Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@06:19:01 GMT

بازگشت به ارز ۴۲۰۰ تومانی

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۹۵۵۵

بازگشت به ارز ۴۲۰۰ تومانی

آفتاب‌‌نیوز :

کمتر از ۵۰ روز پس از خارج شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات حقوق واردات کالا در گمرک، حالا و براساس اعلام وزیر اقتصاد، دولت یک لایحه دوفوریتی برای عدم اجرای حکم قانون بودجه درخصوص تغییر نرخ محاسباتی ارز در گمرک از ۴۲۰۰ تومان به نرخ سامانه معاملات الکترونیک موسوم به ETS (۲۵ هزار تومان) تهیه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره گفته است: پس از آنکه مجلس دو فوریت لایحه قبلی دولت که در موضوع اصلاح نرخ ارز محاسباتی گمرک و برخی موارد دیگر بودجه سال ۱۴۰۱ را رد کرد، به جهت اهمیت ویژه این موضوع برای دولت، مجددا یک لایحه دو فوریتی مستقل و تنها متمرکز بر موضوع بازگشت نرخ محاسباتی گمرک از نرخ ETS به ۴۲۰۰ تومان به تصویب هیات دولت رسیده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اهمیت این مساله از این جهت است که نرخ محاسباتی ارز در گمرک تاثیر بالایی در هزینه تمام شده تولید دارد و برای آنکه قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ بیش از این افزایش پیدا نکند دولت تصمیم به بازگشت نرخ محاسباتی گمرک به نرخ سال گذشته گرفته است.

وی با بیان اینکه لایحه دو فوریتی جدید با امضای رییس‌جمهور به مجلس ارسال شده است، گفت: به محض اینکه اعلام وصول این لایحه از سوی هیات رییسه مجلس انجام شود، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در قانون بودجه ۱۴۰۰، مجلس بدون اینکه دولت در لایحه، درخواستی داشته باشد تصویب کرد که نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی کالا‌های اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی بدون تغییر باقی مانده و ۴۲۰۰ تومان باشد و نرخ ۴ درصد حقوق گمرکی نیز برای این کالا‌ها به یک درصد کاهش پیدا کند. در مورد سایر کالا‌ها مقرر شد که محاسبه حقوق ورودی، براساس ETS (سامانه مبادلات الکترونیک) و با کاهش حقوق گمرکی از ۴ به ۲ درصد باشد. با این حال گمرک معتقد بود که نتیجه اجرای این قانون، افزایش بهای تمام شده کالای وارداتی و تبعات تورمی آن در بازار خواهد بود و از این جهت با پیشنهاد‌هایی به دولت، اجرای این مصوبه قانونی به تاخیر افتاد و در ادامه با تصمیم سران قوا، در سال گذشته اجرا نشد. اما دولت در لایحه بودجه امسال پیشنهاد تغییر مبنای محاسبه حقوق گمرکی از ۴۲۰۰ به نرخ ETS را به مجلس پیشنهاد کرد؛ با این تفاوت که حتی نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی حذف و حقوق گمرکی سایر کالا‌ها کم نشد؛ این عینا توسط مجلس به تصویب رسید و در فروردین ماه به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

اما حالا و با اجرای کمتر از دو ماهه این ابلاغیه، سخن از «عقب‌نشینی آشکار» از یکی از الزامات «جراحی اقتصادی» مورد نظر دولت شده است. تغییر در نرخ محاسبه حقوق گمرکی چه تاثیری بر قیمت تمام شده بنگاه‌های تولیدی دارد؟ عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران درخصوص بازگشت نرخ محاسباتی گمرک از نرخ ETS به ارز۴۲۰۰ تومانی به «اعتماد» گفت: امسال نیاز نقدینگی بنگاه‌های تولیدی بسیار بالاتر رفته است و اگر نرخ محاسباتی گمرک نرخ ETS می‌شد که رقمی نزدیک به نرخ ارز نیمایی است بنگاه‌های تولیدی و تجاری نیازمند منابع بیشتری برای تامین مالی‌شان می‌شدند تا بتوانند در سطح گذشته فعالیت‌های خود باقی بمانند. این عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: هر چند دولت در حال حاضر درصدد است تا این موضوع را اصلاح کند و این نرخ را به نرخ قبلی برگرداند، اما با تصمیمی که قبلا گرفته شد و در رسانه‌ها هم اعلام شد انتظارات تورمی بر جامعه تحمیل شد و حال باید دید مجلس در این خصوص چه برنامه‌ای دارد.

کسری درآمد‌های دولت از کجا تامین می‌شود؟

آرگون خاطرنشان کرد: در صورتی هم که نرخ محاسباتی گمرک مجددا به نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی بازگردد بار مالی ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای دولت به همراه دارد. چنانکه از درآمد‌های دولت از طریق حقوق ورودی کالا‌ها کاسته خواهد شد که باید محل جبران آن را مشخص کند. ظاهرا دولت درصدد است برای جبران این کسری اوراق بدهی منتشر کند. این فعال حوزه بازرگانی تصریح کرد: البته این انتقاد هم به دولت وارد است که چرا این تصمیمات در این بازه زمانی گرفته شده است؟ ضمن آنکه هر تصمیمی هزینه‌های خود را دارد و اگر این اصلاح زودتر انجام می‌شد این هزینه‌ها هم مسلما کمتر می‌شد. آرگون افزود: متاسفانه به این موضوعات چندان توجهی نشده و تصمیمات بعدی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد. باید مراقب بود که در ارز نیمایی و ارز آزاد هم این اختلاف نرخ پیش نیاید؛ زیرا هر چه این مابه‌التفاوت‌ها بیشتر شود در ادامه روند اصلاحی آن در این حوزه باز هم هزینه دارد. این عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که چرا این تصمیم در این زمان گرفته شد، افزود: این اقدام بیشتر به دلیل بار تورمی بود که پیش می‌آمد و زمانی که چند موضوع را به صورت همزمان بخواهند اصلاح کنند تاثیرات زیادی روی اقتصاد کشور می‌گذارد. هر چه با تاخیر انجام شود نه تنها شرایط بهتر نخواهد شد بلکه هزینه‌های اصلاح آن هم بالاتر خواهد رفت. آرگون گفت:، اما اینکه آیا این اقدام (بازگشت به نرخ ۴۲۰۰ در واردات کالا) بهترین راه برای اقتصاد باشد و آیا نرخ‌هایی که بالا رفته است به نرخ‌های قبلی بازخواهند گشت یا خیر هنوز مشخص نیست.

این تصمیم دولت در قیمت تمام شده  محصول نهایی اثرگذار است

مهرداد سعادت، رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه نیز در این باره گفت: آن‌گونه که دولت اعلام کرده قرار است نرخ ارز محاسباتی گمرک به نرخ ۴۲۰۰ تومان برگردد که البته اغلب واردات هم باتوجه به ممنوعیت واردات کالا‌های لوکس درخصوص واردات مواد اولیه کارخانجات است. این امر می‌تواند در قیمت تمام شده محصول نهایی اثرگذار باشد. او خاطرنشان کرد: اگر قرار بود نرخ ارز محاسباتی با نرخ ارز ETS محاسبه شود مسلما قیمت کالا‌ها رشد بیشتری پیدا می‌کردند و امیدواریم وزارت امور اقتصادی و دارایی هر چه سریع‌تر این موضوع را پیگیری و عملیاتی کند. سعادت در پاسخ به این پرسش که این تغییر چه تاثیری در قیمت کالا‌هایی دارد که نرخ‌شان با جو روانی که به وجود آمده بود در بازار عوض شده است؟ تصریح کرد: هر چند قیمت‌ها عوض شده است، اما بازار ایران بازاری رقابتی است و این‌گونه نیست که تولیدکننده تمایلی به افزایش قیمت داشته باشد چراکه به دنبال مارکتینگ و فروش بیشتر محصولات خود است.

کالا‌ها کشش بیشتری برای رشد قیمت ندارند

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: البته همه می‌دانیم که شیب رشد قیمت‌ها در این مدت کم نبوده است و اگر با این اقدام دولت رشد قیمت‌ها متوقف شود باید از این مساله خوشحال بود زیرا این تصمیم می‌تواند قدمی رو به جلو باشد. سعادت افزود: این در حالی است که اگر نرخ تسعیر ارز را در محدوده ۲۵ هزار تومان محاسبه می‌کردند مسلما قیمت کالا‌ها بالاتر می‌رفت، اما با توجه به رکودی که در کشور وجود دارد کالا‌ها کشش بیشتری برای رشد قیمتی را ندارند. رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه در پاسخ به این پرسش که در ماه‌های ابتدایی سال و تاکنون نرخ ارز محاسباتی در گمرک چگونه بوده است، افزود: از ابتدای سال تاکنون نرخ ارز محاسباتی در گمرک به صورت علی‌الحساب بوده و اگر دریافتی‌ها از واردکنندگان رقمی بیشتر از ۴۲۰۰ تومان باشد این رقم در حساب واردکنندگان باقی می‌ماند و مجددا محاسبات با رقم جدید صورت می‌گیرد.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ارز ۴۲۰۰ تومانی حقوق ورودی کالا گمرک ایران نرخ محاسباتی گمرک نرخ ارز محاسباتی محاسبه حقوق ۴۲۰۰ تومانی حقوق گمرکی ۴۲۰۰ تومان تمام شده رشد قیمت قیمت ها کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۹۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا و سکه در شروع نخستین روز هفته با روند کاهشی بازگشایی شد.

براساس گزارش تجارت‌نیوز، روند قیمت در بازار طلا با کاهش چشمگیر قیمت دلار همراه شد و افت میلیونی قیمت‌ها را برای بازار فلز زرد به دنبال داشت.

روز شنبه افت قیمت دلار به همراه کاهش محدود اونس جهانی طلا، بازار طلا و سکه را یکدست نزولی کرد. این کاهش قیمت، مثقال طلا را بعد از گذشت بیش از یک ماه به کانال ۱۴ میلیونی برگرداند.

فعالان بازار طلا با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در دو روز آینده، انتظار تغییر قیمتی خاصی در طلای جهانی ندارند، اما معتقدند اگر مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز ادامه پیدا کند، باید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز باشیم.

قیمت نقره همپای طلا ارزان شد

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۸ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۲ سنت ایستاده است. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار و ۱۲۰ تومان معامله می‌شود و کاهش هزار و ۵۹۰ تومانی پیدا کرده است.

سکه بهار ۳۸ میلیونی شد

قیمت سکه امامی روز شنبه ۸ اردیبهشت بیشترین کاهش قیمت در قطعات سکه را داشت. این قطعه با کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی، به کانال ۴۱ میلیونی برگشت و روی رقم ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی بسته شد. سکه‌ بهار با افت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در کف کانال ۳۸ میلیونی معامله شد.

گفتنی است قیمت نیم‌سکه با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معامله و قیمت ربع‌سکه با افت ۷۰۰ هزار تومانی روی رقم ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه گرمی روز شنبه ۴۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و با قیمت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه با افت قیمت همراه شد

قیمت طلا در اولین روز معاملاتی هفته کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۳۷۸ هزار تومان کاهش داشت و یک کانال عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۹۳ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افت ۸۵ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۳۸ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز روی رقم سه میلیون و ۳۹۲ هزار تومان ایستاد.

حباب سکه روز شنبه در تمام قطعات کاهش پیدا کرد. حباب سکه امامی ۵۴۵ هزار تومان، سکه بهار ۴۷۲ هزار تومان،‌ نیم‌سکه ۲۲۳ هزار تومان، ربع‌سکه ۵۱۲ هزار تومان و سکه گرمی ۳۰۸ هزار تومان کاهش داشت.

۲۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900315

دیگر خبرها

  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۰ اردیبهشت؛سکه طرح قدیم هم کاهشی شد
  • بازگشت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق