Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، یک رسانه هندی گزارشی را درباره مشکلات تجارت با افغانستان پس از قدرت گرفتن طالبان منتشر کرده است.

روزنامه «تربیون ایندیا» گزارش داد: بازرگانان هند پس از قدرت گرفتن طالبان و به دلیل تعطیلی بانک‌های افغانستان، پول کالاهای وارداتی را از طریق بانک های کشورهای خلیج فارس پرداخت می کنند که مشکلاتی را برای تجارت دو کشور به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته این رسانه هندی، بانک بین‌المللی افغانستان تنها بانک این کشور بود که قابلیت انتقال پول به تمام کشورهای جهان را داشته که به دنبال تحولات اخیر تعطیل شده و این موضوع معاملات بین‌المللی با افغانستان را بسیار دشوار کرده است. 

یک بازرگان هندی در این رابطه گفت: در حال حاضر تنها «غضنفر بانک» آنهم به صورت محدود حواله دریافت کرده و عمده انتقال پول به افغانستان از طریق بانک‌های کشورهای خلیج فارس صورت می‌گیرد. 

هندوستان به طور متوسط سالیانه 500 میلیون دلار از افغانستان خشکبار و دارو وارد می‌کنند و 10 درصد بازار محصولات خشکبار این کشور را کالاهای افغانستان تشکیل می‌دهد.

 «تربیون ایندیا» نوشت: پس از به قدرت رسیدن طالبان بازرگانان افغانستان برای مشتریان هندی قدیمی خود و براساس اعتماد متقابل میوه صادر کرده و پس از مدتی این افراد حسابهای در کشورهای خلیج فارس باز کرده و از طرف هندی درخواست کردند که حواله را به حساب آنها انتقال دهند. 

این روزنامه هندی به وضعیت بانک های افغانستان نیز اشاره کرد و گفته است که به رغم بازگشایی مجدد بانک های افغانستان، فعالیت این موسسات مالی بسیار محدود است.

این در حالی است که پس از قدرت گرفتن طالبان عمده کریدورهای هوایی که نقش مهمی در صادرات افغانستان داشتند به دلیل مشکلات فرودگاه کابل به شدت کاهش یافته است و اکثر صادرات این کشور از طریق راههای زمینی انجام می‌شود. 

انتهای پیام/ ر

منبع: فارس

کلیدواژه: طالبان صادرات میوه خشک هندوستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۰۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است

مولوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در رابطه به سفر شماری زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیئت‌های خارجی به افغانستان گفت: افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از نگاه اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد.

مجاهد در صفحه‌ ایکس خود نوشته است «در این اواخر پایتخت کشور شاهد سفر شمار زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیئت‌‌های خارجی است. در این میان، دید و بازدید معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و هیئت همراه اش و دیپلماتان کشورهای روسیه، مالیزیا، قزاقستان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا با مقامات طالبان قابل توجه است.»

وی افزوده است اشتراک هیئت افغانی تحت ریاست ملا حمیدالله آخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در یک نشست مهم در شهر ترمذ ازبکستان، نمایانگر آنست که طالبان در سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با آن تامین بوده و رفت و آمدها وجود دارد.

به گفته‌ی وی؛ روابط یادشده با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

  به باور او؛ این تلاش‌‌ها برفعالیت دستگاه دیپلماسی و در عموم به تأمین مناسبات همه جانبه طالبان دلالت می‌کند، همچنین این دیدارها، نشست‌ها و رفت وآمدهای مهم نتایج خوب در عرصه اقتصادی برای افغانستان در قبال دارد.

مولوی ذبیح الله مجاهد بیان داشته است «برداشت بعضی‌ها که افغانستان دیگر منزوی و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، نادرستی اینها ثابت شد. اکنون معلوم شد که افغانستان هم ازنگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام های صعودی بر می دارد و این تلاش ها بیشتر گردیده و تسریع خواهد شد.»

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • دریا منبع قدرت و ثروت است/ ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است