دکتر کاظم معتمدنژاد برگزار شود.

زینب رمضانی گفت: خراسان جنوبی زادگاه دکتر معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران است لذا درخواست داریم جشنواره رسانه‌ای در سطح ملی به نام ایشان برای این استان پیش‌بینی شود تا خراسان جنوبی و این چهره ماندگار بهتر از گذشته معرفی شود.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی هم خواهان این شد که به کارکردها و ظرفیت‌های مساجد بیش از گذشته توجه شود.

حجت‌الاسلام ابراهیم سبزه‌کار گفت: در دورترین مناطق خراسان جنوبی برای استفاده حداکثری از ظرفیت مساجد آماده همکاری هستیم و باید از کارکردهای مختلف مساجد استفاده کرد به عنوان مثال آمادگی داریم مهارت‌های مختلف شغلی را در مساجد ارایه دهیم.

وی بیان کرد: از مرکز فقط اقدام و ‌کار خواسته می‌شود و حمایت چندانی در سه سال اخیر نشده‌ایم که باید بیش از گذشته کانون‌های مساجد مورد توجه قرار گیرند.

حمایت از فعالیت‌های قرآنی

مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از برنامه‌های مختلف فرهنگی قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام احمد ملایی گفت: هرچه برنامه‌های ملی و مذهبی ما با هنر آمیخته شود، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

اما معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای انجام فعالیت‌های قرآنی ضروری دانست.

حجت‌الاسلام حسن رحیمی گفت: فعالیت‌های قرآنی در خراسان جنوبی مهجور مانده است و تا جایی که امکان دارد باید برنامه‌های متنوع فرهنگی مبتنی بر تعالیم اسلامی داشته باشیم تا افراد در جامعه دچار مشکلات و انحراف نشوند.

مدیر مسوول روزنامه امروز خراسان جنوبی نیز گفت: رسانه‌های مکتوب خراسان جنوبی حال  و روز خوبی ندارند و شاهد تعطیلی آنها هستیم.

محمود حیدری افزود: رقابت و ارزیابی رسانه‌های مکتوب ملی و استانی جداگانه انجام شود تا حق رسانه‌های استانی ضایع نشود همچنین باید ثبات در مصوبات وزارتخانه را داشته باشیم تا رسانه‌های ما در برنامه‌ریزی‌های خود دچار مشکل نشوند.

لزوم ایجاد نهضت سواد رسانه‌ای در جامعه

مسوول سازمان فضای مجازی بسیج خراسان جنوبی اظهار داشت: در سطح وزارتخانه باید بیش از گذشته از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران حمات شود و در این خصوص لایحه جامع تدوین و به مجلس ارسال شود.

راهکار سجاد رضایی این بود که برای خبرنگاران صندوق اختصاصی رسانه تشکیل شود.

وی افزود: در چند سال اخیر خبرهایی از مسکن خبرنگاران شنیده شده اما تاکنون در عمل محقق نشده است.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه پیشگیری از آسیب‌‎های اجتماعی باید در دستور کار جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد گفت: فضای مجازی عرصه وسیع  فرهنگ‌ساز است که باید در این زمینه وزارتخانه ورود کند تا نهضت سواد رسانه‌ای را ایجاد کنیم.

به گفته وی در حال حاضر شاخص‌های سواد رسانه‌ای در برخی از بخش‌های جامعه پایین است.

رییس هیات مدیره اتحادیه موسسات قرآنی خراسان جنوبی هم گفت: فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها باید به افراد متخصص واگذار شود.

حمیدرضا جعفری با اشاره به اینکه اخذ مالیات از موسسات قرآنی یکی از مشکلات اساسی است اضافه کرد: بیمه فعالان قرآنی هم باید با قدرت و قوت بیشتری دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه اجاره‌ای بودن موسسات قرآنی، مشکلاتی زیادی را فعالان این عرصه ایجاد کرده است گفت: دغدغه‌های تمامی موسسات قرآنی اجاره‌ای بودن و نداشتن مکان ثابت است.

اهتمام در پیگیری مشکلات اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع‌بندی مباحث این نشست گفت: تحقق عدالت فرهنگی، سیاست کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این موضوع در دستور کار جدی قرار دارد.

مهدی رمضانی چابک افزود: اگر قرار است اعتباری در سطح کلان اختصاص یابد، باید سهم شهرستان‌ها به خوبی دیده شود تا شعار عدالت محوری محقق شود.

وی با بیان اینکه به جهت تعلق به این استان همه تلاش خود را برای حل مشکلات مطرح شده به کار خواهم گرفت گفت: مساله محوری در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه از راهبردهای اصلی ما در اداره کل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مساله را شناسایی و برای رسیدن به مساله برنامه‌ریزی می‌کنیم.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این گونه جلسات به صورت مستمر برگزار و مشکلات هنرمندان و خبرنگاران در این گونه جلسات احصا شود.

وی گفت: بازسازی ساختار، کارگزار و روش‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولویت قرار گرفته که نتیجه این اقدام مهم، چابک‌سازی در این وزارتخانه است و ریل‌گذاری ما در وزارتخانه باید عوض شود.

رمضانی افزود: نیروهای کارشناسی خوبی به‌ویژه در استان‌ها داریم که نباید درگیر مسائل مدیریتی شوند بلکه باید نقش راهبری را برعهده بگیرند و حوزه اجرا باید در اختیار نیروهای مردمی کف میدان، موسسات و تشکل‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان برای موضوع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در استان‌ها توزیع شد گفت: طرح، ایده و نوآوری‌ها در زمینه مسائل فرهنگی حمایت می‌شود تا شاخص‌های فرهنگی را ارتقا ببخشیم.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: درخصوص بازسازی کارگزار، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای نیروی انسانی مشخص است و چاره‌ای جز هم‌افزایی در درون مجموعه و بین دستگاه‌های فرهنگی نداریم تا جبهه واحد برای حکمرانی فرهنگی شکل بگیرد.

پیگیری تکمیل سالن علامه فرزان

وی درباره اتمام سالن علامه فرزان که در این نشست مطالبه شد، گفت: موضوع این سالن را به‌صورت ویژه از مرکز پیگیری می‌کنیم تا هرچه سریعتر به اتمام برسد و در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

رمضانی با بیان اینکه رویکرد موازی‌کاری باید حذف و همگرایی لازم ایجاد شود اضافه کرد: تقویت جشنواره تئاتر در استان‌ها از مرکز پیگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: حذف رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های مکتوب براساس ماده ۱۶ صورت می‌گیرد و دست ما نیست، البته قبل از حذف هر رسانه اخطار لازم به مدیر مسوول آن داده شده است.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره ملی رسانه‌ای استاد معتمدنژاد و شهید ناصری در استان برنامه‌ریزی شود و در این زمینه طرح پیشنهادی خوبی ارایه تا از مرکز پیگیری شود.

وی عنوان کرد: رویکرد وزارتخانه حمایت از حافظان قرآن است و حمایت از قاریان بیشتر برعهده سازمان اوقاف و امور خیریه است که در این خصوص به تکلیف و برنامه‌های حمایتی خود عمل می‌کنیم.

رمضانی با اشاره به اینکه جداسازی رتبه‌بندی نشریات استانی از ملی موضوع درستی است که از مرکز پیگیری می‌شود افزود: رویکرد ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز پیشگیرانه است و باید از ظرفیت بخش فرهنگ و هنر برای کاهش آسیب‌ در جامعه به‌خوبی استفاده کنیم.

روز گذشته با حضور مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان و اهالی فرهنگ و هنر "علی فرخنده" به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی معرفی شد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه خراسان جنوبی هنرمندان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه خراسان جنوبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه خراسان جنوبی هنرمندان کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه خراسان جنوبی سالن علامه فرزان فعالیت های قرآنی رسانه های مکتوب خراسان جنوبی هم هنرمندان استان مرکز پیگیری فرهنگی و هنری موسسات قرآنی بیش از گذشته داشته باشیم جشنواره ملی اصحاب فرهنگ استان ها فرهنگ و هنر هنر و رسانه برنامه ها قرار گیرد رسانه ای رسانه ها اداره کل هم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۵۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس تجلی حقانیت جمهوری اسلامی بود

علیرضا عزیزی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اعلام کرد: اردوی زیارتی فرهنگی دانشجویان برادر اتحادیه شرق دانشگاه آزاد اسلامی خراسان، کرمان و سیستان بلوچستان همزمان با سالروز شکست حمله نظامی امریکا به صحرای طبس در شهرستان طبس برگزار شد.

وی، برگزاری اردوی راهیان مقاومت درشهرستان طبس با حضور جمع کثیری از دانشجویان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های شرق کشور را رویدادی بزرگ فرهنگی و دارای آثار و برکات ارزشمند توصیف کرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی اضافه کرد: اینگونه اردو‌های فرهنگی فاخر علاوه بر بصیرت‌افزایی زمینه‌ساز تقویت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی نسل جوان با دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی است.

عزیزی با بیان اینکه شکست حمله نظامی امریکا در صحرای طبس تجلی امداد‌های غیبی و حقانیت نظام جمهوری اسلامی بود، ادامه داد: در شرایط فعلی که دشمنان و استکبار جهانی همه ابزار‌های تبلیغی و هجمه‌ها و هیاهوی رسانه‌ای را علیه کشور و اسلامی به‌کار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: ایجاد دبیرخانه دائمی مقاومت و استکبارستیزی دردانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌جنوبی برای برگزاری اینگونه اردو‌ها و محافل فرهنگی در چنین مناسبت‌هایی فرصت تبلیغی و تبیینی ارزشمندی برای ترویج آموزه‌های معنوی و اسلامی و دستاورد‌های انقلاب و ارتقای معنویت و تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی یادآور شد: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در راستای جهاد تبیین و تحقق اهداف متعالی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی همواره تأکید ویژه‌ای دارند و بدین لحاظ برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی تدارک دیده شده است.

عزیزی تشریح کرد: در اردوی زیارتی راهیان مقاومت هم زمینه آشنایی دانشجویان با ابعاد شکست سنگین آمریکا در صحرای طبس مهیا شد و هم زیارت امامزاده حضرت حسین ابن موسی الکاظم(ع) با شهدای گرانقدر و گمنام واحد طبس تجدیدمیثاق کردند.

وی ضمن قدردانی از عنایت دکتر طهرانچی و دکتر سروری مجد و رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های خراسان‌شمالی و رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان از مسئولان، برگزاری مراسم پنجم اردیبهشت‌ماه را مهم برشمرد.

شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس معجزه الهی بود

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی هم در جمع دانشجویان شرکت‌کننده در اردوی فرهنگی راهیان مقاومت ضمن قدردانی از برگزارکنندگان اردو، اهمیت حادثه طبس را با اهمیت برشمرد.

حجت‌الاسلام محمد حاجی‌زاده با اشاره به پیام امام خمینی(ره) به مناسبت شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس آن را معجزه الهی شمرد که خداوند شن‌ها را مامور کرد و گفت: در ابتدای تشکیل انقلاب اسلامی حضرت امام(ره) در پیام‌شان این نکته را خاطرنشان ساختند که دولت وقت آمریکا به ریاست جیمی کارتر حتی توانایی اداره کشورشان را هم ندارند و چه بسا اگر به تهران هم حمله می‌کردند تمام تیم اعزامی شان از بین می‌رفت.

وی در ادامه به اعتراضات دانشگاه‌های غربی علیه رژیم غاصب صهیونیستی را نشانه مظلومیت مردم فلسطین دانست که دل هر آزاده‌ای را به درد می‌آورد و ادامه داد: آزادی بیان در دانشگاه‌های غرب یک دروغ است و نشانه آن دستگیری استادان معترض به کشتار بیگناه مردم مظلوم غزه توسط رژیم سفاک صهیونیستی است.

به گزارش آنا، سخنرانی سردارغلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، مسئولان استان خراسان‌جنوبی و امام جمعه طبس و روایتگری یکی از شاهدان عینی این حادثه و سخنرانی همسر شهید منتظر قائم از برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

همچنین دانشجویان شرکت‌کننده در اردوی راهیان مقاومت علاوه بر شرکت در مراسم ویژه صحرای طبس در مراسم غبارروبی حرم مطهر حضرت حسین ابن موسی الکاظم(ع) و تجدیدمیثاق با شهدای گمنام واحد طبس حضور یافتند.

حضور در مناطق گردشگری و بازدید از موزه جهانی ژئوپارک از برنامه‌های جانبی این اردو بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست
  • ضرورت پاسخگویی به مطالبات و دغدغه مردم خراسان جنوبی
  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • تاکید بر انجام اقدامات جهش زا توسط اعضای شوراها
  • افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند
  • اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود
  • شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس تجلی حقانیت جمهوری اسلامی بود