Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعدادی از متولیان شرکت های دانش بنیان البرز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشتند: ساخت تجهیزات پزشکی و تامین نیازهای داخلی در شرایط تحریمی کشور اقدامی تخصصی با فناوری بالا بوده که  توسط شرکت های دانش بنیان  در کشور به ویژه استان البرز گام های بلندی  در این زمینه برداشته شده است و به همین منظور از دولت مردمی سیزدهم انتظار می رود برای شتاب در ارائه خدمات به این بخش بیش از پیش اهتمام داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دست اندرکاران شرکت های دانش بنیان استان البرز که خواست نامش ذکر نشود به ایرنا گفت : بیست و سومین نمایشگاه بین المللی «هلث« (دستاوردهای تجهیزات پزشکی تهران ) در حالی امسال پس  از وقفه ۲ ساله کرونایی برگزار شد که شرکت های دانش بنیان کشور با دست پر در آن ظاهر شدند.

وی ادامه داد:  این شرکت ها نشان دادند که با وجود تمام تحریم ها و مشکلات در سخت ترین زمان همانند دوران پاندمی کرونا با محصولات با کیفیت تولیدی به یاری مردم آمده اند و در این حال  امروز صنعت تجهیزات پزشکی کشور به واسطه تلاش صنعتگران این حوزه جزو صنایع پیشرو در کشورمان محسوب می شود.

این محقق و پژوهشگر به تشریح برخی  مسائل حاشیه ای  نمایشگاه ایران هلث پرداخت و گفت : انتظار می رود در چنین نمایشگاه هایی به ژرفای تولید و اهمیت کار شرکت های دانش بنیان توجه بیشتری شود.

 وی بیان داشت:  مطابق  مصوبه مجلس شورای اسلامی ، استفاده حداکثری از توان تولید داخل  و تعیین عمق ساخت بر عهده وزارت صنعت ، معدن و تجارت است اما این قانون توسط اداره کل تجهیزات پزشکی  وزارت بهداشت  و درمان طی سال های گذشته تاکنون نادیده گرفته شده و این اداره کل در پروانه های تولید تجهیزات پزشکی رویه خاص در پیش گرفته که نشان از عدم اجرای صحیح قوانین مصوب در سازمان غذا و دارو  دارد.

این دست اندرکار شرکت دانش بنیان افزود:  اینکه آیا وزارت بهداشت حاضر است برای خرید  محصولات با کیفیت دانش بنیان داخلی بیش از نمونه های خارجی هزینه کند نیازمند پاسخ قانع کننده است .

وی بیان داشت :  برخی از فعالان حوزه تجهیزات پزشکی معتقد هستند که  برای ادامه فعالیت این صنعت مهم باید تغییرات اساسی در آن ایجاد نمود ؛ با توجه به میزان ارزبری و اهمیت کیفیت تجهیزات وارداتی و تولیدی در سلامت مردم و تخصصی بودن این حوزه، باید مدت ها قبل این بخش از سازمان غذا و دارو  تفکیک و به عنوان بخشی مستقل زیر مجموعه شخص وزیر بهداشت فعالیت می کرد.

این محقق و پژوهشگر عرصه دانش بنیان تجهیزات پزشکی  اظهار داشت:  این بخش علیرغم هزاران نفر فارغ التحصیل رشته مهندسی پزشکی در کشور و وظایف سنگین آنها در مراکز درمانی و شرکت های تولیدی و وارداتی در ادوارگذشته  مورد غفلت مسوولان امر قرار گرفته است.

یکی دیگر از دست اندرکاران تجهیزات پزشکی البرز گفت : بخش تولید تجهیزات پزشکی در سایه سنگین دارو و مشکلات آن به عنوان یک مجموعه غیر تخصصی با آن برخورد می شود؛ اگر نگاهی به رقم بالای واردات تجهیزات پزشکی طی سالیان گذشته بیندازیم و در مقابل رقم ناچیز صادرات این حوزه را مشاهده کنیم متوجه خواهیم شد که فرهنگ واردات و نگاه غیر تخصصی  چه بر سر صنایع تولید تجهیزات پزشکی  آورده  است؟

وی ادامه داد : این در حالی است که جامعه بزرگ مهندسان سلامت کشور  امیدوار است با توجه به برنامه رییس جمهور رویه  سال های  گذشته در وزارت بهداشت و درمان اصلاح و با تشکیل سازمان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی شاهد بالندگی هرچه بیشتر این بخش در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشیم.

وی با اشاره به دغدغه رییس جمهور در خصوص مافیای تجهیزات پزشکی  که در فروردین ماه امسال به این موضوع اشاره داشت ، افزود:  انتظار می رود دولت مردمی سیزدهم هر چه سریع تر نسبت به کوتاه کردن دست مافیای واردات تجهیزات پزشکی اقدام کند.

