Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین نکوداشت و قدردانی از سه دهه فعالیت سیدعبدالمجید شریف‌زاده مدرس دانشگاه و رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در کوشک باغ هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌فرهنگی ایران اکونومیست، «نگاره‌های شریف» آیین نکوداشت سیدعبدالمجید شریف‌زاده رئیس پیشین گروه پژوهشی هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به پاس تجلیل بیش از سه دهه خدمات صادقانه این هنرمند پژوهشگر به هنر ایرانی - اسلامی روز چهارشنبه -۲۲ تیرماه - با حضور جمعی از مسئولان، کارشناسان، پژوهشگران، اساتید حوزه فرهنگ و هنر، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در کوشک باغ هنر مجموعه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد در تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی دبیر فرهنگستان ادب و زبان فارسی، مهدی حجت و سید محمد بهشتی روسای پیشین سازمان میراث فرهنگی،  محمدعلی رجبی دوانی رییس گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر حضور داشتند.

 

دبیر فرهنگستان زبان و ادب پارسی در ابتدای این برنامه با قدردانی از تلاش ها و خدمات هنری و فرهنگی سید عبدالمجید شریف‌زاده با قرائت نوشته‌ای از این پژوهشگر قدردانی کرد.

تقدیر از پیشینه فرهنگی هنری شریف‌زاده در عرصه‌های مختلف هنری و حوزه میراث فرهنگی، تاکید بر انتقال تجربیات این پژوهشگر در حوزه‌های مختلف دانشگاهی و پژوهشی از جمله نکات مهمی بود که حسینی در متن توصیفی خود درباره عبدالمجید شریف زاده به آن اشاره کرد.

شریف‌زاده پاسدار و پاسبان و امانتدار هنر

محمدعلی رجبی دوانی رئیس گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر نیز در این مراسم بیان کرد: عبدالمجید شریف‌زاده در شرایطی وارد مجموعه میراث فرهنگی شد که تنگناهای زیادی وجود داشت، قرار بر تعطیلی آن واحد بود، بنابراین او را پاسدار توصیف می کنم، پاسداری که وظیفه اش فقط نگهبانی نیست، بلکه امانت داری است امانت داری هم فقط حفط در همان شرایط نیست بلکه آن امانت را رشد و تعالی می دهد.

وی گفت: با ادغام سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری این طور شد که وظیفه میراث فرهنگی جذب گردشگر است که همین رویکرد موجب افول میراث فرهنگی شد.

رجبی دوانی افزود: میراث‌ فرهنگی اصیل خود هنرمندان و اساتید هنر هستند که باید شأن آن را نگه داشت. شریف زاده به دل اساتید پیشکسوت امید و اشتیاق داد تا در آن شرایط سخت سازمانی بمانند و جوانان را آموزش دهند و نسل جدیدی که اکنون خود اساتید برجسته هنرهای سنتی هستند، پرورش دهند، پس باید در ابتدای هر تجلیلی به مقام استادان احترام گذاشت.

رئیس گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر گفت: شریف زاده به معنای واقعی پاسدار فرهنگ و هنر است و با ایمان چنین کاری را انجام داد. وی با مدیریت دینی و انقلابی خدمات قابل توجهی در همه حوزه‌ها انجام داد که از آن جمله می‌توان به شورای ارزشیابی هنرمندان هنرهای اسلامی اشاره کرد که باید همچنان مدیریت آن را به عهده داشته باشد.

شریف‌زاده هنرمند و مدیر خوش اخلاقی

مهدی حجت رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت: من با دلم به این جلسه آمدم. شریف‌زاده از هنرمندانی است که با استفاده از داشته‌های علمی و عملی خود در عرصه هنر با هنرمندان همدل می‌شدند. شرایطی که منجر به ایجاد علاقه و صمیمیت هنرمندان و پیشکسوتان با یک مدیر هنری می‌شود.

وی افزود: شریف‌زاده با داشتن چنین ابزار دانش و تخصص مدیری موثر و فهیم در حوزه هنرهای سنتی بود. مدیری که فقط درگیر احساسات و هیجانات مدیریتی نبود. اتکا به دو ترکیب فهم هنر و آگاهی، او را تبدیل به فردی موثر در عرصه فرهنگ و هنر کرد. او مدیر اخلاق خوشی بود، صفتی که کار هرکسی نیست.

شریف‌زاده به عدل، در جای خودش قرار داشت

سیدمحمد بهشتی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در این مراسم با قدردانی از خدمات مدیریتی فرهنگی هنری عبدالمجید شریف زاده توضیح داد: شریف زاده از جمله مدیرانی بود که جنس مدیریتی او از جنس عدل بود و سر جای خودش قرار داشت. زمانی که من وارد میراث فرهنگی شدم او در جای خودش بود، اما در مقطعی هم او در این سازمان نبود. گویی اینکه دستی را از تن جدا کرده بودند و مدتی هم طول کشید که من متوجه ماجرا شوم و وقتی هم او برگشت دوباره عدل جاری شد.

وی افزود: شریف‌زاده مدیری بود که علاوه بر به کار بردن واژه پاسدار باید به او واژه پرستاری را هم نسبت داد که علاوه بر در نظر گرفتن کلیدواژه‌های عدل و عمارت به پرستاری از هنرمندان نیز توجه زیادی داشت. او مانند باغبانی بود که وقتی به کارگاه‌های هنرهای سنتی می‌رفتیم، مانند یک باغبان به محصولات هنری این باغ پربار توجه می‌کرد. همه این صفات است که او را تبدیل به فردی می‌کند که وقتی نام هنرهای سنتی را می‌بریم حتماً یاد عبدالمجید شریف‌زاده می‌افتیم. او حتی از زمان رسمی مدیریتش که اکنون به درجه بازنشستگی نائل آمده، می‌تواند بیشتر در این مسند حضور داشته باشد. نسبت او با هنرهای سنتی به همین راحتی‌ها به پایان نمی رسد.

کار شریف‌زاده تازه آغاز شده است

سیدمحمد حسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد هم در ادامه این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویدادی اظهار کرد: ویژگی‌های شخصیتی شریف‌زاده دقیقاً همانند نام این هنرمند است که در قالب انسانی شریف قریب به سه دهه هنرهای سنتی را در مسیر بلوغ و استمرار قرار دادند. شریف زاده هنرمند متعهدی است که در احیای هنرهای سنتی تلاش‌های زیادی انجام دادند و من امیدوارم در کنار شما علاقه مندان هنرهای سنتی و استاد شریف زاده بتوانیم در مجموعه اراضی عباس آباد راه را ادامه بدهیم، کار او تازه آغاز شده است.

در پایان این مراسم با حضور میهمانان ویژه هدایایی به رسم یادبود از طرف مجموعه‌های مختلف فرهنگی هنری به عبدالمجید شریف زاده که به تازگی به درجه بازنشستگی نائل آمده اهدا شد.

عبدالمجید شریف‌زاده متولد ۱۳۳۹ در ساری است که یک دوره از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۶ و یک دوره از سال ۱۳۹۶ تا تیر ۱۴۰۱ ریاست پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی را عهده‌دار بوده است. وی دارای مدرک دکترای پژوهش هنر از دانشکده هنرهای زیبا و کارشناسی صنایع دستی از دانشگاه هنر است. تقویت وجهه پژوهشی و حفظ و احیا مهمترین موضوع شریف‌زاده در دوره تصدی مدیریت پژوهشکده بوده است.

از دیگر مشاغلی که وی عهده‌دار بوده است می‌توان به مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی، مدیریت موزه فرش ایران و رییس کمیته ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی، عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، رییس گروه هنر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی رشته هنر در پژوهشگاه علوم انسانی اشاره کرد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: عبدالمجید شریف زاده ، سید مجتبی حسینی ، محمود سالاری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سید مجتبی حسینی محمود سالاری گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر سازمان میراث فرهنگی هنرهای سنتی شریف زاده صنایع دستی گروه هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند

محمد حسین زاده مدیرکل فرخنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در کنار جغرافیای سرزمین کهن ایران به عنوان مؤلفه میراث ملموس کشور و دین مبین اسلام در حیطه میراث معنوی، زبان و ادب پارسی به عنوان مهمترین دارایی به جا مانده از پیشینیان و یگانه رشته پیوند دهنده اقوام ایرانی مطرح است.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی زبان وحدت بخش پارسی و لزوم پاسداشت آن در برابر هجوم رقبا و اقتضائات دنیای مدرن امروز ادامه داد: بحران هویت ملی و زبان پارسی را می‌توان به سادگی در ادبیات نسل جدید مشاهده و عمق آسیب به این مؤلفه هویتی - فرهنگی را درک کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت: در روند دهشتناکی که در تغییرات نامحسوس دستوری آرام آرام پیش می‌رود، بیم آن است که در آینده‌ای نزدیک، نسل‌های جدید در فهم و خوانش متون زیبای فارسی و اشعار بلند شاعران وزین ایرانی مشکل مفاهمه پیدا کنند.

حسین زاده افزود: استفاده بی رویه از واژه‌های غیر فارسی، به گسست فرهنگی میان ما و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به ویژه در حوزه ادبیات منجر می‌شود لذا با توجه به همه این تفاسیر و بنا بر وظایف ذاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر پاسداشت از حریم زبان و ادبیات پارسی از عموم هم استانی‌های گرانقدر دعوت می‌کنم تا برای حفظ شأن این سرمایه ملی و میراث گرانبها و وجوب رعایت قوانین مربوط به صیانت از زبان پارسی در صورت مشاهده اسامی و یا خط بیگانه بر سر در محل کسب اصناف و مجتمع‌های تجاری و یا واحد‌های مسکونی با ارسال تصویر و گزارش ما را در پاسداشت زبان و خط فارسی یاری دهند.

وی اضافه کرد: راه‌های ارتباطی از بستر‌های مختلف برای دریافت گزارش‌های مردمی شامل شناسه در پیام رسان ایتا: @pasdasht_zaban_farsiُ سامانه پیامکی: ۵۰۰۰۲۳۸۵۹۴۰۰۱ پست الکترونیکی khrz@farhangmail.ir لینک سایت https://khrz.farhang.gov.ir/fa/zabaneparsi‌ می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است
  • راه‌اندازی مدرسه هنر در کاشان
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان