Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالعلی جلیلیان گفت : خوشبختانه بارش‌های خوب بهاری زمینه استقرار پوشش گیاهی غنی و زادآوری طبیعی جنگل‌های زاگرس را فراهم کرده است.

به گفته رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزایش پوشش گونه‌های مرتعی در پی بارندگی‌های خوب بهار امسال هم باعث کاهش فشار بر اکوسیستم شده، چون در شرایطی که پوشش غنی داشته باشیم دیگر چرای دام در مناطق جنگلی را نخواهیم داشت که این موضوع در دور شدن جنگل‌ها از تنش خشکی اثرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خشکیدگی و زوال بلوط یکی از مهمترین معضلاتی است که در سال‌های اخیر جنگل‌های زاگرس را تهدید می‌کند، اگرچه با بارندگی‌های خوب بهار امسال جنگل‌های زاگرس تا حد قابل قبولی از تنش خشکی دور شده اند، اما در صورت تداوم خشکسالی در سال آینده، جنگل‌های بلوط دوباره گرفتار خشکیدگی خواهند شد.

جنگل‌های زاگرس تا سه سال تحمل تنش خشکی و کم‌آبی را دارند، هم اکنون جنگل‌های زاگرس در حال استفاده از اندوخته‌های سال‌های قبل بوده و تحت تاثیر خشکسالی و کمبود بارش‌ها وارد فاز خسارت‌زایی نشده‌اند، اما اگر در سال آینده بازهم خشکسالی را داشته باشیم، قطعا درختان بلوط وارد فاز خسارت‌زایی ناشی از خشکیدگی خواهند شد.

جنگل‌های بلوط زاگرس در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ در اثر تغییرات اقلیمی و خشکسالی در معرض خشکیدگی قرار داشتند، باوجودی که پدیده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس از سال ۱۳۹۰ به صورت جدی وجود داشت و تا سال ۱۳۹۳ هم ادامه داشت، اما در نهایت در سال ۱۳۹۴ متوقف شد و تاکنون موردی از خشکیدگی در جنگل‌های بلوط استان را نداشته‌ایم.

در آن سال‌ها ۱۷۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه با درجات مختلف گرفتار خشکیدگی بلوط شده بودند که همه این سطوح دوباره در معرض خشکیدگی هستند.

با پایش‌های صورت گرفته خبری از "پروانه برگ‌خوار" در جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه نیست .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست منابع طبیعی منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل های زاگرس تنش خشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۹۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش گرفتن بخشی از سکو های هواداران فنرباحچه در ورزشگاه / فیلم

بدون شرح از حواشی لیگ برتر فوتبال ترکیه.

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • آتش گرفتن بخشی از سکو های هواداران فنرباحچه در ورزشگاه / فیلم
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • ادعای عجیب تن‌هاخ: ما جذاب‌‌ترین تیم لیگ هستیم!‏
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر