Web Analytics Made Easy - Statcounter

برج های مراقبتی در حال ساخت در مرز افغانستان و تاجیکستان که توسط اعضای طالبان ساخته و اداره می شود، توجه مقامات تاجیک را به خود جلب کرده و موجب نگرانی آنها شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست، آسیا پلاس در  گزارشی تحت عنوان «تاجیکستان نگران برج مراقبت تحریک آمیز طالبان در مرز است»، خاطرنشان می کند که طالبان و ستیزه جویان تاجیک که به نیروهای طالبان پیوسته اند در حال ایجاد  پست های دیدبانی جدید مستقیماً در مرز با  منطقه خودمختار بدخشان  تاجیکستان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتیبه  "M. Arsalon" (مهدی ارسلان)  که به صورت گرافیکی در پای کوهی در مجاورت برج دیده بانی نوشته شده است، بنا بر گزارش ها توسط مقامات تاجیک «تحریک عمدی» تلقی می شود.

مهدی ارسلان، نام مستعار «محمد شریپوف»، یک شهروند تاجیک ۲۷ ساله اهل شهرستان «نوربد» است که طالبان مدیریت مرزهای شهرستان مرزی «درووز» را به عهده او گذاشته است.

 ارسلان به مدت هشت سال به اتهام تروریسم تحت تعقیب مقامات تاجیکستان بود. مقامات می گویند ارسلان و بیش از ۲۰۰ شهروند تاجیک در صفوف طالبان هستند و گروهی را به نام "طالبان تاجیک" تشکیل داه اند.

یک مقام گارد مرزی تاجکستان هم مرز با افغانستان  گفت که کتیبه گرافیکی یک تهدید نمادین ناآرامی است که ستیزه جویان طالبان به تاجیکستان فرستاده اند.

او که نخواست نامش فاش شود، گفت: نام مهدی ارسلان با فونت بزرگی که به راحتی از خاک تاجیکستان خوانده می شود به صورت نمایشی نوشته شده است و با این کار می خواهند ما را آزار دهند و تحریک کنند.

این مقام افزود که بسیارری از این شهروندان تاجیک که به صفوف طالبان پیوسته اند تحت تعقیب پلیس هستند و در کنار رودخانه مرزی «پنج» که دو کشور را از هم جدا می کند، به صورت نمایشی قدم می زنند.

او گفت: «آنها تقریباً هر روز با اتومبیل های خود به این برج دیدبانی جدید می آیند و با بلندگو به گویش تاجیکی با صدای بلند و خودنمایی فریاد می زنند و به مقامات تاجیکستان توهین می کنند.

این مقام گفت که ارسلان مسئول گارد مرزی طالبان درشهرستان دروازه افغانستان بوده است، اکنون با گروش به شهرستان خوهان در شمال شرقی استان  بدخشان منتقل شده اند.

 خوهان درست روبه‌روی منطقه شمس‌الدین شاهین تاجیکستان قرار دارد که مشکل‌سازترین منطقه در امتداد مرز افغانستان و تاجیکستان به حساب می‌آید.

مقامات تاجیکستان می گویند که اعطای وظایف رسمی از سوی طالبان به جنگجویان تاجیک در طول مرز، بی اعتمادی به این سازمان شبه نظامی را افزایش می دهد و احساس خطر از جانب افغانستان را القا می کند.

طالبان حضور جنگجویان تاجیک در افغانستان را تایید یا تکذیب نمی کند اما تاکید می کند که هیچ گروهی از خاک افغانستان برای تهدید تاجیکستان استفاده نخواهد کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در مصاحبه ای  گفت که تاجیکستان نباید نگران نوشته گرافیکی روی کوه یا حضور هیچ گروهی در آنجا باشد و نگرانی های امنیتی خود را به کابل بفرستد.

مجاهد گفت: «ما اجازه نخواهیم داد که افغانستان [از سوی گروه‌ها برای] تهدید کشورهای همسایه استفاده شود». وی ادامه داد:

تاجیکستان که یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان دارد، دولت طالبان را به رسمیت نمی شناسد و مانند سایر کشورهای آسیای مرکزی، از زمان روی کار آمدن این گروه در اوت ۲۰۲۱ پس از سرنگونی دولت طرفدار غرب، اعلام نکرده است که با این گروه همکاری خواهد کرد.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: افغانستان ، استان بدخشان ، تاجیکستان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: افغانستان استان بدخشان تاجیکستان مقامات تاجیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۰۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 

سید روح‌الله حسینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی طالبان دیدار و درباره آخرین وضعیت روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور بحث کردند.

حسینی به نقاط مشترک فراوانی که میان ایران و افغانستان از جمله دین، زبان، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، جغرافیا، نژاد، مرز و ... وجود دارد، به وجود منافع مشترک ناشی از این نقاط اشتراک اشاره کرد و افزود: متاسفانه باید اعتراف کرد که با این حد از نقاط اشتراک، میزان حضور ایران در عرصه‌های فرهنگی و علمی در مقایسه با برخی دیگر از کشورها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

رایزن فرهنگی ایران در پایان ضمن تأکید دوباره بر ضرورت نگاه عمیق به مقوله فرهنگ، خواهان تعیین تکلیف اتاق‌های ایران‌شناسی در دانشگاه‌های «کابل»، «ابوریحان»، «پروان» و «تعلیم و تربیت» گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم