Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، علی حسین شهریور ظهر چهارشنبه در نشست شورای استانی مهارت در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: سیاست سازمان در دوره جدید، واگذاری امور آموزش به بخش خصوصی است و در این راستا با سه روزه کردن صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد یا حتی سه روزه کردن صدور مجوز مراکز کارگاهی یا سه روزه کردن مجوزهای محیط واقعی کار، امور را برای واگذاری آموزش به بخش خصوصی تسهیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: فضاها و ظرفیت‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای ۲۶ هزار و ۷۹۴ کارگاه را در قالب مراکز ثابت دولتی، ندامتگاه، پادگان، آموزشگاه‌های آزاد، سیار روستایی، جوار صنعت و سیار شهری می‌شود، گروه‌های هدف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور نیز ۱۶ گروه است.

وی مهمترین برنامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای را مهارت افزایی دانشجویان، دانش آموختگان، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، توسعه مراکز جوار و بین کارگاهی، طرح ساماندهی مربیان، طرح تعیین صلاحیت آزمونگران و برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت عنوان کرد.

شهریور ادامه داد: آخرین آمار دانشجویان کشور مربوط به سال ۱۴۰۰ با سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌شود که نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد کاهش داشته است، این در حالی است که ایران با ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه، تعداد دانشگاه‌هایش از کشورهایی مانند چین و هند و آمریکا بیشتر است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه ۴۵ درصد از مهارت آموزان سازمان فنی و حرفه ای، دانشجو هستند، ادامه داد: به منظور ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری دانشجویان، مهارت آموزی ۵۰۰ هزار دانشجو در قالب ارائه ۵۴۰ ساعت آموزش هدفگذاری شده که در این راستا سه هزار و ۳۰۰ استاندارد شایستگی براساس مشاغل جدید و دانش بنیان در قالب ۳۰۰ شغل و یکهزار و ۲۳۰ استاندارد شایستگی در قالب ۷۲ شغل تعریف شده و به آنان پس از گذراندن دوره مهارتی، علاوه بر مدرک دانشگاهی، گواهینامه مهارت هم داده می‌شود.

وی گفت: هم‌اینک مهمترین چالش نظام آموزش عالی کشور، اشتغال مناسب دانش آموختگان دانشگاهی است، اکنون مجموع دانش آموختگان بیکار کشور ۹۱۷ هزار و ۹۴۶ نفر معادل ۴۵ درصد از کل دانش آموختگان است، ۵۰ درصد از جمعیت بیکار خراسان رضوی معادل ۶ هزار و ۵۰۰ نفر را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

شهریور بیان کرد: در راستای اجرای طرح مهارت افزایی دانش آموختگان آموزش عالی (نخلستان)، ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری ۵۰۰ هزار نفر از دانش آموختگان در قالب دریافت ۱۴۰ ساعت آموزش معادل گذراندن ۱۸ واحد درسی مطابق با استانداردهای آموزشی هدف گذاری شده است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: مکان اجرای طرح مزبور مراکز فناوری و نوآوری، مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی، آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خواهد بود.

وی گفت: طبق آمار جهانی ۸۰ میلیون شغل در دنیا تا سال ۲۰۲۵ از بین می‌رود و ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود، ۶۵ درصد از کودکانی که در سال ۲۰۱۷ وارد دبستان شده اند، وارد مشاغلی خواهند شد که هنوز وجود ندارند و آموزش‌های فعلی در آماده سازی آنها برای آینده ناکام است.

شهریور افزود: در این راستا از ابتدای امسال شیوه تدوین استانداردها برای آموزش‌های فنی و حرفه ای تغییر کرده و آموزش‌ها مبتنی بر شایستگی‌ها و سند حرفه ارائه خواهد شد، با این رویکرد مشاغل جدید و نوظهور را در دستور کار قرار داده ایم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تعداد مراکز جوار کارگاهی کشور را ۲ هزار و ۶۰ مرکز، تعداد مراکز جوار کارگاهی استان خراسان رضوی را ۱۰۳ مرکز ذکر و بیان کرد: ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی استان وجود دارند.

وی بیان کرد: تعداد مربیان آموزش‌های فنی و حرفه ای در کشور چهار هزار و ۴۵۱ نفر در بخش دولتی و ۱۹ هزار و ۵۱۴ نفر در بخش خصوصی است که از این تعداد ۳۱۱ نفر مربی در بخش دولتی و ۲ هزار و ۲۰۲ مربی در بخش خصوصی خراسان رضوی فعالیت دارند.

شهریور بیان کرد: عدم امکان جذب مربی رسمی جدید و نیازهای متغیر بازار کار از مشکلات کنونی است، به طوریکه کشور به ۱۰۰ هزار مربی متخصص و ۳۰ هزار آزمونگر نیاز دارد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به هدفگذاری این نهاد در خصوص مسابقات ملی مهارت اشاره و بیان کرد: پارسال نوزدهمین دوره از مسابقات ملی مهارت با حضور ۱۲ هزار نفر در ۳۳ رشته برگزار شد، در بیستمین دوره از این مسابقات در سال جاری که در ۶ گروه و در ۴۳ رشته برگزار می‌شود، تاکنون ۱۳ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

وی با اشاره به طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار گفت: نتایج طرح آمارگیری نیروی کار پاییز سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که ۸.۹ درصد از جمعیت فعال (۱۵ ساله و بیشتر) بیکار بوده اند، در این راستا طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار توسط این سازمان به اجرا درآمده و تاکنون ۶۱ هزار نفر در این طرح آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

شهریور گفت: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آزمون‌های مرکز فنی و حرفه‌ای کشور شرکت می‌کنند که طبق صلاحیت سنجی‌ها، ۷۰ درصد از آنان پذیرش می‌شوند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: هم‌اکنون فاصله زمانی بین ورود به آزمون تا صدور گواهینامه برای هر آزمون‌گر به هفت روز کاری کاهش یافته است، در حالیکه این میزان در گذشته ۴۵ روز و در دوران کرونا به ۶ تا ۷ ماه رسیده بود.

وی خاطر نشان کرد: محدودیت‌ها از آزمون‌های ادواری در کشور برداشته شده است، زیرا بازار کشور نیاز به نیروی کار دارد.

شهریور گفت: رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دوره جدید، تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز کشور بر سه محور تدوین استانداردهای آموزش مهارتی، اجرای آموزش بخش دولتی و غیردولتی، سنجش صلاحیت حرفه‌ای و صدور گواهینامه خواهد بود.

کد خبر 5537738

منبع: مهر

کلیدواژه: خراسان رضوی مشهد استانداری خراسان رضوي مسابقات ملی مهارت فنی و حرفه ای عید سعید قربان بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه دعای عرفه حجاب و عفاف آمار کرونا نماز عید قربان اردبیل خراسان رضوی مشهد شیراز شیوع کرونا عفاف و حجاب محیط واقعی کار دانش آموختگان مهارت آموزی معاون پژوهش خراسان رضوی بخش خصوصی هزار نفر آموزش ها ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۲۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشی از بودجه عمرانی دستگاهها صرف آموزش کارگران می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد عظیمی پیش از ظهر سه شنبه در همایش روز جهانی کارگر که در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: هرچقدر از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم و بخش خصوصی را فعال کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه عملکرد وزارت کار در بخش‌های مختلف قابل توجه بوده است، افزود: در کاهش نرخ بیکاری شاهد اتفاقات موثری در این دولت بوده‌ایم.

معاون ویزر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اذعان کرد: در راستای توجه به امنیت معیشتی مردم نیز کالابرگ الکترونیکی را پیش بردیم و کاهش ۱۴ درصدی صدمات حین کار یک رقم چشمگیر است.

عظیمی آموزش مهارت را رسالت اصلی سازمان فنی حرفه‌ای کشور خواند و گفت: تلاش این است که ۵۰ درصد ظرفیت جوارکارگاهی را توسعه دهیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطر نشان کرد: اساسنامه سازمان در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و یکی از بندهای آن، این است که دولت مکلف شده بخشی از بودجه عمرانی سالانه دستگاهها را صرف آموزش مهارت کارگران کند.

وی با بیان اینکه کردستان دارای ظرفیت‌های اثرگذاری است، اظهار کرد: نیروی انسانی بهترین و ارزشمندترین ظرفیت کردستان محسوب می‌شود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نقش ممتاز و برجسته مردم کردستان غیرقابل انکاری است و با افتخار ایرانی جماعت به وجود کردستان قهرمان افتخار می‌کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در عرصه های مختلف کردستانی ها درخشیده اند، گفت: کردستان بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده و باید در مورد آن بیشتر صحبت شود.

عظیمی اعلام کرد: برگزاری آیینهای سنتی و محلی کردستان فرصت ارزشمندی برای معرفی ظرفیت‌های کردستان است و باید همه مردم در معرفی ظرفیت‌های استان نقش ایفا کنند.

کد خبر 6093051

دیگر خبرها

  • مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز پایان یافت
  • راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر
  • از بین رفتن یا تغییر در ۸۰ میلیون شغل طی چند سال آینده
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس، ضرورت رقابت با حرفه ای‌ها
  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند
  • افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی
  • بخشی از بودجه عمرانی دستگاهها صرف آموزش کارگران می‌شود
  • ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند