Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز» درپی تلاش آمریکا برای نفوذ در منطقه استراتژیک و ژئوپولتیک هند-اقیانوسیه با هدف جلوگیری از فعالیت‌های چین و رقابت با این کشور، «کامالا هریس» معاون رئیس جمهوری آمریکا امروز بصورت سخنرانی وبیناری در نشست جزایر اقیانوسیه در فیجی، با خطاب قرار دادن کارگروه کشورهای اقیانوسیه در «سووا» گفت منابع مالی آمریکا برای اقیانوسیه با تصویب کنگره آمریکا ۳ برابر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در ادامه سخنانش  بدون اشاره مستقیم به نام کشوری ، اما با اشاره تلویحی به چین به عنوان مهم ترین رقیب آمریکا، از کشورهای این منطقه درخواست کرد در کنار یکدیگر متحد بایستند چرا که (به گفته کامالا هریس) دست‌های پشت پرده به دنبال تضعیف نظم جهانی هستند. 

او همچنین افزود: «ما متوجه شدیم در سال‌های اخیر کشورهای اقیانوسیه توجه دیپلماتیک و حمایتی را که سزاوارش هستند دریافت نکردند.»

براساس برنامه ‌های آمریکا، این کشور قصد دارد در کریباتی و تونگا سفارتخانه خود را دایر کند و طی ۱۰ سال آینده ، هر سال مبلغ ۶۰ میلیون دلار به حمایت مالی از برخی کشورها حوزه اقیانوسیه از جمله برای تقویت نیروی دریایی آنها اختصاص دهد. 

برخی رهبران کشورهای اقیانوسیه به دنبال ایجاد توازن و تعادل برای تجارت با چین و روابط امنیتی در منطقه هستند. چنانچه رئیس جمهوری پالائو پس از سخنرانی معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت: «به نظر می‌رسد آمریکا واقعا خواستار انجام نقشی فعال در منطقه است. گاهی به دلیل بُعد مسافت و دوری ما فراموش می‌شویم. بنابراین این خبر خوبی است.» 

کارگروه کشورهای اقیانوسیه که شامل ۱۸ کشور از جمله استرالیا و نیوزیلند است، برای نشستی ۴ روزه گردهم آمدند تا درباره مسائل مهمی از جمله مبارزه با تغییرات اقلیمی که به نظر می‌رسد اصلی ترین مسئله حال حاضر در این منطقه است به بحث و تبادل نظر بپردازند. علاوه بر این درباره تنش‌های میان چین و آمریکا و کناره‌گیری غافلگیرکننده کریباتی از این کارگروه نیز گفت و گو می‌شود. همچنین در نشست این کارگروه درباره امضای توافقنامه‌های امنیتی و تجاری  ۱۰ کشوربا چین نیز که پیش‌تر با مخالفت برخی کشورها رو به رو شده بود، بحث و مذاکره انجام خواهد شد. 

این درحالی است که سخنگوی وزارت امورخارجه چین روز دوشنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد چین از همکاری خوب با کارگروه کشورهای اقیانوسیه طی سال‌ها خشنود بوده است. 

با شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، شرایط در سراسر جهان تغییر کرد. چین با وجود این‌که مستقیما از روسیه دفاع نکرد اما همواره بر احترام به تمامیت ارضی کشورها و حق حاکمیت تاکید کرده است و ناتو را به دلیل مداخله در امور داخلی که به راه اندازی جنگ منجر شده سرزنش کرده است.

در این میان آمریکا و متحدانش با توجه به اهمیت منطقه آسیا و اقیانوسیه و موضوع تایوان و مطرح کردن ادعای احتمال روی دادن اتفاقی مشابه حمله نظامی روسیه به اوکراین این بار از سوی چین به تایوان، به دنبال ایجاد فضای رعب و وحشت در منطقه اسیا-اقیانوسیه هستند تا از این طریق برخی کشورهای منطقه را با خود همراه کنند و آنان را در مقابل چین قرار دهند. این  یارکشی غربی‌ها در منطقه اقیانوسیه اگر چه بعضا حتی از میان کشورهای بسیار کوچک و کم جمعیت است، اما همین کشورها به لحاظ ژئوپولتیکی اهمیت بسیار دارند.

برچسب‌ها اقیانوسیه چین ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقیانوسیه چین ایالات متحده آمریکا اقیانوسیه چین ایالات متحده آمریکا کشورهای اقیانوسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۹۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن

معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن به واشنگتن درباره هرگونه حماقت علیه یمن هشدار داده و تاکید کرد که آمریکایی‌ها هیچ راه امنی در منطقه نخواهند داشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در سخنانی درباره هرگونه حماقت جدید از جانب آمریکا علیه یمن به واشنگتن هشدار داد.

العزی با انتشار توییتی اعلام کرد که یمن کاملا از اقدامات خصمانه‌ای که آمریکا در حال برنامه ریزی برای آن است آگاهی دارد و این کشور را مسئول عواقب هرگونه حماقت آن می‌داند.

این مقام یمنی به واشنگتن هشدار داد که در صورت دست زدن به اقدامات خصمانه جدید، هیچ راه امنی در منطقه نخواهد داشت و منافع آمریکا در منطقه هدفی اصلی برای همه آزادگان خواهد بود.

معاون وزیر خارجه دولت صنعا به واشنگتن اخطار داد که به تحرکات خصمانه خود ضد یمن پایان دهد؛ پیش از آن که این افکار شکست خورده، آمریکا را وارد جهنمی طولانی مدت کند.

این درحالی است که شب گذشته یک مقام آمریکایی از متلاشی شدن یک پهپاد ام کیو9 متعلق به ارتش آمریکا در سواحل یمن خبر داد.

پهپاد ام کیو 9 ساخت شرکت جنرال اتمیکس است که ارزش آن، 32 میلیون دلار برآورد شده است. نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد دیگر از همین نوع را سرنگون کرده بودند.

همچنین بامداد امروز سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که یمن در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین و در پاسخ به حملات آمریکا و انگلیس به یمن، دو عملیات در آسمان و دریای سرخ انجام داده است.

به گفته یحیی سریع، «نیروی دریایی نیروهای مسلح یمن با استعانت از خداوند متعال، یک فروند کشتی نفتی انگلیسی (ANDROMEDA STAR) را در دریای سرخ با تعدادی موشک مناسب نیروی دریایی هدف قرار دادند که منجر به اصابت مستقیم به این کشتی شد».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین از یک عملیات دیگر خبر داد و گفت: «نیروهای پدافند هوایی نیروهای مسلح یمن روز گذشته (جمعه) موفق شدند یک فروند هواپیمای MQ9 آمریکایی را در حریم هوایی استان صعده هنگام انجام مأموریت‌های خصمانه، سرنگون کنند و با موشک مناسب مورد هدف قرار گرفت».

سرنگونی دومین پهپاد 32 میلیون دلاری آمریکا در سواحل یمنآمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستیراهپیمایی باشکوه یمنی‌ها در حمایت از غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد  
  • پشت پرده حملات تروریستی در ایران و روسیه
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • قدرت و نفوذ ایران در جهان مایه افتخار است
  • امیرعبداللهیان: برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با دانشجویان معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها نگران کننده است
  • تایفون آمریکا در راه آسیا و اقیانوسیه(+عکس)