Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: باد گیرهای چپقی سیرجان یکی از منحصر به فرد ترین بناهای تاریخی کشور است که در زمان پهلوی اول و با الگو گرفتن از کشتی‌های قدیمی ساخته شد و البته این طرح بادگیر در ایران بی مانند است هر چند این بنا طی سال‌های گذشته مرمت شد اما به دلیل عدم مدیریت در بهره برداری و استفاده بهینه از این بنا به حال خود رها شد و به پاتقی برای معتادان تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر از چند گاهی اما این بنای تاریخی به تیتر رسانه‌ها تبدیل می‌شود و مسئولان هم وعده‌های زیادی برای ساماندهی این بنا می‌دهند اما متأسفانه وضعیت کنونی بادگیر مناسب شأن شهر سیرجان و گردشگری استان کرمان نیست.

در آخرین وعده قرار است این بنا توسط یکی از شرکت‌های معدنی شهرستان بهسازی و ساماندهی شود و به گذر فرهنگ و هنر تبدیل شود، وعده‌ای که همچنان بر زمین مانده است.

نماد شهر در حال تخریب است

سیرجان شهری ست که از آن به عنوان محل اتصال استان‌های کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان و هرمزگان یاد می‌شود و طبیعتاً همین مساله موجب مسافر پذیر شدن این شهر شده است.

موقعیت شهر سیرجان سبب شده که گردشگران گاه و بی گاه برای بازدید از آثار تاریخی این شهرستان به بادگیرهای چپقی این شهر نیز سری بزنند که البته با صحنه‌های تأسف آوری رو برو می‌شوند.

موقعیت شهر سیرجان سبب شده که گردشگران گاه و بی گاه برای بازدید از آثار تاریخی این شهرستان به بادگیرهای چپقی این شهر نیز سری بزنند که البته با صحنه‌های تأسف آوری رو برو می‌شوند

این بادگیرها بر روی خانه تاریخی رضوی بنا شده‌اند و موجب زیبایی این بنا شده‌اند و در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.

اگر سری به بافت تاریخی سیرجان بزنید، متأسفانه به دلیل روشن کردن آتش توسط معتادان به این بنا آسیب‌های زیادی وارد شده است، در گوشه گوشه بنا سرنگ، سیگار و آثار استعمال مواد مخدر وجود دارد و گردشگرانی که به این خانه مراجعه می‌کنند شوکه می‌شوند.

نکته قابل توجه اینکه این بنا چند سال قبل با صرفه هزینه هنگفت مرمت شده است اما در ادامه هیچ برنامه‌ای برای بهره برداری و نگهداری از خانه رضوی توسط مدیریت شهری و دستگاه ذی ربط انجام نشده و هر دستگاه مسئولیت را به گردن دیگری می‌اندازد.

حسن شول یکی از فعالان میراث فرهنگی در گفتگو با مهر اظهارداشت: این بنا در بلوار صادقی شهر سیرجان و در یک محله تاریخی قرار دارد و مالکیت بنا به ورثه خانواده رضوی تعلق دارد.

به جرأت می‌توان گفت بادگیری با این ظاهر در هیچ کجا وجود ندارد

وی عنوان کرد: این بنا به دلیل ساختار خاص بادگیرها شهرت دارد و مانند بادگیرها و دودکش‌های کشتی‌های قدیمی ساخته شده است و به جرأت می‌توان گفت بادگیری با این ظاهر در هیچ کجا وجود ندارد و در واقع می‌توان گفت این نوع معماری از صنعت متأثر شده است.

شول افزود: بنا در دوره پهلوی اول از خشت و گل و آجر ساخته شده و بخش خارجی بادگیرها از آجرهای شش ضلعی شکل گرفته است که موجب خنک شدن بنای زیرین و خانه سید علی اصغر رضوی می شده است.

وی گفت: معمار بنا سید مهدی شجاعی بوده و نوع معماری آن کاملاً خاص است و گفته می‌شود شجاعی بعد از سفری که داشته این بنا را مطابق با ساختار یکی از کشتی‌های قدیمی ساخته است.

این بنا اگر در هر شهر دیگری قرار داشت به مرکز گردشگری و جذب توریست و درآمدزایی تبدیل می‌شد اما متأسفانه مسئولان دیدگاه مناسبی برای بهره برداری از این بنا نداشته‌اند

وی افزود: این بنا اگر در هر شهر دیگری قرار داشت به مرکز گردشگری و جذب توریست و درآمدزایی تبدیل می‌شد اما متأسفانه مسئولان دیدگاه مناسبی برای بهره برداری از این بنا نداشته‌اند و عدم مدیریت موجب شده این بنا در وضعیت کنونی قرار گیرد و معتادان و کارتون خواب‌ها در آن ساکن شوند.

محمد یکی از شهروندان سیرجانی است که در مجاور این بنا سکونت دارد و به خبرنگار مهر می‌گوید: متأسفانه این بنا حصار کشی نشده است و به همین دلیل به سادگی افراد می‌توانند وارد این مجموعه شود، بادگیر به جای اینکه موجب رونق اقتصاد و گردشگری این محله شود به مکانی برای سکونت شبانه معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شده است به طوری که در ساعات تاریکی هوا کسی جرأت حضور در اطراف این بنا را ندارد.

بادگیر بعد از مرمت به حال خود رها شد

وی با اشاره به اینکه محله حاج رشید به جای اینکه از این بنا نفع ببرد با مشکلات زیادی رو برو شده است، عنوان کرد: این بنا چند سال قبل مرمت شد اما چون هیچ برنامه‌ای برای بهره برداری از آن تعریف نشد و به حال خود رها شد چنین وضعیتی پیدا کرد و در حال تخریب قرار گرفت.

وی گفت: هر از چند گاهی یکی از مدیران به این مکان می‌آید و قول‌هایی برای بهسازی و ساماندهی می‌دهند حتی چندی قبل تفاهم نامه‌ای با یکی از شرکت‌های معدنی بسته شد اما هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت این بنا انجام نشد.

مریم سادات محمدی یکی دیگر از شهروندان سیرجانی است که به خبرنگار مهر می‌گوید: در شرایطی که تحریم هستیم می‌توان از صنعت گردشگری برای ایجاد اقتصاد پویا استفاده کرد اما بادگیرهای چپقی که از مهمترین بناها و نماد شهر سیرجان است در چنین وضعیتی قرار گرفته است.

وی گفت: کارتون خواب‌ها و اراذل و اوباش هم اکنون این خانه را در وضعیت اسفناکی قرار داده‌اند و با وجود وعده‌های مسئولان همچنان خبری از احیای این خانه نیست.

وی بیان کرد: در دروان پساکرونا باید از پتانسیل‌ها برای توسعه شهر استفاده کرد اما عملاً بنای خانه رضوی بلاتکلیف مانده است.

مردم سیرجان حالا منتظر هستند این بنا پس از ساماندهی به یکی از مراکز فرهنگی و گردشگری شهر تبدیل شود.

کد خبر 5537766

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی سیرجان مرمت و احیا عید سعید قربان بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه دعای عرفه حجاب و عفاف آمار کرونا نماز عید قربان اردبیل خراسان رضوی مشهد شیراز شیوع کرونا عید غدیر خم برای بهره برداری شهر سیرجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۲۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود /کارتن خواب‌ها چهره شهر را نا زیبا می‌کنند

حجت الاسلام حمیدی گفت: بازتوانی و بازاجتماعی کردن معتادین متجاهر باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو رییس کل دادگستری استان کرمان به همراه دادستان کرمان و جمعی از مسئولان قضایی و اجرایی و از پارکینگ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و کمپ نگهداری ودرمان معتادان متجاهر (ماده ۱۶) بازدید کرد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی با بیان اینکه، مزایده فروش خودرو‌های توقیفی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در هر فصل باید برگزار شود، گفت: در سال ۱۴۰۲، ۲ هزار و ۶۶۷ خودرو در پارکینگ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر وجود داشت که از این تعداد یک هزار و ۸۴۵ خودرو از طریق مزایده به فروش رفت.

