Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- مهسا حشمتی: قره‌سو رودخانه‌ای است که در دشت کرمانشاه جریان دارد و از درون شهر کرمانشاه می‌گذرد و این رود از سراب روانسر در شمال غرب کرمانشاه سرچشمه گرفته و پس از عبور از این شهر در منطقه فرامان به رود گاماسیاب می‌ریزد.

سرچشمه اصلی این رودخانه سراب روانسر است که از دیدنی‌های کرمانشاه در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر به شمار می‌رود و این رودخانه با جهت شمال غربی به جنوب شرقی جریان پیدا می‌کند و در ۱۵ کیلومتری کرمانشاه رودخانه رازآور و شاخه‌های فرعی آن به قره‌سو می‌پیوندد و با مسیر پر پیچ و خم در دشت جریان یافته و در نزدیکی روستای قزانچی رودخانه مرگ به آن متصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریختن پسماند در قره‌سو تخلف است

فرحناز اقبالی کلهر معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پسماندهایی که در رودخانه قره‌سو وجود دارد تخلفاتی است که توسط شهروندان ناآگاه انجام شده و هیچ مجوزی برای تخلیه پسماندها در قره‌سو داده نشده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کرمانشاه گفت: طی مکاتبات با امور آب و شهرداری کرمانشاه چندین دفعه لایروبی انجام شده و رودخانه پاکسازی شده است اما باز هم افراد سودجو با کامیون‌هایی پسماندها و نخاله‌های ساختمانی خود را در آن تخلیه می‌کنند و در کرمانشاه سه محل در نقاط مختلف شهر مجوز دارند تا به صورت موقت پسماندها در آن‌جا جمع‌آوری شود و طرح بازیافت نخاله‌های ساختمانی برای اولین‌بار در کرمانشاه انجام شد اما این پروژه ادامه نداشت و متولی این کار در شهر کرمانشاه شهرداری است و سازمان محیط زیست ناظر بر اجرای قانون بوده و مکاتباتی با کارگروه مدیریت پسماند انجام شده و در اسرع وقت اتفاقات مثبتی رقم می‌خورد.

وی افزود: سر منشأ رودخانه قره‌سو از سراب روانسر است که از نقاط مختلف عبور می‌کند تا به شهر کرمانشاه می‌رسد و بزرگترین مشکل رودخانه کمبود دبی آن است و آب از سرچشمه کم شده و با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات جوی سال گذشته در مقطعی از سال قره‌سو از سر منشأ خشک شد و روستاهای حاشیه رودخانه قره‌سو نیز متأسفانه پسماندهای خود را داخل آن می‌ریزند و به دلیل آنکه روستاها سیستم تصفیه ندارند در برخی از نقاط فاضلاب روستا نیز در آن ریخته می‌شود و در کرمانشاه تمام شهرهای استان سیستم تصفیه شهری فاضلاب دارند یا در دست اجرا است و در کرمانشاه نیز ۲ سیستم تصفیه وجود دارد که مدول اول در حال بهره‌برداری با خروجی استاندارد است و استاندارد خروجی در آب‌های سطحی را دارد و برای احداث مدول دوم قرار بود از طریق یک بانک وام دریافت شود اما با وجود تحریم‌ها این امر محقق نشد که با قانون اصلاح بودجه ۱۴۰۰ قرار بر تأمین هزینه مورد نیاز آن شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کرمانشاه تصریح کرد: سازمان محیط زیست یک دستگاه نظارتی حاکمیتی است که به عنوان ناظر در جریان عملیات محیط زیستی در استان کرمانشاه قرار می‌گیرد و جمع‌آوری فاضلاب کرمانشاه تنها ۳۵ درصد انجام می‌شود که مدیریت باقی آن بعد از تکمیل سیستم تصفیه مدیریت می‌شود و در استان کرمانشاه صنعت بزرگی نداریم که فاضلاب آن به شکل مستقیم وارد قره‌سو شود و تمامی آن‌ها تصفیه‌خانه دارند و تنها یک واحد صنعتی در اسلام‌آباد غرب مشکل داشت که با رایزنی در حال حل این مسئله هستیم.

ایجاد فضای سبز در حاشیه رودخانه‌ها صحیح نیست

اقبالی در خصوص احداث فضای سبز در حاشیه رودخانه قره سو، عنوان کرد: ایجاد فضای سبز در داخل محدوده شهری بر عهده شهرداری است و محیط زیست به عنوان عضو کمیسیون ماده پنج و کمیته فنی نظارت می‌کند و حفظ سرانه فضای سبز در کرمانشاه نیز با شهرداری است، اما از نظر زیست محیطی ایجاد فضای سبز در حاشیه رودخانه توصیه نمی‌شود چرا که رودخانه باید به طور طبیعی نگهداری شود و در بسیاری از کشورهای پیشرفته که حاشیه رودخانه آن‌ها با فضای سبز ساماندهی شده بود پس از ارتقای علم طبیعت‌گرایی این موضوع از نظر علمی رد شده چرا که رودخانه ممکن است تغییر دبی داشته باشد و افزایش دبی موجب شود تا تجهیزات بستر رودخانه تخریب شود.

وی خاطرنشان کرد: درختکاری در حاشیه رودخانه‌ها نیز توصیه نمی‌شود مگر اینکه در امر درخت‌کاری از گونه‌های بومی استفاده شده تا باعث احیای این گونه‌ها شود اما درختان معمول مورد استفاده در فضای سبز شهری برای حاشیه رودخانه مناسب نیست.

وضع نابسامان رودخانه قره‌سو همت جدی می‌طلبد، چرا که بوی نامطبوع رودخانه که از داخل شهر کرمانشاه گذر می‌کند زیبنده شهر نبوده و به نظر می‌رسد حفاظت از آن در برابر خاطیانی که زباله‌های ساختمانی خود را در آن رها می‌کنند بسیار حائز اهمیت است و رسیدگی مداوم و لایروبی رودخانه نیازمند اختصاص اعتبارات است که انتظار می‌رود با توجه مدیران ارشد استانی این مهم تحقق یابد.

قره‌سو تبدیل به جریان فاضلابی شده است

خلیل جلیلی پژوهشگر مسائل آب در گفتگو با خبرنگار مهر به اهمیت استفاده از پساب‌ها اشاره و اظهار کرد: یکی از منابع اصلی آب مصرفی در بخش کشاورزی و صنعتی در دنیا استفاده مجدد از پساب‌ها است که در ایران انجام نمی‌شود و تصفیه‌خانه فاضلاب کرمانشاه فرصت ویژه‌ای است که با اندکی تغییر در فرآیندها و تکمیل زیرساخت‌های لازم می‌توان تا حدود ۲ هزار لیتر در ثانیه تصفیه پساب انجام شود که در حال حاضر این مقدار ۷۰۰ لیتر در ثانیه است و بدون استفاده وارد رودخانه قره‌سو می‌شود.

وی افزود: رودخانه قره سو نیز تبدیل به جریان فاضلابی شده و در برخی از بازه‌ها در رودخانه اکسیژن محلول در آن صفر است و از پساب تصفیه‌خانه کرمانشاه برای کاهش غلظت فاضلاب رودخانه قره‌سو استفاده می‌شود و در منطقه پایین دست تصفیه خانه کرمانشاه صنایعی وجود دارد که با حفر چاه اقدام به بهره‌برداری آب برای استفاده در موارد صنعتی کرده که تهدید بزرگی برای منابع آب زیرزمینی به حساب می‌آید و در حالی که استفاده از آب تصفیه خانه بسیار مناسب‌تر بوده و البته نیازمند توجه و قانون‌گذاری حاکمیتی است.

شرکت آب و فاضلاب متولی رسیدگی به قره‌سو است

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رهاسازی فاضلاب شهر کرمانشاه در رودخانه قره‌سو باعث ایجاد آلودگی آن شده و شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه و آب منطقه‌ای به عنوان متولی این امر باید اعتباراتی برای پاک‌سازی رودخانه تخصیص داده و سازمان محیط زیست نیز ناظر این قضیه است.

وی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی دبی رودخانه قره‌سو کاهش پیدا کرده و در نتیجه این کاهش خودپالایی رودخانه انجام نمی‌شود و آلودگی بالایی ایجاد شده و نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها نیز بر اساس قانون مدیریت پسماند باید توسط شهرداری در شهر جمع‌آوری شود.

رئیس محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پسماندهای تلنبار شده کنار رودخانه قره‌سو، تصریح کرد: بارها با مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه و شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه صحبت شده اما به دلیل عدم تأمین اعتبارات اقدامی انجام نشده و رودخانه قره‌سو نیز داخل شهر گذشته و آلودگی آن باعث آزار مردم می‌شود و بوی تعفن رودخانه نیز بهداشت مردم منطقه را تهدید می‌کند.

