Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین ،حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی ضمن انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

در میان واژه های عربی - که کاربرد فراوانی در ادبیات دینی دارد - کلمه ای است که بسیار با ترس و خوف قرابت دارد؛ تا آنجا که آن را گاه به اشتباه، با «خوف» به یک معنا گرفته اند.

«خشیت» - که می توان مترادف آن را در زبان فارسی «دهشت» دانست - به معنای «بیم و ترس آگاهانه ای است که بر جان انسان مستولی می شود و ناشی از عظمت چیزی است که آدمی در مقابل آن خود را کوچک و ناقص می بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

عارفان و عالمان این کلمه را همواره درباره حالت انسان در مقابل خدا به کار برده اند و آن را بر گرفته از توجه آدمی به عظمت خدا از سویی و توجه به کوچکی و نقصان انسان دانسته اند.

برای من همواره بهترین مثال برای این صفت -که می توانست به خوبی آن را برای خودم و شنوندگان معلوم کند- حالتی بود که آدمی در مواجهه با عظمت کیهان و آسمان ها پیدا می کرد. و این مثال این روزها با مشاهده عکس های تلسکوپ جیمز وب بهتر و بیشتر ما را به مفهوم خشیت رهنمون می شود.

کیست که با دیدن عظمت کیهان، آن هم از دریچه عکس های جدیدی که آخرین نسل تلسکوپ ها ارسال کرده است، در خود خشیت را احساس نکند و با تأمل در این جهان عظیم به حقارت خود پی نبرد؟

بیشتر بخوانید :

سید حسن خمینی پیام داد موضوع «بحث» دیدار اخیر خاتمی، روحانی و حسن خمینی چه بود؟

اما نکته قابل تآمل آن است که عارفان و بزرگان و پیش از آنان اولیاء خدا ، وجود آدمی را از کهکشان ها بزرگ تر دانسته اند و به ما هشدار داده اند که «عالم اکبر» در درون ماست.

و تا چه اندازه محتاجیم که کسی عظمت وجود آدمی را به ما بنماید و کسی چشم های ما را به بزرگی روح هایی که جهان در برابر آن خاشع است بگشاید. و آن جاست که در برابر انسان نیز در خود، خشیت را لمس می کنیم و کمتر بر طبل «انانیت» می کوبیم و با انسان- این موجود سترگ- بر سر مهر در می آییم.

و خوشا آنانکه از این نیز فراتر رفته و عظمت خالق انسان را دریافته اند.

آنجاست که نه تنها از سر کلاه برافتد، که هوش هم از سر رود، و هر سری مدهوش شده و شاید که خرقه تهی کند.

۲۱۲۲۰

کد خبر 1650822

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: جیمز باند سید حسن خمینی تلسکوپ فضایی حسن خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۲۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری

تلسکوپ فضایی وب ناسا واضح‌ترین تصاویر را از بخشی از یک سحابی به شکل اسب نشان داده است. سحابی سر اسب، در صورت فلکی شکارچی، ۱۳۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد. یک سال نوری نزدیک به ۶ تریلیون مایل (۹.۷ تریلیون کیلومتر) است. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، تلسکوپ فضایی وب ناسا واضح‌ترین تصاویر را از بخشی از یک سحابی به شکل اسب نشان داده است که "یال‌ها" را با جزئیات ریزتر نشان می‌دهد. سحابی سر اسب، در صورت فلکی شکارچی، 1300 سال نوری از ما فاصله دارد. یک سال نوری نزدیک به 6 تریلیون مایل (9.7 تریلیون کیلومتر) است.

 

این تصویر از سحابی سر اسب از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا بر روی بخشی از "یال" اسب متمرکز شده که عرض آن حدود 0.8 سال نوری است. /ناسا

این سحابی بیش از یک قرن پیش کشف شد، نام مستعار آن از ظاهر خیره‌کننده آن گرفته شده است . دراین تصویر ستونی از گاز و غبار دیده می‌شود که شبیه اسب است.

جدیدترین تصاویر فروسرخ تلسکوپ وب منتشر شده در روز دوشنبه، بالای سر اسب را با جزئیات بیشتری به تصویر کشید و ابرهای مولکول های هیدروژن سرد و مواد شیمیایی دوده مانند را روشن کرد. این عکس‌های پر زرق و برق می‌توانند به اصلاح درک اخترشناسان از سحابی کمک کنند.

این تصویر از سحابی سر اسب از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا بر روی بخشی از "یال" اسب متمرکز شده است. /ناسا

"سر اسب" هدف مورد علاقه رصدخانه های فضایی از جمله تلسکوپ فضایی هابل است. سال گذشته تلسکوپ فضایی اروپایی اقلیدس نیز عکس‌های تازه‌ای از این سحابی گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخشش سر یک اسب در تصویر جدید «جیمز وب»
  • پایان فصل بیست و یکم لبران جیمز؛ چه سرنوشتی در انتظار پادشاه است؟
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • حذف لبران جیمز و لیکرز از NBA
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • عملکرد هلال احمر در تسکین آلام رنج‌دیدگان قابل تحسین است