Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدباقر قالیباف در ادامه سفر به ازبکستان در مجلس قانون‌گذاری این کشور حضور پیدا کرد.

قالیباف در دیدار دوجانبه با رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان با ابراز امیدواری از اینکه این سفر آغاز تحول اساسی در روابط پارلمانی بین دو ملت و دو دولت ایران و ازبکستان باشد، گفت: برای اولین بار است که رئیس مجلس از ایران به ازبکستان سفر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران بیش از ۱۰۰ سال سابقه فعالیت پارلمانی دارد که این تجربه نشان می‌دهد که چطور پارلمان‌ها می‌توانند ارتباط بین دولت‌ها و ملت‌ها را استحکام بخشند.

وی با بیان اینکه سیاست و راهبرد مجلس و دولت همکاری در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تجاری و امنیتی با کشورها به ویژه کشورهای مسلمان است، افزود: ضرورت دارد کشورهای منطقه و مسلمان با هم نزدیک شوند چون سرنوشت مشترکی دارند. شرایط جهانی هم این ضرورت را نشان می‌دهد که باید بیش از گذشته به این موضوع توجه شود. در این راهبرد ازبکستان نقش برجسته‌ای در منطقه آسیای میانه دارد. ازبکستان از جهت مسائل اقتصادی و ظرفیت‌های فرهنگی و جمعیتی و همچنین باسابقه تاریخی و فرهنگی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

قالیباف خاطرنشان کرد:‌ همکاری‌های ایران و ازبکستان فرصت‌های بزرگی برای ایران فراهم می‌کند تا در ابعاد مختلف به خصوص اقتصادی بهره گیرد. باید در این سفر ارتباطات در عرصه‌های تجاری و اقتصادی را به عنوان یک راهبرد اساسی دنبال کرد. امیدواریم همکاری‌های تجاری و موضوع صدور ویزای رانندگان، توریسم و تجار نیز تسهیل شود.

وی با بیان اینکه باید این سفر آغازگر تحول اساسی باشد، گفت: امیدواریم بتوانیم تبادلات اقتصادی و تجاری خود را ارتقا دهیم و به ظرفیت بیش از دو میلیارد دلار حجم مبادلات را داشته باشیم.

رئیس مجلس با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: علیرغم این تحریم‌ها ایران ظرفیت‌های بسیاری در حوزه خدمات مهندسی، پزشکی، سایبری، دانش بنیان و موضوعات علمی و تکنولوژیک دارد که می‌توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. همچنین ما ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه صنایع نفت و گاز و معادن داریم که می‌توان براساس آن از این ظرفیت‌ها بهره گرفت.

بیشتر بخوانید:

رئیس مجلس : از رفتارهای غیرقانونی و سلیقه‌ای در ترویج حجاب پرهیز شود / هیچ کسی در موضوع حجاب ، حساس‌تر از خود مردم نیست

ایران و ازبکستان می‌توانند نقش بسزایی در بهبود شرایط افغانستان داشته باشند

در ادامه نورالدین جان اسماعیل‌اف رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان ضمن خیرمقدم به قالیباف و هیأت پارلمانی همراه گفت: دو کشور ایران و ازبکستان ظرفیت‌های بالایی برای همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی به ویژه در حوزه ترانزیتی دارند. توسعه روابط پارلمانی بین دو کشور می‌تواند به افزایش تبادلات اقتصادی و فرهنگی کمک کند.

اسماعیل‌اف با بیان اینکه ایران دارای فرهنگ غنی بوده و ما علاوه بر بهره‌مندی از این فرهنگ غنی از تجارب ایران به ویژه در حوزه پارلمانی نیز بهره می‌بریم، افزود: مجلس قانونگذاری ازبکستان نیز وظایفی شبیه به پارلمان ایران دارد به طوری که این مجلس علاوه بر وظیفه قانونگذاری، وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین را نیز به عهده دارد. این مجلس متشکل از کاندیداهای ۵ حزب رسمی فعال در ازبکستان بوده و دارای ۱۵۰ نماینده از ۱۵۰ حوزه انتخابیه است.

وی ادامه داد: تلاش ما در ازبکستان این بوده که قوانینی مطابق با استانداردهای جهانی وضع کنیم. اما هر چقدر استقلال ازبکستان مشمول مرور زمان شد، شاهد این بودیم که برخی استانداردهای دوگانه در قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی پابرجا است و تلاش ما این بود که قوانین مستقل‌تری داشته باشیم.

وی درباره ضرورت تأمین امنیت افغانستان نیز عنوان کرد: در این زمینه همکاری‌های مشترک بین ایران و ازبکستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دو کشور می‌توانند نقش بسزایی در تأمین امنیت منطقه و بهبود شرایط افغانستان ایفا کنند.

بعد از نشست دوجانبه، قالیباف به همراه هیئت پارلمانی و رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان از محل برگزاری جلسات مجلس قانون‌گذاری ازبکستان بازدید کرد.

۲۱۲۱۷

کد خبر 1650752

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف ازبکستان ایران و ازبکستان مجلس قانون گذاری گذاری ازبکستان رئیس مجلس ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر دفاع ایران با همتای بلاروسی

به گزارش جام جم آنلاین، امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با همتای خود ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون‌های بین المللی را زیر پا گذاشته و متعاقباً پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بود.

وزیر دفاع ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم نمایند.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و مختلف دو کشور در حوزه‌های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری‌ ها تاکید کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیت‌های موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقت نامه‌های دفاعی و تخصصی تاکید نمودند.

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود را عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور، مینسک آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌نماید.

دیگر خبرها

  • شبه سوئیفت ایران از طریق ارز‌های ملی راه‌اندازی شد
  • یک مقام دولتی عنوان کرد؛ ارتباط شبه سوییفت با برخی کشور‌ها داریم
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • دیدار وزیر دفاع ایران با همتای بلاروسی
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است