Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» با تاکید بر لزوم ارتقا جشنواره از یک رویداد به روندی هنری در جریان تئاتر کشور که به مسائل دینی و اعتقادی می‌پردازد، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایران اکونومیست؛ دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر در شب افتتاحیه و نخستین شب اجراهای خود شامگاه سه‌شنبه (۲۱ تیر) میزبان محمود سالاری معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارتخانه، محمود فرهنگ دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان و تعدادی از هنرمندان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تئاتر دینی باید معیار نشان دهد

در سخنرانی ابتدایی این مراسم؛ محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر «صاحبدلان» بتواند از تمام کسانی که در جامعه به هنر تئاتر دل باخته‌اند، دلبری کند در مسیر خود موفق خواهد شد و گرنه «صاحبدلان» یک طرف می‌ماند و جریان تئاتر طرفی دیگر. همانطور که در روز رونمایی از پوستر هم بیان کردم، امیدوارم صاحبدلان از این رویداد به یک روند نمایشی برسد.

روند «صاحبدلان» باید سرچشمه جریان تئاتر کشور شود چرا که دین یعنی متر و معیار برای تشخیص خوب و بد است

وی افزود: وجه مشترک این رویدادها با جریان تئاتر، همان تئاتر به معنی درام و خلق دراماتیک رویداد است. این خلق دراماتیک رویداد اگر در «صاحبدلان» اتفاق بیفتد، می‌تواند کارایی داشته باشد و برای بقیه جریان تئاتر تأثیرگذار باشد. امیدوارم روند و تاثیر «صاحبدلان» را در جشنواره تئاتر کودک، جشنواره بین‌المللی فجر و جشنواره آیینی و سنتی ببینیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: روند «صاحبدلان» باید سرچشمه جریان تئاتر کشور شود چرا که دین یعنی متر و معیار برای تشخیص خوب و بد است. «صاحبدلان» به عنوان تئاتر دینی است که باید معیار نشان دهد واگر بتواند این معیارها را دقیق‌تر به مخاطب ارایه کند، موفق خواهد بود.

در ادامه برنامه، مرشد مهدی چایانی پس از سخنان محمود سالاری معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ذکر منقبت‌خوانی امیرالمومنین علی (ع) پرداخت.

هنرمندان تئاتراز پژوهش‌های این حوزه نهایت بهره را ببرند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: امیدوارم در این دوره رویداد صاحبدلان شاهد نمایش‌های ارزشمند و ایمانی باشیم. نگاه ما و نگاه همه هنرمندان این است که در این جشنواره اتفاقات خوبی در حوزه مسائل دینی و اعتقادی بیفتد و باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.

گروه‌های بین‌الملل در مباحث زیباشناسی، تکنیکال و اجرا؛ جایگاه؛ سبک و سیاق ویژه خود را دارا هستند؛ حضور آن‌ها باعث تبادل هنری و فرهنگی خواهد شد

وی ادامه داد: به امید اینکه پژوهش‌هایی که در این رویداد توسط استاد احمد جولایی و همکاران‌شان صورت گرفته‌است، مورد بهره‌برداری دانشجویان و دیگر اصحاب علم و دانش قرار بگیرد و شاهد تولیدات علمی و ارزشمند باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: در بخش نمایشنامه‌نویسی و بین‌الملل نیز امید داریم تا با همت آقای محمود فرهنگ شاهد تولیدات مطلوب و شرکت گروه‌های ایمانی خوبی از کشورهای مختلف باشیم. از آنجا که گروه‌های بین‌الملل در مباحث زیباشناسی، تکنیکال و اجرا؛ جایگاه؛ سبک و سیاق ویژه خود را دارا هستند؛ حضور آن‌ها باعث تبادل هنری و فرهنگی خواهد شد.

پس از سخنان مدیرکل هنرهای نمایشی؛ «علی‌نامه خوانی» توسط مرشد ابوالفضل ورمزیار اجرا شد.

اولین زمینه فعالیت بخش بین‌الملل، نمایشنامه‌نویسی است

محمود فرهنگ، دبیر جشنواره درباره اولین دوره بین‌المللی «صاحبدلان» گفت: بعد از اینکه رویداد تئاتر «صاحبدلان» وارد دهه دوم فعالیت خود شد، احساس کردیم نیاز به ارتباطات تئاتری با کشورهای مسلمان به چشم می‌خورد لذا مراحل ارتباط با دیگر کشورها در سه بخش انجام شد.

فرهنگ افزود: دوم نشست‌های پژوهشی و مسترکلاس‌هایی است که برای برگزاری آن‌ها از ده پژوهشگر کشورهای مسلمان دعوت کرده‌ایم تا چکیده مقالات‌شان را به دبیرخانه ارائه دهند. تعدادی از این پژوهشگران، به مدت سه روز برای برگزاری سمینار به تهران و سپس ۱۰ استان دیگر دعوت خواهند شد تا بتوانند پژوهش‌های خود را با موضوع ادبیات نمایشی دین‌گرا مطرح کنند.

دبیر جشنواره «صاحبدلان» افزود: سومین زمینه بخش بین‌الملل، دعوت از گروه‌های نمایشی کشورهای مسلمان از طریق سفارت‌خانه‌ها، رایزن‌های فرهنگی و هم‌افزایی از سازمان‌هایی که در این حوزه تجربیاتی دارند، است که به احتمال زیاد در دی ماه سال جاری میزبان آن‌ها خواهیم بود.

این هنرمند ادامه داد: رویداد «صاحبدلان» از تیرماه آغاز می‌شود و تا دی ماه ادامه دارد. به همین دلیل ارائه و ارقام درباره هر کدام از بخش‌ها باید  نزدیک به زمان برگزاری آن انجام شود.

محمود فرهنگ در پایان سخنانش گفت: هم اکنون نمایش‌های آیینی رویداد «صاحبدلان» اجرا می‌شوند و از آنجاکه در حال سپری کردن اعیاد قربان تا غدیر هستیم آثار خیابانی، نقالی و پرده‌خوانی با موضوعیت این رویداد را روی صحنه خواهیم داشت.

نخستین روز از دوزادهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» با پخش رادیویی سه اثر «نوای حرم» به کارگردانی حمیدرضا نوری، نمایش خیابانی «جوانمرد قصاب» به کارگردانی اکبر قهرمانی و «نقالی» مرشد مهدی چایانی از رادیو نمایش کار خود را آغاز کرد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: محمود فرهنگ ، تئاتر ، کاظم نظری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: محمود فرهنگ تئاتر کاظم نظری هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیرکل هنرهای نمایشی محمود فرهنگ جریان تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۰۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت روز گل محمدی و گلاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین از ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم رویداد‌های گردشگری ملی کشور خبر داد.

علی مشهدی با اشاره به هویت و اصالت تاریخی شهرستان خمین افزود: گل محمدی و گلاب دو محصول راهبردی منطقه شهابیه در این شهرستان است.

او ادامه داد: با این پیشینه و با پیگیری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان، اداره شهرستان خمین، شورای اسلامی و دهیاری روستای شهابیه این رویداد در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خمین عنوان کرد: بر این اساس هر سال، این جشنواره در روز‌های نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • دعوت از گروه‌های جهادی خراسان رضوی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان یزد
  • از پوستر رویداد ملی «وعده صادق در آئینه هنر» رونمایی شد
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • قابلیت جدید واتساپ که حتی تلگرام هم آن را ندارد!