وی اظهار داشت: بایستی تمامی خودرو‌های موجود در این پارکینگ تعیین و تکلیف شوند و اتومبیل‌هایی که قابلیت پلاک گذاری ندارند اوراق شوند.

او گفت: بایستی مزایده‌ها به صورت هر سه ماه یکبار برگزار و خودرو‌هایی که از سال ۱۴۰۱ به بعد به پارکینگ آورده شده اند، تعیین و تکلیف قضایی شوند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ خودرو آماده فروش از طریق مزایده می‌باشند که امیدواریم در خرداد ماه مزایده برگزار گردد و کلیه مراحل فروش و مزایده به صورت هوشمند و در بستر سامانه انجام می‌شود و حتی خریداران نیاز به بازدید حضوری ندارند.
 
او سپس از مرکز نگهداری و درمان معتادین متجاهر (کمپ ماده ۱۶) بازدید بعمل آورد و گفت: بازتوانی و بازاجتماعی کردن معتادین متجاهر باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد. 


*لزوم عمل به آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان

وی افزود: هم اکنون قریب به ۳۸۰ رهجو در کمپ ماده ۱۶ شهر کرمان نگهداری می‌شوند و این مرکز نیازمند امکانات و تجهیزات بیشتری جهت درمان رهجویان می‌باشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان این مطلب که برای ۲۴ دستگاه در آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان وظایفی تعریف شده است و آنان مکلف به انجام مسئولیت‌های خود در قبال این بیماران می‌باشند، بیان داشت: متاسفانه تاکنون دستگا‌های متولی به خوبی به وظیفه خود در زمینه اجرای چرخه کامل درمان و بازاجتماعی کردن معتادین متجاهر عمل نکرده اند و شاهد بازگشت مجدد این افراد به کمپ‌های ترک اعتیاد هستیم.

او افزود: دستگاه قضائی با سهل انگاری و ترک فعل‌های صورت گرفته در این ارتباط برخورد جدی خواهد کرد.
 
رییس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: بایستی دستگاه‌های متولی در استان با کمک شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر امکانات و تسهیلات بیشتری را در جهت نگهداری و مراقبت و درمان معتادان حاضر در کمپ‌های ماده ۱۶ شهر کرمان اختصاص دهند.

حجت الاسلام حمیدی بیان داشت: بایستی در کنار درمان و نگهداری از معتادان، شان انسانی و حقوق شهروندی آنان نیز مورد توجه قرار گیرد و مراقبت‌های قبل، حین و بعد از خروج به گونه‌ای باشد که فرد دوباره در دام اعتیاد گرفتار نشود.

وی سهم بعضی از نهاد‌ها مانند شهرداری و بهزیستی را در این راستا بیشتر دانست و گفت: متاسفانه وجود کارتن خواب‌ها و معتادان در شهر موجب شده است تا بعضی از نقاط شهر جلوه نازیبایی به خود گیرد و مشکلاتی برای مردم و مدیریت شهری ایجاد شود.

 او بیان داشت: بایستی با توجه به ناکافی بودن فضا و امکانات موجود و همچنین تکمیل چرخه بازاجتماعی کردن معتادین متجاهر، ساخت و تکمیل دهکده سلامت در دستور کار جدی شورای هماهنگی قرار گیرد و فضا‌های مورد نیاز زودتر به بهره برداری برسد.

دیگر خبرها

  • چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود /کارتن خواب‌ها چهره شهر را نا زیبا می‌کنند
  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود
  • درمان بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ کرمان
  • ۶۰ درصد ساکنان جوادیه تهران افغانستانی اند
  • تساوی تراکتور و استقلال درنیمه اول/نمایشی که اثری از فوتبال نداشت
  • انتشار نماهنگ زیبای نامه‌ای برای تو +فیلم
  • گم‌شدن دخترک کلاله‌ای/جستجو در روز سوم، اثری از «یسنا» نشد
  • پروانه با الگوی منحصر به فرد را پیدا کنید (معمای تصویری)
  • زیبایی خیره کننده جزایر ناهموار و منحصر به فرد لوفوتن در نروژ (فیلم)