Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@15:16:01 GMT

اراک، چالش سگ‌های ولگرد و برخی تناقض‌های رفتاری

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۷۶۵۶

اراک، چالش سگ‌های ولگرد و برخی تناقض‌های رفتاری

ایسنا/مرکزی مسئله سگ های ولگرد از ان مسئله هاست که گویا پایان ندارد و هر چند وقت یکبار خبرساز می شود و توجهات را به خودش جلب می کند، همین هفته پیش بود که متاسفانه دو کودک در قم به دلیل حمله سگ های ولگرد جان خود را از دست دادند و در این بین هستند افرادی که به اسم حمایت از این سگ ها مانع ساماندهی آنها می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اراک یکی از آن شهرهایی است که با این معضل مواجه است و بارها و بارها در ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی یا در شرایط واقعی شاهد حضور سگ های ولگرد حتی به صورت گله ای در شهر اراک بوده ایم و هر بار این سوال مطرح می شود که اگر این سگ ها جمع آوری می شوند پس چرا هر روز تعدادشان بیشتر می شود.

تا چندی پیش فقط در شهرک ها و حاشیه شهر اراک شاهد حضور سگ های ولگرد بودیم، اما این روزها هر نقطه از شهر را نگاه کنیم حداقل یکی دو سگ بلاصاحب را می بینیم.

مردادماه ۱۳۹۹ بود که حمیدرضا قناتی سرپرست وقت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اظهار کرد که از سال ۱۳۹۳ بحث زنده‌گیری سگ‌ها در اراک آغاز شد و تاکنون ۱۲ هزار قلاده سگ جمع‌آوری شده است که این رقم برای شهر اراک رقمی قابل تامل است.

وی گفت: عدم مدیریت و جمع‌آوری سگ‌ها توسط شهرها و روستاهای اطراف معضلی برای شهر اراک شده است، تمامی شهرها باید پناهگاه داشته باشند تا عملیات زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌ها انجام شود.

اخلال در کار شهرداری با غذادهی به سگ ها

به گزارش ایسنا، در کنار تعداد زیاد سگ های ولگرد، با معضلی به نام غذارسانی به آنها نیز مواجه هستیم که این امر پروسه ساماندهی را مختل می کند.

قناتی نیز به این مسئله اشاره کرده و آنرا یک معضل جدی شهر به ویژه در منطقه کوی شهر صنعتی دانسته و گفته بود: در این منطقه هشت نفر حامی اقدام به غذارسانی به سگ‌ها می‌کنند که این امر باعث اخلال در کار زنده‌گیری و نارضایتی شهروندان شده است.

مسلما هیچ انسانی با حمایت از حیوانات و غذادهی به آنها مشکلی ندارد، اما این اقدام تا زمانی که آزاری به دیگر شهروندان نرساند، محترم است.

اقدام به غذادهی به این حیوانات، قطعا تشکیل گله را به دنبال دارد و این شرایط نه تنها به لحاظ بصری برای یک کلانشهر تصویر زیبایی محسوب نمی شود، بلکه قطعا امری خطرآفرین بوده و ترس عمومی و آزار و اذیت شهروندان را به دنبال دارد.

بارها دیده شده است که در یک منطقه یک نفر اقدام به غذادهی به این سگ ها می کنند، در حالی که باقی اهالی منطقه و محله از این اقدام ناراضی هستند و این اقدامات در مواردی حتی منجر به بروز درگیری هم شده است پس با این شرایط باید کار ساماندهی سگ های بلاصاحب و ولگرد به دست کاردان سپرده شود.

جمع آوری ۲۱۰۰ سگ طی ۱۵ ماه

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه امکانات جمع آوری سگ های بلاصاحب از سطح شهر، دو برابر شده است، اظهار کرد: طی ۱۵ ماه اخیر حدود ۲۱۰۰ قلاده سگ بلاصاحب از سطح شهر اراک جمع آوری شده است.

مهدی فدوی افزود: در شش ماه دوم سال گذشته طرح جهادی جمع آوری سگ های بلاصاحب در سطح شهر اراک آغاز شد و همین امر سبب کاهش زاد و ولد سگ ها در فصل بهار نسبت به دوره های گذشته شد و قطعا نتایج این امر در بلندمدت برای شهروندان مشهود خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی سه ماهه گذشته سازمان مدیریت پسماند، ۳۸۷ قلاده سگ بلاصاحب را از سطح شهر جمع آوری کرده است افزود: این تعداد نسبت به سال گذشته ۶۳ قلاده کمتر شده و به نوعی می توان از آن به عنوان اولین دستاورد طرح جهادی مذکور یاد کرد.

پناهگاه وضعیت کاملا مطلوبی دارد

فدوی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد اکیپ های زنده گیری سگ های بلاصاحب در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و از سوی دیگر شیفت های فعالیتی این اکیپ ها نیز افزایش یافته است تا حداکثر رضایت شهروندان حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۰۰ قلاده سگ بلاصاحب از سطح شهر زنده گیری شده است، اظهار کرد: سگ های بلاصاحبی که توسط مأموران سازمان زنده گیری می شوند؛ به پناهگاه حیات شهرداری منتقل شده و در یک محیط کاملا امن به زندگی خود ادامه می دهند به طوری که غذا دهی روزانه آنها مرتبا انجام شده و دامپزشک معتمد نیز بر تمامی فرآیند زندگی آنها به ویژه انگل‌زدایی، واکسیناسیون و عقیم سازی سگ ها نظارت کامل دارد.

عقیم سازی ۲۷ سگ در ماه گذشته/غذا دهی، معضلی بزرگ

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اضافه کرد: در یک ماه گذشته تا به امروز ۴۷ قلاده سگ در پناهگاه حیات شهرداری عقیم سازی شده اند که از این تعداد ۲۷ قلاده ماده و ۲۰ قلاده نر هستند، همچنین نگهداری از سگ های بلاصاحب در پناهگاه شهرداری تا پایان طول عمر طبیعی آنها ادامه پیدا می کند و شهروندانی که دغدغه سلامتی این حیوانات را دارند، می‌توانند ضمن بازدید از پناهگاه از عملکرد انسانی سازمان نیز اطمینان خاطر پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگ ترین مشکل درخصوص سگ های بلاصاحب غذا دهی برخی شهروندان به آنهاست و گفت: در تمام جهان غذادهی به حیوانات بلاصاحب در سطح شهر ممنوع است چرا که این کار محیط زیست انسانی را دچار چالش می کند. از سویی نیز در جامعه امروز ما تناقضات گسترده ای در این زمینه وجود دارد که اجازه نمی‌دهد جمع آوری سگ های بلاصاحب به درستی انجام شود.

سوءاستفاده از مردم با تخریب سازمان

فدوی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما غذادهی به سگ های بلاصاحب به یک مد روشنفکری تبدیل شده و اشخاصی که این کار را می کنند مدام مدعی کشتن سگ ها توسط شهرداری اراک هستند تا شاید بتوانند به همین واسطه از احساسات مردم سوءاستفاده کرده و کمک های مالی دریافت کنند، این در صورتی است که هیچگاه گزارش عملکردی از نحوه حمایت خود ارائه‌ نمی دهند.

به گزارش ایسنا، غذادهی به سگ ها، مسلما جمعیت و تعداد این سگ ها در مناطق شهری را به شدت بالا می برد و این امر قطعا خطرات خاص خود را به همراه دارد و ممکن است فاجعه رخ داده در قم مجددا تکرار شود، کما اینکه طبق آمار موارد گزش سگ در اراک هم کم نیست.

۲۵۲۲  مورد گزش طی ۱۵ ماه

رییس مرکز بهداشت اراک در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته ۱۹۳۹ مورد گزش حیوان در شهرستان اراک به ثبت رسید که بیشترین مورد آن با ۵۰۰ مورد مربوط به سنین ۳۱ تا ۴۰ سال بوده است.

شهریار حسینی افزود: در بهار امسال نیز موارد گزش به ۵۸۳ مورد رسیده است که طبق آمار، بیشترین مورد گزش مربوط به سگ است و شاید موارد گزش از سوی گربه یا راسو یا حیوان دیگر در حد یک یا دو مورد باشد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون جهت حیوان گزیدگی با حضور فرد در پایگاه های سلامت و مرکز بهداشت انجام می گیرد، گفت: طبق پروتکل های تعریف شده، واکسیناسیون در چهار نوبت انجام می شود.

به گزارش ایسنا، مسئله سگ های ولگرد و سگ گزیدگی را نمی توان به راحتی در جوامع شهری پذیرفت، مسلما غالب شهروندان با تردد این سگ ها در سطح شهر موافق نیستند و از طرفی برخی با اقدامات نمایشی ادعای حمایت از این سگ ها را دارند در حالی که می توانند این حمایت و همکاری را با شهرداری داشته باشند تا روند ساماندهی و جمع آوری این سگ ها از سطح شهر به صورت کامل انجام گیرد و خطرات احتمالی، جان کودکان و شهروندان را تهدید نکند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سگ اراك سازمان مدیریت پسماند سگ های بلاصاحب جمع آوری سگ ها شهرداری اراک سگ های ولگرد سگ بلاصاحب سطح شهر زنده گیری سال گذشته عقیم سازی قلاده سگ شهر اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۷۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گاز‌های همراه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «مرتضی شاهمیرزایی» امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت) در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید گفت: یکی از مشکلات اساسی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ که «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده، تأمین خوراک پایدار است.

وی با تأکید بر اینکه همه باید برای تحقق راهبرد تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری در این مسیر حرکت کنیم، افزود: تقاضا دارم شرکت‌های ملی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌منظور تحقق جهش تولید کمک‌حال صنعت پتروشیمی باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم در بالادست صنعت نفت به‌ویژه جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت، گفت: هم‌اکنون طرح‌های جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت در قالب چهار طرح برای جمع‌آوری گاز‌های غرب و شرق کارون از سوی شرکت پالایش بیدبلند خلیج‌فارس، شرکت هویزه خلیج‌فارس، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و شرکت پتروشیمی مارون در حال اجراست تا از سوزاندن گاز‌هایی که در دهه‌های پیش سوزانده می‌شد، جلوگیری شود.

شاهمیرزایی تأکید کرد: حداکثر تا سه سال آینده درمجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب از گاز‌های همراه شرق و غرب کارون توسط صنعت پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود که گاز متان آن به شبکه سراسری تزریق و C ۲+ آن خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.

وی امروز را روزی تاریخی دانست و بر همکاری تنگاتنگ دولت و بخش خصوصی برای اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های توسعه میدان‌های گازی تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به‌عنوان شرکت مادر تخصصی، در این مسیر در کنار هلدینگ‌ها خواهد بود.

شاهمیرزایی، تکمیل زنجیره ارزش را مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: باید با شتاب بیشتر به‌سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم، بنابراین صنعت پتروشیمی، با سرمایه‌گذاری در بالادست، از تکمیل زنجیره ارزش غافل نمی‌شود.

وی افزود: بومی‌سازی در حوزه کالا و تجهیزات، کاتالیست و مواد شیمیایی در صنعت پتروشیمی را از پیش‌تر‌ها آغاز کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: برنامه‌ریزی تعمیرات اساسی مجتمع‌های پتروشیمی برای فصل زمستان، به‌دلیل محدودیت‌های کمبود خوراک در زمان کوتاه انجام شود.

شاهمیرزایی در پایان از شرکت‌های پتروشیمی درخواست کرد به پرداخت بهای خوراک و سوخت دریافتی مطابق قرارداد متعهد باشند.

دیگر خبرها

  • ۷ چالش بزرگ که شما را سرسخت‌تر از آدم‌های معمولی می‌کند
  • ببینید | بچه فوک‌های کوچولو
  • ماجرای گازگرفتگی کودک کرجی چه بود؟
  • غذا دادن غیراصولی منجر به افزایش سگ‌های پرسه‌زن می‌شود
  • چالش هدف گیری دروازه داخل آب توسط ژائو کانسلو / فیلم
  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گاز‌های همراه
  • تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه
  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد
  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک
  • حمله مرگبار سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ساله در کرج