Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا در حالی که در شرایط بد اقتصادی به سر برده و با چالش های متعددی در حوزه داخلی و بین المللی روبرو است تلاش می‌کند با افزایش تولید نفت عربستان، جایگزینی برای نفت ایران و روسیه فراهم کرده تا با تحریم این دو کشور، امپراتوری خود را حفظ کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در آینده‌ای نزدیک به منطقه غرب آسیا سفر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفری که با توجه به تحولات اخیر جهان همچون بحران سیاسی به وجود آمده در رژیم صهیونیستی، فرسایشی شدن جنگ عربستان و امارات با یمن، بحران سوخت در جهان و غیره به نظر می‌رسد به منظور رایزنی جهت حل این مشکلات برنامه ریزی شده باشد.

*تلاش آمریکا برای افزایش تولید نفت

محمدپارسا نجفی، پژوهشگر بین المللی حوزه منطقه غرب آسیا، در مورد هدف بایدن از سفر به عربستان به خبرنگار صاحب نیوز گفت: افزایش قیمت نفت در جهان و احتمال افزایش بیشتر قیمت جهانی نفت با فرا رسیدن فصل سرما در پاییز و زمستان، آمریکایی‌ها را بر آن داشته تا به منظور زمینه سازی برای تحریم روسیه و عقب راندن و متوقف کردن دولت روسیه تلاش کنند جایگزینی برای نفت و گاز روسیه فراهم کنند زیرا تا این کار را نکنند هرچقدر هم فشار بیشتری بیاورند قیمت نفت افزایش پیدا کرده و تبعات آن را باید آمریکا و کشورهای متحد آن مانند فرانسه، انگلیس و آلمان بپردازند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر رشد اقتصادی این کشورها رو به کاهش است و قیمت بنزین در آمریکا و قیمت سوخت در فرانسه، انگلیس و آلمان افزایش پیدا کرده است و حتی سقوط دولت جانسون در انگلیس هم مرتبط با همین شراط اقتصادی است لذا آمریکایی‌ها برای افزایش تولید اوپک در تلاش هستند و بیشتر تمرکزشان را هم بر روی افزایش تولید نفت در کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان، امارات و کویت قرار داده‌اند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: از طرف دیگر عربستان سعودی درگیر جنگی فرسایشی، بی هدف و عبث با یمن است که در پی آن یمنی‌ها در پنجم فروردین امسال با حمله به هفت شهر سعودی، ضربه جدی به میزان تولید نفت عربستان زدند که اگر این صحنه‌ها تکرار شود و در صدور نفت در خلیج فارس یا ترانزیت نفت در باب المندب اختلالی ایجاد شود، زمینه افزایش قیمت نفت را فراهم خواهد کرد پس آمریکا چاره‌ای ندارد جز این که این جنگ را پایان دهد به شکلی که خطری متوجه تولید و صدور نفت خام به بازارهای جهانی نباشد که این مساله چالشی برای عربستان است زیرا زمانی می‌شود در مورد پایان جنگ یمن صحبت کرد که محاصره یمن پایان داده شود که این به معنی پیروزی یمن است زیرا در این صورت عربستان باید دولت نجات ملی یمن در صنعا به رهبری انصار الله را به رسمیت بشناسد که یک دولت دموکراتیک و انقلابی در همسایگی این کشور خواهد بود.

*حفظ قیمت نفت بدون امتیاز دادن به ایران

نجفی اما عنوان کرد: این که دولتی دموکراتیک که مبتنی بر نظر، خواست و رأی مردم که با انتخابات بر روی کار آمده باشد برای عربستان سعودی وحشتناک بوده و قابل تحمل نیست زیرا این رژیم دیکتاتوری همه دولت‌های دموکراتیک کشورهای همسایه خود مانند عراق، یمن و ایران را دشمن خود می داند چرا که آلرژی شدیدی نسبت به انتخابات و دموکراسی دارد و این مسأله می‌تواند حیات رژیم دیکتاتوری در عربستان را به خطر بیاندازد.

این پژوهشگر حوزه منطقه غرب آسیا با تأکید بر این که آمریکایی‌ها برای حساب کردن روی نفت خلیج فارس به دنبال برطرف کردن تنش و چالش‌های امنیتی در این منطقه هستند، مسأله دیگری که آمریکا در منطقه دنبال می‌کند را تلاش برای ممانعت از گسترش فعالیت قدرت منطقه‌ای ایران دانست و ادامه داد: آمریکایی‌ها بیم این را دارند که قدرت منطقه‌ای ایران، امپراتوری جهانی آن‌ها را به چالش بکشد لذا افزایش فشار به ایران است بدون آن که امتیازی به ایران بدهند هدف دیگر بایدن از سفر به منطقه است.

وی توضیح داد: اگر در منطقه خلیج فارس آمریکایی‌ها به چالش کشیده شوند احتمال آن وجود دارد که مجبور شوند به ایران امتیاز دهند اما اگر در این منطقه با مشکلی مواجه نشوند و تولید نفت هم ادامه پیدا کند شرایط خوبی برای آمریکا ایجاد خواهد شد.

نجفی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا برای حل دو چالش برای کنترل قیمت جهانی نفت وارد منطقه می‌شود که یکی رفع خطر از ایران بدون دادن امتیاز به کشور ما است و دیگری پایان دادن به جنگ یمن بدون به رسمیت شناختن حقوق ملت یمن و رفع خطر از تاسیسات نفتی عربستان است.

*مشکلات لاینحل رژیم صهیونیستی

این کارشناس حوزه غرب آسیا سفر بایدن به رژیم صهیونیستی را هم به مثابه یک مُسکّن برای این رژیم خواند و گفت: رژیم صهیونیستی در چالش‌های فزاینده‌ای گرفتار شده است که بیشتر آن‌ها ابعاد داخلی دارد و شاهد آن بودیم که برای پنجمین بار ظرف سه سال گذشته قرار است در آن انتخابات کنست برگزار شود و سفر بایدن به فلسطین اشغالی چیزی را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر نخواهد داد.

وی در مورد ماجرای سازش اعراب و اسرائیل و پیمان «ابراهیم» و غیره هم این مسائل را در حدّ تبلیغات دانست و از بی اثر بودن این اقدامات  در مسأله ژئوپولتیک منطقه‌ای خبر داد.

نجفی در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند نمی‌توانند هم زمان در سه جبهه در جهان وارد جنگ شوند، از یک طرف با روسیه در اروپا بجنگند، از طرف دیگر با ایران در منطقه غرب آسیا و از طرف دیگر با چین در شرق آسیا که هر کدام از این جبهه‌ها دارای محورهای متعدد درگیری است مثلاً درگیری با ایران شامل چندین کشور در محور مقاومت می‌شود یا درگیری با چین چندین محور از جمله تایوان، کره جنوبی و اوکیناوای ژاپن را در برمی‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل از شرایط بد اقتصادی در آمریکا خبر داد و افزود: آمریکایی‌ها امروز شرایط اقتصادی بسیار بدی نسبت به 30 سال قبل دارند و اکنون نزدیک به یک سوم جمعیت آمریکا در حال دریافت یارانه معیشتی ضروری از دولت این کشور هستند.

وی توضیح داد: دولت باید بعد از استقرار اولین کاری که کرد طی دو مرحله پنج میلیارد دلار برای اعطای یارانه ضروری به یک سوم مردم آمریکا اختصاص داد که این مسأله نشان دهنده وضعیت بد معیشتی مردم آمریکا است که اگر این وضعیت بهبود پیدا نکرده و جبران نشود و جلو افزایش نرخ بیکاری، نرخ تورم، قیمت سوخت و سایر اقلام در این کشور گرفته نشود شورش، درگیری و مشکلات اجتماعی و امنیتی درون کشور ایالات متحده قطعی است.

نجفی گفت: آمریکا امروز در کنار همه مسائلی که در سطح بین المللی دنیال می‌کند با مشکلات جدی این چنینی نیز روبرو است و دیگر از آن قدرتی که از آمریکای 30 سال قبل دیده می‌شد و به دنبال نظم نوین جهانی بود چه در ابعاد داخلی و چه در ابعاد خارجی خبری نیست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی منطقه غرب آسیا افزایش تولید آمریکایی ها تولید نفت خلیج فارس قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۱۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه