Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن باقری روز چهارشنبه در همایش سواد رسانه ای و امنیت فضای مجازی اظهار داشت: فراموش نکنیم که تصاویر انتشار یافته در فضای مجازی به  صورت کامل قابل حذف نیستند و بهترین راه برای جلوگیری از بروز جرائم سایبری پیشگیری و آگاهی و توجه به هشدارها است.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی تصریح کرد: با بررسی های انجام شده بخش عمده ای از پرونده های مرتبط به هتک حیثیت و حرمت خانواده ها در پی غفلت برخی کاربران و اعضای خانواده و عدم آگاهی های لازم و استفاده نابجا از فضای مجازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باقری یادآور شد: کاربران فضای مجازی باید توجه کنند که ورود افرادغریبه به حریم خصوصی آنها همان تبعات و لطمه های ورود به حریم خصوصی آنها در فضای حقیقی را دارد و کانال ها و گروه های مختلف به هیچ وجه محیط امنی برای تبادل اطلاعات شخصی ، حساس و یا محرمانه وشخصی افراد نیست.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه استفاده مناسب از تلفن های هوشمند حائز اهمیت فراوانی در فضای امروزی جامعه و با وجود تکثر و فراوانی روزافزون رسانه ها و شبکه های مختلف اجتماعی است، گفت: بیشتر افراد تلفن همراه خود را حریم و آلبوم شخصی خود می دانند و بسیاری از اطلاعات خصوصی و تصاویر خانوادگی را در آن قرار می دهد در حالی که اگر گوشی شخص به سرقت رفت، سارقان به راحتی به همه اطلاعات دسترسی پیدا می کنند.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها روی موضوع اهمیت فضای مجازی تاکید کرده اند و حتی به میزان اهمیت حفظ و ثبات انقلاب آن را ضروری دانسته اند و امروزه دشمن تمام تجهیزات خود را به کار گرفته تا از طریق فضای مجازی و تحلیل اطلاعات منطقه ای به اختلاف افکنی به ویژه در بافت مذهبی مردم بپردازد.

وی ادامه داد: فعالیت در فضای مجازی به شرط درست استفاده کردن، امری مناسب است، اما وقتی آگاهی استفاده از آن را نداشته باشیم باعث مشکلات فراوانی در ابعاد مختلف خواهد شد.

باقری افزود: بسیاری افراد، از طریق فضای مجازی به ویژه اینستاگرام کسب درآمد دارند اما عده زیادی هم تنها به جذابیت تصاویر و فیلم های منتشر شده در این برنامه روی می آورند که همین موارد فریب دهنده است و باعث می شود مخاطب تحت تاثیر قرار گیرد.

وی یادآور شد: اگر چه استفاده مناسب از ظرفیت های فرهنگی،اجتماعی فضای مجازی بدون شک به آگاهی و افزایش دانش فرد در بخش های مختلف می انجامد، اما چند ساعت درگیر موضوعات بیهوده شدن در این فضا هم مضر است.

باقری تصریح کرد: بالا بردن سواد رسانه ای از اهمیت زیادی برخوردار است و رسانه یعنی هرچیزی که پیامی را به ما منتقل می کند از فیلم و متن گرفته تا هر وسیله ای که اطراف ما وجود دارد.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی افزود: به طور نمونه اگر صفحه اینستاگرام را باز کنیم  وانواع و اقسام غذا و پوشاک را مشاهده کنیم با زندگی خود درگیر می شویم و حسرت می خوریم و این باعث افسردگی خواهد شد.

باقری ادامه داد: هوش اخلاقی یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم و مواردی همچون صبر و همدلی به همراه دارد و نمونه آن اینکه در مکانی حادثه ای رخ می دهد و مردم به جای کمک کردن،  از صحنه عکس و فیلم می گیرند و در فضای مجازی منتشر می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هوش هیجانی از دیگر آسیب های فضای مجازی است که باید عواطف را کنترل کرد و اگر صحنه زیبا و جذابی دیدیم هم سریع جذب آن نشویم.

او گفت: باید هوشیار بود که بسیاری از تصاویر و کلیپ ها تدوین شده و در عین حال گول زننده است ومصادیق و نمونه های فراوانی هم از این فریب های فضای مجازی در طول شبانه روز مشاده می شود.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی همچنین تنبلی و کم تحرکی از دیگر آسیب های فضای مجازی دانست و گفت شخصی که ساعتها مشغول فعالیت در شبکه های اجتماعی است حتی به کارهای شخصی منزل خود هم نمی تواند رسیدگی کند.

باقری یادآور شد: چنانچه می خواهیم فرصت ها و ظرفیت ها و جنبه های مختلف فضای مجازی را یاد بگیریم باید سواد رسانه ای بالایی داشته باشیم و امروزه بیشترین میزان استفاده ما از فضای مجازی این است که پیام بگیریم و پیام بفرستیم.

او گفت: نوجوانان و جوانان می توانند برنامه سازان و بازی سازان خوبی باشند اما بسیاری از آنان در فضای مجازی فقط بازی می کنند و به یادگیری نمی پردازند.

باقری افزود: خیلی از پست های بیهوده که در اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی از سوی دیگران تایید می شود یعنی بها دادن به آنها که باعث می شود مدیران این صفحات از همین طریق کار ضد فرهنگی انجام دهند.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی بیان کرد: احتمال پاک شدن اطلاعات در تلفن هوشمند وجود دارد و راهکار مناسب انتقال اطلاعات به فلش هایی است هم که به هیچ سیستمی وصل نشود زیرا امکان ویروسی شدن نیز وجود دارد و این بهترین پشتیبان است.

او تصریح کرد: باید برای گوشی های خود کلمه عبور قوی بگذارید و البته این بدان معناست که کلمات عبور آسان انتخاب نکنید به عنوان نمونه شماره ملی،تاریخ تولد و  چرا که به راحتی قابل شناسایی و دسترسی است و باید ترکیبی از اعداد،حروف و علایم اختصاری باشد.

وی همچنین یادآور شد: هر لینکی که از طریق پیام رسان ها ارسال می شود را نباید باز کنیم ؛ چون باعث هک شدن اطلاعات می شود و نکته مهم دیگر این است که اولین اقدام در حوزه امنیت فضای  مجازی مراجعه و تماس با پلیس فتا می باشد.

 این همایش با هماهنگی حوزه های مقاومت بسیج امام سجاد(ع) و حضرت معصومه(س)،  معاونت پرورشی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش  با عنوان  "کلیات سواد رسانه ای و امنیت در فضای مجازی"  با حضور جمعی از مسئولان محلی ،خانواده ها، بسیجیان و قشرهای مختلف مردمی و جمعی از جوانان در سالن اجتماعات شهرداری جویم برگزار شد.

شهرستان تازه تاسیس جویم از شهرستان های جنوبی و ۳۷ گانه فارس است.

برچسب‌ها سواد رسانه ای جویم لارستان فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سواد رسانه ای جویم لارستان سواد رسانه ای جویم لارستان فضای مجازی سواد رسانه ای فضای مجازی یادآور شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۹۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت استفاده از «آیفون» در مراکز نظامی کره‌جنوبی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، پایگاه خبری استریت تایمز گزارش داد که ارتش کره جنوبی استفاده از گوشی تلفن همراه آیفون را برای پرسنل نظامی این کشور ممنوع و دلیل آن را عدم انطباق دستگاه‌های آیفون با محدودیت‌های مشخص شده در سند امنیت دفاع ملی ارتش این کشور برای کنترل دستگاه‌های تلفن همراه و نشت اطلاعات حساس از طریق ضبط صدا اعلام کرده است.

استریت تایمز این خبر را به نقل از گروهی از افسران ارتش بدون ذکر مشخصات‌ آنها نقل کرده است.

این رسانه مدعی است که تصمیم برای ممنوعیت آیفون در ارتش از جلسات مشترکی گرفته شده که توسط ستاد ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی برگزار شده است.

همچنین پایگاه خبری the defense post که اخبار حوزه‌های نظامی و فناوری را منتشر می‌کند، با ذکر این خبر اعلام کرد اگر این ممنوعیت در همعه واحدهای نظامی اجرا شود، حدود ۵۰۰ هزار پرسنل ارتش کره جنوبی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در سند منتشره توسط استریت تایمز، علاوه بر ممنوعیت استفاده از گوشی‌های آیفون آمریکایی در ارتباطات رسمی، هرگونه استفاده از آیفون در ارتباطات غیررسمی مانند تماس‌های تلفنی خصوصی در داخل ساختمان‌های نظامی هم ممنوع شده است.

استریت تایمز آورده است: این ممنوعیت بطور آزمایشی در شهر گیریونگ برای نیروهای ارتش در حال اجرا است و احتمالا همه واحدهای دیگر در سراسر کره جنوبی را شامل می‌شود و علاوه بر تلفن همراه، ساعت‌های هوشمند هم ممنوع می‌شود.

اجرای آزمایشی این طرح در گیریونگ به‌دلیل اهمیت بالای این شهر در وجود ستاد ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی در آن با حدود ۱۰ هزار پرسنل است.

استریت تایمز به‌ نقل از منابع خود تصریح کرده است، گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید از جمله شرکت سامسونگ، از این ممنوعیت مستثنی خواهند شد و در این سند به صراحت آمده است که «آوردن آیفون‌ها کاملاً ممنوع خواهد بود».

وزارت دفاع ملی کره برنامه امنیتی برای کنترل دستگاه‌های تلفن همراه در مراکز نظامی را در آگوست ۲۰۱۳ برای کاهش خطر نشت اطلاعات معرفی کرد و دستور استفاده از این برنامه امنیتی در مراکز نظامی از سال ۲۰۲۱ برای همه پرسنل تمدید شد.

دیگر خبرها

  • کشف محموله گوشی تلفن همراه سرقتی در گرمسار
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • کلاهبرداری با ترفند رسیدساز جعلی
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • ممنوعیت استفاده از «آیفون» در مراکز نظامی کره‌جنوبی
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست