Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر مرادی گفت : سخت‌گیری های صادرات نخود از سوی جهادکشاورزی مربوط به زمانی بود که برای واردات نخود ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یافت و اکنون که دیگر این روند را نداریم، سخت گیری‌ها نیز باید کمتر شود.

به گفته رئیس شورای ملی نخود در گذشته نخود جزو گروه کالایی اول محسوب می‌شد و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات آن اختصاص می‌یافت، از همین رو هنگام صادرات نخود باید نمونه گیری و ارزیابی از سوی جهاد کشاورزی و گمرک صورت می‌گرفت تا نخودی که صادر می‌شود وارداتی و با استفاده از ارز ترجیحی نباشد و فقط نخود تولید داخل صادر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با پیگیری شورای ملی نخود و با توجه به اینکه نخود در کشور به میزان کافی و حتی مازاد تولید می‌شد، دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات این محصول داده نشد و اکنون واردات نخود با ارز نیمایی انجام می‌شود که صادر کردن نخودی که با ارز نیمایی وارد شده، با احتساب عوارض و تعرفه‌ها دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

اکنون که شرایط تغییر کرده دیگر نیازی به سخت گیری گمرک و جهاد کشاورزی نیست و لازم است شرایط صادرات نخود تسهیل شود.

عامل دیگری که روند صادرات نخود را کند کرده تقسیم بندی صادرات نخود درجه یک و دو است ارزش هر تن نخود درجه یک برای صادرات ۶۲۰ دلار و نخود درجه دو ۵۷۰ دلار محاسبه می‌شود، اما زمانی که برای تشخیص نوع یک یا دو بودن نخود نیاز است طولانی بوده و روند کار را دشوار می‌کند.

صادرکنندگان رضایت دارند برای اینکه حقوق دولت هم تضییع نشود همه نخود صادراتی درجه یک محسوب شود، اما دیگر معطلی برای صادرات نداشته باشند.

این رویه و سخت‌گیری گاهی باعث خواب چند شبه محصولات صادراتی می‌شود، این در حالیست که هر شب خواب کامیون بین دو تا سه میلیون تومان هزینه دارد و قیمت تمام شده صادرات را افزایش و توان رقابتی آن را کاهش می‌دهد.

برای تسهیل این شرایط، نماینده گمرک و جهاد کشاورزی نیز برای اینکه روند قانونی کار‌ها طی شود به محل بارگیری محصول در انبار صادرکننده یا محل اصلی فعالیت واحد‌های صنفی علافان مراجعه کنند تا دیگر نیازی به ورود ماشین به گمرک و معطلی نباشد.

 این راهکار زمینه‌ساز افزایش صادرات محصول نخود خصوصا از مرز‌های کرمانشاه است پارسال در مجموع نزدیک به ۴۳۰۰ تن نخود از کشور صادر شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی محصول کشاورزی اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی صادرات نخود سخت گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۹۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داورزن هزار و ۷۰۰ نفر شتر دارد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی،مدیر جهاد کشاورزی داورزن در حاشیه مکان یابی یک مجتمع شترداری، پرورش شتر را از ظرفیت‌های مغفول این شهرستان برشمرد و گفت: داورزن به دلیل واقع شدن در حاشیه کویر، ظرفیت بسیار مناسبی برای پرورش شتر و شترداری دارد.

سعید خسروجردی افزود: با توجه به اقلیم مناسب منطقه و پتانسیل‌های موجود، قطعاً امکان افزایش جمعیت شتر این شهرستان تا چند برابر وجود دارد.

وی گفت: گسترش صنعت شترداری در داورزن، نیازمند همکاری دستگاه‌های مرتبط است و با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها، پرورش شتر در بین انواع دام پرواری سبک و سنگین، راه مقرون به صرفه‌تری محسوب می‌شود.

خسروجردی افزود: در وضعیت کنونی نیز امکان تهیه علوفه از منابعی، چون ظرفیت علوفه‌ای خارشتر و نیز امکان چرا در بیابان‌های داورزن، برای این دام‌ها فراهم است.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: تحقیقات علمی نشان داده شیر شتر دارای ارزش غذایی بسیاری است که می‌توان از آن فراورده‌های زیادی تولید کرده و با استفاده از همین پتانسیل، ثروت ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • داورزن هزار و ۷۰۰ نفر شتر دارد
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • ۱۲ منبع پروتئین گیاهی
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • ضوابط تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات اعلام شد