یکی دیگر از محققان و دست اندرکاران شرکت های دانش بنیان تجهیزات پزشکی استان البرز بیان داشت : اکنون تعداد قابل توجهی شرکت دانش بنیان تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد که توانایی تامین بخش عمده نیازهای تخصصی داخل را دارند.

وی افزود: انتظار ما این است که یک ساختار نظام مند برای تجهیزات پزشکی کشور تعریف شود چرا که این بخش خود دارای تخصص ویژه است و باید حمایت های لازم از شرکت های دانش بنیان به عمل آید.
محققان و دست اندرکاران شرکت های ساخت تجهیزات پزشکی بر این باورند که ایجاد ساختار تخصصی این بخش زیر نظر وزیر بهداشت و درمان می تواند مسیر را برای توسعه فعالیت های دانش بنیان ، ارتقای سطح تولیدات ، نوآوری ، تامین نیازهای داخلی و  صادرات محصولات را بیش از پیش فراهم آورد.

مشکلات شرکت های دانش بنیان در اسرع وقت پیگیری می شود

نوید حسنی  مدیر بخش تولید تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در این زمینه به ایرنا گفت :  مدیریت بخش تولید تجهیزات پزشکی کشور تاکنون فرآیندهای اداری مختلفی طی کرده و به طور قطع مسوولان به این نتیجه رسیده اند که مراکز دانش بنیان و ساخت تجهیزات پزشکی زیر نظر سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان فعالیت کنند.

وی بیان داشت : از آنجا که موضوع ساخت تجهیزات پزشکی ، دارو و خدمات بهداشتی و درمانی مکمل یکدیگر هستند و از حساسیت خاصی برخوردار می باشند، بر این اساس مسوولان بالادستی تدبیر را در این دیده اند که برای نظارت بهتر و بالا بردن کیفیت خدمات تجهیزات پزشکی و  داروها این بخش ها را در کنار هم ببینند.

حسنی گفت : در ادوار گذشته مجموعه اداری ساخت تجهیزات پزشکی به صورت مستقل از بخش های دیگر در  بدنه وزارت بهداشت و درمان  فعالیت داشته و حتی در برهه ای از زمان زیر نظر معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان فعالیت می کرد.

 مدیر بخش تولید تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه استان البرز در ساخت این تجهیزات در کشور پیشتاز است ، افزود : به همین دلیل برای تسریع در امور مجوزها ، نظارت های دقیق تر  و رسیدگی به مشکلات صنایع سلامت محور، اختیارات بیشتری به دانشگاه علوم پزشکی این استان  داده شده است.

حسنی بیان داشت: اکنون ۱۳۰ واحد تولید تجهیزات پزشکی در استان البرز فعالیت دارند که بخشی از آنها دانش بنیان هستند ضمن آنکه تعداد شرکت های تولید کننده این تجهیزات رو به افزایش است .

وی تاکید کرد: بروکراسی صدور پروانه ها در بخش تجهیزات پزشکی و بررسی محصولات دانش بنیان در استان البرز کم شده و با سرعت به درخواست ها رسیدگی می شود ضمن آنکه مشکلات این بخش با تمام امکانات رصد خواهد شد.

حسنی تاکید کرد: سلامت مردم خط قرمز وزارت بهداشت و درمان است  و تولید محصولات کیفی از سوی مراکز تولید دارو و تجهیزات پزشکی با استفاده از مواد اولیه مناسب مورد انتظار است.

وی درعین حال بیان داشت : استقلال یا عدم استقلال نظارت بر مراکز دانش بنیان و ساخت تجهیزات پزشکی از اختیارات مسوولان کشوری است  اما باید این را بگوییم که ما در حد توان خدمات را به ابن مجموعه ها ارائه داده ایم و آنها را حمایت کرده ایم.

دکتر نفیسه خسروی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در این زمینه بیان داشت : تشکیل یک سازمان  مستقل دارای فرآیندی حقوقی و زمانبر است و از سوی دیگر کالاهای سلامت محور باید به صورت دقیق مورد نظارت و بررسی قرار گیرند.

وی ادامه داد: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز چهارشنبه هر هفته نشست های ویژه با بخش صنایع سلامت محور برگزار می کند و دراین نشست ها مشکلات و کاستی ها بررسی می شود.

خسروی گفت : برخی شرکت های دانش بنیان ایده ها و محصولات جدید ارائه می دهند که برای صدور پروانه ساخت این محصولات باید فرآیند های نظارتی با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: تشکیل سازمان مستقل از معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان برای تجهیزات پزشکی اگر چه یک مطالبه است اما به طور قطع زمان بروکراسی اداری  را کم نخواهد کرد چرا که بررسی محصولات و ایده های سلامت محور نیازمند طی کردن مراحل کنونی است .

خسروی افزود : بخشی از اختیارات نظارتی به خاطربررسی تخصصی تر  توسط سازمان غذا و دارو انجام می شود و دانشگاه علوم پزشکی نیز با سرعت درخواست ها و مستندات متقاضیان را به دستگاه بالا دستی ارجاع می دهد.

وی تاکید کرد: هیچ کوتاهی در امر خدمات به شرکت ساخت تجهیزات پزشکی استان نشده و با سرعت به آنها خدمات می دهیم البته اگر یک شرکت ایده و محصول جدیدی معرفی می کند باید مستندات جامع و کامل باشد تا فرآیند بروکراسی اداری کم شود.

در عین حال مسوولان دانشگاه علوم پزشکی البرز معتقدند که محصولات سلامت محور باید همچنان زیر نظر سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان مدیریت شوند ضمن آنکه در بحث صادرات این محصولات نیز اقدامات مناسبی صورت خواهد گرفت.

همچنین حمایت از شرکت های دانش بنیان  تجهیزات پزشکی از نکاتی بود که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی البرز به آن اشاره کردند و از تولید کنندگان و محققان خواستند در اسرع وقت نیازها و درخواست های خود را به این دانشگاه ارجاع دهند. 

اکنون تعدادی شرکت دانش بنیان تجهیزات پزشکی در استان البرز وجود دارد که گام های بلندی در زمینه خودکفایی کشور در بسیاری از این تجهیزات  مانند طراحی و ساخت دستگاه سی تی اسکن  برداشته اند.

در میان راه اندازی ۳۸ خط تولید تجهیزات پزشکی و دارویی دانش بنیان از ۲ سال پیش تاکنون در منطقه ویژه اقتصادی پیام  البرز آغاز شده که بخشی از آنها فعال و تعداد دیگری در آستانه شروع به کار هستند.
پس از شیوع کرونا به کار گیری ظرفیت شرکت های دارویی و تجهیزات  پزشکی استان البرز در زمینه ساخت مواد ضدعفونی کننده ، واکسن و داروهای درمان کووید۱۹ نقش موثری در تامین نیازهای کشور در این بخش داشته است.
استان البرزافزون بر واحدهای تولید تجهیزات پزشکی ، حدود  ۵۰ شرکت داروسازی و ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی دارد که در اوج کرونا تمام ظرفیت این صنایع به کار گرفته شد.
اکنون نیز شهرک دارویی برکت زیر نظر ستاد اجرایی حضرت امام (ره) در استان البرز در حال توسعه و تجهیز است که بیش از۱۵۰ واحد دارویی در این مجموعه استقرار می یابد.
بخشی از واحدهای شهرک دارویی برکت مراکز ساخت تجهیزات پزشکی هستند.

برچسب‌ها تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرج تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرج دانش بنیان تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز بخش تولید تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و درمان شرکت های دانش بنیان تجهیزات پزشکی کشور ساخت تجهیزات پزشکی پزشکی استان البرز سازمان غذا و دارو تجهیزات پزشکی تجهیزات پزشکی استان البرز استان البرز دست اندرکاران سلامت محور زیر نظر شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۶۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره نقش نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بر تحقق شعار سال رهبری مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: در سال‌های اخیر، سازمان اوقاف و امور خیریه برای عمل به فرامین مقام معظم رهبری در حوزه تولید اقدام به حمایت از مولدسازی صنعتی از قبیل شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، دانش بنیان، هسته‌ای و ... کرده است.

مجیدی‌مهر ادامه داد: از آنجایی که سازمان اوقاف مبتنی بر نیات واقفین اجرای نیت می‌کند، این امکان وجود دارد که بر موضوعات مختلف از قبیل آبزی‌پروری، توجه به اقتصاد دریا پایه، دامپروری و ... ورود کند. وقتی ما به انتهای پروژه‌های تحقیقاتی می‌رسیم، نتایج عینی آن را در میدان بهتر می‌بینیم، که منجر به افزایش بهره‌وری موقوفات شده است. وقتی بهره‌وری از موقوفات افزایش یابد، درآمد‌ها هم زیاد می‌شود و نیات بهتر اجرایی می‌شوند. سازمان اوقاف به همان نسبت که در حوزه‌های تولید فعالیت دارد، در حوزه‌های فرهنگی و نشر معارف و قرآن اهل بیت (ع) فعالیت می‌کند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گفته رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان اوقاف علاوه‌بر تحقق فرامین مقام معظم رهبری برای تحقق بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم قدم برمی‌دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • دهقانی: ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی ویتنام ۲۰۲۴
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • برپایی پاویون ملی دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