جلیلیان بیان کرد: اوضاع نابسامان رودخانه قره‌سو زیبنده کلانشهر کرمانشاه نیست و اولویت اول محیط زیست کرمانشاه پیگیر رفع مشکل آن بوده و به عنوان مطالبه مردم نیز از استاندار کرمانشاه تقاضای ساماندهی رودخانه قره‌سو را داشته که فضای سبز و رودخانه پاکی را در شهر کرمانشاه شاهد باشیم.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار مهر از شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه مبنی بر رسیدگی و لایروبی رودخانه قره‌سو کارشناس رودخانه این اداره محمد تاجبخش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به دلیل آن‌که رودخانه قره‌سو از داخل شهر کرمانشاه می‌گذرد لایروبی آن بر عهده شهرداری است.

طی پرس و جو از شهرداری کرمانشاه حمید اعتصام‌فر، معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ورود فاضلاب شهری کرمانشاه به داخل رودخانه قره‌سو دلیل اصلی آلودگی آن و ایجاد فضای متعفن در اطراف رودخانه قره‌سو شده است و مسئولیت لایروبی نیز بر عهده شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه است که نسبت به ساماندهی و عدم رهاسازی فاضلاب در رودخانه قره‌سو خودداری کند.

باوجود پیگیری‌های انجام شده از شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه مسئولان این دستگاه حاضر به پاسخگویی به سوالات ارائه شده، نشدند.

کد خبر 5537605

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه دولت سیزدهم رودخانه محیط زیست کرمانشاه شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه عید سعید قربان بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه دعای عرفه حجاب و عفاف آمار کرونا نماز عید قربان اردبیل خراسان رضوی مشهد شیراز عید غدیر خم شیوع کرونا گفتگو با خبرنگار مهر اظهار محیط زیست کرمانشاه حاشیه رودخانه سازمان محیط زیست فاضلاب کرمانشاه شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه رودخانه قره سو شهر کرمانشاه سیستم تصفیه فضای سبز ایجاد فضای تصفیه خانه انجام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۲۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد برارزاده ظهر شنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های اجرای شبکه‌های جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب با اشاره به عقب ماندگی خدمات فاضلاب در استان دلیل اصلی این مهم را عدم تأمین اعتبارات کافی برای انجام طرح‌های فاضلاب بیان کرد و گفت: رشد جمعیت در جهان عموماً و به خصوص در جهان سوم و محدودیت محیط و زمین برای زندگی، انسان‌ها را وادار کرده است که از طبیعت و هر آنچه در آن وجود دارد با دقت و احتیاط کامل استفاده کنند اما استفاده بی رویه از خوان گسترده طبیعت در طول سالیان متمادی، محیط زیست را با مشکل احیا مجدد روبرو ساخته و بسیاری از نعمت‌های موجود را با خطر نابودی مواجه کرده است.

وی افزود: ورود فاضلاب‌های خام انسانی از طریق چاه‌های جاذب به سفره آب‌های زیرزمینی و نیز از کانالهای روباز و سرپوشیده به آب‌های سطحی و در نهایت تخلیه به دریا و دریاچه‌ها، موجب آلوده شدن این منابع گشته و بشر را با خطر کمبود آب آشامیدنی سالم و نابودی اکوسیستم دریایی و سرانجام تخریب محیط زیست انسانی و طبیعی مواجه ساخته است.

مدیر عامل آبفا مازندران دفع غیر بهداشتی فاضلاب را علاوه بر آلودگی منابع آب، ایجاد مناظر ناخوشایند زیست محیطی و جلب حشرات ناقل موجب شیوع بیماری‌های متعدد گوارشی و سایر بیماری‌های میکروبی و انگلی خطرناک دانست.

برارزاده با اشاره به تصفیه فاضلاب از نقطه نظر اقتصادی که باعث کاهش هزینه‌های درمانی و هزینه‌های بهسازی محیط زیست خواهد شد، گفت: از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب‌ها نیز می‌توان در زمینه‌های مختلف از جمله آبیاری فضای سبز، کشاورزی و تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی بهره برد در همین راستا به دلیل کمبود نزولات جوی در کشور، استفاده از پساب برای کشاورزی می‌تواند قسمتی از نیاز آبی استان را جبران کند.

وی تصریح کرد: قرارگیری بخش عمده سرزمینی استان مازندران در نوار ساحلی بزرگترین دریاچه دنیا، اهمیت و لزوم ساماندهی فاضلاب را دوچندان کرده در همین راستا ۱۸ پروژه فاضلاب در شهرهای استان مازندران و سه پروژه جمع آوری شبکه فاضلاب در روستاهای استان در دست اجراست که پس از بهره برداری ضمن حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی و نیز حفظ سلامت جامعه می‌توان از پساب حاصله بیشترین بهره را داشت.

کد خبر 6089866

دیگر خبرها

  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • ۱۳۵ چاه غیرمجاز در کرمانشاه مسدود شد
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج