Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@02:46:38 GMT

ظرفیت بین المللی انیمیشن ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۵۹۰۶

ظرفیت بین المللی انیمیشن ایرانی

 فهیمه پناه آذر - همشهری‌آنلاین:«پسر دلفینی» اکرانش شهریور ماه در ایران شروع می‌شود اما همزمان قرار است در کشورهای مختلف نیز با دوبله‌های گوناگون به نمایش گذاشته شود. به‌گفته خیراندیش، کارگردان این انیمیشن؛ «پسر دلفینی» سال ۹۹ متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر شد اما به‌دلیل آنکه در همان سال فیلم انیمیشنی در جشنواره نبود و از نگاه صاحبان فیلم، امکان رقابت را پیش نمی‌آورد تصمیم بر این شد تا از حضور در جشنواره انصراف دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اهمیت فیلمنامه و حساسیت روی داستان

محمد خیراندیش، کارگردان «پسر دلفینی» از پروسه تولید این فیلم انیمیشن می‌گوید: «تولید انیمیشن سینمایی بیش از ۳ سال طول کشید، چند سال پیش بود که ایده تولید انیمیشن «پسر دلفینی» را داشتم، با چند نفر مشورت کردم و زمانی که مورد قبول تهیه‌کننده قرار گرفت، نگارش فیلمنامه شروع شد. ۳ بار فیلمنامه را بازنویسی کردیم. در این فاصله مسائل تکنیکی کار تاحدود زیادی خیالمان را راحت کرده بود اما همچنان روی فیلمنامه کار می‌کردیم. در قصه پسر دلفینی با ۲ دنیای خشکی و زیرآب روبه‌رو بودیم و این، کار را برایمان کمی مشکل کرده بود. فیلمنامه نوشته شد. در دسته‌های مختلف، فیلمنامه خوانش و بازنویسی می‌شد. پیش تولید کار انجام شد و وقتی به پروسه تولید رسیدیم کرونا شیوع پیدا کرد و مجبور شدیم تولید و پس‌تولید را در زمان کرونا انجام دهیم. خوشبختانه تیمی که داشتیم با دورکاری توانست بهترین بازدهی را داشته باشد. » این کارگردان در ادامه با اشاره به تیم طراحان و انیماتورها توضیح می‌دهد: «۲۰۰نفر در این پروژه همراه ما بودند و بهزاد عبدی هم موزیک «پسر دلفینی» را ساخت. برای تولید نسخه ایرانی، ترکیبی از صداپیشه‌های پیشکسوت و جوان را همراه داشتیم. »

تولید موزیک‌ویدئوهای اورجینال

این کارگردان با اشاره به پخش‌کننده روسی فیلم اضافه می‌کند: «انیمیشن را در بازار فیلم عرضه کردیم و طی جلسات متعددی که با پخش‌کننده روسی داشتیم به توافق رسیدیم. آن زمان با توجه به پیک کرونا، پخش فیلم تنها در روسیه و آسیای میانه انجام شد. خوشبختانه در روسیه با توجه به شرایطی که وجود دارد، فروش خوب بوده و برنامه‌ریزی برای پخش فیلم در دیگر کشورها انجام می‌شود.» به‌گفته کارگردان انیمیشن چندین موزیک ویدئو اورجینال به زبان‌های مختلف هم ساخته شده و قرار است در کشورهای دیگر هم «پسر دلفینی» اکرانش را آغاز کند. 

انیمیشن زبان بین‌المللی 

خیراندیش در پاسخ به این سؤال که با توجه به شیوع کرونا و وضعیتی که وجود داشت به‌نظر تولیدات انیمیشن در جهان بیشتر شده، چرا این انیمیشن هم توانست نظر دیگر کشورها را جلب کند، توضیح می‌دهد: «معتقدم که در انیمیشن یک نوع اعتماد بیشتر وجود دارد و انیمیشن زبان بین‌المللی‌تری نسبت به فیلم و سریال دارد. چرا که به زبان کودکان نزدیک است و مردم راحت‌تر انیمیشن‌ها را قبول و با آن ارتباط برقرار می‌کنند. این موضوع در ایران هم وجود دارد. کودکان ما هم به شادی عمومی نیاز دارند و حالا چه بهتر که این شادی از طریق خوراک فرهنگی و ذائقه ایرانی شکل بگیرد. فانتزی‌هایی که کودکان به راحتی ارتباط می‌گیرند. به‌طور حتم اگر انیمیشن‌های ایرانی کیفیت بالایی داشته باشند، هم در داخل و هم در خارج از کشور مشتری دارند. 

شهریور؛ اکران در ایران و مهر ماه اکران در ترکیه

محمدامین همدانی، یکی از هنرمندان فعال در حوزه انیمیشن است که در کارنامه کاری‌اش تولید «فهرست مقدس» دیده می‌شود، همدانی تهیه‌کننده «پسر دلفینی» است، به واسطه شرکت «اسکای فریم» که شعبه‌های زیادی در کشورهای مختلف دارد، توانست با پخش‌کننده روسی این انیمیشن را در ۴پلتفرم و شبکه‌های روسی پخش کند. این انیمیشن توانسته در روسیه بالغ بر یک میلیون و ۷۳۰هزار دلار فروش کند و تبدیل به یک پدیده در شرایط اقتصادی امروز سینمای ایران شود. به‌گفته همدانی، سال گذشته سهام این اثر توسط تهیه‌کننده به‌طور کلی خریداری شده و هیچ نهادی در این پروژه سهیم نیست. «پسر دلفینی» با شرکت پخش روسی با نام اختصاری CPS روند عرضه بین‌المللی خود را طی می‌کند. همدانی درباره اکران این انیمیشن به همشهری می‌گوید: «شهریورماه سال‌جاری «پسر دلفینی» اکرانش را در ایران آغاز می‌کند و هم‌اکنون هم کارهای اولیه آن در ترکیه انجام می‌شود و با فاصله کمی از اکران در ایران، ترکیه هم انیمیشن را به نمایش در می‌آورد. » 

توافق با کشورهای عربی؛ دوبله در لندن

این تهیه‌کننده در ادامه از توافق در کشورهای عربی خبر داد و اینکه دوبله انیمیشن در لبنان و دوبی انجام خواهد شد و چند بازیگر معروف لبنانی صداپیشه «پسر دلفینی» هستند. وی در توضیح بیشتر می‌گوید: «بعد از توافق با کشورهای عربی، این انیمیشن اکرانش در کشورها آغاز می‌شود. البته نسخه انگلیسی انیمیشن هم در لندن دوبله می‌شود.» همدانی همچنین از تولید ۲ فیلم سینمایی انیمیشن در آینده‌ای نزدیک خبر داده و می‌گوید: «در حال جذب اسپانسر برای شروع تولیدات انیمیشن خود هستیم و به‌زودی جزئیات ۲ فیلم اعلام خواهد شد.»

کد خبر 690136 برچسب‌ها همشهری روزنامه روزنامه سینمای ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری روزنامه روزنامه سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۵۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد

اکبر ابدالی گفت: بخش تولید کفش ماشینی یکی از حوزه‌های موفق صنعت استان قم است که توانسته با ایجاد زنجیره‌ای پیوسته از ابتدا تا تولید نهایی محصول و حتی صادرات آن را به خوبی مدیریت کند.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم افزود: بهره‌برداران این صنعت با استفاده از دانش و فناوری روز جهان، مشغول تولید انواع کفش‌های ماشینی و صندل هستند و توانسته‌اند علاوه بر بازار ایران در بازار‌های بین المللی نیز جایگاه ویژه‌ای به‌دست آورند.

او ادامه داد: ظرفیت‌های این صنعت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به نمایش درآمد تا هم یکی از قابلیت‌های صنعتی استان قم به بازدیدکنندگان معرفی شود و هم بستری برای جذب سرمایه گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این بخش باشد.

کفش و صندل از مهمترین کالا‌های صادراتی قم به بازار‌های جهانی است و در طول سال‌های اخیر ارز آوری خوبی برای استان به همراه داشته است.

 گزارش جمع بندی صادرات انجام شده از گمرکات استان قم در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، کفش و صندل در رتبه سوم کالا‌های صادراتی استان قرار دارد.

طی مدت یاد شده ۱۳ هزار و ۳۲۰ تُن انواع مختلف و متنوع کفش و صندل به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۰۲ دلار از گمرکات استان قم به کشور‌های هدف صادر شده که این آمار نشان دهنده موفقیت فعالان صنعت کفش قم در حوزه تجارت است.

فعالان این صنعت تلاش دارند تا در سال‌جاری علاوه بر حفظ بازار‌های موجود، در بازار‌های جدیدی نیز برای عرضه محصولات تولیدی خود حضور داشته باشند و در همین رابطه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده‌است.

کفش ماشینی از جمله خوشه‌های صنعتی موفق در قم است و فعالان این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه استان در صنعت کفش، محصولات تولیدی خود را به بازار‌های داخلی و بین‌المللی صادر می‌کنند.

حدود ۳۰۰ واحد تولیدی در صنعت کفش قم فعال است، همچنین این صنعت در استان حدود ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵ هزار شغل غیرمستقیم به وجود آورده‌است.

لازم به ذکر است ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ از روز هشتم اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی میلاد تهران آغاز و تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکو‌های ایرانی
  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • نمایش موقعیت های سرمایه گذاری گیلان در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی 
  • رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در کشور
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • باز شدن پای محصولات صنعتی قزوین به بازار‌های بین المللی
  • اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد